Een tijdje terug is onze hengst geruind (2 maanden terug) al die tijd niets aan de hand met de wond behalve de normale zwelling, die netjes weg was.
Nu zag ik vandaag rare spetters op zijn achterbenen, na wat bukwerk (meneer staat dan niet echt stil) zag ik dat er een ontsteking zat met pus op de balzak plaats. Het is iets verdikt maar meer ook niet alleen zichtbaar als je diep bukt net tussen de achterbenen (dus staart opzij en bidden maar
)Dierenarts gebeld, aangezien de jonge man nog goed eet, vrolijk en ondeugend is dus totaal geen tekenen geeft van ziek zijn was het advies, koorts meten (is nu 37.5) en afspuiten en wanneer kon wassen met badedash, groene biotex of betadine.
Temperatuur meten is met stukjes en beetjes gelukt, zodra ik de tempmeter erin had, draaide meneer zo om dat ik hem eruit moest halen (vasthouden dat ding)
Helaas lukt het afspuiten dus voor geen meter, ik kan hem wel afsproeien tot ik in de buurt kom van zijn binnen boven been (zo ver waren we nog niet met oefenen). Maar omdat het nu een moetje is hebben we rustig gedaan alsof we hem af wilde spoelen, langzaam aan gewerkt naar het achterbeen en zo omhoog. Helaas geen succes. Meneer blijft rondjes draaien. Arme voetjes van mijn man die hebben 3 x als opstapje voor de hoef gediend.
We hebben een paar problemen. Geen binnenplaats om af te spuiten, de plaats waar het kan is door het regen van gisteren al spekgladde modder geworden dus is het glibberen voor ons alle 3 (man, paard en ik) Ook is er nergens een plek waar we hem zouden kunnen vastzetten waar de waterslang zou kunnen komen. We proberen vanavond nog even met een emmertje lauw water en een spons of we er zo een beetje bij kunnen komen.
Hebben jullie tips hoe we behalve doorzetten het ook zouden kunnen proberen?
Een fles met zo tuut eraan om erin of er tegen aan te spuiten werkt ook niet.
Ik geef het tot morgen met zijn huidige temperatuur anders moet er toch antibiotica in ben ik bang.
Mijn het liefst probeer ik het eerst even met spoelen op te lossen.
Helaas hebben we ook geen sterke paardenman in de buurt die ook kan helpen vasthouden.
Dus tips zijn van harte welkom.