Wat vragen bij bezichtinging paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sam1981

Wat vragen bij bezichtinging paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 14:22

Hallo allemaal

Omdat mijn paardje helaas blijvend geblesseerd is geraakt en na de operatie toch niet meer geschikt blijkt te zijn voor de sport ben ik opzoek naar een goed bewegende 3 of 4 jarige. Nu heb ik heel internet afgespeurd en een paar leuke gezien.
Wat ik zoek in een toekomstig paard:

3 of 4 jaar
tussen de 1.67m en 1.75m ongeveer
3 goede gangen
merrie of ruin

As Zaterdag ga ik bij 2 of 3 paarden kijken maar wat zijn nu DE vragen die je stelt aan de verkoper?

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt want ik verwachtte eigenlijk wel ergens zou staan maar ik heb het niet gevonden.

Groetjes Anky

Abiola

Re: Wat vragen bij bezichtinging paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:24

Ik vind het heel belangrijk dat ik het paard zelf (en dus door mijn eigen DA in Friesland) mag laten keuren. Dus dat zou ik zeker vragen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:34

DE vragen, ligt eraan wat jij belangrijk vind..

Heeft het paard stalondeugden?
Heeft het paard ooit medisch iets gemankeert of mankeert het wat. (van kreupel, tot ze bij wijze van spreken)

3 a 4 jaar, wil je er 1 die al zadelmak is? Of maakt niet uit.
Indien onder het zadel, vragen hoe lang, hoe gedaan etc.
Hoe licht hij op de hand is hoe voorwaarts hoe aan het been hoe kwalijk nemend of niet.
Als ze zeggen niet zadelmak, ook vragen wat er al wel mee is gedaan.
(kan al 10 mislukte pogingen hebben gehad)

Verder neem iemand mee met verstand van paarden.

Kom je daar en paard is scheef gebouwd terwijl ie gewoon op zijn plek staat, weet je al genoeg, toch?

Verder vragen..
Hoe is hij op stal, kent hij stal, is ie braaf daar, ook met voeren? en mesten?
Hoe is ie opgegroeid? weidegang met jaargenoten, of familie groep, of levenslang op stal gestaan?
Hoe is hij met soortgenoten?
Is hij trailer mak? En laat dat dan ook demonstreren als ze ja zeggen.
Kan hij voeten geven?
Is hij al bij de smid geweest, hoe gedroeg hij zich?

Tja, verder wat jij belangrijk vind.

Voor mij was dat toch zekere nuchterheid (ik zeg niets, afgelopen weekeind vloog ie los over concours terein... :+ )
Aangezien ik met paard langs de weg naar vereniging moet.
Zeer licht op de hand lopend was voor mij ook belangrijk en hij moest lekker zitten.
Allemaal dingen die ik gevraagd heb.

Of je een antwoord krijgt wat waar is? Tja,.. niet altijd dat is duidelijk.

Door de telefoon, ja paard is recht.. Kom je daar de ene zijn linkerbil ca 15 cm hoger dan de rechter
de ander links rechts achter totaal ongelijk bespierd.
Ja is verkeersmak.. Ken paard dat nu te koop staat dat NIET verkeersmak is, waarbij ze foto hebben
staan van diertje op de weg, met een auto...

Dus als verhaal lijkt te kloppen en het paard staat je aan, keuren en hopen dat je niet beduvelt wordt.

Grotere stallen is handige als je daar meteen zegt, paard staat me niet aan, op stal al.
Dat ze dat prima vinden, hoeven ze tenminste niet te zadelen en te rijden...
Particulier, zijn mensen dan wel eens op hun tenen getrapt, dat jij hun lieveling dan al niet oke vind.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:29

Je moet heel duidelijk voor jezelf weten wat je wilt en niet kijken bij paarden die niet aan de door jou gestelde eisen voldoet. Bv je zoekt een bepaalde afstamming, minimale hoogte, geslacht, ingereden en doorgereden etc

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:21

vraag of je het paard op proef mag of dat je het op zijn huidige plek een aantal keer mag proberen voor de koop defenitief is. Zo ondervind je zelf of het dier wel echt bij je past.

Sapoire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:19

Ik denk dat het meeste wel genoemd is. Zelf vond ik het fijn om de eigenaar er op te laten rijden maar ikzelf ook. maar ik had ook mijn priveinstructrice er even op laten rijden.
Zo kon ik zelf kijken hoe hij liep en iemand met verstand ofcourse.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:23

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 00:42

PattyOosten schreef:
Ik vind het heel belangrijk dat ik het paard zelf (en dus door mijn eigen DA in Friesland) mag laten keuren. Dus dat zou ik zeker vragen.

Hoe regel je dit als het te kopen paard een flink eind bij jouw DA vandaan staat?? Laat je het paard dan naar jouw DA toe brengen of...?

