Welk winterdeken voor mijn pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nona99

Welk winterdeken voor mijn pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 14:17

Hallo iedereen,

Ik kom hier even met een vraagje.

Deze winter zal mijn pony (door omstandigheden) niet echt de wei opkunnen.
(geen nood, we gaan elke dag naar buiten, en als het weer te slecht is, mag ze dollen in de binnenbak)
Maar nu vraag ik me af welk winterdeken ze aanmoet.

Haar box is in een grote loods, waar nog ander boxen zijn.
In de winter is de grote poort gesloten, alleen heeft elke stal een soort "raampje" de paarden kunnen er zo naar buiten kijken.

Echt koud vond ik het vorige winter niet in de loods, maarja, ik had natuurlijk wel een trui en een winterjas aan.

Ik heb nu een 200 grams voor haar.
Zou dit genoeg zijn, of heeft ze meer nodig?

Bedankt voor de tips

tamary

Re: Welk winterdeken voor mijn pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:31

Hoeveel wil je met haar doen deze winter? En hoeveel vacht maakt ze aan? Ik heb pony het liefste geheel bloot (maar heb dan ook nog geen deken gevonden waar geen schuurplekken van komen). Stond vorige winter op het punt om te scheren, maar toen staakte mijn lijf en lag er veel sneeuw. Dit jaar zie ik wel, heb regendeken voor nood, maar die is al zeker 3 jaar werkeloos.
Tenzij ik deze winter echt kan doortrainen en pony geen spierklachten toont van te lang nat zijn blijft hij lekker bloot en in eigen vachtje. Als ik al scheer is dat niet meer dan streepje hals/borst. Heb een hekel aan al het gerotzooi met dekens waar je dan meteen 3/4 jaar aan vast zit.

Nona99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 14:46

hallo,

Het is niet dat ze een echte berenvacht krijgt, maar ze heeft welk een lekker donsje staan in de winter.

Ik rij 4 dagen per week anderhalf uur tot 2 uur per dag.

De andere dagen wordt er niet gereden, maar gaat ze wel een uurtje de bak in, waar ze naar eigen zin kan dollen en rollen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:50

had ze vorig jaar een deken op?

een deken hoef je alleen op te leggen om de wintervacht wat dunner te houden zodat je paard/pony minders nel zweet en sneller droogt na het rijden. Als je niet scheert en je pony staat niet echt buiten, dan is een 200 grams deken meer dan voldoende. Moest het echt serieus gaan vriezen en de temperatuur op stal zou zakken tot 5°C dan kan je nog overwegen om een fleece of dun staldekentje onder je winterdeken te leggen.

Nona99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 14:55

Ik heb haar pas sinds maart, en toen had ze nog wel wintervacht, maar heb ook niet meteen een idee hoe ze er putje winter uitzag. (wie weet wordt het wel een hele pluizenbol komende winter :D )

Dus ik weet ook niet of ze echt een deken ophad in de winter.

Toen we de eerste maal gaan kijken zijn stond ze wel op de wei met een fleece deken, dus ik veronderstel dat ze wel een deken om zal gehad hebben.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:57

ik zou proberen met een 200grams... en op tijd beginnen met 's nachts een fleece op op koudere dagen

als ze echt teveel wintervacht aanmaakt, gaat een dikkere deken alleen te warm worden en dan kan je beter gaan scheren

Pooh77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:59

Dan zou ik haar wel onder dek zetten en 200 gram is dan wel genoeg! Als je merkt dat ze het toch koud heeft, kun je er altijd nog een onderdeken onder doen! :D

Nona99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 15:15

Bedankt voor de tips iedereen.

Ga het eerst maar even aankijken hoe het gaat met de 200grams.
Maar was al bang dat ze helemaal als een ijspegeltje in de stal zou staan :o

Sowieso als het kouder wordt, en we gereden hebben, krijgt ze der fleece deken op tot ze helemaal droog is.
Was ook van plan om als het 's nachts kouder wordt der fleece aan te trekken...

Saffir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 16:07

Ik denk dat dat deken wel moet volstaan aangezien je haar niet scheert.
Wij scheren de paarden ook niet en de hebben geen deken op. Ze staan in een houten stal met een halve deur, zodat ze erover kunnen kijken.
Sommige maken een dikke wintervacht aan, anderen maar een dunne. Ik probeer zoveel mogelijk te controleren, maar ze hebben het nooit koud :)
Als het écht hard doorvriest voor een lange tijd, zou ik er wel een dikker deken over heen doen.