wat zouden jullie doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

melanie81

wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 20:32

niet dat ik wedstrijden rijdt, maar we hadden vandaag op stal een onderlinge dressuurwedstrijd. ik weet dat mijn paard nog wat scheef is en zijn druk bezig hem recht te richten, maar goed vandaag dus het wedstrijdje gehad en ik weet........ op rechts springt hij in een hoek, volte etc altijd verkeerd aan. hij springt op dit moment alleen goed aan via een gebroken lijn. maar goed dat kun je natuurlijk in een proef er niet bij verzinnen.......:P jammer genoeg. als je hem dus terugneemt en weer opnieuw aanspringt doet ie het weer verkeerd. dus nu mijn vraag wat zouden jullie doen??????????? ik ben maar gewoon doorgereden in de verkeerde galop. kreeg natuurlijk voor het aanspringen en de volte die erachteraan kwam geen punten (heel erg jammer want nu was ik derde terwijl ik eerste had kunnen zijn). op de het terugnemen naar draf kreeg ik wel weer punten. wat zouden jullie doen in zo'n geval? dit stukje is als volgt:

f-x-h van hand veranderen
tussen f en a arbeidsgalop rechts aanspringen
c-x-c grote volte

1. gewoon doorijden en hopen dat hij overspringt met geen punten als gevolg
2. terugnemen opnieuw fout aanspringen
3. gewoon een gebroken lijn rijden en aanspringen (klinkt misschien heel stom, maar je hebt er de ruimte voor, zowel voor het aanspringen als na het aanspringen en tot aan de volte)

ik hoef geen reacties hoe je dit aan kunt pakken en afleren, want daar zijn we al druk mee bezig samen met mijn instructrice, want we weten waar de fout zit.

Nicje87

Re: wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:33

2, Dan laat je zien dat je er mee bezig bent en je best voor het goede doet..
Daarbij leert je paard ook dat het niet goed is wat hij doet...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:40

blijven proberen tot je in de goede galop zit.
het erbij laten zitten, wordt over het algemeen niet gewaardeerd en dan krijgt je naast een laag cijfer voor de volgte er ook nog een voor de overgang naar draf omdat deze dan vanuit de verkeerde galop is.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:43

eerst nog maar even de goede galop gaan oefenen voor je een wedstrijd gaat starten? ;)

en als jij hier anders over denkt zou ik voor optie 2 gaan,zodat de jury ziet dat jij hebt geprobeerd je fout te verbeteren..

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 20:47

nogmaals dit was puur een onderlinge wedstrijdje op een pensionstal en dat gaat om de fun.......... we doen zelfs stapproefjes met iemand ernaast zodat die ook mee kunnen doen, dus ja wel gewoon meedoen omdat het een gezellige dag wordt..... als het officieel was had ik eerst wel meer geoefend, maar daar heb ik geen ambities voor, alleen wil het hem uiteraard wel goed leren en is puur een rechtricht kwestie

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:50

gewoon doorrijden het is voor de lol die wedstrijd, evt een keer terugnemen en proberen goed aan te springen, maar gewoon de proef afmaken en als je train daar verder op oefenen en dan zie je ook gelijk welke punten verbetert moeten worden en kun je daar ook verder mee gaan oefenen, oefening baard kunst maar heeft wel tijd nodig.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:55

Mij is altijd geleerd dat je wel moet proberen het te herstellen. Dus weer terugnemen en dan opnieuw aanspringen, maar niet constant terugnemen.

Ik snap niet dat je voor de volte geen punten hebt gekregen, je hebt de volte toch gewoon gereden alleen in een verkeerde galop? Een 4 had ik meer op z'n plaats gevonden dan helemaal geen punten. :?

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:58

Opnieuw proberen. De jury die ik heb gesproken waardeerde dat meer.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 20:59

dat is het hem, verder een supernette proef gereden. had 2 aandachtspunten, uiteraard de verkeerde galop... en de gebrokenlijn tot X niet helemaal gereden (beide keren), maar goed je wilt het voor later natuurlijk eens perfect kunnen. volgend jaar zullen we het vast wel eens weer doen en dan wil ik wel eerste worden ipv derde ondanks de 0 punten voor de 2 onderdelen. toch een beetje die competitiestrijd he..... en tegen die tijd zal hij ook wel recht gericht zijn. maar was nu gewoon even nieuwsgierig hoe jullie in dit geval het zouden oplossen, want ik reed daar dus mooi en dacht: oke goed en nu????????? dan maar doorrijden :P

J_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:12

Ik zou hem terug nemen en opnieuw aanspringen. De jury ziet dan tenminste dat je weet dat je in de verkeerde galop zit. Als je gewoon doorrijdt is het net of je niet doorhebt gehad dat je verkeerd zat. Dat zou ik doen.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:42

