gedonder in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

juval

gedonder in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 21:31

we hebben vandaag weer gedonder in de wei gehad, nu hebben 2 merries elkaar stukgetrapt...
Hoelang kijk je het aan, of moeten ze meteen maar weer uit elkaar. Het zou zo leuk zijn als het een kudde werd waar iedereen lief is voor elkaar, maar dat lijkt maar niet te lukken. zou het aan de karakters liggen of doen we iets fout?

We hebben 5 pension paarden. 1 ruin van ca 20, dominant. 1 merrie van 27, niet dominant, traag en sloom, daardoor de laagste in rang.
Een nieuwe merrie van 4 jaar, redelijk dominant, die wil haar plekje veroveren en is verliefd op de ruin.
Een merrie van 7 jaar die altijd de baas is geweest
en dan mijn merrie Zoéy, de allemansvriend die het allemaal wel best vind. Zoëy is nog de enige die tot nu toe schadevrij is gebleven.

het nieuwe paard staat er sinds 2 mnd bij, in het begin was het even onrustig maar het leek snel goed te gaan.
het oude paard is bevangen geraakt en was ziek. daardoor heeft die een tijdje apart gestaan.
sinds vorige week was de eigenaresse weer aan het proberen haar bij de kudde te zetten.
helaas is dit fout gegaan en heeft de ruin de arme merrie flink te pakken genomen met als gevolg bijtwonden over het hele lijf, en de ruin heeft er ook een snee aan overgehouden die gehecht moest worden.
de oude merrie staat nu dus weer apart, en dat zal wel zo blijven.
nu hadden vandaag de 2 jonge merries elkaar flink in elkaar geslagen, allebei de achterbenen zitten flink onder de trap bulten enzo.
ze zijn ook beiden hengstig en willen de aandacht van de ruin.
Zoëy houdt zich gelukkig overal buiten.. hoop dat dat zo blijft.

nu is er dus twijfel om de paarden toch maar weer uit elkaar te halen. dus 2 om 2 en de oude merrie apart. wel lastig weer met buiten zetten etc, maar ja, kapotte paarden heb je liever ook niet.

hebben jullie hier een idee over? of wel eens meegemaakt zoiets?

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:44

Vaak werkt het het beste om in de wei eerst een stukje af te zetten zodat ze eerst aan elkaar kunnen wennen met schrikdraad ertussen.
Als dat goed lijkt te gaan kun je ze bij elkaar zetten.
Ik zelf heb met mijn dominante merrie zoveel gedonder gehad dat ik haar apart heb staan. Zij had het altijd met de leidende merrie uit de kudde.
Nu ik haar apart heb staan is ze er een stuk rustiger onder geworden, ze lijkt het zelf ook fijn te vinden. Voorheen kreeg ik haar niet bij het weiland weg als er onrust was, hebben we nu geen probleem meer mee. Ze kan over het draad gewoon snuffelen met de andere paarden, maar kan zich ook terugtrekken als ze dat wil en dat vind ze prima.

BigOne

Re: gedonder in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:47

Hoe groot is het stuk waar ze op staan, te weinig ruimte worden ze soms ook heel vervelend van.

juval

Re: gedonder in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 22:09

ehm, ik vind het lastig in te schatten maar het is best groot , ongeveer 40 x 200 meter.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:16

het kan wat je zegt ook te maken hebben met de hengstigheid. Zeker met een ruin erbij kan dat tot flinke ruzies leiden. Het zou zomaar kunnen dat het met de 4 merries zonder de ruin wel goed gaat....
edit: en dan zal de rangorde ook eerst bepaald moeten worden. De 4 jarige moet haar plaats leren kennen. En dat is óf boven de 7-jarige of eronder. MAr zolang ze daar nog niet uit zijn, kan het nog wel gedonder blijven.
Heb het zelf ook gehad, paard dat maar bezig bleef. Was zo dominant dat hij niet op wilde geven en probeerde steeds boven mijn merrie te komen staan, wat dus steeds een hoop onrust gad