Waarom altijd angstig zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gucci_

Waarom altijd angstig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 15:23

Ik ben altijd maar angstig in de omgang met paarden. Zelfs als ik naast de bak sta en mijn pony is druk en rent door de bak, dan wordt ik al wat bang, dan denk ik van; straks springt ze over het hek, wat ze natuurlijk niet gaat doen.
Deze angst belemmerd me gewoon in de omgang met paarden. Ik kan zo nooit eens mijn pony naar de wei brengen. Ook met opzadelen. Ik doe altijd aarzelend het zadel op mijn pony, omdat ik me dan weer verbeeld dat de pony opzij gaat springen en op mijn voet gaat staan. Vanwaar die angsten allemaal??
Alleen met rijden heb ik er veel minder last van.
Vroeger was ik juist niet bang in omgang, ik stond wel eens tussen de grote paarden in.
Ik wil mijn hobby niet opgeven, omdat ik steeds maar last heb van die stomme angst.
4 jaar geleden had ik elke week les op een 'vaste' pony', daar deed ik alles alleen mee (opzadelen enzo), nu kan ik dat niet meer en heb ik hulp. Hoe kom ik ooit hiervan af?

LisaD

Re: Waarom altijd angstig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 15:26

Is er niet iemand die jouw in de gaten kan houden, en je over je angst kan proberen te zetten ?
Of gewoon iemand die je helpt door te zeggen probeer het maar, dan zul je zien dat er niks gebeurt ?

Dat zal zeker helpen!
Succes :)!

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 15:41

Ja, ik wil wel opzoek gaan naar een bijrijdster, die mij ook kan helpen. Maar het is denk ik wel moeilijk om iemand te vinden die ouder is dan 19. Want ik ben zelf 17 en dan is het wel wat vreemd als er iemand van je eigen leeftijd je nog moet helpen. Zelf komen mijn 2 (jongere) vriendinnen wel eens, die durfen wel meer, maar het voelt niet helemaal vertrouwd met iemand die jonger dan mij is.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 15:48

Is er iets gebeurd waardoor je angstig bent geworden? Want als je eerst geen angst had bij de omgang met paarden en bij het paardrijden en nu wel, dan moet er toch iets zijn geweest waardoor je die angst nu hebt.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 16:04

Wel met rijden, in 2008 ben ik gevallen. En daarvoor ook een keer bijna. Ik merk wel sinds ik mijn pony heb, dat ik wel wat bang ben geworden. De eerste dag dat ik haar had, zou ik haar even naar buiten brengen, toen vloog ze snel naar buiten, ik vond dat eng en toen moest iemand anders het maar voor me doen. Kan het ook gewoon aan de pony liggen? Is ze misschien niet geschikt voor mij?

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:09

Heb je wel echt een klik met je pony of niet? Als je met andere paarden niet zo onzeker bent dan zou het inderdaad zo kunnen zijn dat ze misschien niet zo geschikt is voor jou, maar zoiets is natuurlijk moeilijk te zeggen want ik ken jou en je pony niet ;) Volgens mij heb je niet zoveel vertrouwen in haar, maar dit is iets waar je wel aan zou kunnen werken. Hoe lang heb je haar nu?

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 16:28

3,5 jaar. Maar ze komt altijd wel bij mij, in omgang ben ik wel bang, omdat ze wel eens druk kan zijn. Met mijn andere pony (die heb ik nu 2 jaar) heb ik dat niet, die komt nooit zomaar bij mij, maar daar ben ik veel minder bang voor. Het is juist de pony die ik het liefste vind, daar ben ik juist banger voor, snap je?

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:44

En waar ben je dan precies bang voor?

Bungarus

Re: Waarom altijd angstig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:01

Heeft de pony waar je het over hebt wel respect voor jou persoonlijke ruimte? De andere pony waar je niet bang voor bent komt niet zomaar bij jou in de buurt, maar de ander wel. Misschien moet je gaan trainen op het respecteren van jou en jouw ruimte, of iemand anders kan je daarbij helpen.