Shetlander en paard, hoe kennismaking laten verlopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Corellaa

Shetlander en paard, hoe kennismaking laten verlopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 21:10

Beetje rare titel misschien maar ik wist niet goed hoe ik het anders moest noemen ;)

Omdat onze pensionklant weg is en mijn andere shetlandpony er niet meer is heb ik nu 1 paardje en 1 shet.
Ik hou er niet van om paarden ''alleen'' op het land te zetten en zou ze dus graag bij elkaar hebben staan.

Nu weten wij dat ons paard erg speels is en dat het spelen er bij hem hard aan toe kan gaan (pootje van voor omhoog, van achter, enzovoorts).
dus we zijn een beetje huiverig voor het bij elkaar zetten, de shetlander is toch wat kwetsbaarder dan een grote pony of een paardje waar ons paard eerder altijd bij op de wei stond.

Onze weide liggen tegen elkaar, ze hebben dus regelmatig contact via de gaas (wat ik ook gezien heb).
Vanavond hebben we ons paard in de stal gezet en ik ging de shet poetsen, heb toen de deur een stukje opgezet en die 2 laten snuffelen.
Een hoop gepiep/gebrul over en weer en zanzibar heeft 2 keer zijn voorpootje omhoog gegooid ( :+ )
De shet vond het geloof ik wel vertrouwd en liep zelf een stukje verder, waarna paard op shet zijn rug ging kriebelen/happen en de shet bij zijn borst/nek.
Beiden vonden dit prima. (ik had de shet aan een touwtje vast).

Nu ik eigenlijk wel weet dat ze elkaar wel accepteren/lief vinden moet HET moment natuurlijk aanbreken, op het land ermee.
Maar hoe?

ik hoor graag ervaringen/tips :)

Tigra_

Re: Shetlander en paard, hoe kennismaking laten verlopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:15

Wat je zou kunnen doen is een draadje spannen door de wei waar de shet onderdoor kan en het paard niet. Maar dan moet je paard wel respect hebben voor de draad anders heeft het weinig zin. Stel dat het paard wat te gek gaat doen kan de shet gewoon onder de draad door en kan er niets vreemds gebeuren. Als dat goed gaat kun je het draadje gewoon weghalen.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 21:16

Oh vergeten te vertellen..
Ze komen in de grote weide, daar lopen ook hertjes, die hebben een kooi en een weiland met kooi waar het paard niet bijkan.
Alleen de herten en shet :)
Dus de shet kan wel altijd weg.

Zowel paard als shet kunnen het goed vinden met de herten, dus dat zal ook geen probleem zijn :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:17

Voor zover ik weet.......( ik weet ook niet alles)
Als ze elkaar knabbelen hebben ze elkaar al geaccepteerd.
Natuurlijk zal de rangorde wel eens een opgetild been of een gil kosten maar ik zou van deze 2 niet zo een groot punt maken hoor.
Gewoon de weides open zetten en ze naar elkaar laten gaan wanneer ze daar zelf aan toe zijn.
De meest dominante zal het eerst in de andere wei gaan kijken.
Daarmee geeft hij gelijk meteen aan dat hij de baas is.
De andere zal zich wellicht meteen schikken en dan is er niets aan de hand.
Ik heb het zo bij ons op stal al vaker zien gebeuren en zelfs de moeilijkste paarden hebben hier in geen probleem gegeven.

succes, en niet te veel zorgen maken, is echt niet nodig

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:19

In principe heb je volgens mij wel elke maatregel genomen om dit veilig te laten verlopen. Voor de rest heb je een flinke dosis geluk nodig en hopen dat er geen rake klappen vallen tijdens het spelen.

Succes!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:20

Corellaa schreef:
Oh vergeten te vertellen..
Ze komen in de grote weide, daar lopen ook hertjes, die hebben een kooi en een weiland met kooi waar het paard niet bijkan.
Alleen de herten en shet :)
Dus de shet kan wel altijd weg.

Zowel paard als shet kunnen het goed vinden met de herten, dus dat zal ook geen probleem zijn :)

Dan zou ik zeggen gooi ze bij elkaar blijf even een kijken en dan zal het wel goedkomen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:59

Als zowel de shet en het paard het betreffende weiland kennen, zou ik ze er gewoon samen opzetten (eventueel met wat hooi als het gras erg kort is) even blijven kijken of het goed gaat en de eerste dag regelmatig even checken. Als de shet de wei nog niet kent zou ik hem eerst een paar uur alleen laten lopen zodat hij zijn 'vluchtroutes' kan verkennen, en dan pas het paard erbij. Succes!

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 14:49

Ze hebben beide al op die wei gelopen :)

Vanmiddag na de wedstrijd hebben we ze bij elkaar gezet :)
Paard heeft 3 keer zijn voorpootje laten wapperen maar niet gericht :)
Shet heeft een paar bokken richting paard gedaan en verder stonden ze beide al gelijk lekker te eten

Ik denk dat het wel goed zal komen :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:06

haha TOP!!! weer zorgen om niks lopen maken ;)
Fijn voor je dat het goed is gegaan.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 15:10

Ik wilde gewoon graag weten of ik goede voorbereidingen enz had getroffen :)
Zou het niet over mijn hart verkrijgen als mn kleine vent iets zou oplopen door onze grote vriend ;)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:03

Fijn dat de kennismaking netjes is verlopen. Ik heb een heks van een merrie en was ook wat huiverig om bij die 160 bitch een shet van 90 cm neer te zetten.... maar mijn ervaring is dat shetjes hun grootte ontzettend goed kunnen 'compenseren' en echt wel hun mannetje staan. Mijn shetje zet mijn grote merrie net zo hard terug op haar plek :D

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 18:53

ik heb die kleine vent idd vandaag een paar keer zien slaan naar die grote ;)
En als de kleine t zat is gaat hij snel naar het kleine weitje waar de grote niet bijkan ;)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:26

Ideaal als je zo klein bent dan :D Die van mij neemt ook regelmatig het hekje onderdoor mee. Eigenlijk net wat te laag voor haar... maar inmiddels heeft ze hem op haar maat gemaakt (plank eruit), maar de grote kan er nog steeds niet door. Nanananana!