hoefsmit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shay

hoefsmit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 09:59

Hallo allemaal,

Ik hoop dat ik het goed plaats.

Mijn paard heeft nogal problemen met een hoefsmit. Hij weet dat hij zeer sterk is en de hoefsmit kan hem dan ook niet rondom bekappen. Twee voorbenen lukt met veel moeite net aan. Nou heb ik echt al van alles geprobeerd.. nu heeft mijn hoefsmit sinds kort (echt nog maar een paar weken) een (legaal) middel in handen gekregen van zijn dierenarts dat heet domosadon. Normaal zit dit in de verdovingsspuiten die de dierenartsen in de bloedbaan spuiten. Nou is het zo dat dit middel onder de tong word gespoten en zo in het lichaam terrecht komt. Werkt dus uiteinderlijk hetzelfde als bij een spuit in zijn bloedbaan alleen duurt het wat langer. Heeft iemand hier al ervaring mee?? Ik ben namelijk erg beniewd naar de referenties.

Heb ook mijn dierenarts erover op gebeld om te vragen of het kwaad kan. Hij geeft als andwoord dat het precies hetzelfde is als wat hun geven alleen op een andere manier en dat zo de werking van het middel verkort is doordat het niet direct in het bloedbaan gespoten wordt. Het kon verder geen kwaad.

Miss_Arie

Re: hoefsmit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:02

hallo,

flipt je paard of wil hij zijn benen niet optillen??
dat kan ik niet helemaal opmaken uit je verhaal.

maar als je je DA al hebt gesproken en die is er positief over lijkt het me geen probleem om dat te gebruiken.

shay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 10:09

Nee hij flipt niet hij is gericht aan het maaien en slaan. Hangen bijten en uiteinderlijk kun je zijn hoef niet meer optillen. Ze zeggen wel eens paarden weten niet te winnen maar deze wel. hij weet dat hij zo verdomt sterk is dat er niet tegenop te werken is. Je zou zeggen dat het steeds een beetje beter zou moeten worden maar het word alleen maar erger. voor degene met de vraag of hij pijn heeft nee absoluut niet. Daar is uiteraard allang naar gekeken. ik kan hem overgens wel zelf wat bijvijlen.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:11

Waarom heeft je paard zoveel problemen met de smid?
En heeft hij dit ook als jij de hoeven uit wil krabben?

Volgens mij los je namelijk met zo'n spuit alleen de gevolgen op, maar neemt het de oorzaak niet weg.
Snap dat dat handig kan zijn, tijdelijk, omdat hij wel bekapt zal moeten worden...
Toch zou ik liever aan de slag gaan met de oorzaak :o

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:14

de makkelijkste oplossing is een smid laten komen met een travaille.
gelijk klaar met het geklier, hij kan daar simpel weg gewoon niet uit, en dus ook niet winnen met kracht spelletjes.

maar het lijkt me meer een opvoedkundig probleem, kan je zelf niet wat sterker optreden dat hij er mee stopt??

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:19

heeft je paard deze problemen ook met jou of met andere mensen of alleen met deze hoefsmit?als het alleen bij deze hoefsmit is zou ik eens een andere hoefsmit proberen..als je paard het bij iedereen doet zit er niets anders op dan zijn vertrouwen winnen en blijven oevenen..of hij moet last van zijn rug oa hebben want dan is het pijnlijk om een been op te tillen en op 3 benen te blijven staan...succes!

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:20

Hier nog iemand met een lastig paard bij de hoefsmid.
Ze begint braaf, maar dan is ze het zat en vliegt alle kanten op.
Smid heeft haar toen Sedalin gegeven en verder gewerkt maar dan bleef mevrouw vervelend tot er ook nog een praam aan te pas moest komen.
Nu krijgt ze eerst Sedalin, smid gaat een ander paard doen en na een uurtje is mevrouw aan de beurt.
Nu kan er zonder problemen aan haar voeten gewerkt worden.

