Weglopen bij opstijgen ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoyenKatinka

Weglopen bij opstijgen ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 16:40

Mijn verzorgpony Katinka heeft de gewoonte om bij het opstijgen achteruit te lopen.
Ze heeft het sinds kort.
Als je bij de stijgbeugel gaat staan spert ze haar ogen wijdt open en gaat weglopen zodat je niet kunt opstijgen.
Ik kan me niet herrinneren dat er een keer iets is gebeurd bij opstijgen.
Ook niet dat ik me voet per ongeluk in haar buik stak, dat is niet gebeurd.
Als mijn vriendin haar vast houdt blijft ze wel gewoon staan.
Ik kijk ook telkens nóg een keer extra de singel en de beugels na maar kan nooit iets vinden.
Het is heel vervelend want als ik alleen rijdt en er is niemand thuis kom ik er bijna niet op.
Omdat ik niks kan vinden word ik een beetje boos maar ik weet niet of dat goed is.
Ik hoor het graag.

Groetjes Dyonne.

kleinvosje

Re: Weglopen bij opstijgen ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:44

met de kont in de hoek zetten, dan kan ze niet meer achteruit. Als je alleen bent, is dat een oplossing, maar je moet het er uit zien te krijgen, liefst met hulp van iemand. Laat in het begin vast houden, gaat dat goed, dan loslaten maar er wel naast blijven staan, en zo steeds verder weg gaan staan...

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:45

Heeft ze geen last van haar rug? dat ze dat met opstijgen lastig vind...

Zet je haar als je alleen bent in een hoek of in het ,midden?

JoyenKatinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 16:46

Ik zet haar in het midden maar ga nu dus ook met de kont in de hoek proberen.
En ze heeft geen last van haar rug als het goed is, de dierenarts heeft haar pas nog gecontroleerd en met rijden voelt ze ook heel soepel.

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:48

Nou dan weet ik ook geen gekke reden ofzo ;)

dan zou ik ook gewoon in de hoek proberen ja ... (wat je algaat doen)

sucses

JoyenKatinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 16:51

Bedankt allemaal!
Ik ga het zo snel mogelijk (morgen?) proberen en als het niet lukt meld ik het wel weer!
Misschien kunnen jullie me dan verder helpen!

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:53

Hoe oud is je verzorgpaardje?
Boos worden is natuurlijk niet goed, dat snapt dat beestje niet :)

Probeer eens een krukje, misschien hang je teveel in de stijgbeugels tijdens het opstappen en kan zij haar evenwicht niet meer houden.
Dat had ik ook bij een arabiertje.

JoyenKatinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 16:59

Katinka is 17 en ik snap dat boos worden niet goed is maar gewoon een beetje op een wat hardere toon: kom op Katinka!
En ja dat krukje is misschien wel een goed idee maar met pootje geven doet ze het ook...
Maar ik kan het proberen!

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 20:21

Paarden die met opstijgen achteruit gaan lopen, kunnen last hebben van hun rug. Misschien kan je een keer aan de 'verkeerde' kant opstappen om het zo wat meer in evenwicht te brengen, omdat ze nu telkens 'al' het gewicht aan 1 kant heeft hangen.
Opstappen met een krukje verlicht ook al voor het paard.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 20:25

Waarschijnlijk ben je gewoon een keer te hard in het zadel gaan zitten, of heb je een keer een stuiter gehad als je een overgang maakte. Sommige hebben wel eens dat de pony of paard te hard gaat met doorzitten, Dan kan die daar pijn aan krijgen. Volgende keer extra opletten, dat je even gaat staan in het zadel en dan rustig gaat zitten en dan pas je andere beugel pakt.

pablo_poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 19:14

myn verzorgpony loopt rondjes met opstijgen
ik heb een keer m,n evenwicht verloren en ben met een plof op zyn rug terecht gekomen. en dat heeft pyn gedaan denk ik dus daarom loopt ie van mij rondjes. maar als je hem vast houdt staat ie stil . en ik ga nu telkens heel rustig zitten. dus hopelijk
blijft hij na een tijdje gwn stil staan ;)

xxx

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 19:19

JoyenKatinka schreef:
Mijn verzorgpony Katinka heeft de gewoonte om bij het opstijgen achteruit te lopen.
Ze heeft het sinds kort.
Als je bij de stijgbeugel gaat staan spert ze haar ogen wijdt open en gaat weglopen zodat je niet kunt opstijgen.
Ik kan me niet herrinneren dat er een keer iets is gebeurd bij opstijgen.
Ook niet dat ik me voet per ongeluk in haar buik stak, dat is niet gebeurd.
Als mijn vriendin haar vast houdt blijft ze wel gewoon staan.
Ik kijk ook telkens nóg een keer extra de singel en de beugels na maar kan nooit iets vinden.
Het is heel vervelend want als ik alleen rijdt en er is niemand thuis kom ik er bijna niet op.
Omdat ik niks kan vinden word ik een beetje boos maar ik weet niet of dat goed is.
Ik hoor het graag.

Groetjes Dyonne.

Heb ik ook met een paardje, heb een oplossing... je gaat er naast staan en beide teugels in je handen nemen net alsof je er op zit zeg maar.
( omg ben zooo slecht in uitleggen :+ ) Dan houd je je teugels gewoon op druk, zodra ze weg loopt vang je haar op met de buitenteugel.
Zorg ervoor dat ze naar binnen kijkt, dus binnenteugel van de hals. En zodra ze weg wil , meteen weer stil zetten. Bij mij loopt hij 3x weg en dan heeft tie in de gaten dat het niet werkt, hij kan ja geen kant op... als hij gaat lopen vang ik hem op met buitenteugel en hij kan niet rechtdoor lopen want heb zn koppie naar binnen. Zodra ze stilstaat moet je teugels 'loslaten' dus ontspannen ... zodat je haar aanleert gewoon te blijven staan...

