Hoe om te gaan met steigeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Abeltje1990

Hoe om te gaan met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 22:57

Hallo medebokkers,

Dit is mijn eerste berichtje, dus nog een beetje onwennig :o. ik heb Abeltje (mini appeloosa) nou ongeveer 2 weken, hij kwam van een mevrouw die hobby matig pony's fokt. Het was er vreselijk smerig stond tot zo'n 10 cm in de modder, buik vol wormen, 14 maanden en nog nooit bekapt, manen en staart vervilt en zijn vacht er vervuilt. En eigenlijk dus nog helemaal niks van de wereld gezien.
Nou was/ben ik helemaal verliefd om hem, en heb ik gezorg dat al deze problemen zijn opgelost maar blijf ik met het probleem zitten dat steeds wanneer Abel het met iets niet eens is gaat steigeren, en hierdoor al een x of 3 achter over is geklapt. Dit gebeurd al wanneer ik zijn halster aan doe om hem van wei te verzetten of stal. Ook snap ik dat doordat hij niks gewend is het moeilijk voor hem is om de dagelijkse verzorging te krijgen, maar de hoefsmid zei dat ik dagelijk zijn hoeven moet verzorgen aangezien ze niet in de beste conditie zijn. Dit is eigenlijk bijna niet te doen. Ik hoop dat jullie iets van tips hebben.

Groetjes Myrna

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 23:02

Er stond eens een paard op bokt die zich ook achterover liet vallen, ook onder het zadel.
Dit was een medische oorzaak en er zat iets niet goed in zijn hoofd.
Is het niet verstandig om dat eerst uit te sluiten voordat je van een koude kermis thuis komt?

En hoe was ze dan toen je haar kocht bij de fokker? was ze toen ook al zo?

Abeltje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 09:54

Leslie90 schreef:
Er stond eens een paard op bokt die zich ook achterover liet vallen, ook onder het zadel.
Dit was een medische oorzaak en er zat iets niet goed in zijn hoofd.
Is het niet verstandig om dat eerst uit te sluiten voordat je van een koude kermis thuis komt?

En hoe was ze dan toen je haar kocht bij de fokker? was ze toen ook al zo?

Medisch heb ik het volledig laten uitsluiten tot een scan aan toe. Bij de fokker was dit gedrag niet aan wezig omdat zij niks met dit beestje deed. En hij alleen maar ergens in zijn eentje in een hoeje stond. De dierenarts bestempelt het nu vooral als veulen gedrag, waarin ik best mee in kan gaan, maar nog best wel moeilijk mee om te gaan is.

mvn

Re: Hoe om te gaan met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:13

je zegt 14 maanden is dit de leeftijd? daarnaast mijn vraag is het een ruin of hengst?

klinkt namelijk als een mini die niets gewend is en daardoor verwend. de mini wil doen wat hij zelf wilt. om het af te leren zou je heel streng moeten zijn en heel boos worden zodra er ook maar een poging wordt gedaan om omhoog te komen.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:17

Mijn shetlander had dit op het begin ook wel eens, maar niet tot omklappen aan toe. Ik was meteen consequent en strafde dit gedrag af. Eerst negeerde ik het, maargoed, hoe wil je een halster omdoen wanneer je je paard negeert _O- Kwam hij omhoog, dan gaf ik hem een tik of trok hem flink naar voren. Ik denk niet dat deze mini last heeft van een lichamelijk probleem, ik denk dat deze mini wat onzeker is en doordat hij/zij zo 'verwaarloosd' is is alles nog spannend :j

Abeltje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 17:56

Ja denk het op dit moment ook, vandaag was hij erg braaf:D. Alleen hoeven uitkrabben blijft een ramp. Blijven oefenen. Ik blijf in mijn hoofd houden dat het ooit goed komt :z

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:06

Het is een mini van 14 maanden?? Dan heb jij zowat meer gewicht dan deze kleine donder!
Zet hem nu al flink op zijn nummer en laat zien wie de baas is.
Dit klinkt waarschijnlijk als erg ruw in de oren, maar beter een paar keer behoorlijk streng op treden nu hij nog jong en klein is, dan het door laten gaan tot hij volwassen is.
Dan word je probleem n.l een stuk groter!
Steigeren aan de hand direct afstraffen met een flinke ruk aan het ( liefst met ketting voorziene) halster.
Voetje geven, vasthouden tot meneer rustig blijft staan. ( bij zo'n kleintje kan je dat vast qua kracht nog wel redden)
En natuurlijk weer volop belonen met lieve woordjes of snoepjes van mijn part als het lukt!
Streng nu, is een gehoorzaam paardje later en dus minder stress en afstraffen later als je gaat beleren.

