Baan verkennen, een heikel punt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Baan verkennen, een heikel punt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:55

Behalve dat ik zelf wedstrijden organiseer, kom ik ook regelmatig op andere wedstrijden van andere verenigingen en op andere terreinen. Het valt mij op dat de jury soms wat vreemd omgaat met de regels omtrent het verkennen van de baan. Op ons terrein kunnen we 2 ringen vrij leggen zodat je er makkelijk om heen kan, of 4 ringen met een zijde tegen de kant, waar je dus niet vrij omheen kan. Als secretariaat zou ik de ringmeester laten weten dat alle combinaties de ring in mogen om te verkennen en dan vanuit binnen de proef beginnen dmv afwenden groeten of door langs A te rijden op de juiste hand in de B en L. Op wedstrijden blijkt echter dat jury's nog wel eens hun eigen regels hanteren en het binnen de ring verkennen niet willen toestaan ookal ligt de ring niet vrij en kun je er niet omheen rijden. Wat kun je doen als ruiter, of als ringmeester of secretariaat. Wie heeft de beslissende stem in dit geheel: de jury die de regels aan zijn laars lapt om onbekende redenen of de ruiter/secretariaat die de regels juist correct willen toepassen?

Lowara

Re: Baan verkennen, een heikel punt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:17

naar mijn idee is de wedstrijd organisatie degene die het laaste woord heeft mits deze regels gelijk zijn met wat de federatie vertegenwoordiger vind die op dat moment aanwezig is?

Lijkt mij nogal bizar asl elke jury zijn/haar eigen regels erop na houdt, vooral als het hier om algemene KNHS regels gaat.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:19

ik rij zoals het tegen mij daar gezegd wordt op de wedstrijd, dat betekend de ene keer de ring verkennen en dan er uit en dan starten (rij M1) en de andere keer helemaal geen mogelijkheid tot ring verkennen gewoon meteen starten, en soms kan ik er om heen rijden en dan starten

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:26

in de regels staat gewoon dat, als je niet om de ring heen kan, dat je dan in de ring mag. Juryleden en secretariaat hebben zich allemaal aan dezelfde regels te houden. Maar je zou het, als wedstrijdsecreatriaat van tevoren aan de juryleden kunnen melden dat ze niet om de ring heen kunnen en dat ze dan dus in de ring mogen. Hebben ze er problemen mee, dan haal je de reglementen erbij.
Een jurylid mag niet zijn eigen regels toepassen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:32

Precies, dat vind ik dus ook. Laatst heb ik echter op een wedstrijd gezien dat de jury -2 noteerde toen de ruiter de regels volgde en de baan in ging om te verkennen. De jury wilde het niet hebben en vond het kennelijk nodig om -2 te noteren. Het wordt vanzelf een lange discussie en gelijk krijg je als ruiter niet gauw.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:33

Ik ben hier als ruiter eigenlijk heel simpel in. Indien mogelijk houd ik me aan de regels (dus B/L in de ring, vanaf M eromheen) maar gaat dat niet dan is het mij ook best. Ben ook weleens per ongeluk met een L paard om de ring heen aan het rijden maar dat is gewoon sufheid van mezelf.
Ik maak er met een M paard ook nooit een probleem van als ik niet om de ring heen kan en er dan toch niet in mag, dan beginnen we gewoon gelijk vanaf het voorterrein. Die beesten hebben het toch allemaal wel gezien, daar kan ik me echt niet druk om maken. Anderzijds ben ik met een jong dier dan wel blij als ik voldoende tijd krijg, maar zoniet, jammer dan. Is toch een leerproces, volgende keer beter.

Voor mij is dit dus geen punt van discussie, ik zal er niet moeilijk over doen.
En inderdaad, gelijk krijg je niet snel in zo'n geval, dus daar moet je voor je eigen rust/concentratie dan gewoon niet aan beginnen.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:35

Lovely schreef:
Precies, dat vind ik dus ook. Laatst heb ik echter op een wedstrijd gezien dat de jury -2 noteerde toen de ruiter de regels volgde en de baan in ging om te verkennen. De jury wilde het niet hebben en vond het kennelijk nodig om -2 te noteren. Het wordt vanzelf een lange discussie en gelijk krijg je als ruiter niet gauw.

toevallig heb ik die discussie met een jury gevoerd (ben trouwens zelf ook jury). ik (en andere amazone, ook jury) weigerde te starten als ik niet de baan mocht verkennen. Ik heb p*tverdorie t recht, dus dan wil ik daar ook gebruik van maken!!
Ze (jury en ringmeester) deden ff moeilijk, maar toen ik met het reglementenboekje ging zwaaien (heb ik altijd bij me ;) ), gaven ze gauw toe!!

