veulen leren meelopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kiwi64

veulen leren meelopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 22:50

Hallo, ik ben nu met een vriendin bezig om haar veulen mee te laten lopen. Hij kent het halster al goed, dus nu willen we hem leren mee te lopen. Wij doen dat door hem te lokken en te roepen en als hij "meeloopt" belonen we hem. Soms gaat hij stil staan als we hem belonen, maar dan stoppen we gelijk met belonen en gaan weer verder. Wat vinden jullie van deze manier en hoe doen jullie dit?
Groetjes :Y)

Carline

Re: veulen leren meelopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:09

Wat bedoel je met belonen? Opletten met snoepbeloning, hadden hier jaren geleden een haflingerveulen die je na een paar weken een trap wou verkopen als ie geen snoepjes kreeg. Belonen met stem of aanraking is natuurlijk niet verkeerd.

Hier heb ik mijn veulens geleerd mee te lopen door ervoor te gaan staan (ik loop sowieso altijd voor het paard bij het leiden, methode NH, niet ernaast) en druk te zetten op het touw. Van zodra hij een stapje vooruit zet, stop je met trekken. Zo leren ze snel dat de druk wegvalt als ze een stap in de goede richting zetten. Als het nog een heel klein en/of koppig veulen is, kan je als hulpmiddel een touw achter de achterhand doen, om hem zo van achter naar voor te drijven. Om te leren aandraven is het soms handig als er iemand het paard van achter aandrijft met een zweepje of plastic of zo (is hier voor de mijne echter nog nooit nodig geweest), mettertijd draven ze vanzelf mee als je begint te lopen.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:11

Bij de jaarling van mij en me vriendin ging dit vrij makkelijk, we gingen gewoon lopen (eerst met een heel los touw)
en dan stapte ze zo achter je aan.
wel hadden wij al volg oefeningen in de wei gedaan (los)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:13

merrie aan het halster, veulen aan het halster, 1 persoon met de merrie, 1 persoon met het veulen. Merrie voorop, veulen erachter. Niks lokken of snoepjes of weet ik veel.
Veulen aan de merrie vast binden (aan het halster of aan een singel) kan ook.
Veulens opvoeden: Niet aan beginnen als je niet weet wat je doet

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:19

Licht druk op het touw, als de pony een stap doet druk loslaten en heel enthousiast met hoge toon "goed zo!" zeggen en doorlopen.
Als de pony weer stilstaat, druk op het touw, doet de pony een stap, doorlopen en weer enthousiast "goed zo!" roepen.
Zo leert de pony meteen "wijken voor druk". Je doet namelijk druk achter de oortjes (halster) en dan leert hij als hij een stap doet dat die druk weggaat en heeft hij een heel blij baasje :).

Loopt de pony achteruit bij de druk op de oortjes loop je gewoon mee achteruit, zeg je met een lage toon "nee" en houd licht druk op het halstertouw tot de pony stilstaat, druk eraf en belonen. Druk er weer op en zo doorgaan tot de pony een stap naar voren doet :).

Aanrader om gewoon met stem te belonen, zo staan ze niet stil voor een snoepje (anders word juist stilstaan de beloning!) en gaan ze niet drammen voor het snoepje.
Als je goed enthousiast bent is dat voldoende en zo leer je ook dat als ze later onder het zadel zijn of je wilt leren longeren dat "goed zo!" betekend dat ze het goed doen en "nee" betekend dat ze iets fout doen :)

Kiwi64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 23:21

Carline schreef:
Wat bedoel je met belonen? Opletten met snoepbeloning, hadden hier jaren geleden een haflingerveulen die je na een paar weken een trap wou verkopen als ie geen snoepjes kreeg. Belonen met stem of aanraking is natuurlijk niet verkeerd.

Hier heb ik mijn veulens geleerd mee te lopen door ervoor te gaan staan (ik loop sowieso altijd voor het paard bij het leiden, methode NH, niet ernaast) en druk te zetten op het touw. Van zodra hij een stapje vooruit zet, stop je met trekken. Zo leren ze snel dat de druk wegvalt als ze een stap in de goede richting zetten. Als het nog een heel klein en/of koppig veulen is, kan je als hulpmiddel een touw achter de achterhand doen, om hem zo van achter naar voor te drijven. Om te leren aandraven is het soms handig als er iemand het paard van achter aandrijft met een zweepje of plastic of zo (is hier voor de mijne echter nog nooit nodig geweest), mettertijd draven ze vanzelf mee als je begint te lopen.

Belonen doen we met onze stem en even kriebelen. Als we druk zetten gaat hij trekken en naar achteren lopen(en hij is sterk :+ ), met dat touw achter de achterhand is inderdaad wel een idee, bedankt!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:25

Gewoon mee achteruit lopen tot hij stilstaat. Hij moet ooit het kwartje laten vallen dat als er druk achter zijn oortjes komt dat hij een pas naar voren zal moeten doen (of in ieder geval beseffen dat hij er niet dood aan zal gaan).

Ik weet niet hoe oud het veulen is maar ik deed in de eerste weken met een touw een 8 om zijn boeg en kont knopen zodat je hem overal heen kon sturen :)

Kiwi64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 23:26

Succubi schreef:
Loopt de pony achteruit bij de druk op de oortjes loop je gewoon mee achteruit, zeg je met een lage toon "nee" en houd licht druk op het halstertouw tot de pony stilstaat, druk eraf en belonen. Druk er weer op en zo doorgaan tot de pony een stap naar voren doet :).

Ja dat doet hij idd als je druk geeft, soms draaft hij weg(komt daarna wel weer terug) maar ik zal het proberen!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:31

Met druk op het touw houden bedoel ik niet trekken. Gewoon lichtjes contact houden en als hij achteruit loopt zal hij vanzelf wel tegen een muur of merrie aanlopen :)

Wij deden in het begin ook een touw om alleen de boeg. Dat áls hij een sprong naar voren nam dat wij hem bij zijn boeg konden remmen en hem geen ruk in zijn nek gaven.

Kiwi64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 23:33

stef schreef:
merrie aan het halster, veulen aan het halster, 1 persoon met de merrie, 1 persoon met het veulen. Merrie voorop, veulen erachter. Niks lokken of snoepjes of weet ik veel.

Hij loopt al niet echt meer mee met zijn moeder, wij oefenen ook in de wei(omdat hij nog niet meeloopt) en hij vindt dat hij zijn moeder niet echt meer nodig heeft daar :P

(hij geeft al redelijk goed voetjes enz. en poetsen gaat ook goed, het is niet zo dat we niet weten waar we mee bezig zijn, maar advies aan anderen vragen is nooit verkeerd)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:36

Hoe oud is het veulen?
Mijn veulen liep ook niet met de moeder mee, die was veel te druk met het verkennen van de wereld :)

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:36

stef schreef:

Zo hebben wij het die kleine van ons ook geleerd, alleen nooit vastgebonden aan de merrie en nu volgt ze me zelfs in het land.

Ben het verder geheel met de stelling eens ... die stef aangeeft.