Smid is een heel geduldig man die haar nooit gestraft heeft, want hij zegt daar is ze het type paard niet voor dan zou het alleen nog maar beroerder worden.

Hoeven uitkrabben en stiften draaien heeft ze geen enkel probleem mee.

Ze is na de fokker nu op het 4e adres gekomen en weet niet wat er voor die tijd gebeurd is.

shay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 10:24

Ik doe zelf zijn achterbenen nu al ruim 8 jaar. Tuurlijk bij mij kloot hij ook wat aan maar het lukt me aardig. Hoeven uitkrabben geen probleem. Meneer wil het gewoon niet. dus opvoedkundig nee daar ligt het echt niet aan. De hoefsmit zijn woorden zijn ik heb nog nooit zoon paard meegemaakt wat zo goed doorheeft hoeveel kracht hij heeft en het ook gebruikt. Een travaille word me sterk afgeraden omdat de kans zeer groot is dat hij zichzelf bezeerd. Mijn hoefsmit en ik durfen dit dan ook niet aan. Ik heb ook al meerdere hoefsmeden gehad en die zeiden allemaal ik bekap hem niet. Zelf eentje zie zei breng hem maar naar de slager. Nu heb ik er een gevonden die wil blijven komen en samen het oplossen. ontzettend lieve man met een hele hoop geduld.. Ik weet wel wat de oorzaak is hoor hij heeft te vaak meegemaakt dat als hij zijn kracht erin gooit hij ervanaf komt. dat gebeurd bij de hoefsmeden inmiddels al 8 jaar.

sedelin heb ik al meerdere malen geprobeerd werkt totaal niet bij mijn paard. ( is overgens nu ook niet meer legaal) praam werkt ook niet.

shay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 10:29

brenniie schreef:
heeft je paard deze problemen ook met jou of met andere mensen of alleen met deze hoefsmit?als het alleen bij deze hoefsmit is zou ik eens een andere hoefsmit proberen..als je paard het bij iedereen doet zit er niets anders op dan zijn vertrouwen winnen en blijven oevenen..of hij moet last van zijn rug oa hebben want dan is het pijnlijk om een been op te tillen en op 3 benen te blijven staan...succes!

met mij heeft mijn paard deze problemen niet. Andere jah danwel. andere smit hewb ik al geprobeerd en hou het bij deze gewoon een top smit. Last van zijun rug heeft hij zeker niet dat is allemaal uitgesloten. Dierenarts is er allang bijgeweest. dus dat is het niet..

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:33

het lijkt mij niet dat een paard zich echt kan bezeren in een travaille, ik heb het vorige keer gezien met een belg die het eer niet mee eens was, en het enige wat er gebeurde was dat de travaille een paar keer een stukje verschoof, verder had het paard helemaal niks.

maar als jij dat niks vind en je smid vind het ook geen goed idee, dan moet je het natuurlijk niet doen.
het is en blijft jou paard.

fijn dat je nu dan wel een smid hebt die het wel wil doen.

ik zou dan in dit geval dat domosadon maar eens proberen.

suc6!!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 11:32

Heeft je paard weleens een praam opgehad met het bekappen?
Mijn vorige pony deden ze weleens een praam op z'n oor om te bekappen anders was het ook geen doen.
Toch wel apart dat hij zo bezig blijft normaal gaat het na een jaar toch wel vooruit als ze weten dat er niets engs staat te gebeuren.
Ken het geen wat jij noemt niet maar als het werkt en het kan volgens hun geen kwaad dan zou ik het op z'n minst proberen.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 11:37

Tigra_ schreef:
Mijn vorige pony deden ze weleens een praam op z'n oor om te bekappen anders was het ook geen doen.
Toch wel apart dat hij zo bezig blijft normaal gaat het na een jaar toch wel vooruit als ze weten dat er niets engs staat te gebeuren.
Ken het geen wat jij noemt niet maar als het werkt en het kan volgens hun geen kwaad dan zou ik het op z'n minst proberen.

even geheel offtopic een praam op zijn oor???

