paard loopt weg als ik met halster aan komt zetten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chanou5

paard loopt weg als ik met halster aan komt zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 15:26

hallo,

mijn paardje loopt weg indra ik met een halster of touw kom aan zetten..ze denkt meteen o nee dan moet ik gaan werken .Ze maakt er wel een spelletje van.Ik sluit haar op in een klein stukje zodat ze niet de hele weide rond kan dwarren maar ik heb vanal geprobeerd om haar te vangen..ik krijg haar wel
maar dan duurt dit spelletje zeker 15 min..ik heb geprobeerd om haar met een snoepje te lokken en halster aan te doen en dan belonen maar dat lukt nu ook niet meer..zelfs ook met touw achter mijn rug houden en dan vangen lukte eerst ook maar nu ook niet meer...wie weet wat ik nog meer kan verzinnen om dat spelletje af te leren?.Zo komt ze wel naar me toe als ik maar geen touw of halster bij me hebt.

Groetjes
Nicole

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:30

Mijn paard heeft hier ook een handje van...
Ik jaag haar dan eerst voorzichtig op, totdat ze er wat zat van wordt en ga dan, heeeeel voorzichtig naar haar toe (geen oogcontact) en ga dan vlak bij haar op hurken zitten. Ik ga dan wat spelen met het gras en dan wordt ze 9 vd 10 keer wel nieuwsgierig. Ik kan haar dan meestal wel vangen (natuurlijk helpt dan een handje biks ook erg goed ;) )...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:35

slim paard heb je daar!!!
:D
zorg dat het paard het leuk vind om met je mee te gaan.
dus:

niet elke keer uit de wei halen en gaan trainen, ga ook es gewoon wat anders doen.
als je je paard uit de wei hebt en je wilt belonen met een snoepje dan moet je dat pas doen als je paard uit de wei is.
niet eerder dan dat het halster om is en het uit de wei is, dan pas belonen

stata je paard op een wat kale wei?
laat je paard dan buiten de wei even grazen, paarden hebben dat snel door en komen vaak beter bij je.

maar zoals ik zei moet je het leuk maken voor je paard om mee te gaan.
loop ook gewoon es de wei in voor een knuffel,of ga een stukje lopen en zet je paard weer terug.

en gebruik de zoekfunctie, er zijn echt heel veel topics hier over te vinden

blitsie

Re: paard loopt weg als ik met halster aan komt zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:38

Ik heb mijn pony op commando leren komen. Zeer handig! Ik ga dan op de grond zitten en zeg kom. De eerste keer duurde het een tijd voordat hij kwam maar als hij er was een snoepje gegeven. Een heel aantal keer herhaald en nu komt hij netjes. Wel heb ik altijd een snoepje bij...

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 17:12

Veel goede tips worden al gegeven, al zou ik uitkijken met voer. Een wat schuwer paard krijgt hierdoor vaak wat meer vertrouwen en komt daarna sneller op mensen af. Er zijn ook paarden die wat happig zijn van zichzelf en die zou ik dus niet met voer uit de wei halen.

Wat kan helpen is op je paard aflopen, niet met de intentie om het te vangen, maar gewoon om het te aaien. Je loopt niet op de richting van het hoofd, maar net iets achter de schoft. Je 'doel' is om even bij de schoft te kriebelen. Zodra ze de andere kant op loopt doe jij dat ook en ga je bijvoorbeeld paaltjes tellen of te bedenken wat je afgelopen week allemaal hebt gegeten. Zolang je maar interessant overkomt. Veel paarden draaien dan om en komen achter jóu aanlopen. Stel dat ze inderdaad nu een keer blijft staan, naar je toe komt of zich laat kroelen .. dan neem je haar dus NIET mee! De eerste keer kan je simpelweg even knuffelen. De volgende keer doe je het halster om en na het belonen weer af. Daarna neem je haar mee om ga je alleen poetsen. Zo zou ik het proberen op te bouwen, om een positieve draai te geven aan het meegaan aan het halster.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:03

