onjuiste stokmaat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

verucha

onjuiste stokmaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 20:42

vraagje: ik heb te impulsief een paard gekocht en nagelaten de stokmaat na te meten :Z .
Volgens de verkopende partij hebben ze schriftelijk aangegeven dat het paard 160 zou zijn.
Nu blijkt het paard 158 te zijn en niet in aanmerking te komen voor een predikaat bij het
KWPN stamboek |( . Wat zijn mijn rechten?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:44

Overleggen met de verkoper lijkt mij het handigst.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:46

Misschien een beetje krom, weet ook niet of het kan.. Maar staat je paard nu al op ijzers?

Een kennis van mij had zijn pony op ijzers gezet, en daardoor werd haar stokmaat hoger. Weet niet meer precies waarvoor dat was, volgens mij een keuring?

Shoot me if i'm wrong. Heb er totaal geen verstand van :)

tamary

Re: onjuiste stokmaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:48

Hoe oud is dit dier? Paarden groeien door tot 6 jaar, jong paard kan dus nog iets groter worden.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:53

normaal wordt er bij ijzers gewoon de ijzerdikte eraf getrokken.
Op het moment dat jij je paard gekocht hebt met de bedoeling om naar de keuring te gaan en een predikaat te krijgen dan zou de je de verkoper hierop kunnen aanspreken.
Welliocht krijg je korting of als je de koop wil ontbinden.
Maar of je een evt. rechtzaak wint, dat zou ik niet durven zeggen.
Het wel of niet krijgen van een predikaat is natuurlijk ook iets dat niet zeker is.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:54

overleggen met de verkoper

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:55

Idd, gewoon te verkoper hierop aanspreken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:56

Heb je al met de verkopende partij gesproken?
Zoniet zo ik dat eerst doen. Misschien doen ze niet moeilijk en nemen ze het paard meteen terug.
En hebben ze hem per ongeluk verkeerd gemeten.

Soesannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:28

Ga inderdaad eerst in overleg met de verkopende partij, misschien kunnen jullie het onderling gewoon oplossen en neemt hij het paard terug.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:37

Ik denk dat dit volledig onder jouw onderzoeksplicht valt. Verder gaat het over 2 cm verschil; Dus een iets ofwat andere ondergrond, ander punt van meten of gewoon een andere houding en je kan al snel 2 cm ernaast zitten.

Koopvernietigend zal dit zeker niet zijn. En je bent zeker dat je je paard niet te warm gewassen hebt ofzo :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 19:43

tja, als het dier nog niet officieel gemeten was, dan was het verstandig geweest dat met de aankoopkeuring te laten doen...

Als het een jong dier is, inderdaad even 1 of 2 jaar wachten met aanbieden bij het stamboek voor stamboekopname, sommige paarden groeien nog wel 5 cm na hun 3e verjaardag.
En wat je ook kunt doen voor de keuring, is de hoeven wat langer laten groeien. Kan ook weer een centimeter schelen...

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:42

joyce B schreef:
tja, als het dier nog niet officieel gemeten was, dan was het verstandig geweest dat met de aankoopkeuring te laten doen...

Als het een jong dier is, inderdaad even 1 of 2 jaar wachten met aanbieden bij het stamboek voor stamboekopname, sommige paarden groeien nog wel 5 cm na hun 3e verjaardag.
En wat je ook kunt doen voor de keuring, is de hoeven wat langer laten groeien. Kan ook weer een centimeter schelen...
Ze zou ook nog naar de NRPS keuring kunnen als ze minimaal 1.57 is.