Word er boven de rivieren echt hoger gejureerd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xTweetyx

Word er boven de rivieren echt hoger gejureerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 10:11

hallo.
ik hoor veel mensen zeggen dat als je veel wp wilt rijden dat je boven de rivieren moet rijden?
is dat echt zo? zijn ze boven de rivieren echt minder streng dan eronder?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:13

Nee, wij rijden gewoon beter :P

Grapje hoor, ik denk dat je dat zo niet kunt stellen. Er zijn overal strenge en minder strenge jury's. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat je net in een kring zit waar wat meer strenge zitten.

xTweetyx

Re: Word er boven de rivieren echt hoger gejureerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 10:15

ik heb het over de punten die ze uitdelen,
want veel van onze stal die rijden dan bij ons in brabant 1 wp, en als ze dan boven de rivieren rijden rijden ze bijna 2 wp.
bv.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:17

Ik snap wel wat je bedoelt, maar de punten zijn overal het zelfde. Soms geeft een jury wat makkelijker een hoog punt, dan rijdt je dus eerder winst. Of twee punten, dat ligt niet aan Brabant, maar aan hoe goed de combinatie is, en hoe streng je jury is ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:22

Ik zou zeggen, probeer het eens ;)

Lijkt mij eerder een gevalletje toeval, kan me niet voorstellen dat er standaard hoger gepunt wordt.. Misschien net een iets minder strenge getroffen of die jury was gewoon gecharmeerd van de combi :j

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:25

Wij hebben ook wel eens boven de rivieren mogen meemaken dat van hele klasses slechts 2 personen winstpunten hebben gereden, dus ik denk niet echt dat dat op gaat, maar idd probeer het eens:)

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 10:25

nou ik had dat gisteren dus, eerste wedstrijd l2.
en 5 wp.
en ik reed in de l1, ook elke 2 proefjes, 4 wp, en dan telkens tegen de 210 aan, en nu had ik er dus wat meer, maar mijn pony liep al wel veel beter.
wij reden dan wel maar met zijn 4e.
maar sown ander meisje, had geen een wp gereden.

funnyteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:28

Ja daar wordt algemeen gezien soepeler gejureerd. Er zijn daar over het algemeen ook minder deelnemers.
Mijn stalgenoot ging altijd boven de rivieren starten als ze even nog een paar puntjes nodig had.
En mijn instructrice, die oorspronkelijk van boven de rivieren komt, keek toen ze hier haar eerste wedstrijden reed op haar neus.
Ze was in het Z altijd eerste met dikke punten. Maar hier ineens niet meer. de punten waren een stuk lager en volgens haar de rest van de ruiters ook een stuk hoger in niveau dan in haar omgeving.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 10:29

ja die bij mij gisteren reden, liepen ook niet echt lang aan de teugel enzo, steeds maar stukjes,
dat vond ik wel raar voor in de l2 al.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:30

En in Groningen krijg je met een kreupel trekpaard zeker nog punten in het ZZ-licht :+
Het ligt gewoon aan je jury en uiteraard de combinatie en hoe goed je rijdt, niet aan de provincie waar je start natuurlijk

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:39

PattyOosten schreef:
En in Groningen krijg je met een kreupel trekpaard zeker nog punten in het ZZ-licht :+
Het ligt gewoon aan je jury en uiteraard de combinatie en hoe goed je rijdt, niet aan de provincie waar je start natuurlijk

:))

Ik denk dat het onzin is. Je moet hier net zo goed je best doen voor wp's als bij jullie.
En zoals al vaker is gezegd, het ligt ook aan de jury's.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:51

PattyOosten je hoeft niet zo sarcastisch te doen, mensen vertellen gewoon hun ervaringen.

Ik rij zelf in Groningen maar als ik eens bij mijn oma in Brabant ben en ik ga daar naar een wedstrijdje kijken, zie ik wel dat het gemiddelde niveau hoger ligt. Terwijl er niet meer winstpunten uitgedeeld worden. Voor mijn idee hebben die wedstrijdpaarden de basis er beter in zitten.

