Horse Talent te Dalem, wie o wie kan mij meer vertellen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vendoux

Horse Talent te Dalem, wie o wie kan mij meer vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 19:57

Ola,

Ik wil een nieuw paardje gaan kopen en zag een super leuk beestje op marktplaats staan!!
Ephèbe for Ever x Furioso drie jaar. Het is een handelstal in Dalem, ze adverteren onder Horse Talent??
Wie heeft er ervaring met deze mensen?? Site ziet er goed uit en ze hebben leuke paardjes te koop! <3
Heb alleen hele uiteenlopende verhalen gehoord over deze handelstal :+ en ben dus erg benieuwd naar de ervaringen van anderen!

WillemWever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 21:28

Zelf heb ik geen directe ervaring... maar een meisje bij ons op stal heeft wel slechte ervaringen met ze!
Zij kocht (nog niet eens zo gek lang gelden) een driejarig paardje van ze, die ze 8 weken na aankoop heeft moeten laten inslapen!! Het arme beest was al helemaal kapot op zn hals en zelfs het ruggemerg was beschadigd.. in Utrecht konden ze niets meer voor hem doen. Het was zo'n lieverd en nog zo jong... echt diep triest dit soort dingen. Het paardje was wel bij aankoop gekeurd dus zij ging terug naar die mensen van dat Horse Talent, omdat het ging om een verborgen gebrek.. Helaas bleken het toen toch ineens niet zulke fijne mensen te zijn! En na wat navraag naar deze mensen gedaan te hebben, bleek zij ook niet de enige gedupeerde te zijn!! Dat meisje heeft de zaak inmiddels al bij een advocaat neergelegd om dat ze er niet met die mensen te onderhandelen is.

Zou dus lekker even verder kijken ;) Bespaard je misschien een hoop ellende!

WillemWever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 06:34

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:30

Ik sta daar zelf op stal.
Maar kan me geen betere handelsmensen bedenken dan hun!
Ze zijn heel rustig en eerlijk met de paarden. nemen overal te tijd voor. is er een DA, tandarts, Viso of wath-ever nodig. Ze halen het er gewoon bij. Hoefsmid komt altijd netjes.
Alle paarden laten ze keuren. Krijgen als het nodig is supplementen, Worden goed gevoert. Kortom, geweldige mensen.! Ze zijn supper eerlijk bij de verkoop. die ene die afgemaakt is kan niemand wat aan doen. Dit wisten zij ook absoluut niet. want hebben ook paarden terug gebracht die echt niet goed waren waar hun deze vandaan hadden.

Mensen vertellen alleen de slechte verhalen en niet de goede. Als het niet mocht klikken of wat dan ook kan je altijd terug naar ze en is er altijd te praten. En mevr die hem heeft in laten slapen, die heeft hem verzekerd. Dus dan ben je vind ik achterbaks om zo DUBBEL het geld terug te halen.

Nog over de link die geplaatst is.
Dit paard deed dit ook bij ons op stal. maar stijgerde niet en je kon wel dr box in. Deze mensen spuiten absoluut geen paard plat.! en al helemaal niet als er kijkers komen. Dan ben ik misschien een poedersuiker, maar al zou ik het zien zou ik het zeggen. Want dat vind ik het agterbakste wat er bestaat! maar zo zijn hun absoluut niet.!
.

lemon71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:48

@ Wig love, ik wil even inhaken op jouw beschuldiging naar de mevrouw toe die haar paard heeft laten inslapen en dus volgens jou dubbel geld wil ontvangen ? ?
Ik ken deze mevrouw persoonlijk en ik kan je zeggen dat er weinig van de verzekering is overgebleven na aftrek van alle onkosten die mevrouw aan haar paardje heeft gehad en dan nog maar te zwijgen over al het verdriet wat ze heeft gehad ! ! En een verborgen gebrek is nou eenmaal een verborgen gebrek !
Ik vind het niet reeel om zo over iemand te spreken en zeker als je er niet het fijne vanaf weet , ook heeft deze mevrouw nog niet gesproken op dit topic dus nogmaals vind het absoluut niet netjes van je en denk ook niet dat de bewuste mevrouw blij word van jou vooroordeel en dan druk ik me nog rustig uit ! !