Grondwerk kan ook een goede oplossing zijn. Dan leer je elkaars lichaamtaal beter kennen en bevestigd jouw leiderschap. Heel kort: Zet je paard in een afgesloten ruimte van circa 15 bij 15. In het begin kan je het halster om houden en met het halstertouw beweeg je zelfverzekerd naar de achterhand van je paard en laat hem rondjes om je heen draven. Met je vrije hand wijs je de richting aan waar hij heen moet. Blijf zelf op zijn achterhand gericht zolang hij moet blijven draven. Tempo omhoog is touw omhoog, touw omlaag is tempo omlaag. Wissel af en toe van hand. Zodra je paard onderdanig wordt en gaat kauwen, likken en zijn hoofd laten zakken, blijf je staan en maak je jezelf klein en nodig je paard uit naar je toe te komen. Als hij naar je toe komt, dan uitgebreikt belonen. Regelmatig oefen ! meer informatie vindt je bij freestyle training.Succes!

andreaaa93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:37

Misschien kun je eerst een paar keer iets lekkers mee nemen bijvoorbeeld een handje biks, en als dat wel werkt dat proberen af te bouwen, zodat je later heen kan gaan zonder wat biks mee te nemen, dat ze dan weet dat het ook zonder moet kunnen.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:41

Hallo,

Klinkt misschien heel stom maar bij mij heeft het geholpen:
Ik liep fanatiek op mijn paard af, hallo lieve knol hoe gaat het met je vandaag etc? En daarna liep ik van hem weg. Je zag mijn paard denken, euhhh wat moet die nou? Daar wil ik meer van weten. Kwam hij heel fanatiek naar mij toe lopen. Vervolgens kon ik hem halster om doen en meenemen. Daarna even op stal zetten, handje muesli en probleem opgelost.

Nu heb ik er overigens helemaal geen last meer van.
Was echt een periode waar ik even doorheen moest.

Misschien kan je het ook zo eens proberen.

andreaaa93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:44

Ja, zo kan het ook, dan willen ze weten waar je heen gaat, of wat je gaat doen en dan komen ze vaak vrij snel wel achter je aan. Dan is het vaak niet zo moeilijk meer om het halster om te doen, of het ding te doen wat je graag wou doen.

wolfg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:46

Meid paard deed dat ook altijd! zo vervelend!
vooral als je haast hebt.
toen die dt deed nam ik een geel bakje mee met 1 snoepje en ja dn kwam die wel en nu hoef ik niets meer mee te nemen en komt die op me afrennen!

andreaaa93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:48

Het zit er dan ook een beetje in dat ze een spelletje met je willen spelen, 1 keer is vaak wel leuk, maar als ze het vaker doen dan is het op het laatst niet leuk meer.

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:48

Ik ken het, ik heb alle mogelijke manieren geprobeerd maar die janklaas blijft wegrennen

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:23

ik ben het met ellepel eens , t is vaak dat ze weten wat je komt doen en daar gewoon geen zin in hebben , dus zorg voor afwisseling en houd het voor beide leuk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:31

anders wil ik je paard wel uit de wei halen? :D :D

nee flauwekul,maar bij ons op stal komen een aantal paarden altijd naar me toe als ik langs de weiden loop.
zij weten dat ik wel es met ze knuffel en dat ze wel es mee mogen naar stal voor een emmer brokken.
dat hebben ze zo snel door dat als ze me zien ze er allemaal op een drafje aan komen.

eigenlijk moet ik daar es een filmpje van gaan maken, is echt hilarisch om te zien _O-

NatalieV1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:14

Het is idd altyd goed om je paard het initiatief zelf te laten nemen bijv door hem nieuwschierig te maken zoals gooya zegt. Hielp bij mij ook altijd.!

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:29

Frustrerend probleem, heb er sinds een paar dagen ook last van met mijn pony...

