deuk in het borst van mijn paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BaukjeE

deuk in het borst van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 16:43

Hallo, ik heb een paard (gelukkig :D ) en ik ben dol blij met hem.

Alleen nu heb ik een probleem en ik hoop dat jullie mij helpen kunnen.
Mijn paard zijn linker borst helf is helemaal stijf, en dik en hard en er zit een deuk in die er niet hoort.
Als ik aan het paardrijden ben rijdt hij onregelmatig en hij struikeld vaak, en het is al helemaal erg als ik ga draven.
Als ik niet aan het paardrijden ben en dan laat ik hem een stukje draven, dan heeft hij er geen last van.

Ik hoop dat iemand er iets van weet. En als je weet wat je er tegen moet doen, wil je het dan tegen mij zeggen?
Alvast bedankt.

XXX Baukje E.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door BaukjeE op 18-08-10 17:18, in het totaal 2 keer bewerkt

geerke

Re: deuk in het borst van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:45

hoe lang heeft hij dat al?
Klinkt als spierdystrofie,dat kan door een trap komen van een ander paard...en aangezien het op zijn boeg zit denk ik daar aan.

BaukjeE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 16:52

geerke schreef:
hoe lang heeft hij dat al?
Klinkt als spierdystrofie,dat kan door een trap komen van een ander paard...en aangezien het op zijn boeg zit denk ik daar aan.

maar hij staat niet bij een ander paard in het weiland, hij is alleen. ik heb het even opgezocht, maar spierdystrofie is er niet bij paarden, dat staat op internet. misschien weet jij er wel meer van.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:56

ik weet niet zo het zo heet...het is een beschadiging door een klap...de spier loopt dan een deuk op en dat stukje doet niet meer mee.
Het kan verder niet zo veel kwaad als het een klein gedeelte is.
Ik zou niet weten of dat de oorzaak is van het struikelen...ik denk eigelijk van niet.
Dat zijn meer de hoefkatrolproblemen of peesblessures die voor struikelen zorgen,of artrose.
Is het een grote deuk?Heb je er een foto van?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 17:16

Wel eens overwogen om er een DA erbij te halen? Lijkt me de eerste stap als je paard zo beroerd loopt zoals jij beschrijft

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 17:18

Vooral niet meer gaan rijden :n
Je paard zal wel pijn hebben!
Ik zou zeker even een dierenarts ebij halen, want zo komt het niet goed!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 17:19

Euhm.. Denk je hierbij niet meteen aan een dierenarts?
Ik zou er echt niet meer op gaan zitten.
Het lijkt me toch duidelijk dat er iets mis is, wij hebben geen rontgenogen en kunnen er zo toch niets van zeggen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:59

Zou er toch even iemand naar laten kijken zo te horen loopt je paard echt niet goed. Hoelang loopt het paard al zo?
Deukje heb ik ook wel vaker gezien bij paarden in de hals.
Heb daar nog nooit problemen bij gezien.
Maar hoe lang heb je het paard al? Kan best zijn dat hij het vroeger bij de vorige eigenaar heeft opgelopen.

BaukjeE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 10:16

Tigra_ schreef:
Zou er toch even iemand naar laten kijken zo te horen loopt je paard echt niet goed. Hoelang loopt het paard al zo?
Deukje heb ik ook wel vaker gezien bij paarden in de hals.
Heb daar nog nooit problemen bij gezien.
Maar hoe lang heb je het paard al? Kan best zijn dat hij het vroeger bij de vorige eigenaar heeft opgelopen.

in oktober heb ik heb 2 jaar. toen was er noch niets aan de hand. maar toen ik thuis kwam van de vakantie ging het al niet echt lekker.
hij heeft het nu een paar weken en als ik er op rij wordt het alleen maar erger, dus niet meer paardrijden.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:18

mijn paard heeft hetzelfde, hij heeft jaren geleden een klap van mijn merrie gehad en er is toen een spier beschadigd.er zit nu een deuk die niet meer verdwijnt.
Hij heeft er alleen nooit geen pas kreupel mee gezet dus in dat op zicht is het anders als bij jou.Ik zou toch de veearts er bij halen,al is het maar ter gerustelling.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:47

ik zie een foto... :D
ik denk niet dat dat de oorzaak is van de kreupelheid....bel de dierenarts maar,er is vast iets anders aan de hand

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:06

Ik denk dat je paard een trap heeft gehad of zichzelf verwond heeft,
misschien moet je eens een ostheopaat proberen, die weten daar misschien wel wat van af!

Jooooy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:10

misschien is die ooit tegen iets aangelopen is ofzo.
of heeft hij ergens in stal / wei / bak wel tegen een spijker aan gestaan?
het kan allemaal.
ik zou voor zekerheid de dierenarts bellen en het even na te laten kijken.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:14

ja ik weet niet hoe hoog de palen zijn in de weide , maar ook daar kan hij bij omhoog gelopen zijn , maar dan zou je ook een schaafplek moeten vinden , zo ook met een trap of bijt van een paard , maar je geeft al aan dat hij alleen staat.

ik zou er dus ook voor kiezen om er een DA bij te halen ,want een deuk komt niet zomaar in de borst .
spierziekte bij paarden komt wel degelijk voor , dus zou ik niet kiezen voor enige vorm van een terapeut , want bij een spierziekte zou je dat ook verder van huis kunnen brengen als dit nog niet bewezen is en het behandeld zou worden als van een trap van een paard.

sterkte