Nog nooit gehoord en lijkt me ook heel heel onplezierig.

Ontopic..

Ik gebruik het ook bij mijn shetter...

met hoefjes krabben en bekappen geen probleem maar laten we er ijzertjes onder slaan word het een hell...

Ik heb geen slechte ervaring met het spul

shay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 11:58

ik ga het ook gewoon aankijken en ben benieuwd of de smit hem hiermee wel rondom kan bekappen. uiteraard laat ik het hier even weten of het gelukt is. Smit komt de 30ste.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 12:02

japielover schreef:
Tigra_ schreef:

even geheel offtopic een praam op zijn oor???

Nog nooit gehoord en lijkt me ook heel heel onplezierig.

Een praam is natuurlijk nooit echt prettig. Bij het oor werkt het directer. Hij heeft het ook maar een aantal keren gedaan daarna was het probleem verholpen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 12:28

Tigra_ schreef:
Een praam is natuurlijk nooit echt prettig. Bij het oor werkt het directer. Hij heeft het ook maar een aantal keren gedaan daarna was het probleem verholpen.

Een goed gezette praam (bovenlip, dus) is vooral niet prettig voor de mensen die er naar kijken, voor het paard is het een lekker tripje 8-)
Praam op een oor is een gegarandeerde methode om een paard kopschuw bij de oren te krijgen.

Paard van TS heeft wel degelijk een opvoedkundig probleem, alleen is het corrigeren ervan heel erg moeilijk. Een paard dat weet hoe het zijn kracht kan gebruiken tegen je is altijd sterker. Dan moet je ofwel het paard overtuigen dat het fijn is om mee te werken of de kracht uitschakelen. Praam en sedatie zijn dan toch echt te verkiezen boven grof geweld. Ik zou in dit geval in ieder geval daarvoor open staan. Wie weet komt het paard er dan alsnog achter dat het eigenlijk het geknok niet waard is en best meevalt ;)

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:29

Misschien dat je clickertraining icm met je hoefsmit kunt gaan doen?
Zodra hij zijn voet optilt belonen en dit steeds verder uitwerken. en dit ook door je smit laten doen.
Aangezien je er niet tegenin kunt gaan omdat hij veel sterker is dan jullie. Hopen dat het misschien zo wel werkt! Succes! :)

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:35

Succes dan. Als de oorzaak inderdaad is dat hij heeft uitgevonden bij eerdere smeden dat zijn kracht in de strijd gooien een gewenst resultaat heeft, dan uhm... tja... dan heb je inderdaad een niet zo makkelijk op te lossen probleem.
En in dat geval zou ik inderdaad, zoals ook Waratje zegt, op de één of andere manier sederen.

Helaas kan ik geen ervaringen met je uitwisselen. Hoop dat iemand anders dat wel kan.
Succes in ieder geval. ;)

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:33

Waratje schreef:
Tigra_ schreef:

Een goed gezette praam (bovenlip, dus) is vooral niet prettig voor de mensen die er naar kijken, voor het paard is het een lekker tripje 8-)
Praam op een oor is een gegarandeerde methode om een paard kopschuw bij de oren te krijgen.

Ja ik heb idd altijd geleerd dat er dan een stofje vrijkomt waardoor die een beetje stoned word ofzo :P :+

OF ben ik nou gek?
Want als ik hem gebruik bij onze hengst dat lijkt hij egt compleet van de wereld te zijn en helemaal onstpannen

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:47

off topic,ik dacht dat alle zenuwen van een paard in de lip uitkomen,en als je er dan een praam opzet,blokkeer je alle zenuwen en blijft hierdoor staan.. Lijkt me niet erg prettig... :(

Ts: Ik heb ook zo'n lastige merrie,zelfde verhaal,alleen is het als ik het doe totaal geen probleem,maar zodra iemand anders zoals de smid wilde komen flipte ze totaal door,en was er niet bij haar in de buurt te komen.

