laten eten tijdens poetsen en vlakke hoef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

the_titan

laten eten tijdens poetsen en vlakke hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 19:43

een vraagje over wat gangbaar is.

ik geef 2 merries wat verzorging (vrijwilligerswerk) op zaterdag.
vormt het een probleem als ik tijdens dat ze eten ze een beetje basisverzorging geef? doorgaans krab ik de hoeven uit. Qua vacht zijn ze niet echt vuil meestal.

1 van de 2 wil doorgaans wel eens gaan lopen als ik aan de hoeven wil kuisen. ze staan doorgaans niet met halster daar, maar het is wel voorhande.
laatst heb ik gewoon volgehouden, en steeds rustig achter haar aan gegaan en opnieuw geprobeerd. uiteindelijk bleef ze dan toch staan.

bij 1 van de hoeven vind ik dat de hoefbodem vrij vlak is waar er bij de andere naast de straal nog een redelijk diepe groef is. Is dit ongewoon? eigenaar heeft nog geen hoefsmid langs laten komen dat ik weet.

ook, laten de meeste paarden als je aan de hoeven bezig bent ook die dan zo slap hangen?

groeten, het groentje T.

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:49

the_titan schreef:
vormt het een probleem als ik tijdens dat ze eten ze een beetje basisverzorging geef?

ik heb ook wel eens iets gedaan toen ze aan het eten was, en toen schrok ze, maar gewoon borstelen of zo kan wel denk ik, hangt er vanaf of ze zich goed gedragen lijkt mij :D

Citaat:
Qua vacht zijn ze niet echt vuil meestal.

ik doe alleen vrijheidsdressuur, dus ik laat ook de vliegendeken op,
maar als je rijdt, kun je misschien een beetje los zand even wegborstelen op de plek waar het zadel en de singel komt,
maar als ze niet vies zijn hoef je ook niet echt te borstelen denk ik

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:52

Als ze bij mij hooi staan te eten kan ik vanalles met ze doen. Borstelen, hoeven uitkrabben, wondjes insmeren. Ze blijven gewoon staan. Komt denk ik ook omdat 'eten' hun grootste hobby is :D

De hoeven zou ik laten beoordelen door een smid.