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:57

Mavelle schreef:
PattyOosten je hoeft niet zo sarcastisch te doen, mensen vertellen gewoon hun ervaringen.

Ik rij zelf in Groningen maar als ik eens bij mijn oma in Brabant ben en ik ga daar naar een wedstrijdje kijken, zie ik wel dat het gemiddelde niveau hoger ligt. Terwijl er niet meer winstpunten uitgedeeld worden. Voor mijn idee hebben die wedstrijdpaarden de basis er beter in zitten.

Maar dan kan ik niet helpen mezelf af te vragen, ligt het dan aan in welke provincie je bent? Of aan hoe de wedstrijdsport is?
Ik bedoel, bij mij in de buurt, starten er ook mensen die echt heel goed zijn, hoog niveau en dergelijke, maar ook mensen die het proberen, maar eigenlijk niet zo goed kunnen. Die doen het meer voor hun lol als voor het echte wedstrijdrijden. Ik denk dat het voornamelijk te maken heeft, met je jury. Dus, of deze streng is, of wat soepeler.
Veel jury's letten ook op hele andere dingen. Misschien dat je net die ene treft die bijvoorbeeld meer let op actief, als aan de teugel. (ik weet het ook niet hoor).

Ik denk in ieder geval dat iedereen zijn best doet voor een winstpunt, of je nou onder of boven de rivieren rijdt. Overal moet je goed je best doen, je paard voor elkaar hebben om echt dikke punten te rijden en bovenin te eindigen. De punten kunnen misschien wel hoger liggen, maar je plaatsing zal, naar mijn idee, wel terecht blijven.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:58

Ik rij door het hele land. Als er een regio is waar hoger gepunt wordt dan is dat misschien Limburg.
Boven de rivieren wordt minder vaak 2 winstpunten voor een proef gegeven. Waar ik in het zuiden echt heel vaak 2 winstpunten voor een proef heb.

Dat kan verschillende oorzaken hebben.
Boven de rivieren worden vaak 2 proeven verreden. Daarmee haal je dus ook 2 sneller winstpunten per wedstrijd.
De groepen bij ons zijn veel groter. Hier zijn ringen van 30 personen of soms meer. Dan is de kans veel groter dat er een paar ruiters bij zitten die 2 winstpunten verdienen voor 1 proef, dan waneer je 3 personen in 1 rubriek hebt zitten.
Daarnaast rijden er bij ons heel veel beroepsruiters met hele goede paarden. Veel meer als in welke andere regio dan ook waar ik gestart ben.

Maar om nou te zeggen dat er in bepaalde regio's strenger of juist minder streng beoordeeld wordt... dat heb ik eigenlijk nog niet gemerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:37

Mijn ervaring (ja, in verschillende provincies in NL gestart, meerdere malen) is dat het niveau in het zuiden hoger ligt dan boven de rivieren. Hier duurt het dus ook langer voordat je echt bovenin meedoet en je denkt klaar te zijn voor de volgende klasse, dus blijf je wat langer hangen. Noordelijker ligt het niveau lager, waardoor er dus sneller bovenaan meegedaan wordt en gedacht wordt dat de combinatie wel door kan naar hogere klasse, hier speelt weer hetzelfde, waardoor ruiters sneller promoveren.

Er wordt dus niet hoger gepunt boven de rivieren, maar het niveau ligt lager, dus als er dan een ruiter van zuidelijk NL komt (die dus langer is blijven hangen in een klasse gezien niveau hoger ligt), valt die daar sneller op en zijn jury's positief verrast dat dat ook in de klasse meerijd, en worden er dus hogere punten gegeven.

Hoop dat een beetje duidelijk is, anders licht ik graag verder toe

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:43

@ Haike, dat is ongeveer ook wat ik bedoel te zeggen met betere basis

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 17:43

nou ik reed in de l1 bijna altijd in de 200 punten,
maar vant weekend reed ik dan boven de rivieren en ik reed ook 208 en 214.
dus voor mij scheelde het niet zo veel.
maar dacht, misschien hebben jullie andere ervaringen,
zoals mensen bij mij op stal.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:02

haike schreef:
Er wordt dus niet hoger gepunt boven de rivieren, maar het niveau ligt lager, dus als er dan een ruiter van zuidelijk NL komt (die dus langer is blijven hangen in een klasse gezien niveau hoger ligt), valt die daar sneller op en zijn jury's positief verrast dat dat ook in de klasse meerijd, en worden er dus hogere punten gegeven.