Ze heeft al een halster aan, maar no way dat ik haar in één keer kan pakken. Gisteren was ik het zo zat en heb ik haar ruim een half uur los gelongeerd. Paard was zo snugger om rondjes rond mij te gaan rennen, en daar heb ik even gebruik van gemaakt... :Y) Alles ging prima; stap, draf, galop etc.. Maar pakken, ho maar... :n Uiteindelijk heb ik haar in een hoekje kunnen drijven en zo kunnen pakken, maar leuk is anders.... :n
Ook voor eten laat ze zich niet vangen...

Ik snap ook niet waar het bij mijn pony opeens vandaan komt, ze krijgt voldoende afwisseling (bakwerk, buitenritten, fietsen, wandelen) en bij de poetsplaats krijgt ze altijd iets lekkers...
Ze komt bij anderen ook niet, maar ik heb het idee dat ze het bij mij wel heel extreem doet. :=

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:12

ellepel schreef:
slim paard heb je daar!!!
:D
zorg dat het paard het leuk vind om met je mee te gaan.
dus:

niet elke keer uit de wei halen en gaan trainen, ga ook es gewoon wat anders doen.
als je je paard uit de wei hebt en je wilt belonen met een snoepje dan moet je dat pas doen als je paard uit de wei is.
niet eerder dan dat het halster om is en het uit de wei is, dan pas belonen

stata je paard op een wat kale wei?
laat je paard dan buiten de wei even grazen, paarden hebben dat snel door en komen vaak beter bij je.

maar zoals ik zei moet je het leuk maken voor je paard om mee te gaan.
loop ook gewoon es de wei in voor een knuffel,of ga een stukje lopen en zet je paard weer terug.

en gebruik de zoekfunctie, er zijn echt heel veel topics hier over te vinden

Mijn paard doet het ook van tijd tot tijd, als hij weer eens wil uitvechten wie de baas is. Als hij zo'n dag heeft zet ik hem gewoon in de wei/paddock aan het werk en nar 10 min. krijg ik hem toch echt wel te pakken. Dit duurt ongeveer een week en dan heeft ie het plaatje weer compleet in z'n hoofd. Mijn paard doet het dus echt alleen als ie weer is vergeten is wie de baas is.

Belonen/lokken met snoep/brok/koek, dat doe ik dus ook echt niet want vaak veroorzaakt dat juist dit gedrag. Als ik hem heb krijgt hij een aai en dan gooi ik hem weer los of gaan we aan het werk.

stefaniepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:14

Ik heb dat probleem soms ook. Soms laat die zich direct pakken, en andere keren, moet ik er een half uur achteraan hollen, opsluiten, in de stal jagen,... Mijn oplossing is dan een snoepje _O-

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 19:26

ik bedenk me net dat we vroeger op stal ook een pony hadden die niet wilde komen.
zelfs niet als je alle andere paarden binnen zette en zij dus alleen was :+

ik weet dat ik toen een keer op de grond ben gaan zitten en ik was plantjes uit de grond aan het trekken en de blaadjes wat aan het lospeuteren. :P
dat dier vond dat toen zo interresant wat ik aan het doen was en kwam kijken.
ben toen op gestaan,haar genegeerd en ben verder gaan plukken aan mijn plantje...

dat was te erg voor haar en ze wilde echt persé weten wat er was en toen kon ik haar pakken en mocht ze mijn plantje hebben :D

ik denk dat je je ook niet teveel moet focussen op het feit dat je dier NU uit de wei moet.
wees niet gestressed,niet gehaast en word vooral niet boos want dat voelen ze en dan kun je het vaak helemaal bekijken

mjba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 19:50

Wat journee heeft gezegd is echt een hele goede oefening. Dat heb ik ook gedaan, en ze gaan dan echt zien wie er de baas is. Ik deed het met een zweep, want de eerste keren liep ze gewoon door me heen. Maar nu ziet ze me echt als de baas. En nu komt ze ook gelijk aanlopen als ze me aan ziet komen. Het is wel de grootste ergernis als je paard wegloopt als je hem komt halen. Heel veel succes!