Wig_love

Re: Horse Talent te Dalem, wie o wie kan mij meer vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:59

Nou, de gene die hier over haar begint doet het zelf..
En over het verdriet zeg ik niks. Want het is voor iedereen berroerd dat een dier afgemaakt moet worden. onder welke omstandigheden, hoe lang of hoe kort je hem heb. Daar hoor je mij ook niet over spreken.
& ik hoor ook meer verhalen, en lees ook genoeg op bokt over vanalles en iedereen. Doet iedereen hier.
Maar dit verborgen gebrek was niet te constateren. Het is via een speciaal onderzoek naar boven gekomen. geen mens had dit kunnnen weten..

En een verborgen gebrek heeft in mijn ogen 2 kanten.
A; je weet iets maar houd het achter voor de koper.
B; er is iets wat je niet weet, niet ziet, en op een keuring niet naar boven komt. Dan moet de koper (in het algemeen, wil niet de gene van het paard die ze heeft moeten laten inslapen hiermee benoemen, voor dat weer geconludeerd wordt) zelf een extra keuring laten gebeuren mocht je de keuring die evt bij aankoop al gedaan is niet vertrouwen.

& nogmaals, vindt het erg berroerd voor haar dat ze zo snel en op deze manier haar Paard is kwijtgeraakt. Daar hoor je me absoluut niks over zeggen.! Of wel soms?

Vendoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 22:22

WillemWever schreef:
Hi Vendoux,

Ben je nog wezen kijken bij v/d berg??? Dat beestje staat nog wel te koop op mp.. ook apart!
Vond gisteravond ook dit topic...
[OPG] Ons nieuwe paard is zeer agressief!

Ola,

Nou nee niet meer.. Had het bovenstaande topic zelf ook al gevonden, dacht laat maar zitten! :P Meer slechte dan goede verhalen dus!

Vendoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 22:49

Wig_love schreef:
Maar dit verborgen gebrek was niet te constateren. Het is via een speciaal onderzoek naar boven gekomen. geen mens had dit kunnnen weten..

En een verborgen gebrek heeft in mijn ogen 2 kanten.
A; je weet iets maar houd het achter voor de koper.
B; er is iets wat je niet weet, niet ziet, en op een keuring niet naar boven komt. Dan moet de koper (in het algemeen, wil niet de gene van het paard die ze heeft moeten laten inslapen hiermee benoemen, voor dat weer geconludeerd wordt) zelf een extra keuring laten gebeuren mocht je de keuring die evt bij aankoop al gedaan is niet vertrouwen.

Ieder mag zijn ervaring delen op dit topic, dus de mensen met negative ervaringen hebben net zoveel recht om te posten als de mensen met positieve ervaringen dus maak je niet zo druk!

Daarnaast gaat deze post nergens over want je weet dus duidelijk niet wat het begrip verborgen gebrek betekend! Want als een gebrek te constateren is was het niet VERBORGEN geweest... dan noemen ze dat een bemerking en dat moet bij verkoop gemeld worden.
Dus misschien eerst even googlen wat de wet verborgen gebreken in houd?? Het is namelijk niet van belang of de verkoper van het gebrek wist voor deze wet, je t gewoon oplossen als de koper aan zijn onderzoeksplicht heeft voldaan. Dat is het risico voor de verkoper. En dit geld voor alles wat binnen zes maanden aan het licht komt.
:+ :+ :+

WillemWever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 21:07

Wig_love schreef:
Het is via een speciaal onderzoek naar boven gekomen. geen mens had dit kunnnen weten..

Deze info is niet correct, het paard had klinisch waarneembare problemen na aanleiding daarvan is onderzoek naar de oorzaak gestart.
Maar goed dit Topic gaat niet over alleen over Cadans dus deze discussie gaat een beetje off topic!

