Verwilderde Mustang merrie - kan dat nog goed komen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Thirty

Verwilderde Mustang merrie - kan dat nog goed komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 18:11

Ben aan het mailen met iemand die een goed tehuis zoekt voor een 4 jarige palomino Mustang merrie. Haar ouders waren wild maar zij is wel in gevangenschap geboren. Ze heeft echter door te weinig aandacht van mensen het gedrag van haar ouders overgenomen.

Wat ik nu heb begrepen, is dat als ze in een round-pen loopt, je na 20 minuten (dat ze zenuwachtig loopt te doen) je haar halster om kan doen. Ze laat zich daarna wel borstelen en geeft haar voorste voeten.
Ik stel me hier bij voor dat ze echt nog heel angstig is voor mensen.

Ze zijn met haar aan het werken volgens de Clinton's Anderson's methode, dat zegt mij niet zoveel.

Iemand een idee of dit nog goed gaat komen? Zal ze ooit betrouwbaar en braaf kunnen worden in de omgang, of is er na 4 jaar van angst al te veel verknald? Ik heb namelijk ook al gehoord dat ze bij een andere 'trainer' is geweest, maar dat zal wel niet veel soeps zijn geweest gok ik zo.
Ze hoeft geen geld te kosten, komt bij huis te staan, dus op zich nemen we niet echt een financieel risico. Maar het moet wel mogelijk zijn om haar een beetje 'normaal' te krijgen zodat ik er ook wat plezier van heb :o

Mijn uiteindelijke doel zal zijn een recreatiepaard voor twee keer per week of iets een rustig ritje. Niets bijzonders.

Ter aanvulling: ik heb genoeg ervaring met paarden, maar niet specifiek met wilde paarden.

Alle eerlijke reacties welkom, aan penny reacties heb ik niet zoveel :o :D

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:13

Clinton Anderson kan je op youtube wel vinden.

Ik denk dat het wel moet kunnen, maar heb je er veel kunde en geduld voor nodig hebt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:14

Hmmm, ik zou het persoonlijk niet doen al is ze in gevangenschap geboren het zijn natuurlijk compleet andere paarden als onze huis/tuin/keuken paarden.

Maaar aan de andere kant als ze na 20 minuten zich wel halster om laat doen en laat poetsen zou ik toch ook wel weer hoop hebben.

Misschien kunnen ze een filmpje maken van haar gedrag als ze in contact komt met mensen misschien kan je daar wat meer op afgaan dan een verhaal.

Als je het doet veel plezier en succes en ik hoop dat je daar dan een topic over maakt met haar vorderingen!

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 18:16

Wow, wat een snelle reactie!

Ik heb er nog niet eens naar die beste man gezocht, mocht ik wat meer info hebben, en wellicht gaan kijken bij haar, dan ga ik me er helemaal in verdiepen. En wellicht hulp inschakelen van een ervaren persoon hier.

Ik ben nu nog een beetje zoekende naar antwoorden of het uberhaupt mogelijk is, en zo ja, hoe :)

@Chanel: Ja, dat is natuurlijk ook zo. Ze zijn van nature 'wild', en ik weet niet of dat zo makkelijk eruit te krijgen is.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:18

Je zult een lange adem moeten hebben, maar dat je haar een halster om kan doen is wel fijn.
Bokker Git zoekt momenteel ook een nieuw huis voor een 'wilde' merrie ;)

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:21

ik denk dat als je deze uitdaging aan gaat je enorm veel gaat leren van paardengedrag, tevens denk ik dat als de merrie je vertrouwt dat ze door het vuur voor je zal gaan, maar het zal een lange moeilijke weg zijn ;)

en het feit dat je al een halster kan aandoen is al wat, en van daaruit kan je verder bouwen. Ben je zelf een geduldig en rustig type?

edit: ik zou het niet kunnen, zou toch twijfelen aan mijn kennis van paardengedrag en mijn eigen lef..
Laatst bijgewerkt door _00_0 op 24-08-10 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:24

Pelryo schreef:
ik denk dat als je deze uitdaging aan gaat je enorm veel gaat leren van paardengedrag, tevens denk ik dat als de merrie je vertrouwt dat ze door het vuur voor je zal gaan, maar het zal een lange moeilijke weg zijn ;)

zoals jij dat zegt moet ik aan die films over wilde paarden denken die alleen door een jong meisje die het thuis moeilijk heeft getemt kunnen worden en daar geloof ik echt niet in.