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 00:48

AndreaB schreef:
PattyOosten schreef:

Hoe regel je dit als het te kopen paard een flink eind bij jouw DA vandaan staat?? Laat je het paard dan naar jouw DA toe brengen of...?

Dan zou ik aan mijn eigen da vragen of hij een dierenarts in de regio van de verkoper kan aanbevelen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:47

AndreaB schreef:
PattyOosten schreef:

Ik wil perse daar laten keuren, dus als het paard uit Zeeland komt, is dat wel vervelend, maar als ze hem willen verkopen rijden ze hem er wel heen. Ik woon zelf ook in A'dam, maar voor al het serieuse werk ga ik toch naar Friesland.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 17:49

AndreaB schreef:
PattyOosten schreef:

Wij laten de paarden altijd in Bodegraven keuren en spreken af dat zowel kopende als verkopende partij daar heen komen met trailer. De verkopende partij neemt het paard mee en wanneer hij goedgekeurd wordt neemt de kopende partij het paard mee naar huis.

Ik denk dat verder alles al wel gezegd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 17:58

Behalve vragen stellen is goed op de omgeving van het paard letten ook belangrijk :)
Denk bijvoorbeeld aan zijn box. Is het een open of dichte box (helemaal afgesloten is voor het paard niet fijn, maar kan ook duiden op een paard dat bijvoorbeeld bijt)? Is de box helemaal afgewerkt met rubber matten (stampt het paard)? Ziet de voerbak er normaal uit of is hij helemaal afgekloven (kribbebijten)? Hoe ziet de weide er uit (loopt het paard bijvoorbeeld panisch de hele dag langs het hek, dan zal daar een pad zijn uitgesleten).

Zo ook bij het hoofdstel; Doen ze bijvoorbeeld de neus en/of sperriem heel strak (en waarom)? Met welk bit wordt het paard gereden (normaal trensje of iets scherpers)?

Verder, hoe reageert het paard op mensen. Is hij rustig op zijn gemak, of juist schrikkerig. Hoe reageert hij bij het opstijgen. Vind hij jou als "nieuw mens" interessant of blijft hij liever uit de buurt.

Ook zulke dingen kunnen veel zeggen :)

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:28

ik zou zeggen, film alles.. dan kan je thuis rustig op je gemak alles terug kijken ! Ook b.v zijn gedrag naar mensen toe, hoe hij op het land loopt.

Neem iemand mee, stop camera in de handen. Zo heb ik ( momenteel ook op paardenjacht) afgelopen keren ook gedaan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 13:09

laatst kwamen er mensen kijken bij mijn paard wat te koop stond en die wilden hem ook op het harde zien lopen rechtuit en aan de longe op een kleine cirkel links en rechtsom. Ook voelde ze de rug goed na en keken naar de reactie van het paard daar op. Best een goed idee want je weet dan ook of het de moeite waard is hem te laten keuren. (hij liep overigens o.k en is verkocht :D )

eikaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:37

De vragen? Hmmm...
Ik heb nog maar net een nieuw paard gekocht
dus ik snap wat je bedoeld.
Het is natuurlijk te zien wat je verlangt van het paard...
Is hij trailer -en verkeersmak?
Is hij al op wedstrijd geweest?
Heeft hij stalgebreken?
Is hij al veel ziek geweest?

Pak zeker een camera mee en film het paard, trek foto's.
Dan kun je als je thuis komt, alles nog eens op je gemak bekijken.

Sam1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 09:17

Ik ben afgelopen zaterdag naar 5 paarden wezen kijken en had veel gehad aan de tips.
Van de 5 vond ik er 2 heel erg leuk.
Alleen die ene was heel leuk om te zien en daar was ik meteen enthousiast over maar met rijden ietsjes minder, maar goed wat wil je als je 7 jaar op hetzelfde paard hebt gereden en Z rijdt en dan ineens op een net zadelmake 3 jarige stapt. Dan is het wel heel raar hoor :-)

Die andere vond ik in eerste instantie niet zo spectaculair, los in de bak ook niet. Maar toen ik erop zat was ik wel heel enthousiast fijn gevoel zeker voor 6 weken zadelmak!!!
ook begon hij toen zeer fijn te bewegen!

Wat me wel opviel is dat die puppys zo verschikkelijk braaf zijn allemaa!!

Nu wil ik er eigenlijk nog 2 of 3 zien en dan een keuze gaan maken. Ik kan alleen niet echt nog wat vinden waar ik bij wil gaan kijken. Dus als je een leuke 3/4 jarige weet. Ik wil in eerste instantie dressuren en daarnaast een B/L parcourtje gaan springen en eventueel een crosje.
Budget tot €10.000.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:23

Ik zie dit topic nu pas. Maar wat wij altijd zeggen tegen mensen die ons om advies vragen bij de koop van een paard. Ga ook eens naar de buren. En daar vragen stellen over hoe het paard is en hoe de eigenaar is.