Flower78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:50

Hoi, hoi allemaal, ik heb een hele goede ervaring met HorseTalent. Vorig jaar mijn topper :D daar gekocht een drie jarige merrie die net zadelmak was. Bij aankoop helemaal laten keuren incl. foto's. En ze was helemaal goed, allemaal 1 tjes. Ben super blij met mijn merrie hoop begin volgend jaar ons eerste proefje te gaan rijden. Heb trouwens ook die 3 jarige Ephebe for ever (of hoe je het ook schrijven moet) zien staan op marktplaats echt een gaaf paard! Als ik jou was zou ik gaan kijken! Hier bij ons in de buurt staan deze mensen zeer goed bekend.

Vendoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 20:30

Flower78 schreef:
Hoi, hoi allemaal, ik heb een hele goede ervaring met HorseTalent. Vorig jaar mijn topper :D daar gekocht een drie jarige merrie die net zadelmak was. Bij aankoop helemaal laten keuren incl. foto's. En ze was helemaal goed, allemaal 1 tjes. Ben super blij met mijn merrie hoop begin volgend jaar ons eerste proefje te gaan rijden. Heb trouwens ook die 3 jarige Ephebe for ever (of hoe je het ook schrijven moet) zien staan op marktplaats echt een gaaf paard! Als ik jou was zou ik gaan kijken! Hier bij ons in de buurt staan deze mensen zeer goed bekend.

Oke jij heb meer geluk gehad dus!! Maar heb inmiddels ook foto's op mp van dat paardje onder het zadel gezien en dat ziet er ook niet heel erg prof. uit. Ga zondag voor de tweede x bij een Tango kijken in Brabant.. <3

Flower78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 00:46

Vond het niet tegen vallen, dat paard is toch nog niet zo lang onder het zadel, want de laatste keer dat ik die adv. zag was hij nog onbeleerd. Zit al een tijdje te denken om een tweede paard te nemen vind het toch wel een erg gaaf paard. Even mijn vriend lief aan kijken ha ha! Hier in de buurt hebben nog twee mensen hun paard gekocht bij horsetalent en die rijden er ook wedstrijden mee, zitten altijd in de prijzen. Dus er zullen wel meer tevreden mensen zijn, maar die hoor vaak niet. Eerder als er iets mis is gegaan. Maar ja, van elke stal zijn wel slechte verhalen bekend. Hoorde pas een vervelend verhaal van een stal waar hele dure paarden verkocht worden, iets met verdoving en zo. Maar je kan pas oordelen als je twee kanten van het verhaal gehoord heb, denk ik altijd maar. Maar goed, je gaat voor de tweede keer kijken spannend! Hoop voor je, dat je binnenkort een topper er bij hebt *D

Groetjes

WillemWever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 09:32

Flower78 schreef:
Vond het niet tegen vallen, dat paard is toch nog niet zo lang onder het zadel, want de laatste keer dat ik die adv. zag was hij nog onbeleerd. Zit al een tijdje te denken om een tweede paard te nemen vind het toch wel een erg gaaf paard. Even mijn vriend lief aan kijken ha ha! Hier in de buurt hebben nog twee mensen hun paard gekocht bij horsetalent en die rijden er ook wedstrijden mee, zitten altijd in de prijzen. Dus er zullen wel meer tevreden mensen zijn, maar die hoor vaak niet. Eerder als er iets mis is gegaan. Maar ja, van elke stal zijn wel slechte verhalen bekend. Hoorde pas een vervelend verhaal van een stal waar hele dure paarden verkocht worden, iets met verdoving en zo. Maar je kan pas oordelen als je twee kanten van het verhaal gehoord heb, denk ik altijd maar. Maar goed, je gaat voor de tweede keer kijken spannend! Hoop voor je, dat je binnenkort een topper er bij hebt *D

Groetjes

Net een profiel aan gemaakt om te kunnen posten op dit Topic? ? valt niet op..