Deze paarden hebben een heel ander karakter dan "onze"paarden en als een paard van öns" moeilijk doet is het voor een mustang misschien wel normaal gedrag. het zal een lange en moeilijke weg worden en TS vergeet niet dat er ook een kans inzit dat je dit nooit als een Huis/tuin/keuken paard kan beschouwen en gebruiken.

nonatjeuh

Re: Verwilderde Mustang merrie - kan dat nog goed komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:26

het is een uitdaging, ik denk dat als je heel veel tijd in haar steekt, en haar beloont als ze rustig is, dit wel moet lukken. het zal wel wat tijd vragen maar ja

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:26

Ik denk dat je 't wel kunt redden ;) Zoals Pelryo al zegt.

Zet de merrie alleen, met enkel jou als contact. Dit helpt enorm! Elke dag gewoon even bij d'r kijken. Even in de wei zitten en dergelijk. Dan went ze al aan je aanwezigheid. Ik zou proberen haar niet te gaan 'temmen' en overal druk op te zetten.

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:33

Denk het wel, het begin is er al, ligt wel totaal aan degene die ermee omgaat!
Angst en echt wild vind ik twee verschillende dingen: bij wild is alles nieuw en eng maar kan je vanaf 0 beginnen, bij angst kennen ze t al en hebben ze besloten dat het eng is. Dus loop je idd het risico dat je dr niet genoeg overtuigd om bijv normaal te berijden.
Heb zelf tijd met mustangs mogen werken, ook uit het wild gehaalde en wilde van eigen fok op de ranch :o , en vind het een van de slimste paardjes. Dat is soms ook wel een probleem ;) Ze kunnen dingen ineens snappen en vergeten dat niet meer, maar eer dat je vertrouwen hebt om een stap verder te kunnen... en als je een fout maakt ben je er weer een tijd mee bezig. Als je tijd en geduld hebt, en wat inzicht in paardengedrag, kom je een heel eind.
Anderson geeft goede tips, maar je moet toch je eigen gevoel en gezonde verstand blijven volgen. Zorg dat je zelf veilig blijft, blijven paarden met een sterke overlevingsdrang die eerst weg willen voor iets engs. Maar als het eenmaal loopt, heb je idd een geweldig paard. Dat wilde instinct mag er toch ook wel in blijven, is juist een pluspunt een paard wat zelf situaties inschat vooral in de bossen/bergen.
Leuk!! Succes!!

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:34

Of alleen zetten nou zo'n heel goed idee is weet ik niet hoor. Het lijkt mij juist veel beter als ze samen staat met een gehoorzaam paard/pony. Dan kan ze die een beetje volgen en voor haar gemoedsrust zal het ook goed zijn. Een paard dat niet goed in haar vel zit omdat ze totaal geïsoleerd is van soortgenoten zal het je echt niet makkelijker maken dan een paard dat wat steun kan zoeken bij een vriendje.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:37

_Chanel_ schreef:
Hmmm, ik zou het persoonlijk niet doen al is ze in gevangenschap geboren het zijn natuurlijk compleet andere paarden als onze huis/tuin/keuken paarden.

Maaar aan de andere kant als ze na 20 minuten zich wel halster om laat doen en laat poetsen zou ik toch ook wel weer hoop hebben.

Misschien kunnen ze een filmpje maken van haar gedrag als ze in contact komt met mensen misschien kan je daar wat meer op afgaan dan een verhaal.

Als je het doet veel plezier en succes en ik hoop dat je daar dan een topic over maakt met haar vorderingen!

Ik ken een merrie die in een natuurlandschap is geboren, ook nog niet aan mensen gewend e.d.
Ze heeft inderdaad wel een ander karakter, maar imo heeft élk paard een ander karakter.
Met deze merrie is het in ieder geval prima in orde gekomen, door haar kundige eigenaar.

PB voor meer info TS ;)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 18:41

Ze zal sowieso samen komen te staan met drie andere paarden, en die zijn mensgericht, en laten alles wel met zich doen.

Mijn 'plan' was gewoon om haar twee keer per dag iets lekkers te gaan brengen, geen druk erop maar gewoon in de wei rondhangen en als ze komt dan krijgt ze bijv een wortel. Belonen van haar nieuwsgierigheid zeg maar.
En het halster gewoon omlaten, zodat dat niet elke keer aan en af moet, dat lijkt me vervelend!

Isoleren klinkt in theorie goed, maar in de praktijk zou dat lastig gaan, ook ivm de andere paarden.

Ik hoop snel nog wat meer info te krijgen, en als ik een foto heb plaats ik hem wel.
Nogmaals, er is helemaal nog niets zeker of besloten, ik wil eerst zeker weten of het een goede kans van slagen zal hebben. Het kan me niet schelen of dat een haar gaat duren :)

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:46

Dit lijkt me wel echt leuk om te doen, als ik jou was zou k er voor gaan. :j (Krijgt Flicka flashback :D )

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 18:47

Tosca2 schreef:
Dit lijkt me wel echt leuk om te doen, als ik jou was zou k er voor gaan. :j (Krijgt Flicka flashback :D )

Ik zei nog zo:' Geen Penny reacties' :D

(haar naam wordt natuurlijk Black Beauty)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:50

Ik ben een groot voorstander van Clinton Anderson, en ik denk dat je - als je hem persoonlijk benaderd met problemen die je tegenkomt als je via zijn methode te werk gaat - altijd hulp kunt krijgen.

Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar ik zou de merrie een kans geven. Mustangs zijn een uitdaging, helemaal als ze een verkeerde basis hebben. Als je de kans krijgt om de merrie zelf naar CA te brengen voor een beetje basis, zou ik dat doen. En vlak vooral niet uit dat ook jij aan de slag moet.

Ik ben stiekum een beetje jaloers....ik heb heel veel DVD's van CA, en zou er wat voor geven om met een van mijn paarden bij hem een clinic te mogen volgen....

Mooi filmpje van CA met zijn merrie Mindy

http://www.youtube.com/watch?v=4dVWf-i7qpo

Interview met Clinton Anderson

http://www.youtube.com/watch?v=KX0n9dAUnoQ

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:53

Sancha schreef:
Tosca2 schreef:

Ik zei nog zo:' Geen Penny reacties' :D

(haar naam wordt natuurlijk Black Beauty)

Sorry, kon het nie helpen :=

meelanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:54

Hey volgens mijn zijn mustangs niet echt wilde paarden. die zijn geloof ik uit gestorven. De mustangs van nu zijn de paarden die zijn ontsnap uit gevangenschap en weer in het wild leven.

Maar goed als je er van overtuigt bent dat het echt wilde dieren zijn... Een vriendin van mij is vorig jaar naar canada gegaan om daar mensen te begeleiden bij trails en de paarden te trainen. Daar lopen ook mustangs en ze hebben er toen een gevangen. Zij moest deze inrijden. Ze zei dat ze nog nooit zo'n makkelijk paard heeft gehad (was een hengst)...

Ik denk dat het wild of niet wilde er niet mee te maken heeft. Het zijn eerder de ervaringen van het paard met mensen. (Waarschijnlijk zijn deze niet erg goed geweest). Er zijn ook genoeg "gedomesticeerde" paarden die zich moeilijk laten vangen en zenuwachtig zijn door slechte ervaringen toch?

In elk geval succes als je d'r neemt :) paarden zijn geweldige dieren :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:56

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:57

meelanor schreef:
Hey volgens mijn zijn mustangs niet echt wilde paarden. die zijn geloof ik uit gestorven. De mustangs van nu zijn de paarden die zijn ontsnap uit gevangenschap en weer in het wild leven.

Mustangs bestaan nog steeds, alleen wordt hun leefgebied steeds meer bedreigd, en worden er dieren uit het wild gevangen om te voorkomen dat er teveel van de honger omkomen (in tegenstelling tot wat de Nederlandse Overheid doet in de Oostervaardersplassen....:r)
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 24-08-10 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:59

Sancha schreef:
Nogmaals, er is helemaal nog niets zeker of besloten, ik wil eerst zeker weten of het een goede kans van slagen zal hebben. Het kan me niet schelen of dat een haar gaat duren :)

Nog een kleine opmerking: garanties krijg je nooit. Maar ik denk zomaar dat je een heel eind gaat komen als je de juiste begeleiding in de arm neemt.

Een eerder topic over Mustangs, met de nodige filmpjes en links naar mensen die ervaring hebben met het belerden van Mustangs.

[RPA] Mustang?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 19:03

Oh WOW Cassidy, hoe kan het dat ik nog nooit van deze man heb gehoord. Hij is geweldig!

Ik zal zeker eens kijken naar zijn trainingen, maar dat gaat aardig in de papieren lopen. Wellicht zijn er hier mensen in de buurt die een leerling van hem zijn en me zouden kunnen helpen.

Ik ben een beetje bang dat als ik het verknal, dat ze dan helemaal geen toekomst meer heeft.
En dan wat?
Ze is immers 'al' 4, en nu vind ik dat een mooie leeftijd, maar hier is dat vrij oud voor een paard die nog helemaal niets kent.

Ze kan hier wel blijven lopen bij de anderen, maar die zijn al een stuk ouder (18+), en hebben ook niet het eeuwige leven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 19:11

Op Ebay zijn er de nodige DVD's van Clinton Anderson tweedehands te krijgen. Koop ze, bekijk ze, kopieer ze desnoods en verkoop ze daarna weer (al vind ik dat zonde, altijd waard om nog eens te bekijken!).
De kans dat het goedkomt is vrij groot, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent. Garanties krijg je echter niet.

Thirty

Re: Verwilderde Mustang merrie - kan dat nog goed komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 19:19

Nee, het zijn en blijven dieren he!

Ik wacht nog steeds op antwoord, zodra ik dat heb plaats ik dat hier!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 19:21