Abeltje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 18:11

Ja dat ben ik nu ook wel aan het doen, maar soms voelt het zo rot als je hem zo afstraft. Ik weet natuurlijk wel dat ik het nu moet afleren anders wordt het nooit wat met hem. En gewicht heb ik zeker meer als hem;) Meestal doe ik de hoeven met 2 personen. Iemand nog tips om hem te leren om vast te staan, leg nu altijd een pluk hooi neer, praat tegen hem regelmatig een snoepje, zorg dat hij niet te strak staat, maar hij vind het nogal eng.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:15

Tis geen pak suiker :+
Er zijn weinig paarden die alles meteen de eerste keer als gewoon beschouwen. Dat hij het eng vind, leuk, hij leert wel dat het niet eng is.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:24

Precies :)
Heb een jaarling, die is tijdens het vast staan en poetsen een draaikont, en vraagt continue om aandacht door met zijn voorvoet te slaan. Ik negeer het gewoon, als hij netjes stil staat en stopt met aandacht vragen krijgt hij aandacht en beloon hem. Ze zijn nog jong, en ze moeten het nog leren! maar wel op een zachte, vriendelijke manier. Snoepjes geven is fout... doe ik ook nooit.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:42

Snoepjes geven is absoluut niet fout, het is alleen een andere manier van je paard belonen. Doe je dit correct, binnen de bepaalde tijd en álleen wanneer je paard iets goed doet, dan is hier niets mis mee. Ik kan dit zeggen omdat ik zelf ook zo nu en dan iets lekkers geef voor goed gedrag
en ervaar hier absoluut géén last van :)

Abeltje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 20:01

Ik die het vooral met mate;) en meestal zijn het een paar biksjes en daar is hij ook al heel blij mee, in ieder geval bedankt voor de tips en de feedback!

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 21:13

Als ik het goed begijp heb jij je pony pas twee weken! Doe het lekker rustig aan, hij zal waarschijnlijk gewoon nog moeten wennen aan zijn nieuwe baasje, zijn nieuwe omgeving en zijn nieuwe leefwijze. Als jij maar rustig en consequent blijft komt het wel goed. Veel oefenen aan de hand, zodra hij omhoog wil zijn hoofd opzij en beneden duwen. Gaat hij toch omhoog ? Dan zou ik wat meer touw geven tot hij weer op 4 voeten staat. Terug trekken heeft geen zin, veel jonge paarden gaan juist omhoog door de extra druk op het halster en dan heb je meer risico dat hij omvalt. Met vastzetten wil een elastisch halstertouw nog wel eens helpen ,dat "veert' weer terug. Hooi geven bij de verzorging is altijd goed, het eten leidt af en een kauwende pony ontspant sneller;voor je pony wordt het verzorgen dan een moment om naar uit te kijken in plaats van een strijd. Voorlopig dus oefenen, oefen en wees trots op alles wat je hem al wél hebt geleerd! Wees wel voorzicht met straffen bij veulens hun kuren zijn vaak voor al een teken van onzekerheid. Als je zeker weet dat hij je uitprobeert moet je natuurlijk wel op je strepen blijven staan! Heel veel succes!

Abeltje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 21:43

Dankjewel voor de tip, elastich halstertouw heb ik nog liggen had ik zelf niet aan gedacht. Ik kwam er in ieder geval van de week echt achter dat hij wandelen super vind, probeer hem dan eerst te poetsen en daarna ga ik wandelen voor de ontspanning. Dan zie je hem echt ontspannen.