Flower78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:08

Nou eigenlijk wel ja, want dit hele topic ziet er behoorlijk op gezet (nep) uit want heel toevallig hadden Vendoux en jij nog een link gevonden over een ander slecht verhaal en die link maar even bij dit topic geplaatst, Vendoux die toch horsetalent niet kent vervolgens dit naar mij antwoord
Citaat:
Oke jij heb meer geluk gehad dus!! Maar heb inmiddels ook foto's op mp van dat paardje onder het zadel gezien en dat ziet er ook niet heel erg prof. uit
valt erg op hoor...... Bewust mensen een slechte naam bezorgen, zie wel meer van dat soort topics hier op bokt om van te kotsen. Ik ben regelmatig op bokt en lees ik graag mee met leuke toppics, nu heb ik en meerdere mensen die ik ken hele goede ervaringen met horsetalent dus wilde ik graag reageren.

Vendoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 15:48

Flower78 schreef:
Nou eigenlijk wel ja, want dit hele topic ziet er behoorlijk op gezet (nep) uit want heel toevallig hadden Vendoux en jij nog een link gevonden over een ander slecht verhaal en die link maar even bij dit topic geplaatst, Vendoux die toch horsetalent niet kent vervolgens dit naar mij antwoord
Citaat:
Oke jij heb meer geluk gehad dus!! Maar heb inmiddels ook foto's op mp van dat paardje onder het zadel gezien en dat ziet er ook niet heel erg prof. uit
valt erg op hoor...... Bewust mensen een slechte naam bezorgen, zie wel meer van dat soort topics hier op bokt om van te kotsen. Ik ben regelmatig op bokt en lees ik graag mee met leuke toppics, nu heb ik en meerdere mensen die ik ken hele goede ervaringen met horsetalent dus wilde ik graag reageren.

Snap je reactie niet zo?? Jij heb heb meer geluk gehad dan de andere mensen die inmiddels gereageerd hebben, klopt toch. En die link is gewoon te vinden als je Dalem in tikt bij zoeken. Maar dat zal dan ook vast een "nep" topic zijn.

Vendoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 16:22

Maar any ways, eigenlijk kan er wel een slotje op dit Topic. Ik weet inmiddels voldoende :+ en ben heel ergens anders met een paard bezig!! En aangezien er steeds zo'n drukte over wordt gemaakt pff.

Iedereen bedankt voor de reacties!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:32

WillemWever schreef:
Zelf heb ik geen directe ervaring... maar een meisje bij ons op stal heeft wel slechte ervaringen met ze!
Zij kocht (nog niet eens zo gek lang gelden) een driejarig paardje van ze, die ze 8 weken na aankoop heeft moeten laten inslapen!! Het arme beest was al helemaal kapot op zn hals en zelfs het ruggemerg was beschadigd.. in Utrecht konden ze niets meer voor hem doen. Het was zo'n lieverd en nog zo jong... echt diep triest dit soort dingen. Het paardje was wel bij aankoop gekeurd dus zij ging terug naar die mensen van dat Horse Talent, omdat het ging om een verborgen gebrek.. Helaas bleken het toen toch ineens niet zulke fijne mensen te zijn! En na wat navraag naar deze mensen gedaan te hebben, bleek zij ook niet de enige gedupeerde te zijn!! Dat meisje heeft de zaak inmiddels al bij een advocaat neergelegd om dat ze er niet met die mensen te onderhandelen is.

Sorry maar een normale rontgenlogische keuring bestaat uit zo'n 18 á 20 foto's van de ledematen niet van de hals of rug dat bepaal je zelf of je dat nodig vind.
Logisch dat dit geen verborgen gebrek is hij /zij was per slot van rekening goedgekeurd!
En dan heb je dus geen recht van spreken neem dat maar van mij aan ;)

WillemWever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 09:29

vivana schreef:
WillemWever schreef:

Sorry maar een normale rontgenlogische keuring bestaat uit zo'n 18 á 20 foto's van de ledematen niet van de hals of rug dat bepaal je zelf of je dat nodig vind.
Logisch dat dit geen verborgen gebrek is hij /zij was per slot van rekening goedgekeurd!

