Wat is nou een Sportpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bfsunshine

Wat is nou een Sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 16:52

Ik zie zo vaak in topics voorbij komen: sportpaard dit, blablabla, sportpaard dat. Maar wat is nou een sportpaard? Ik hoor ook vaak mensen: Ja mijn sportpaard...... Okee maar wat is dat dan? Heb het al aan meerdere mensen gevraagd maar niemand die mij dit nog heeft kunnen vertellen. :+

Dus:
Wat is een sportpaard?

_Lorette_

Re: Wat is nou een Sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:54

Een paard dat op wedstrijd wordt uitgebracht (of uitgebracht gaat worden)? :7

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:54

Een paard die uitgebracht wordt in de sport (knhs) en die zijn er in mijn ogen in verschillende gradaties. Mijn paard loopt actief mee in de sport maar daarnaast doen wij ook gewoon aan boscrossen. Mijn paard is geen machine die puur en alleen ingezet wordt voor de sport maar die zijn er natuurlijk ook (alleen maar trainen en wedstrijden lopen) :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:56

Als een paard wedstrijden loopt en een startkaart heeft bij de KNHS dan wordt het door veel mensen al "sportpaard" genoemd. Dat vind ik een beetje overdreven. Hetzelfde als al die advertentie's waarin een "paard met potentie" aangeboden wordt.

Ik versta onder een sportpaard een paard die hoog in de sport loopt, dus in de top of subtop.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:57

Hm een sportpaard is meestal het soort paard dat niet waterdicht is (kan niet zonder deken), niet tegen weilanden kan (veel op stal) en zo ver doorgefokt is dat het amper hooi meer kan verdragen en veel korreltjes moet eten. :+ Tenminste als je bokt moet geloven in bepaalde discussies ;-) ("Ja maar met mijn paard kan dat niet want hij is een SPORTpaard" :O )

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 16:58

Ja en toch worden veel paarden die in de wedstrijden uitgebracht worden geen sportpaarden genoemd, OMDAT er geen papiertje bij zit? :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:58

maikeltje schreef:
Als een paard wedstrijden loopt en een startkaart heeft bij de KNHS dan wordt het door veel mensen al "sportpaard" genoemd. Dat vind ik een beetje overdreven. Hetzelfde als al die advertentie's waarin een "paard met potentie" aangeboden wordt.

Of als er zo'n hele afstamming genoemd wordt en dan 'ja de vader heeft wedstrijd X gewonnen, moeder wedstrijd Y, oom wedstrijd Z' dus dit is ook een heeeeeeeeeeeeeeuuul goed paard. :+

Miss_Ty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:59

In mijn ogen is een sportpaard wat op M niveau of hoger gereden wordt en de potentie heeft om in de hogere klasses uit te komen.

Alles wat hier niet onder voldoet kan in mijn ogen ingedeeld worden in twee catagoriën: jonge paarden en recreatiepaarden.

Maar dit is mijn mening en ik denk dat velen het hier niet mee eens zijn.

Bovenstaande gaat op voor de dressuur/springen/samengesteld. In western ed ben ik niet zodanig thuis dat ik er een mening over durf te hebben.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 17:00

_Lorette_ schreef:

Mijn pony wordt ook uitgebracht, en wordt toch nogsteeds een HTK-knol genoemd. Omdat er geen papier bij zit. Dat zou dan volgens jou niet moeten kloppen :o , omdat ie wordt uitgebracht is het een sportpony?

Mango96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:03

maikeltje schreef:

Ik versta onder een sportpaard een paard die hoog in de sport loopt, dus in de top of subtop.

hier ben ik het niet mee eens.
je bent toch ook een sporter als je sport op amateur niveau,

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:05

Ik vind een sportpony en sportpaard pas een sportpony/paard als het in de dressuur, springen, cross of weet ik welk soort paardensport uitgebracht word op wedstrijden :) maar das bij iedereen een andere mening :P ik denk dat het heel moeilijk te beslissen is wat een sportpaard/pony is :P en ik vind ook wel dat pony's die nog B lopen in wat dan ook ook gewoon sportpony's/paarden genoemd mogen worden...
Laatst bijgewerkt door CChanell op 19-08-10 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:05

Ik denk niet dat Loretta het helemaal serieus bedoelde :))

Ik denk dat heel veel mensen onder een sportpaard een paard verstaan dat hoog in het bloed staat, geloof ook niet dat het ze dan nog uitmaakt in welke klasse het paard wordt uigebracht. Imo is zo'n paard absoluut niet persee een sportpaard :)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 17:06

Mango96 schreef:
maikeltje schreef:

Dan zou een paardje dat alleen af en toe is in de bak rondjes draaft ook een sportpaard moeten zijn, want deze "sporten" ook.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 17:07

Harvest_Moon schreef:

Ik denk dat heel veel mensen onder een sportpaard een paard verstaan dat hoog in het bloed staat, geloof ook niet dat het ze dan nog uitmaakt in welke klasse het paard wordt uigebracht. Imo is zo'n paard absoluut niet persee een sportpaard :)

En dat vind ik zo vreemd :+ , neem Okidoki bijvoorbeeld, geen papieren, maar liep wel mee in de top. Hoe verklaren ze dat dan?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:08

_Lorette_ schreef:

Dat zou ik een wedstrijdpaard noemen. Recreatief paardrijden is IMO namelijk ook sporten.

