Je weet niet wat tactfouten zijn? Ben je hier nog nooit door je instructeur op gewezen dan? Kan me niet voorstellen dat je alleen op wedstrijd tactfouten hebt.
Het wil simpel gezegd, zeggen dat je paard niet in het goede ritme loopt.
Tactfout is dat hij zijn ritme kwijt raakt, hij maakt ergens een kortere of andere pas dan hij verder doet. Meestal komt dit omdat ze de balans kwijt zijn en of oververmoeid.
060606
Geplaatst: 21-08-10 18:22
Taktfouten zijn fouten in de takt van de beweging, onregelmatig lopen.
Ieder paard heeft een eigen takt voor de basisgangen; stap, draf en galop. Dus een eigen ritme in elke basisgang. We spreken van een onzuivere takt als het ritme van stap, draf of galop onzuiver is.
angelxroos
Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-10 18:24
okee ik was namelijk mijn proef aan het rijden en opeens komt de jury de auto uit en vraagt of ik een paar rondjes wil draven aan lange teugel want ze was soms in de bochten wat onregelmatig.. daarvoor heeft ze , toen ze van de trailer afliep een schaafwond aan der been opgelopen.. misschien was dat dus de 'taktfout' want in de les heeft mijn instructeur er nooit over...
aerdenhout1
Geplaatst: 21-08-10 18:28
Zoals al gezegd hierboven, dat is het goede antwoord. Ik zou eigenlijk willen aanraden om een andere instuctrice te zoeken, of haar eens te laten kijken wat je nu anders doet als je een wedstrijd rijd.
Maar ik moet toch even zeggen dat ik wel verschrikkelijk moest lachen om je onder schrift! Hilarisch!
060606
Geplaatst: 21-08-10 18:29
Het is mogelijk dat ze door die schaafwond onregelmatig ging lopen en er dus taktfouten ontstonden, maar dat gebeurt niet alleen wanneer je paard ergens tegen aan is gebotst of iets dergelijks.
Wanneer je iets te veel vraagt van je paard of veel andere redenen kan je paard ook taktproblemen krijgen, dan moet je weer terug en opnieuw de eigen takt vinden en oefenen waar je mee bezig was.
angelxroos
Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-10 18:42
aerdenhout1: haha dankje ze was op sommige stukken ook wat sloom waardoor ik haar weer wat voorwaards dreef en daarna zakte ze weer in.. ik vind het vooral moeilijk om haar in hetzelfde temp tehouden..daar zal het waarscheinlijk ook wel wat aan liggen..?
aerdenhout1
Geplaatst: 21-08-10 18:43
Tactfouten zijn voor 90 % de oorzaak van een probleem in de rug/hals/ nek van het paard. Als een paard een blesure heeft opgelopen ( schaafwond b.v) dan loopt zo'n dier meestal KREUPEL en dat is iets anders dan een tact fout!
angelxroos
Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-10 18:51
okee nee de jury vond haar niet echt kreupel lopen maar onregelmatig en ook niet de hele tijd maar vooral in de hoeken.. ik mocht wel mijn proef afrijden.. ik zal het eens aan mijn instructeur vragen als ik weer les heb...
060606
Geplaatst: 21-08-10 18:54
Ja en om dat verschil te zien heb je een juist iemand nodig die dat voor je kan bekijken, je moet dan verschillende oefeningen doen en het is handig als men het paard kent. Je kan het inderdaad het beste aan je instructeur vragen.
TaKtfouten ( Geen taCtfouten. ) zijn inderdaad vaak problemen vanuit de door aerdenhout1 gegeven oorzaken.
rensju
Geplaatst: 21-08-10 18:57
Vraagje aan jullie: Als ik mijn paard actiever wil hebben in de stap, maakt ze ook taktfouten (tenminste ik voel dat ze niet meer in haar normale ritme loopt). Kan dit een spierkwestie zijn? (groot, jong)
Sim
Geplaatst: 21-08-10 18:58
Daar kun je beter een eigen topic op het RT P gedeelte voor openen. NIet zo netjes om iemand anders topic daar voor te gebruiken.
shalalie
Geplaatst: 21-08-10 19:02
Ja, taktfouten kan ook veroorzaakt worden doordat ze niet sterk genoeg is om in balans te houden.
Als het paard schaafwond heeft opgelopen kan wel even last van hebben waardoor taktfouten ontstaan. laadkleppen kunnen wel behoorlijke ongeluk maken zoals bij edward gal & lingh richting naar athene in 2004
rensju
Geplaatst: 21-08-10 19:02
Hm, ze weet nu toch wat tactfouten zijn. Vond het niet een dusdanige vraag om er een nieuw topic voor te maken. Bovendien heeft TS er misschien ook wat aan om naar de oorzaken te kijken?
1Olifantje
Geplaatst: 22-08-10 18:24
Vreemd dat je instructeur dat niet ziet/gezien heeft. je zou met je instructeur het erover kunnen hebben, en ziet hij het vanzelf zodat jullie dat samen kunnen oplossen!
Alabaster
Geplaatst: 24-08-10 23:37
Taktfouten zijn vaak een begin van veel ergere problemen.Het zijn signalen dat de training van het paardenlichaam niet correct is. Je paard leren rechtrichten dus zijn gewicht over vier benen gelijkmatig leren te verdelen, zijn spieren aan beide zijde's even soepel en gelijk te maken, en vooral het zelf leren voelen is een meer waarde voor je paard, jou zelf en jullie toekomst. Als er op bijv. op wedstrijden ( en daar zie je het vaak) nog meer spanning bij komt kijken wordt het vaak goed zichtbaar. Je zou zelf al heel veel kunnen gaan lezen over rechtrichten en ik weet zeker dat er veel dingen zijn waarvan je denkt..he dat komt bekend voor. Een instructie die hier vanaf weet zou helemaal goed zijn. Even voor de duidelijkheid rechtrichten is niet het paard zijn hoofd recht tussen twee teugels laten lopen.
Rensjuh. Ik denk dat jou vraag nu ook meteen beantwoord is en als aankomend dierenfysio zou het verdiepen in het rechtrichten van het paard een must zijn
Mijn pony had dit zondag bij 1 uitgestrekte draf. Dan probeer ik ervoor te zorgen dat hij zijn benen meer optrekt en soms loopt hij niet helemaal goed.(had toch nog een 8 ervoor)
ik zie veel paarden die niet goed lopen,de ene jury zegt er wel wat van , de andere niet.
angelxroos
Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-10 17:35
bedankt voor de reacties! maandag had ik les en heb ik het gelijk even aan mijn instructeur gevraagd. hij zij dat het een rijtechnische fout was. ik moet meer voorwaards rijden. ook is ze aan een kant heel stijf. precies zoals je het zegt Alabaster. in ieder geval zijn we er nu hard mee bezig!
Bedankt Alabaster, mijn paard doet het als ik haar boven haar eigen tempo laat lopen in stap verder niet gelukkig. Dan is ze dus idd niet meer ontspannen. De mijne is jong, een grote slungel en nog niet recht. Dus je verhaal komt wel overeen.