Na 6 jaar Italie zijn we kort gelee weer terug in NL. Volgende week gaat mn paps me paardje naar nederland rijden met de trailer. Stal hebben we inmiddles maar kan een van jullie me vertellen wat nu 2010 in nederland de regels zijn voor buitenrijden voor verlichting, hesjes, caps enzo ? Thnz alvast, xNaat
Geen regels, maar je moet wel goed zichtbaar zijn. Hoe je dat moet doen staat niet beschreven. Cap is niet verplicht , maar zonder ben je niet verzekerd.
sandra1986
Geplaatst: 16-08-10 16:24
welkom terg in nederland!
bij mijn weten zijn daar geen regels over. maar komt dat op gezond verstand.
met zonder cap. verzekerd ben je altijd (aw)
Kataklop72
Geplaatst: 16-08-10 17:01
Welkom terug, zou ik zeggen! In antwoord op je vraag, weet ik niet of je met buitenrijden gewoon over een ruiterpad bijvoorbeeld in het bos bedoelt, of ook op de weg. Op de weg gelden vanzelfsprekend verkeersregels. In het bos eerder 'gewone' ruiteretiquette. Veiligheid sowieso boven alles, dus die cap zou ik maar opzetten.
En mocht je je er echt in willen verdiepen , is het Ruiterbewijs misschien handig? http://www.knhs.nl/landing.asp?pCatID=227 Dit is overigens in sommige gebieden verplicht, maar ik weet niet waar je woont / rijdt.
Verlichting vanaf uur voor zonsondergang, linkerkant lamp met wit licht voor en rood achter. Aan te raden is extra reflectie en voornamelijk onder de 1.5m hoogte ivm bereik koplampen auto's.
Cap is niet verplicht, reflectiehesjes ook niet. Aan te raden zijn ze vaak wel. Ruiterbewijs is in sommige natuurgebieden verplicht, maar welke dat zijn weet ik niet uit mijn hoofd.