Zo dat was mijn advies.. en ja ik ben vet wazig met uitleggen.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 13:15

Weet je zeker dat het zadel wel goed past? Opstijgen is een flinke belasting voor de rug, en als het zadel niet goed past, kan dit zeer pijnlijk zijn. Laat hiervoor een goede zadelmaker of zadelpasser komen.
Ik zou ook de rug laten nakijken, misschien zit daar iets vast. Je schrijft dat ze haar ogen openspert, daardoor lijkt mij dat pijn de oorzaak is van het niet stil blijven staan.
Als dat alles goed is, dan lijkt het mij een opvoedkundig probleem. Zij wil achteruit? Prima, maar dan wel de hele bak door. Bij elke pas achteruit, zet je haar nog een flink stuk verder achteruit. Dat zijn ze zo beu hoor! Let wel, eerst zadel en rug laten controleren!!

Succes!
Laatst bijgewerkt door _Dune_ op 21-08-10 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 13:22

Mijn paard doet/deed het ook veel. Tegen de bakrand zetten heeft nooit geholpen, dan ging ze wel een andere kant op. Ik heb haar rug na laten kijken, zadel is goed etc. Dus nu gewoon consequent zijn..

Ieder stapje naar voren is er twee terug. Ik zet haar constant weer terug op haar plek en uiteindelijk blijft ze netjes stil staan. :)

Edit: mijn paard loopt dus altijd vooruit ipv achteruit. Maar nav jouw bericht zou ik toch eerst eens kijken of er lichamelijk niets aan de hand is, want dat ze haar ogen openspert tijdens het opstappen lijkt mij geen goed teken.. :n

JoyenKatinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 18:54

Na wat jullie allemaal hebben geschreven (heel erg bedankt!) ben ik met de eigenaar gaan praten en die dochter doet een speciale opleiding paardengeneeskunde ofso en dus die heeft gekeken en kon niks vinden.
Ze zei ik gewoon per ongeluk een keer iets fout had gedaan, en ze heeft me geholpen met opstijgen.
Ik moet nu proberen wat "Daniellejody" al eerder heeft geschreven.
Dat begint al aardig te werken dus hopelijk is ze het na een poosje afgeleerd!
Bedankt voor al jullie reacties!

_babbel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 22:14

mijn pony wil al gaan lopen als ik opstijg , das heel iri want ben nog niet zo handig dat ik meteen de beugels te pakken heb , en haar halthouden lukt dan ook niet ze is echt te fris denk ik dan want na een paar rondjes staat ze wel stil ,,

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 12:16

@JoyenKatinka, ik hoop zo dat het bij jou ook werkt... ik heb er iniedergeval heel veel aan.
Als het niet duidelijk uitgelegd is moet je het maar ff zeggen... ben nooit zo'n helder licht qua uitleggen :p

Charrieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 13:07

iemand haar laten vasthouden ,
en 5 keer ( ik noem maar iets ) opstappen
misschien dat ze dan weet dat het niet eng is ?

Soesannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:50

Ik zou eerst goed na laten kijken of ze geen last heeft van haar rug. ook zou ik proberen altijd vanaf een verhoging op te stijgen zodat het voor het paard minder belastend is. En als ze gaat lopen steeds weer terug zetten op de plaats waar ze stond en opnieuw proberen op te stijgen. En belonen als ze het goed doet.

JoyenKatinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 20:18

Daniellejody:
Het lukt al aardig, en mijn vriendin helpt me er ook mee.
Ik heb heel veel aan je tip gehad, bedankt! :D

_babbel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 12:20

volgens mij loopt mijn pony weg ivm mijn gewicht , als een ander opstapt die veel lichter is blijft ze staan ,, dus we gaan ff denken voor een oplossing want een krukje is te laat dan kom ik nog niet op t zadel , en langs t hek blijft ze niet staan dus we gaan even brainstormen ,, maar wel een goede van jullie want weet nu dat t echt t gewicht is op haar rug ,

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:33

JoyenKatinka schreef:
Daniellejody:
Het lukt al aardig, en mijn vriendin helpt me er ook mee.
Ik heb heel veel aan je tip gehad, bedankt! :D

Heb je ook het zadel laten controleren?

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:35

mijn vz doet dat ook die gaat naar voren stap dan met krukje op

A_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:47

Nog een tip:
Voet in de beugel, loopt je pony aan haal je meteen je voet uit de beugel en laat hem kleine volte'tjes om je heen lopen. Probeer het nog een keer, dus weer voet in de beugel. Loopt ze weer aan, weer die kleine voltes.

Dit is vervelend voor je paard omdat zo'n kleine voltes behoorlijk moeilijk is voor een paard en daarom zal hij blij zijn wanneer hij stil mag staan (en op dat moment stap jij op! :) ).

hgklady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:17

ik weet niet hoelang je paardje al onder zadel is.
maar het gebeurt wel als ze nog maar net onder zadel staan.
dan proberen ze je uit. heb een tip ga gewoon met je paardje bij een hoek staan
zo dat zij in de hoek kijkt .dat helpt mischien.dan blijft ze ook staan.
wij hebben er ook last van met een jong paardje en dit helpt wel bij haar.gr. ;)