Voor het eerst met de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CoolHorse

Voor het eerst met de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 17:30

hoi bokkers,

11 september willen een vriend en ik een wedstrijd gaan doen op de manege. Maar we wilden eigenlijk met zijn verzorgpony's gaan i.p.v de manegepony's. Dat betekent dat we een trailer moeten gebruiken. Nou staat er een trailer op stal bij zijn verzorgpony's.
Ons plan was om met de ponys wat te oefenen met het in de trailer gaan en de banden moeten nog opgepompt. Ook moet er nog een ander nummerbord op. Een oom zou dan met de trailer achter de auto rijden naar de wedstrijd.

Ik heb net op de bokt Wiki gelezen over een E-rijbewijs dat je misschien nodig hebt. En om dat te weten moet je het gewicht van je auto en de trailer weten.
En wij zijn onervaren met trailer rijden.

Waar moeten we op letten?

CoolHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 17:37

oh ja de oom die gaat rijden, heeft een BE rijbewijs en is vrachtwagenchauffeur van beroep.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 17:44

Een ander nummerbord? Een trailer heeft een eigen nummerbord.
Als je oom BE heeft is het verder geen probleem, tenzij z'n auto uberhaupt geen 1500-1600 kilo kan trekken - aangenomen dat je met 2 pony's gaat en dus een 2-paardstrailer heb je dat minimaal nodig. Verder is gewicht auto en trailer niet van belang bij BE.

Als hij ook geen ervaring heeft met het rijden met levende have, laat 'm dan in ieder geval rijden alsof hij een tot de rand toe gevuld glas water in z'n handen heeft. Vrachtwagenchauffeur zijn geeft geen garantie voor voorzichtig rijden...

En als de trailer zó lang stilgestaan heeft dat de banden moeten worden opgepompt, laat het ding dan in hemelsnaam controleren of de banden niet gescheurd/verteerd zijn en of de bodem nog wel goed is. En als het ding geen eigen kenteken heeft omdat dat nooit is aangevraagd, begin er dan maar helemaal niet aan...

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 18:13

Wat Ibbel zegt, ander kenteken begin ik ook te fronsen. De trailer heeft een eigen kentekenplaat inderdaad. Laat je oom zich er even in verdiepen of zijn auto inderdaad het gewicht van de beladen trailer mag trekken. En nog even een toevoeging voor als je gaat oefenen met in-uitladen. Daarvoor kun je beter voor de zekerheid wel de trailer aangekoppeld hebben..

CoolHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 18:16

Een ander nummerbord is nodig omdat het hetzelfde nummerbord moet hebben als de auto die ervoor komt. (of heb ik dat verkeerd?)

Er is vaker mee gereden. En het had al wel een eigen kenteken.

De paarden hebben er al eens in gestaan, al is dat wel een aardig tijdje geleden.

CoolHorse

Re: Voor het eerst met de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 18:17

Dus het is handig dat ik:
- De banden en bodem laat controleren
-Navraag of de auto 1500-1600 kilo kan trekken.

CoolHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 18:19

En de aangekoppelde trailer bij evt oefenen.

Weet nog niet of we dat gaan doen, oefenen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 18:29

CoolHorse schreef:
Een ander nummerbord is nodig omdat het hetzelfde nummerbord moet hebben als de auto die ervoor komt. (of heb ik dat verkeerd?)

Dat heb je dus verkeerd, sinds een jaar of 5(?) of zo heeft iedere aanhanger zwaarder dan 750 kilo MTM een eigen kenteken.

Er zit trouwens een knopje 'edit' bij iedere post. Drie keer op jezelf reageren is niet de bedoeling.

CoolHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 18:50

okee dankjewel, dat zal ik doorgeven.