Volgens Van Dale:

Citaat:
sport de; v(m) -en allerlei lichamelijke oefeningen en ontspanning waarbij vaardigheid, kracht en inzicht vereist worden: aan ~ doen
spor·ten sportte, h gesport aan sport doen

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:09

Arabesk schreef:
Hm een sportpaard is meestal het soort paard dat niet waterdicht is (kan niet zonder deken), niet tegen weilanden kan (veel op stal) en zo ver doorgefokt is dat het amper hooi meer kan verdragen en veel korreltjes moet eten. :+ Tenminste als je bokt moet geloven in bepaalde discussies ;-) ("Ja maar met mijn paard kan dat niet want hij is een SPORTpaard" :O )

vergeet het de heet hoofden en het papier er niet bij te vermelden :P

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:10

roxxxiejjj schreef:
Harvest_Moon schreef:

En dat vind ik zo vreemd :+ , neem Okidoki bijvoorbeeld, geen papieren, maar liep wel mee in de top. Hoe verklaren ze dat dan?

Ja dat vind ik ook nogal raar :P mijn pony staat ook goed in het bloed (denk ik) maar dan vind ik hem ook geen sportpony... maar ik rijd met hem wedstrijden en hij heeft M1 bij de paarden gelopen dus dan vind ik het wel een sportpony :) dus sportpony's en paarden zijn gewoon dieren die uitgebracht worden op wedstrijden (welk niveau dan ook) van verschillende paardensporten vind ik :P

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:12

ik rij met mijn pony fanatiek dressuur, omdat ik geen wedstrijden mag/kan rijden, maar noem mijn pony ook geen sportpony. als ik de kans kreeg zou ik zo een startkaart aanvragen!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:12

Arabesk schreef:
maikeltje schreef:

Of als er zo'n hele afstamming genoemd wordt en dan 'ja de vader heeft wedstrijd X gewonnen, moeder wedstrijd Y, oom wedstrijd Z' dus dit is ook een heeeeeeeeeeeeeeuuul goed paard. :+

Hogere prijsklasse :+

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:13

Of als er zo'n hele afstamming genoemd wordt en dan 'ja de vader heeft wedstrijd X gewonnen, moeder wedstrijd Y, oom wedstrijd Z' dus dit is ook een heeeeeeeeeeeeeeuuul goed paard. :+[/quote]
Hogere prijsklasse :+[/quote]

dan vind ik het geen sportpony hoor als ie alleen maar duur is en een goede afstamming heeft :P ik vind het pas een sportpony als ie ook echt op wedstrijden word uitgebracht :)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:14

Ik noem mijn paarden nooit sportpaarden.
Mijn ZZ zwaar toppertje loopt zonder deken op het land,op zondag voor de kar en heeft nog nooit beenbeschermers van dichtbij gezien.

Een klein uurtje per dag rond hobbelen in het bakje noem ik ook geen sporten.
Eventingpaarden dat zijn sportpaarden!Die kun meer dan alleen kopje in de krul en pootje over.
Jammer dat ik het al in mijn broek doe als ik een twijgje op het pad zie liggen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:14

Arabesk schreef:

Kan het eens een tandje minder? :)
Bij voorbaat dank......

Een sportpaard is imo een paard dat 'echt' getraind wordt. Dus doelgericht om het paard beter te maken, niet alleen maar rondjes rondkachelen :D Meestal zijn ze inderdaad wel heter ja, waarom? Omdat je met een flegmatiek paard niet ver zal komen wat de sport betreft.

En ja, ik vind een pony/paard die niet op wedstrijden uitgebracht wordt maar wel intensief getraind wordt, wél een sportpony/paard.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 17:14

HindaFree schreef:
Arabesk schreef:

vergeet het de heet hoofden en het papier er niet bij te vermelden :P

Mijne is ook een heethoofd, maar het blijft een HTK volgens velen :+

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:16

Mango96 schreef:
maikeltje schreef:

Als ik een paar rondjes per week op de plaatselijke atletiekvereniging rondren dan maakt dat mij nog geen sportvrouw. Zo zie ik dat bij paarden ook. Ieder paard kan in de basissport uitgebracht worden t/m Z mits ie fatsoenlijk gereden wordt en in conditie gehouden wordt. Maar alleen paarden met dat beetje extra belanden in de top/subtop. En dat zijn in mijn ogen pas sportpaarden.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:17

ambre schreef:
Ik noem mijn paarden nooit sportpaarden.
Mijn ZZ zwaar toppertje loopt zonder deken op het land,op zondag voor de kar en heeft nog nooit beenbeschermers van dichtbij gezien.

Een klein uurtje per dag rond hobbelen in het bakje noem ik ook geen sporten.
Eventingpaarden dat zijn sportpaarden!Die kun meer dan alleen kopje in de krul en pootje over.
Jammer dat ik het al in mijn broek doe als ik een twijgje op het pad zie liggen....

Sorry maar eventingpaarden zijn niet te vergelijken met dressuurpaarden en ik vind het ook een beetje overdreven om te zeggen dat ze alleen maar hun kop in de krul kunnen hebben en pootje over ;)