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:37

_Esther_87_ schreef:
Ik ben hier als ruiter eigenlijk heel simpel in. Indien mogelijk houd ik me aan de regels (dus B/L in de ring, vanaf M eromheen) maar gaat dat niet dan is het mij ook best. Ben ook weleens per ongeluk met een L paard om de ring heen aan het rijden maar dat is gewoon sufheid van mezelf.
Ik maak er met een M paard ook nooit een probleem van als ik niet om de ring heen kan en er dan toch niet in mag, dan beginnen we gewoon gelijk vanaf het voorterrein. Die beesten hebben het toch allemaal wel gezien, daar kan ik me echt niet druk om maken. Anderzijds ben ik met een jong dier dan wel blij als ik voldoende tijd krijg, maar zoniet, jammer dan. Is toch een leerproces, volgende keer beter.

En inderdaad, gelijk krijg je niet snel in zo'n geval, dus daar moet je voor je eigen rust/concentratie dan gewoon niet aan beginnen.

Tja, als je een paard hebt die overal kabouters ziet, dan is t wel lastig als je niet eerst ff een rondje door de ring mag.... en natuurlijk, toevallig had ik zo'n paard *zucht*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:38

Kaatjemuts, goed aangepakt. Bij ons was het resultaat dat de score heel laag kwam en dan ook nog die -2. Het is bijna alsof je gestraft wordt als je in discussie gaat. Ik vraag me dan ook af of we daar heen moeten met onze sport en aangezien ik ook wedstrijden organiseer, ben ik er wel een beetje ongerust over.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:41

Lovely schreef:
Kaatjemuts, goed aangepakt. Bij ons was het resultaat dat de score heel laag kwam en dan ook nog die -2. Het is bijna alsof je gestraft wordt als je in discussie gaat. Ik vraag me dan ook af of we daar heen moeten met onze sport en aangezien ik ook wedstrijden organiseer, ben ik er wel een beetje ongerust over.

gelukkig zijn er niet veel van die juryleden en als je er wel 1 tegenkomt dan moet je degene direkt rapporteren bij de KNHS. Als ik een fout maak, wil ik er ook graag op aangesproken worden, voor tzelfde geld heb je het helemaal niet door dat je fout zit ;) ...
De routine wil er bij juryleden nogal eens insluipen en dan is het wel eens goed dat ze op veranderingen/fouten worden gewezen, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:43

Haha dat is waar. Nu leg ik steeds twee ringen helemaal vrij en daarmee omzeil je de discussie en is het voor de ruiters ook makkelijker. Maar als ik straks weer meer ringen wil, dan wordt het wel weer een puntje van aandacht.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:48

_Esther_87_ schreef:

Hier kan ik me helemaal bij aansluiten :j
Heb ook een paard in de L en een paard in de M, paard in de L1 idd gewoon in de ring, M1 om de ring heen starten, gaat dit niet?
Dan meld ik me bij de jury en verlaat ik de ring weer :)
Mits dat mogelijk is natuurlijk, indoor kan dat nog wel eens lastig worden, maar goed met een 20×40 bak kan je ook niet anders dan in de ring starten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:50

Lovely schreef:
Wie heeft de beslissende stem in dit geheel: de jury die de regels aan zijn laars lapt om onbekende redenen of de ruiter/secretariaat die de regels juist correct willen toepassen?

Ik denk: de federatievertegenwoordiger. (en dat is toch vaak gewoon een jurylid?)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 06:19

Ik verken altijd de baan, als je er niet omheen kunt. Mochten ze er wat van zeggen, zal ik de jury haarfijn wijzen op de regel dat dit toegestaan is als je er niet omheen kunt.
De opmerkingen hierboven dat een M paard dit niet nodig heeft vind ik nergens op slaan. Zelfs de nodige Z-paarden zien overal nog kabouters, dit heeft met een klassering niets te maken. En je hebt er gewoon recht op als je niet om de baan heen kunt.