Het werd zo erg dat ze zo lang werden en helemaal inscheurden,als je haar zag zou je echt gedacht hebben dat het een zwaar verwaarloost paard was...

Heb eerst zitten kloten met smeden die alleen maar bang werden van haar,ze is ook vrij groot en weet dat ze sterker als ons is,en het werd dus alleen maar erger ,begonnen al met tegenzin aan haar.
Nu heb ik een hele goede en geduldige smid,die eerst 4 keer is langsgekomen om grondwerk met haar te komen doen,los in de bak,zonder mij,wat ook veel verschil kan maken.
Sta jij er altijd bij ? (houd je haar vast?)
Weet niet of jou hoefsmid toevallig bekend is met grondwerken ?
Maar dat heeft heel erg geholpen bij die van mij,hij heeft haar toen los,in de bak kunnen bekappen.

Heb je weleens een bak voer geprobeert ?
Bak voer pakken,vasthouden,de smid een voetje laten vragen,en zodra ze hem geeft,bak voer onder haar neus als beloning.
Gaat ze vervelen,meteen voer weg pakken,is ze weer braaf dan krijgt ze het weer.
Maar timing is wel belangrijk dat ze link leert leggen dat ze braaf is levert haar eten op ;)

shay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 18:58

Ik sta er niet altijd ben. Vaak juist bewust ervoor gekozen om er niet bij te zijn in de hoop dat het dan beter zou gaan maar tevergeefs. Een bak voer, snoepjes, brood je kan het zo gek niet bedenken of ik heb het geprobeerd. Ik begin niet zomaar aan domosadon Tis echt in de hoop dat hij hierdoor door krijgt dat het niets ernstigs is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:38

japielover schreef:
Waratje schreef:

Ja ik heb idd altijd geleerd dat er dan een stofje vrijkomt waardoor die een beetje stoned word ofzo :P :+

OF ben ik nou gek?
Want als ik hem gebruik bij onze hengst dat lijkt hij egt compleet van de wereld te zijn en helemaal onstpannen

Klopt exact. Onder de bovenlip zit een klier die endorfine kan afscheiden, daar worden ze inderdaad een beetje stoned van. Je kunt die klier ook stimuleren door over het tandvlees te wrijven met je vingers (eerst even natmaken, anders zijn ze erg stroef), maar dat werkt meestal iets minder goed, kennelijk krijg je dan minder endorfineproduktie. Als je niets anders bij de hand hebt is dat dus een noodoplossing. Het gaat dan om het tandvlees van de boventanden en dan zoveel mogelijk naar de overgang naar de lip, je steekt je vingers dus gewoon onder de bovenlip naar binnen. Het vergt soms wat oefenen, sommige paarden vinden het een raar idee en houden eerst hun lip strak, maar meestal ontspannen ze die vrij snel.

Soesannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:53

Ik zou kijken of je een smid kan vinden met een hoefstal. Kunnen ze geen kant op.

sabien70

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:12

De praam erop zou ik zeggen... vaak ziet dat er naar uit... maar dat valt heel erg mee

viviandl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:43

ik denk dat je met deze smid goed af bent en samen zoeken naar een oplossing en als dit middel volgens de arts geen kwaad kan, kun je het altijd proberen. succes

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:42

Het is niet aan de hoefsmid om een paard te leren hoe het zijn voeten braaf moet geven, dit hoort bij het opleiden van je paard.
En dit is dus iets dat de eigenaar zelf zou moeten doen eventueel in samenwerking met een instructeur/paardentrainer.
Dus moet je dit bekijken als net hetzelfde als rijtechnisch iets gaan oplossen, ik ben zelf trainer en ook hoefsmid.