Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
il_horse schreef:Ik zelf zou je Haflinger zowieso corriceren als ze jou (of gewoon) slaat met haar voor benen.
Niet gelijk heel erg want ze is nog jong..
Misschien kan je ook eens ergens anders gaan poetsen en vanaf daar gaan wandelen.
Mijn paard is erg lastig in haar eigen wei, als je op het erf wandeld of in de bak gaat het super.
Mijn paard beschouwt haar wei als haar thuis (tenminste zo begrijp ik het ). ik corriceer haar wel in d'r eigen wei en dan gaat het goed maar het liefst ben ik uit haar wei met haar.
Misschien kan je ook zoals mij proberen, of ze ergens anders dan in de wei wel netjes loopt. en niet met d'r voor benen slaat.
Almeetje schreef:Il_horse heeft gelijk, ik zou ook eens ergens anders dan in haar wei proberen poetsen e.d.
Verder, gedreig negeer ik meestal gewoon, dus loop gewoon door als ze haar oren plat legt en hoofd omhoog gooit, is aanstellerij. Als ze uithaalt met haar voorbenen zou ik haar een pets geven met het uiteinde van je halstertouw, is heel gevaarlijk en mag ze zeker niet doen.
En uiteraard als ze braaf is, goed belonen! En ook geduld, ze is nog jong en het is allemaal nieuw voor haar.
Succes.
Carline schreef:Almeetje schreef:Il_horse heeft gelijk, ik zou ook eens ergens anders dan in haar wei proberen poetsen e.d.
Verder, gedreig negeer ik meestal gewoon, dus loop gewoon door als ze haar oren plat legt en hoofd omhoog gooit, is aanstellerij. Als ze uithaalt met haar voorbenen zou ik haar een pets geven met het uiteinde van je halstertouw, is heel gevaarlijk en mag ze zeker niet doen.
En uiteraard als ze braaf is, goed belonen! En ook geduld, ze is nog jong en het is allemaal nieuw voor haar.
Succes.
Gedreig zou ik in dit geval zeker niet negeren, ze deed het eerst pas na een tijdje, en nu al onmiddellijk, dus de kans is heel groot dat het van kwaad naar erger gaat (heb het hier zelf meegemaakt met een pensionpaard dat uiteindelijk is beginnen aanvallen). Idd een pets geven met het halstertouw of een zweepje als ze uithaalt met de voorbenen. Je paard achteruit drijven als ze dreigt of opdringerig wordt of zo, is ook een goede methode om haar minder dominant te maken (let op: niet achteruit duwen!). Als ze echt dominant is, zal het de eerste keren wss een hele klus zijn om haar achteruit te "jagen", maar eens ze het gesnapt hebben, krijgt je paard veel meer respect voor jou.
Als ze de wei als haar eigen terrein ziet, is ze idd dominant. De wei is echter jouw terrein, je bent altijd en overal de baas, dat moet ze leren accepteren. Ik ken nog wel enkele tips die hiervoor kunnen helpen, maar denk dat je voorlopig met de vorige tips ook wel iets kunt beginnen.
xkmmtjeee schreef:Ik ben vandaag geweest
en nu deed ze weer haar oren in de nek en beet ze me (zachtjes) in me mouw en toen heb ik haar een tik op der neus gegeven en hard '' Nee! '' geroepen en toen schrok ze echt en leek ze wel een beetje versuft en daarna wel meteen der oortjes naar voren en wilde ze meteen naar me toe komen. dit heb ik niet toegelaten en heb ik haar pas naar me toe gehaald wanneer IK dat wilde. en daarna heeft ze me netjes gevolgd aan de hand.
was dit een goede actie? of was ik te streng?
Carline schreef:xkmmtjeee schreef:Ik ben vandaag geweest
en nu deed ze weer haar oren in de nek en beet ze me (zachtjes) in me mouw en toen heb ik haar een tik op der neus gegeven en hard '' Nee! '' geroepen en toen schrok ze echt en leek ze wel een beetje versuft en daarna wel meteen der oortjes naar voren en wilde ze meteen naar me toe komen. dit heb ik niet toegelaten en heb ik haar pas naar me toe gehaald wanneer IK dat wilde. en daarna heeft ze me netjes gevolgd aan de hand.
was dit een goede actie? of was ik te streng?
Nee, denk dat dit een heel goede reactie was.