Dat vind ik wel zulke onzin. Dat zou nl. betekenen dat alle Hippiadewinnaars uit het Zuiden komen. Toevallig heb ik daar verleden jaar eens de uitslagen op bekeken omdat dit wel vaker beweerd wordt door mensen uit het Zuiden die het niveau zo hoog vinden liggen en daar klopt dus helemaal niets van.
De meeste winnaars zijn van boven de rivieren :+ ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:03

Idd Fitzroy, volgens mij zijn de podiumplaatsen op de hippiade altijd redelijk verdeeld over het land :j

Ik houd het nog steeds op toeval..

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:07

Ik heb zelf in meerdere provincies gestart. In NH, GR, DR, en OV.
Voor mijn gevoel ligt het niveau in DR het hoogst van dit rijtje.
Mijn ervaring is echter wel dat als je je paard goed voor elkaar hebt en gewoon netjes rijdt ze nergens om je heen kunnen en je je punten echt wel krijgt. Maar in NH kreeg ik sneller punten dan nu in DR. Maar goed ik denk dat het eerder aan je eigen rijden ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:13

Fitzroy schreef:
haike schreef:

Dat vind ik wel zulke onzin. Dat zou nl. betekenen dat alle Hippiadewinnaars uit het Zuiden komen. Toevallig heb ik daar verleden jaar eens de uitslagen op bekeken omdat dit wel vaker beweerd wordt door mensen uit het Zuiden die het niveau zo hoog vinden liggen en daar klopt dus helemaal niets van.
De meeste winnaars zijn van boven de rivieren :+ ;)

Dat zeg ik ook niet, de mensen die op de Hippiade zijn ondertussen zover uitgeselecteerd dat alleen de beste per regio daar komen, in mijn ervaring zit de rest van dezelfde regio er vaak ook wel ver onder, terwijl er onder de rivieren minder spreiding is.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:16

Ik kwam laatst een vrouw tegen die altijd in Brabant startte, toen ze L1+9 was is ze verhuist naar Groningen en was ze al 3 maanden bezig dat laatste winstpunt te rijden terwijl ze er eerder geen moeite mee had. Ik denk dat het verschil qua punten inderdaad niet ligt aan de manier van jureren maar aan het niveau in de regio.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:00

In iedere regio heb je toppers, floppers en gemiddelde ruiters rondrijden. Net als dat je in iedere regio allemaal verschillende juryleden hebt, de een wat strenger dan de ander.
Toen ik jaren geleden een tijdje in ZH gereden heb heb ik me verbaasd over het belabberde niveau van wat daar in het Z rondreed, terwijl ik inderdaad verwacht had dat er meer betere ruiters zouden zijn.
En nee, ik ben in die tijd daar niet opeens strenger gaan jureren en weer milder toen ik weer in het noorden zat. :D

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 09:28

Mavelle schreef:

Nou Patty, ik vind het wel humor hoor:):):). En sarcastisch ben je zeker niet.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:04

Het is leuk om tijdens kampioenschappen tegelijkertijd te jureren met iemand uit een totaal andere regio.
Ik heb wel eens meegemaakt dat ik (Groningen) jureerde met een Brabantse. We keken naar dezelfde proef, en kwamen op vergelijkbare punten uit.

Andersom: regionale kampioenschappen gejureerd, het andere jurylid was een internationaal jurylid. Die zat wel wat lager dan ik. Waar ik misschien 'al' blij ben met bevestiging in de Z2 keek hij waarschijnlijk meer naar de proef vanuit de vraag 'ben je klaar voor de ZZL'. We zaten overigens gelukkig wel op één lijn met wat we graag wilden zien en niet.