Rechten en plichten van de koper art 7.17 Burgelijk wetboek
" Een zaak ( het paard) beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet hoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik ( buitenrijden, endurance, dressuur tec.) dat bij de overeenkomst is voorzien. De koper kan zich er niet op beroepen dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoord wanneer hem dit tijde van het sluiten van de overeenkomst bekend was.

Dus even voor jou info, een paard dat kapotte halswervels heeft en beschadigd ruggemerg kan niet ingezet worden voor de dressuur/ springsport en bezit dus niet de eigenschappen voor dat gebruik. Tewijl het paard wel voor dit doeleinde aangeschaft was.
Dus voor we allemaal advocaatje gaan spelen; dat een paard goedgekeurd is betekend het niet dat gebreken die later aan het licht komen geen verborgen gebreken meer zijn.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 09:51

vivana schreef:

Citaat:
Rechten en plichten van de koper art 7.17 Burgelijk wetboek
" Een zaak ( het paard) beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet hoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik ( buitenrijden, endurance, dressuur tec.) dat bij de overeenkomst is voorzien. De koper kan zich er niet op beroepen dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoord wanneer hem dit tijde van het sluiten van de overeenkomst bekend was.

Dus even voor jou info, een paard dat kapotte halswervels heeft en beschadigd ruggemerg kan niet ingezet worden voor de dressuur/ springsport en bezit dus niet de eigenschappen voor dat gebruik. Tewijl het paard wel voor dit doeleinde aangeschaft was.
Dus voor we allemaal advocaatje gaan spelen; dat een paard goedgekeurd is betekend het niet dat gebreken die later aan het licht komen geen verborgen gebreken meer zijn.

En jij of de verkoper ziet dat natuuuuuuurlijk van de buitenkant he?!!! :+
Ik zeg dat dat géén verborgen gebrek is dat is nl luchtzuigen ,weven ,singel-dwang.
Wil je zekerheid dat laat je een paard ontgenen net als die australiers....50 foto's OOK van de hals shoft en rug en nog veeeel meer.
Dan ben je blij als het allemaal goed is.

WillemWever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 10:42

Citaat:
En jij of de verkoper ziet dat natuuuuuuurlijk van de buitenkant he?!!! :+
Ik zeg dat dat géén verborgen gebrek is dat is nl luchtzuigen ,weven ,singel-dwang.
Wil je zekerheid dat laat je een paard ontgenen net als die australiers....50 foto's OOK van de hals shoft en rug en nog veeeel meer.
Dan ben je blij als het allemaal goed is

Dat alleen weven, luchtenzuigen etc. verbogen gebreken zijn hoe kom je daarbij?? Ik zeg dat je daar helemaal naast zit!
Mijn paarden zijn wel helemaal op de van top tot teen foto geweest om dat ze naar buitenland verkocht moeten kunnen worden.
Maar voor nederlandse keuringsbegrippen is dit niet nodig!! Ik bemiddel zelf veel bij het aan- en verkopen van paarden voor klanten dus ben echt wel op de hoogte.

Hier staat het nog eens uitgelegd door een paarden advoctaat: Verborgen gebreken
Plaatsing: 29-08-2009
Publicaties >>
Door Mr. S.A. Wensing

De koper van een paard heeft bij de totstandkoming van de koopovereenkomst een onderzoeksplicht. De koper is verplicht om het aan te schaffen paard te laten onderzoeken op afwijkingen. Dit kan anders zijn ingeval de verkoper een professionele handelaar is en aan de koper heeft medegedeeld dat het paard kerngezond is en/of het paard recentelijk door een dierenarts gekeurd is.

Bij een consumentenkoop heeft in ieder geval te gelden dat de mededelingsplicht van de verkoper prevaleert boven de onderzoeksplicht van de koper.

Op het moment dat de koper het paard van de verkoper in ontvangst neemt (de levering), is het paard voor risico van de koper. Ook al is de eigendom nog niet overgedragen en/of is de koopsom door de koper nog niet voldaan.

Vanaf het moment van levering is het paard derhalve niet meer voor risico van de verkoper. Dit geldt echter niet voor verborgen gebreken.

