Aan de teugel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Isa

Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 16:12

Hai Bokkers,

Laast heb ik een discussie gehad over hoe je je paard aan de teugel laat lopen.
Hoe laten jullie je paard aan de teugel lopen, en dat dan zo houd.
want ik moet als mijn paard aan de teugel loopt de druk wat losser laten, dan gaat mijn paard weer met z'n hoofd omhoog.
Wat zouden jullie er tegen doen is het onnodig om de druk wat losser te laten?
Laatst bijgewerkt door _Isa op 16-08-10 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

KimE

Re: Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:13

Ik kaats de vraag even terug als je het niet erg vind :) aangezien hier al heel veel topics over zijn.
Ik ben wel nieuwsgierig namelijk waarover die discussie ontstond, oftewel: hoe laat jíj je paard aan de teugel lopen?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:15

hier zijn al zo ontzettend veel topics over, gewoon even zoeken! Ik TeM even!

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 16:20

Olympus_ schreef:
Ik kaats de vraag even terug als je het niet erg vind :) aangezien hier al heel veel topics over zijn.
Ik ben wel nieuwsgierig namelijk waarover die discussie ontstond, oftewel: hoe laat jíj je paard aan de teugel lopen?

De discussie ging voornamelijk over de druk op de teugels.
omdat ik veel verschillende paarden rijd is het voor mij telkens weer anders hoe ik dat moet doen.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:21

Ik zie dat je je post veranderd hebt dus mijn vraag is niet echt meer van toepassing.
Als je de druk loslaat en hij komt met zijn hoofd omhoog doe je iets niet goed. Jij rijd je paard aan de teugel in de verkeerde volgorde dan. Van voor naar achter ipv achter naar voor. Nageeflijkheid komt altijd voort vanuit een actieve achterhand. Daar is impuls en ontspanning voor nodig, geen druk in de mond. Veel paarden gaan dan wel 'aan de teugel' maar van nageeflijkheid en aanleuning is geen sprake, het paard loopt dan in een zogenaamde valse knik.
Hoe ik mijn paard aan de teugel laat lopen? Teugels op maat, voorwaarts paard, impuls van achter naar voren, meegaande hand die niet trekt et voila :)
Het is makkelijker gezegd dan gedaan maar je moet echt op een andere manier je paard gaan rijden als ik dit zo lees.

Edit: ik heb wel druk, als je het al druk kunt noemen. De activiteit van de achterhand vang ik op van voren waardoor hij aan de teugel gaat lopen. Die activiteit moet je dan ook weer niet verloren laten gaan door je teugels veel te lang te laten.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:24

Hmm, inderdaad, je post aangepast, waarom? Als antwoord op je vraag, aanvullen met je kuit. Zoals Olympus al zegt, aan de teugel lopen bereik je niet door alleen maar voor druk te hebben. Door van achteren naar voren te rijden, je paard nageeflijk krijgen. Dan pas gaat je paard aan de teugel lopen zoals het hoort.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:25

Het paard het zelf op laten zoeken, als ie van achter goed mee komt, komt de voorkant vanzelf wel

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 16:26

Olympus_ schreef:
Ik zie dat je je post veranderd hebt dus mijn vraag is niet echt meer van toepassing.
Als je de druk loslaat en hij komt met zijn hoofd omhoog doe je iets niet goed. Jij rijd je paard aan de teugel in de verkeerde volgorde dan. Van voor naar achter ipv achter naar voor. Nageeflijkheid komt altijd voort vanuit een actieve achterhand. Daar is impuls en ontspanning voor nodig, geen druk in de mond. Veel paarden gaan dan wel 'aan de teugel' maar van nageeflijkheid en aanleuning is geen sprake, het paard loopt dan in een zogenaamde valse knik.
Hoe ik mijn paard aan de teugel laat lopen? Teugels op maat, voorwaarts paard, impuls van achter naar voren, meegaande hand die niet trekt et voila :)
Het is makkelijker gezegd dan gedaan maar je moet echt op een andere manier je paard gaan rijden als ik dit zo lees.

Edit: ik heb wel druk, als je het al druk kunt noemen. De activiteit van de achterhand vang ik op van voren waardoor hij aan de teugel gaat lopen. Die activiteit moet je dan ook weer niet verloren laten gaan door je teugels veel te lang te laten.

Ja idd Maar ik moest mijn paard zo rijden van de instructriese ik zal het nu op de manier van jouw proberen dat klinkt veel logischer

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:28

Sorry, maar als ze het je zo leert zoals je zegt, vind ik het een foute instructrice. Of jij verwoordt het verkeerd.

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 16:28

Bedankt voor de reacties, ik weet nu wat ik moet doen.
(iig beter)

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:28

Ik zou zeggen, heel gauw een andere instructrice zoeken!
Een instructrice hoort zoiets niet aan te moedigen := je paard wordt er namelijk echt niet beter van, eerder het tegenovergestelde.

Super dat je het anders gaat proberen.

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 16:29

kleinvosje schreef:
Sorry, maar als ze het je zo leert zoals je zegt, vind ik het een foute instructrice. Of jij verwoordt het verkeerd.

ja ik was er ook niet helemaal blij mee hoe het ging in de lessen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:31

hier is een centraal topic over

mabel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:30

je paard aan te teugel laten lopen doe je zo
je houd de teugels heel strak vast ondertussen moet je aan blijven drukken met je benen en steets been blijven geven
als je nog meer vragen hebt moet je maar mailen naar'\;
mabelstas@hotmail.com :D :D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:31

Nou mabel123, dat is en goeie binnenkomer zeg, zo moet het dus niet. Je eerste post op Bokt is hopelijk niet een voorbode van de rest wat je gaat schrijven.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:34

Als ik zou doen wat mabel123 zou doen, zou mijn paard stijl omhoog komen omdat hij er niks van zou snappen

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:50

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:29

Precies, daarom hier een slotje :)
Voor het an de teugel rijden kun je in bovengenoemd topic terecht