Wat doe je met het opstap-krukje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamybol

Wat doe je met het opstap-krukje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 22:06

Beetje gekke vraag misschien, maar ik stel hem toch. :)

Ik stap vanwege chronische rugproblemen op met behulp van een opstap-krukje. Nu op de manege is dat geen probleem, want daar worden meer mensen geholpen voor de les begint en neemt de instructie het krukje gewoon mee naar de zijkant van de bak. Maar wat doe je met je krukje als je alleen rijdt, maar wel de bak deelt? Zomaar in het midden laten staan is niet handig als je oefeningen wilt rijden. Buiten de bak opstappen is in verband met een deur open en/of dicht doen vaak ook niet handig.
Dus tsja, hoe doen mensen dat? Ik denk namelijk niet dat ik de enige ben die met een opstap-krukje op het paard klimt. En ook als ik (ooit) mijn eigen paard heb, zal ik dat blijven doen. Om zowel mijn rug als die van het paard te sparen. :)

anoukkk.

Re: Wat doe je met het opstap-krukje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:07

Bij ons staat hij altijd in de hoek en daar moet je je paard maar voor weten te parkeren en zo heeft er niemand last van en kan je hem ook laten staan.

ReneeMonty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:07

In de hoek opstappen.:Y) Gelukkig is er bijna altijd iemand om de kruk weg te halen maar anders stap ik dus in de hoek op.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:08

Bij ons staat de bakdeur altijd open. Ik stap dus buiten de bak op en laat het krukje daar staan.
In de hoek zetten kan ook.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:13

Optie 1: in de hoek van de bak opstappen en krukje laten staan.
Optie 2: buiten de bak opstappen mbv krukje en te paard bakdeur sluiten (lukt best goed met mijn westerpaardje :D)
Optie 3: opstappen mbv opvouwbaar krukje, krukje ophijsen aan touwtje en over de bakrand dumpen :+

Optie 3 heb ik vorige week uitgetest en ook dat vond mij paardje geen probleem! :z 8-)

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:15

ik zet hem meestal in de bak op een plek waar je met de meeste figuren niet komt. dus vaak in de buurt tussen de x en de d of x en g.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:15

Ik zet m altijd in de hoek en stap dan op :j

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 22:16

Goh, wat een lekkere simpele en eenduidige antwoorden. Ook wel logisch eigenlijk. :o

Al vind ik optie van 3 Wranglerbutt wel iets waar ik zelf mee zou komen als ik het niet hier had gevraagd. :+

X_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:16

Bij ons staat 'ie in de hoek bij de bakdeur, als je daar opstapt, kan hij gewoon blijven staan! :D

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:17

Of in de hoek opstappen of er omheen rijden.
Moet je ook nog opletten, dat is dan wel weer een positief puntje.

Mirte_Randy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:19

Ik zou hem dan in de hoekzetten;)
Maar ik stap op zonder krukje:p

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 22:19

Het zou 'mijn' krukje zijn, dus ik zou het niet erg vinden er omheen te rijden (en idd ook wel goed voor me). Maar paard komt dan op pension te staan, dus denk niet dat ik mijn bakgenoten met 'mijn' krukje moet lastigvallen. ;)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:21

Wranglerbutt, optie 3 is wel erg leuk :D

tiwi1969

Dit probleem heeft mij mijn knie gekost |( Eén keer zonder krukje opgestapt omdat het te druk was in de bak om het ding te laten staan meniscus en kraakbeen defect.

Nu hebben mijn mede bakgebruikers gezegd dat ik het krukje mag laten staan zodra ik weer kan rijden, ik zet hem dan in het middelpunt van een rechtsomkeerd daar heb je er met de meeste figuren geen last van.

oeke96

Bij ons op stal heeft iemand een keertje met zo'n inklapbaar krukje met een halstertouw eraan geknoopt proberen op te stappen.
Resultaat: hij gaat zitten, trekt aan het halstertouw en dat krukje gaat echt met een "klap" dicht; paard schrok zich rot, ging er als een speer vandoor en de ruiter had het krukje nog met touw en al om zijn arm verstrengeld bungelend achter het paard aan!
Paard ging daardoor dus ook steeds harder, totdat hij er vanaf viel!!!
Voor mij is dat dus geen optie meer.