Wel is het bijzonder lastig vast te stellen wat nu onder een verborgen gebrek moet worden verstaan. Dit vereist veelal uitvoerig veterinair onderzoek. Een paard kan nu éénmaal van de ene op de andere dag ziek worden. De vraag dient alsdan beantwoord te worden of de ziekte reeds voor de koop bestond.

Hierover het volgende.

Bij een onderzoek naar verborgen gebreken dient de dierenarts vast te stellen of het paard voor de koop leed aan een bepaalde ziekte of aandoening (antedateren). Deze vraag moet zo spoedig mogelijk na de koop worden beantwoord. Dit in verband met de antedateringstermijnen. Verder is het zo dat de koper de verkoper zo spoedig mogelijk op de hoogte moet brengen van het geconstateerde gebrek.

Antedateren is het vaststellen dat een aandoening reeds voor een bepaalde datum (in dit geval de datum van koop) bestond. Dit geschied veelal door uitgebreid klinisch en diagnostisch onderzoek. Hierbij wordt uitgegaan van de kortst mogelijke bestaansduur van de aandoening. Het is in veel gevallen derhalve goed mogelijk dat de aandoening reeds langer bestond. In het navolgende zullen antedateringstermijnen aangegeven worden van enige veel voorkomende aandoeningen.

Antedateringsvoorbeelden

Cornage is een verlamming aan de stemband en kan een verborgen gebrek zijn. In de rechtspraak wordt een antedateringstermijn van vier weken gehanteerd.

Koliek wordt in de regel niet als een verborgen gebrek beschouwd. Als het paard echter korte tijd later weer koliek krijgt, kan dit wel aanduiden op een verborgen gebrek.

Maanblindheid is een aandoening waarbij zowel de lens als de iris kunnen zijn betrokken. Afhankelijk van de aandoening kan hier een antedateringsperiode van acht weken vastgesteld worden.

Bij kribbebijters kan de dierenarts aan de hand van de slijtage van de tanden de antedateringstermijn vaststellen. Bij paarden die luchtzuigen kan onderzocht worden of in het verleden een keelband is gebruikt. In het algemeen geldt dat het antedateren van stalondeugden zeer kort is (enkele dagen!).

Spat is een specifieke vorm van arthrose, waarbij de antedateringstermijn afhankelijk is van het karakter van de röntgenologische veranderingen (tot drie maanden).

OC is een storing in het verbeningsproces van het kraakbeen, waarbij bij paarden tot één jaar slechts een zeer korte antedateringstermijn wordt aangehouden van circa drie weken. Bij paarden ouder dan één jaar wordt een antedateringstermijn van circa drie maanden aangehouden.

Het antedateren van ataxie is alleen mogelijk als een duidelijke oorzaak kan worden vastgesteld.

In het vorenstaande zijn slechts ter illustratie enige aandoeningen en antedateringstermijnen nader uiteengezet. Opvallend is dat deze antedateringstermijnen kort zijn. Bij het constateren van een aandoening is het raadzaam om direct een dierenarts te raadplegen. In de praktijk komt het nogal vaak voor dat eigenaren het eerst een tijdje aanzien alvorens de expertise van een dierenarts wordt ingeroepen. Dit bemoeilijkt logischerwijze het antedateren van betreffende aandoening.

Wanneer vaststaat dat het paard voor de koop reeds aan een ziekte leed, kan aangenomen worden dat het geleverde paard niet beantwoordt aan de koopovereenkomst. De koper mocht er immers op vertrouwen dat hij geen ziek paard kocht. In dat geval kan de koopovereenkomst op grond van het verborgen gebrek worden ontbonden, mits dit gebrek de ontbinding wel rechtvaardigt. Een verkoudheid van voorbijgaande aard zal in de regel geen ontbinding van de koopovereenkomst rechtvaardigen.

De aandoening moet van blijvende aard zijn dan wel het paard ongeschikt maken voor het doel waarvoor het is aangeschaft.

Maar goed volgens mij had de topicstarter dit topic al gesloten! Dit gaat ook weer off- topic.