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:02

ik heb dingen gelezen over de baas zijn,
maar in boeken staat juist dat een ander paard NOOIT bij de baas in de buurt mag komen, dus als je paardje er vrolijk aan komt rennen en jouw ruimte binnendringt ben je de baas denk ik niet :? .
als het paard op een goede afstand blijft staan is het wél goed, dan ben jíj de baas, maar is je paard gewoon blij je te zien.
dus ik weet niet wat het geval is, maar dit is wat ik denk... :)
mijn paard mag in ieder geval niet in míjn ruimte komen, en ze staat eigenlijk altijd vooraan, dus ik heb gelukkig geen probleem :D
het is wel goed als hij komt als je hem roept, dan nodig je hem als het ware uit.

p.s. ik wil er wel even bij zeggen dat ik de methodes van NIEMAND afkeur hoor, ik heb het gewoon ergens gelezen :D

sabien70

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:07

Hoi,

Inderdaad een veel voorkomend "probleem". Het lijkt wel of ze het er om doen. De buren zullen mij ook wel heel wat keren hebben uitgelachen denk ik als ik hardlopend probeerde om mijn paard te vangen }>

Wat bij mij helpt (maar dan heb ik mazzel dat er meerdere paarden in de wei staan) is dat ik eerst naar een ander paard loop en deze uitgebreid ga knuffelen. Dan wordt mijn paard toch wel wat jaloers en komt hij naar me toe en kan ik hem vangen :D .

Succes
Sabien

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:46

Je kunt ook altijd iemand anders inschakkelen!
Het vorige paard van mijn vader had het altijd in de gaten. Kwam mijn vader (meestal in rijkleding en met zadel), dan zorgde hij er voor om zo snel mogelijk aan de andere kant van de bak te zijn, en als mijn vader hem dan kwam halen, no way dat meneer zich liet vangen!
Aangezien mijn vader hem alleen reed en 's avonds eten gaf, gaf ons paard er niet heel veel om om naar hem toe te komen. Dus na 5 minuten een vangspelletje te spelen klonk altijd standaard de naam van mijn moeder. Die liep dan naar buiten en meneer stond al bij het hekje te wachten op het lekkers wat ze voor hem had. Aangezien zij hem altijd verwenden met lekkere dingen en 's ochtends eten gaf.
En dan kon mijn vader hem alsnog te pakken krijgen.
En iedereen lag in een deuk!
Dus ik denk echt dat snoepjes werken, want een paard wil niet alleen voor je werken, maar ze zijn gek op verwend te worden, dus waarom verwen je ze dan niet?

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:56

11AFotograaf schreef:
Dus ik denk echt dat snoepjes werken, want een paard wil niet alleen voor je werken, maar ze zijn gek op verwend te worden, dus waarom verwen je ze dan niet?

ben ik het mee eens :j
ik heb ergens gelezen dat paarden eigenlijk, hoe graag je het ook zou willen, niet voor je werken uit respect, maar omdat ze weten dat ze er dan beter vanaf zijn O:) (door eten na het rijden, of lekker in het zand mogen rollen of zo) je zou dus moeten proberen om het voor hem het waard te maken om te werken, dan zal hij het graag doen denk ik :D

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:06

Dat is wel een mooie manier van denken!
Zo heb ik er nog nooit over gedacht.
Om eerlijk te zijn ben ik voor een deel bekend met het tegengestelde...
In het begin dat ik op mijn paard reed (dat ook gereden wordt door mijn vader) wilde hij niet voor mij werken en lag hij bij mij altijd te vervelen. En toen ben ik echt een tijd bezig geweest met zijn respect af te dwingen zoals mijn instructrice het noemde... Maar volgens mij was ik niet slecht voor hem!
Wel interessant!