Ik zou 2 doen, ik denk dat de jury het wel waardeert als je probeert te corrigeren :j

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 18:42

heb het vandaag even nagevraagd bij een jurylid.
De regel:

2 keer proberen te herstellen, zit hij dan nog niet goed, gewoon doorrijden, maar dan weet de jury dat je het wel geprobeerd hebt, je krijgt dan een 4 voor het aanspringen, maar voor de volte zou je evt nog een 5 kunnen halen als deze mooi rond is ook al zit je dan in de verkeerde galop

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:20

Melanie, vraag het voor de zekerheid ook nog maar eens na bij een andere jury.
Deze regel is bij mij geheel onbekend.

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:22

het ziet er dan wel ff stom uit, maar je laat zien dat je eraan werkt en dat het gwn echt een probleem met hem is maar dat je het wel probeert dus:

2. terugnemen opnieuw fout aanspringen

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:18

jury schreef:
Melanie, vraag het voor de zekerheid ook nog maar eens na bij een andere jury.
Deze regel is bij mij geheel onbekend.

Mij is dus verteld:
-> Aanspringen -> verkeerd -> terughalen & weer opnieuw aanspringen -> weer verkeerd? Doorrijden!

Dat jurylid wat jij gesproken hebt zegt dus:
-> Aanspringen -> verkeerd -> terughalen & weer opnieuw aanspringen -> weer verkeerd? -> terughalen & weer opnieuw aanspringen -> dan nog verkeerd? Doorrijden!

Maar wordt het dan niet veel te veel onrustig? Want een gemiddelde ruiter, en helemaal de ruiters in de wat lagere proeven (en dat zijn ook over het algemeen de proeven waarin het soms voorkomt dat het aanspringen niet helemaal goed gaat), die hebben een paard nog niet zo danig direct teruggehaald dat je ook direct weer opnieuw kunt aanspringen. De meeste pony's (& paarden overigens) zie je dan vaak nog wel in een te harde draf doorgaan. Dus moet je die eerst weer rustig bij je hebben, goede stelling en weer de hulpen geven. Dan ben je niet 1 pas verder, maar wel wat meer. En met een beetje pech is de volte dan ook al geweest. Die volte heb je dan niet in galop gereden, dus in princiepe is het dan een 1 (?) waard. I.v.m. wel de volte gereden te hebben, maar niet in galop.

NoowNoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:37

Ik zal eerst je paard het gewoon leren, hoe moeilijk dat ook is! :+
Maar als ie het dan eenmaal kan, dan heb je wel iets om trots op te zijn. ;)
En dan zal je ook hogere punten halen op een wedstrijd. :o
Maar als je echt heel graag wedstrijden wil blijven rijden.
Zal ik dit doen:
Aanspringen - Verkeerd - Terughalen - Aanspringen - Verkeerd - Doorrijden.

saartje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:01

gewoon weer op nieuw aanspringen. laten zien dat je kan corriceren waarneer nodig is. daar steld de jurry meestal meer waarde aan dan dat je helemaal niks doet.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:13

melanie81 schreef:
heb het vandaag even nagevraagd bij een jurylid.
De regel:

2 keer proberen te herstellen, zit hij dan nog niet goed, gewoon doorrijden, maar dan weet de jury dat je het wel geprobeerd hebt, je krijgt dan een 4 voor het aanspringen, maar voor de volte zou je evt nog een 5 kunnen halen als deze mooi rond is ook al zit je dan in de verkeerde galop

Je zou bij mij dan wel een probleem hebben...
Gewoon doorrijden kan ik zeker níet waarderen!
Blijven proberen levert meer punten op dan het opgeven.
Iemand die opgeeft en dus maar domweg in de verkeerde galop blijft zitten krijgt van mij zeker niet meer dan een 1 of een 2!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:18

Ik heb het wel 100 x gecorrigeerd :o .

Mijn fjord was me met rechts altijd voor en zat dan al links.
(nadeel als je paard ook als manegepaard fungeert, dat je soms de enigste bent
die het probeert te herstellen. Na week vakantie op de manege deed ze het goed,
lessen begonnen weer en we zaten weer verkeerd, uiteindelijk goed gekomen ;) )
Terug nemen en overnieuw, verkeerd, weer overnieuw, verkeerd weer overnieuw, etc..
Net zolang tot ze goed zat, hier nooit op afgestraft, ja in punten voor de galop uiteraard 8-)
Kostte me wel punten, maar verkeerd doorrijden ook en dan had ik vermoedelij nu nog
verkeerd aangesprongen :+ .

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:49

Toch proberen het te herstellen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:51

If at first you don't succeed, try try again...
Vind dat wel een passend motto.