Hoe pony zelfverzekerder krijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Hoe pony zelfverzekerder krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 23:08

Hans is een shetlanderruin van 5 jaar. Vanaf veulen af aan ging hij regelmatig mee een blokje om. In het begin ging mijn andere shetlander Grietje mee. Ik merkte dat hij dat erg fijn vond, want hij hing ook aan haar. Later ging hij alleen mee en merkte ik dat hij erg veel steun zocht bij mij. Hij kroop nog net niet in mijn kont. Dat merk ik nu nog een beetje. Als ik naast hem loop vind hij het prima allemaal, soms schrikt hij wel van iets groots, maar over het algemeen is het allemaal goed. Het probleem komt pas als hij voorop moet. Ik wil graag met hem gaan mennen op straat, maar dat is nu echt niet verantwoord. Daarom probeer ik met de lange lijnen naar buiten te gaan. Alleen hij schrikt overal van, een grote betonnen buis langs de weg, zijn schaduw, bladeren, vlaggen. Oogkleppen helpen niet. Hoe kan ik hem zekerder maken buiten? Ik had verwacht dat hij er wel overheen gegroeit zou zijn ondertussen, hij gaat regelmatig mee naar buiten. In de wei is hij overigens echt een mannetje, stoer doen, de andere pony's uitdagen en erg nieuwsgierig en onderzoekend. Als de andere pony mee gaat naar buiten let hij totaal niet meer op zijn omgeving en is hij meer met de billen van Grietje bezig.

Zou een schrikparcoursje in de bak helpen? Alle tips zijn welkom :)

BarbaraNova

Re: Hoe pony zelfverzekerder krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:18

lekker blijven wandelen, zijn schrikken negeren en als hij minder schrikt of iets doet wat beetje stoer is voor hem, heel goed belonen, daardoor groeien ze zo van vertrouwen. of de andere pony mee maar wel hans voorop proberen te houden, en ook blijven belonen. Hij moet zich echt stoer gaan voelen...
Duurt wel lang maar beetje bij beetje worden ze dan zekerder en vinden het leuk om mee te gaan...

Appaloosa79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:49

Mijn verzorgHaflinger is ook zo met wandelen.
Geen wonder dat buitenrijden nog niet lukt(volgens de eigenaresse)
Eerst maar es wennen aan groot verkeer.
Ze blijft overigens gewoon bij me,
maar gaat wat drentelen als er een traktor/vrachtwagen langskomt.
Op de terugweg is ze natuurlijk wat meer voorwaarts,maar ze sleept me niet mee.

Dus gewoon blijven wandelen,dan wenen ze vanzelf wel lijkt mij. ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 10:53

Traktors en vrachtwagens kijkt hij nauwelijks naar als ik naast hem loop. Het is dus puur als hij voorop loopt. Heeft het dan wel zin om gewoon te gaan wandelen?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:21

Hij heeft inderdaad niet zoveel zelfvertrouwen, maar gelukkig vertrouwt hij wel op jou. Ik zou gewoon blijven oefen en veel tegen hem praten. Hem bijvoorbeeld vertellen dat hij op moet letten op het moment dat jij iets aan ziet komen waarvan je verwacht dat hij zal schrikken. Door te oefenen zal hij toch moeten leren. Een oefenparcour met hem in de bak doen kan nooit geen kwaad. Succes!

Appaloosa79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:12

Idd,blijven oefenen,wandelen lijkt mij juist goed.
Een oefenparcours is nieteens zo'n gek idee *D
Een paal met een jas eroverheen,zijltje op de grond enz. ;)

Soesannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:56

Schrikparcours lijkt me helemaal geen gek idee. Mijn paard was ook niet heel erg zelfverzekerd, maar na een aantal TREC lessen met hindernissen die we nog nooit hadden gedaan had was ze een stuk zelfverzekerder, en ik ook.

lovebeauty11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 13:53

heey
ik zou gewoon een pacour
in de bak zetten.
met plastic enz.
de pony leert erover heen
te lopen en er bij langs.
zo moed je allemaal spul gebruiken
waar je bij langs loopt over de weg.
in de bak oeven en oefen.
zo leer je pony van alles en
is niet meer gouw bang.
en over weg waar je bij langs komt
waar hij van schrikt 10 keer bij langs lopen
dan went hij er ook wel aan.
xxx anneke

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 14:14

Gisteren weer even wezen wandelen. Als ik naast hem loop is er niks eng, zelfs van de vrachtwagen keek hij niet op of om. Binnenkort een schrikparcours uitzetten en dan met de lange lijnen erachter.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:17

NH gaan doen. Werkt heel goed. Koop een boekje, ik heb er 1 van de divoza. Weet zo niet hoe die heet, maar daar doe ik de oefeningen uit. Staat alles heel goed in beschreven, supper.

Appaloosa79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:37

Vrijdag heb ik een kort buitenritje gemaakt met m'n verzorgHaf.
De vrachtwagen vondt ze echt doodeng!
Gelukkig had de chauffeur de motor even uitgezet,
nadat ze in galop richting stal was gegaan had ik haar even omgekeerd
om toch even langs de vrachtwagen te gaan.
Ze vondt het nog steeds wel eng,maar ging toch!
Vondt ik echt superknap van haar *D

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:38

Als mijn paard ergens van schrikt of ergens niet langs wil, dan stuur ik hem er juist op af, vaak is hij dan zelf al erg nieuwschierig en wil er dan aan snuffelen en soms zelfs proeven :P Dan beloon ik hem en loop ik weer verder... en de volgende keer kijkt hij er meestal niet meer van op...

Paarden zijn van nature erg nieuwschierig, maak hier gebruik van ;)

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:38

Veel grondwerken en veel wandelen buiten :)
Angstig gedrag negeren, en 'heldhaftig' gedrag uitgebreid belonen! daar groeit het zelfvertrouwen al enorm van :j

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:39

Zorg dat jij zijn vertrouwenspersoon wordt. Dus gewoon veel dingen samen doen. Geef het wat tijd en dan komt het helemaal goed.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:47

praat jij veel? als Troy iets eng vind dan moedig ik hem aan en als het dan goed is gegaan dan ga ik enorm blij doen haha. Hij weet door mijn stem dat hij er niet alleen voor staat.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 16:55

Ik hang hele verhalen op :D En als hij extreem bang is (oud en nieuw bijvoorbeeld) dan zing ik een liedje.

Ik heb wel het idee dat hij me blind vertrouwd. Als ik naast hem loop is het prima. Maar het is niet handig als we met de wagen weggaan om steeds af te moeten stappen en hem te moeten begeleiden. Tegen hem praten werkt wel, maar soms draait hij heel snel om. Dan is met de stem geruststellen niet voldoende.

Kimberly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:35

Er was een pony bij een vriendin van mij, en die was ook heel bang. Toen hebben we ook een schrikparcours uitgezet, en nu loopt ie zelfs gewoon achter de tractor aan!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:38

Leer hem targetten met clickertraining! Heeft bij mijn pony erg goed geholpen. Een enge kliko of paarden-etend verkeerspaaltje verandert dan ineens in een oefening waarmee beloning te halen valt. Dat hebben ze heel snel door en ze worden er heel zelfverzekerd van. :j

FireAndIce, als je foto's wilt plaatsen kunt je beter een topic bij ITP openen, ze hebben hier echt totaal geen nut. ;)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 07-09-10 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Appaloosa79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:41

linkje naar die itp?