spartelen met aansingelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

spartelen met aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 20:44

Hoi medebokkers,

Ik ben sinds kort bezig mijn pony zadelmak te maken en te beleren. Het is een NRPS van 3 jaar. Tot nu toe gaat het supergoed! Het zadel is soms nog wat eng maar ik kan hem wel opleggen. Singel was ook nooit een probleem, ging in een keer goed. Ze bleef altijd heel netjes stilstaan, maar nu begint ze steeds heen en weer te lopen als ik wil aansingelen. Ze wil gewoon niet meer stil staan. Volgens de verkoper ligt het zadel er goed op. Ik ben ook niet te zwaar ofzo, en ik singel altijd heel rustig aan. Als ik er eenmaal op zit kan ik doen wat ik wil, is ze weer hartstikke braaf.

Waarom doet ze nou ineens zo dribbelig als ik het zadel vastmaak? Wat moet ik hier mee doen? :?

Maxielover

Re: spartelen met aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:12

Probeer eens een MSFC singel. Je betaalt er wel €130,- voor maar dan heb je ook wel echt een singel van superzacht leder, volledig elastisch en anatomisch gevormd, wat zelfs helpt bij paarden met singelnijd. Dus als je dat wilt voorkomen bij je paardje, zou ik dat doen. Maar het zal uiteraard geen zin hebben als je zadel niet past, dus laat die ook goed nakijken.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:31

Is ze enthousiast onrustig of chagerijnig onrustig? Bij de eerste kan ze gewoon blij zijn om te gaan werken, bij de tweede zou ik toch de singel en haar buik even goed nakijken op gevoeligheden. Behalve zelf rustig blijven en met je stem corrigeren verder weinig aan te doen, denk ik. Succes!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 14:38

Ga je niet te snel? 3 jaar is erg jong en dan hebben ze vaak meer tijd nodig om de boel te kunnen verwerken. Laat haar nou eens een week met rust wat het zadel betreft en ga lekker wandelen. Dan kun je daarna weer rustig verder gaan. Wees ook niet bang om af en toe een stapje terug te doen. Heb je goede begeleiding?

xxlhorsy97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 22:12

misschien kan een singel hoes werken, 5 euro en lekker zacht schapen wolletje.
die van mij had daar ook problemen mee. ik zette haar gewoon vast en deed alles heel rustig als ze haar oren in dr nek legde en niet stil stond negeerde ik dr gewoon. behalve als ze met haar edele kont naar me toe kwam zette ik mn vinger in dr flank en zij: om!
Als je dat gedrag gaat negeren heeft ze na een tijdje door dat het niet lukt om heen en weer te draaien zodat jij stopt met opzadelen. gewoon doorgaan dus, en niet boos worden, je weet immers niet de pressieze reden waarom ze dat doet. als je klaar bent met opzadelen gaf ik dr altijd een klein klopje, of soms een brokje, voor de moeite :D
Bij mij duurde het even maar het ging. en nu staat ze gewoon bijna te slapen, en als ik dan klaar ben krijgt ze elke x ook als ze het perfekt doet een brokje (of wat anders belonend) dan blijft ze het leuk vinden, dat opzadelen. :D
succes

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 23:52

wat voor singel gebruik je nu ?

paschja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 14:27

antje_vip schreef:
Volgens de verkoper ligt het zadel er goed op.

Helaas zij een gerenommeerde zadelverkoper dat ook ooit tegen mij. Bleek toch tegen te vallen. Na een tijdje (en dan moet je denken aan enkele dagen tot weken) werd mijn paard steeds narriger tijdens het opzadelen. Ik ben toen zelf op zoek gegaan naar een ander zadel en sindsdien laat mijn merrie zich weer met plezier opzadelen. Ze mopperde trouwens niet tijdens het aansingelen, maar tijdens het opleggen van het zadel.

Sabmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 14:30

Trek je de singel niet ineens te hard aan of is dat in het verleden gebeurd?
Misschien eerst even een weekje rust en erna weer rustig opbouwen en dan echt gaatje voor gaatje, om en om.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 14:12

journee schreef:
Is ze enthousiast onrustig of chagerijnig onrustig? Bij de eerste kan ze gewoon blij zijn om te gaan werken, bij de tweede zou ik toch de singel en haar buik even goed nakijken op gevoeligheden. Behalve zelf rustig blijven en met je stem corrigeren verder weinig aan te doen, denk ik. Succes!

Volgens mij vind ze het nog een beetje spannend, maargoed in het begin bleef ze netjes staan dus ik vond dat wel raar. Ik probeer altijd rustig te blijven (meestal lukt dat ook wel) en ik beloon haar constant. Meestal helpt dat ook wel maar het zadel zal ze nog wel een beetje tegenop zien.

fuego3 schreef:
wat voor singel gebruik je nu ?

Ik heb een wintec-singel. De goedkoopste gewoon

chocobroodje schreef:
Ga je niet te snel? 3 jaar is erg jong en dan hebben ze vaak meer tijd nodig om de boel te kunnen verwerken. Laat haar nou eens een week met rust wat het zadel betreft en ga lekker wandelen. Dan kun je daarna weer rustig verder gaan. Wees ook niet bang om af en toe een stapje terug te doen. Heb je goede begeleiding?

Ik bouw alles rustig in kleine stapjes op, maar als iets goed gaat ga ik de volgende keer gewoon verder. Het zou wel kunnen dat ze het toch nog wat eng vindt allemaal, ze moet ook elke keer in mijn zadel bijten om te kijken of hij niet terugbijt ;) Als ik op haar zit vind ze mijn voeten ook nog wel eng. Maar ze is wel leergierig. Ik rijd maar 1 of 2 keer per week, 10 minuutjes ofzo. En natuurlijk doe ik ook andere dingen ;) Als begeleiding heb ik alleen mijn moeder en mezelf dan, binnenkort ga ik voor het rijden priveles nemen. En dat natuurlijk ook rustig opbouwen, niet gelijk een heel uur :P

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 14:22

Ik heb dit ook gehad met een jonge ruin (4). Wat ik heb gedaan (en dat heeft goed geholpen) is dat ik met mijn rechterhand voorzichtig onder de buik doorging en de singel pakte. Vervolgens haalde ik voorzichtig de singel omhoog, zodat er contact was tussen buik en singel. De ruin werd dan wat onrustig en begon te draaien aan de stang. Mijn linkerhand had ik vrij, dus daarmee (en met stem) stelde ik het paard gerust. Pas wanneer hij stilstond maakte ik de singel ook echt vast. Belangrijk om te vermelden: Ik deed dit ook wanneer ik niet ging rijden, maar alleen wilde borstelen of longeren. Het paard het het zadel er dan op en bij braaf gedrag kwam hij er dan ook meteen weer af. Het heeft wel even geduurd, maar het resultaat mocht er zijn...!