Ik ben ook wel eens in een bak geweest waar ze een "inklapbaar" plankje hadden in de muur van de bakrand. Dat klapt uit als je aan een hendeltje trekt en als je op je paard zit, klap je het zelf weer terug door aan dat hendeltje te trekken.
Daarna kan ook niemand zich eraan verwonden, en staat er ook geen vervelend krukje in de rijbaan.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:23

Alleen gebruiken om mijn paard van bijna 1.80 in te vlechten, anders kom ik er niet bij :P

Opstappen met een krukje is imo echt een modeverschijnsel van de afgelopen 5 jaar :o
Ik rijd al meer als 30 jaar paard en nog nooit rugproblemen of iets gehad (zowel paarden als ruiter)
Heel vroeger werden er toch ook geen krukjes gebruikt, hele oorlogen zijn er gewonnen zonder krukjes :Y)
Maar mischien dat Napoleon ook een krukje gebruikte omdat hij zo klein was :P
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 15-08-10 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:26

Ik laat het krukje in de hoek staan en parkeer mijn paard ervoor. Zo heeft niemand en vooral ikzelf geen last van het krukje. Ik vind het best vervelend als het krukje middenin de bak blijft staan. Dt gebeurt weleens als iemand na mij opstapt.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:26

Ik heb optie 3 natuurlijk uitgetest in de aanwezigheid van een betrouwbare helper, die bij het hoofd van mijn paard stond 'voor het geval dat...' -:)

Ik heb het in de bak getest omdat ik een opstapkrukje niet buiten de trailer wil achterlaten als ik ergens ga buitenrijden en het me een idee leek om het krukje vanuit het zadel over de klep van de trailer te laten zakken :P
Ik gebruik een krukje bij het opstappen omdat met een boomloos zadel rijd.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 22:27

Hm, had niet verwacht dat de 'truc-met-touw' ook echt uitvoerbaar zou zijn eigenlijk. En dat klopt dus wel redelijk, pfff, hoop maar dat die persoon niet te hard/verkeerd gevallen is..

Listiglistje: volgens mij is het nooit fijn een klooiende ruiter aan 1 zij te hebben hangen en zonder krukje doe ik a. mezelf pijn en b. stap ik gewoon niet snel en soepel op. Lijkt een krukje me dus voor beide partijen fijner. :)

Vroeger stapte men juist met krukjes op, zie jij maar in een harnas op je paard te komen. Maar dat gaat nog verder terug dan Napoleon.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:19

Haha, dit is een grappig topic (misschien niet zo door jou bedoeld, TS ;) ). Maar we vliegen van modeverschijnsel van de laatste 5 jaar naar de tijd van voor Napoleon. Echt een reis door de tijd :D .
Maar goed, het is gewoon makkelijk, een krukje en volgens mij ook veel beter voor de rug van het paard.
De mijne staat gewoon in de bak of stalgang.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:38

listiglistje schreef:
Alleen gebruiken om mijn paard van bijna 1.80 in te vlechten, anders kom ik er niet bij :P

Opstappen met een krukje is imo echt een modeverschijnsel van de afgelopen 5 jaar :o
Ik rijd al meer als 30 jaar paard en nog nooit rugproblemen of iets gehad (zowel paarden als ruiter)
Heel vroeger werden er toch ook geen krukjes gebruikt, hele oorlogen zijn er gewonnen zonder krukjes :Y)

Al in oude boeken zie je dat ze opstappen met verhoogde dingen. Heb zelfs een oud rijverenigingsboek waar ze bij de plaatjes van een manege een speciaal gemetselde trap laten zien waar je je paard naast kon zetten om op te stappen. Niet echt een modeverschijnsel dus.

In de riddertijd werden de ridders zelfs op hun paard getakeld. Met die harnassen kon je echt niet gewoon opstijgen. Was een hele takel-installatie voor.

Eigenlijk is het voor iedereen en voor je paard en voor je zadel beter om met een verhoging op te stappen.

Ik laat het krukje meestal gewoon staan. Als er iemand op stal is, bieden die meestal aan om het krukje weg te halen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 00:01

listiglistje schreef:

Misschien hebben sommige mensen rugproblemen en komen daarom niet zonder krukje op paard? ;)
En vroeger werd het ook al gebruikt hoor.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 00:09

ik zet hem altijd in de hoek, en op wedstrijd geeft mijn lesgeefster altijd een voetje.
wel gelijk tellen en oppassen dat je niet naar de overkant getild wordt :P

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 00:13

Inderdaad in de hoek, gewoon goed ver erin zetten en niemand die er dan nog last van heeft. Ik snap sowieso niet waarom mensen met een krukje midden in de bak opstappen. Bij ons staan alle krukken en zwepen e.d. in een hoek. Ik hoef enkel de kruk om te draaien en kan zo op het paard springen. Daar heeft niemand last van en ik hoef daarna niets meer met de kruk te doen, want hij staat nog steeds opgeruimd. :)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 00:16

mimeslosydy schreef:
ik zet hem altijd in de hoek, en op wedstrijd geeft mijn lesgeefster altijd een voetje.
wel gelijk tellen en oppassen dat je niet naar de overkant getild wordt :P

Dat zou weer stof kunnen zijn voor The funniest home video's.