Sorry voor mijn drie berichten.
ik wilde er nog even wat bij hebben maar nu weet ik dat ook weer ;)

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:00

Ik zou even goed kijken of het verantwoord is om met deze trailer de weg op te gaan. Wie garandeert je dat de banden niet net zo hard weer leeg lopen als jij ze oppompt bijvoorbeeld?
En laat ook iemand die er verstand van heeft naar de bodem kijken. Dat de trailer door meer mensen of vaker wordt gebruikt zegt niets helaas.

Verder moet je lijkt me toestemming hebben van de eigenaar van de pony's. Als je haar (?) toch spreekt, zou ik gelijk informeren hoe de pony's laden en reizen.
Oefenen met de trailer is, denk ik, nooit een overbodige luxe. Het is dan belangrijk om niet de dag voor jullie geplande uitje dat te gaan doen, maar ruim op tijd. Verwacht, als het niet zo snel gaat als je zou willen, ook niet van de pony's dat ze direct in de trailer gaan staan en wachten op de toffe dingen die gaan komen. Is het namelijk voor een pony wel tof om te reizen? dat kan je je afvragen.

Als laatste het rijden zelf. Rustig optrekken, rustig remmen en heel rustig door de bochten gaan is belangrijk. Vergelijk het met jezelf als je in een bus moet staan.

Succes!

CoolHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 20:36

Bedankt voor de tips. Ik denk dat de pony's het niet heel erg tof vinden om te rijden inderdaad. Het oefenen met de trailer zal wel verstandig zijn. Ik denk dat ik maar even een lijstje maak om te kijken waar we op moeten letten.

Dank je voor de tips!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:10

Als de trailer helemaal in orde is en veilig voor vervoer van paarden ga dan ook maar eerst eens met de trailer rijden zonder dat de paarden er in staan! dan vooral bochten en achteruit rijden. Dan oefenen met paardjes laden (zonder dwang)

Het is geen overbodige luxe om bij een rij-school een paar lessen te nemen om te rijden met aanhanger of je E-rijbewijs te halen.
Veiligheid voor je paardjes gaat boven alles.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:13

rapido, dr oom is vrachtwagen chauffeur en heeft BE rijbewijs zegt ze
dus dat lessen hoeft niet

Laat de trailer aub goed nakijken, als hij zo lang heeft stilgestaan kan er wel het een en ander zijn doorgerot/ doorgeroest

Hoe zijn de pony`s op ander terrein? oefen dat anders ook eens
als ze al zo lang niet op vreemd terrein geweest zijn, en met trailer weggeweest zijn, is het vaak moeilijk om geconcentreerd te rijden op een vreemde plek
Oefen eerst eens gewoon in de les met de pony`s

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:57

TS is 14.... uit de berichten lijkt het niet zo'n ervaren persoon. Ik vraag me af of het uberhaupt verstandig is dat deze 14 jarige dit gaat doen...met een oom zonder paarden ervaring....

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:06

Ibbel schreef:
Een ander nummerbord? Een trailer heeft een eigen nummerbord.
Als je oom BE heeft is het verder geen probleem, tenzij z'n auto uberhaupt geen 1500-1600 kilo kan trekken - aangenomen dat je met 2 pony's gaat en dus een 2-paardstrailer heb je dat minimaal nodig. Verder is gewicht auto en trailer niet van belang bij BE.

Als hij ook geen ervaring heeft met het rijden met levende have, laat 'm dan in ieder geval rijden alsof hij een tot de rand toe gevuld glas water in z'n handen heeft. Vrachtwagenchauffeur zijn geeft geen garantie voor voorzichtig rijden...

En als de trailer zó lang stilgestaan heeft dat de banden moeten worden opgepompt, laat het ding dan in hemelsnaam controleren of de banden niet gescheurd/verteerd zijn en of de bodem nog wel goed is. En als het ding geen eigen kenteken heeft omdat dat nooit is aangevraagd, begin er dan maar helemaal niet aan...

Over de banden hoef je je geen zorgen te maken, er zitten net nieuwe banden onder (dus topkwaliteit.)

viviandl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:54

ik zou wel een keer oefenen met het laden vd ponies en idd oefenen op een ander terrein