Nieuwe pony trapt de andere wat nu ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jurenka

Nieuwe pony trapt de andere wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 17:55

Hee,,

Ik heb bij mij op het land 5 paarden staan
Vorige week is er een nieuwe pony bij gekomen, Een grote c-pony / Kleine d-pony
De eerste dagen stond ze in een land naast de anderen pony's om evenkennis te maken.
Woensdag is ze bij de anderen gezet, de andere bestaan uit d-pony's van 5 en 24 jaar
2 shetlanders van 3 en 6 jaar en super groot paard van 16 jaar.
Maar de nieuwe kon de eerste dag erg goed met de andere paarden over weg
maar toen we de volgende dag weer gingen kijken, had de nieuwe pony het paard getrapt en de 5 jarige d-pony
Ik ging dus de wondjes behandelen en had de nieuwe weer in het land er naast gezet.
We weten zeker dat de nieuwe had getrapt, Want toen we aan kwamen trapte ze al weer.
ze staat nu nog steeds in het anderen land.
Maar daar staat geen schuil stal, Dus er moet een nieuwe stal komen in het land,
Of zij moet weer weg
maar dat is ook geen oplossing.
Weet iemand wat?

Bungarus

Re: Nieuwe pony trapt de andere wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:57

Het beste is dat je dat beestje apart houdt. Mijn paard trapt ook en dat is echt niet op te lossen. Het is gewoon een dominante merrie.
Dus een nieuwe schuilstal maken lijkt mij de beste optie voor all parties involved ;)

Jurenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 17:59

Hee,,
Bedankt voor je hulp,
Maar is zij niet super eenzaam in haar eentje een paard is namelijk een (sociaal) kudde dier, Dus het lijkt mij zo dat ze best eenzaam is...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:03

Laat eerst eens het dominantste paard uit je oude groep een paar dagen bij de nieuwe staan. Zet er vervolgens een bij die daarna komt in leiderschap enz.

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:03

Als ze in een wei staat naast de andere paarden valt dat erg mee hoor. Als er alleen een hek/draad tussen staat komen ze niet in elkaars 'territorium' en kunnen ze toch wat klooien en kriebelen over het hek heen.
Bij mij op stal staan de meeste paarden alleen in een weitje omdat ze elkaar allemaal niet zo mogen. Er staat ook alleen een stroomdraadje tussen en de paarden hebben helemaal geen last van eenzaamheid.

Jurenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 18:07

aerdenhout1 schreef:
Laat eerst eens het dominantste paard uit je oude groep een paar dagen bij de nieuwe staan. Zet er vervolgens een bij die daarna komt in leiderschap enz.

Hee,,
in de 'oude' groep zijn geen dominante paarden.
alleen die nieuwe is erg dominant.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:08

het is altijd even heftig in een kudde als er een nieuw paard bij komt.
er moet een nieuwe rangorde worden bepaald, en dat kost tijd en gaan soms een paar rake klappen mee samen.

ik zou ze eerst samen zetten met de leider van je kudde, en een paar dagen laten staan, daarna kan je ze allemaal samen zetten.
en er zal toch wel een keertje nog een klap vallen, dat hoort er helaas nou eenmaal bij.

ik denk niet dat je in dit geval al gelijk kan praten van een erg dominante merrie, en dat ze maar voor altijd apart moet blijven staan.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:10

Jurenka schreef:
aerdenhout1 schreef:

Hee,,
in de 'oude' groep zijn geen dominante paarden.
alleen die nieuwe is erg dominant.

er is altijd 1 paard de leider, dus de dominantste.
dat het een rustige kudde is, wil alleen maar zeggen dat de leider zijn werk goed doet.
maar er zit 1 paard bij wat alle andere corrigeert in hun gedrag.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:51

Ik zou hem ook inderdaad even met de leider apart zetten.
Daarbij is het plaatsen van een nieuw paard altijd even "ruzie" er komt een nieuwe rangorde en dat moet even uitgevogelt worden waar het paard komt te staan. Waarschijnlijk doet de nieuwe het niet voor de laagste rang en zal zich dus moeten bewijzen. Dus zolang de nieuwe de andere niet terroriseerd zou ik zeker even zo laten. Kan best weer een aantal weekjes duren voordat het weer is zoals het was.