achtervoeten geven als voorbereiding voor bekappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

achtervoeten geven als voorbereiding voor bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 13:21

Mijn vijfjarige merrie (een zwaar en sterk exemplaar) heeft altijd in een kudde gestaan tot ze bij mij kwam. Ze kende helemaal niets en het grootste probleem is achtervoetjes geven.
Bij mij gaat het nu redelijk om ze gewoon op te nemen (geleerd met een stok en handschoen eraan, dan zo verder naar gewoon opnemen), maar als de hoefsmid ze wil nemen gaat ze steigeren en slaan omdat hij haar been tussen z'n benen moet nemen om deftig te kunnen bekappen. Binnen in de stal gaat het iets beter, maar van zodra de hoefsmid haar voet tussen z'n benen wil steken, gaat ze omhoog. Achtervoetjes gaan helemaal niet.

Ze is ook nogal bruut in voeten geven, wellicht doordat ze het eng vindt om haar voet te geven, maar soms durft ze wel flink meppen, dus dat gaat helemaal niet om te bekappen. Ik durf haar voet ook niet te blijven vasthouden als ze mept.

Heeft iemand tips over hoe ik ze dit kan leren?

Baileys_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:13

je kan ook proberen om de voetjes naar voren omhoog te trekken, als ze dan trapt gewoon weer opnieuw proberen en belonen als ze het iets langer volhoud. Je staat dan minder in de trap zone van het paard, en de hoefsmid zal ook op deze manier vijlen.
Als dat eenmaal lukt is het een kleine overgang naar voetje geven naar achteren.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 14:53

Baileys_7 schreef:
je kan ook proberen om de voetjes naar voren omhoog te trekken, als ze dan trapt gewoon weer opnieuw proberen en belonen als ze het iets langer volhoud. Je staat dan minder in de trap zone van het paard, en de hoefsmid zal ook op deze manier vijlen.
Als dat eenmaal lukt is het een kleine overgang naar voetje geven naar achteren.

Ok, dat is iets...probeer daaraan te werken deze week ;-)

orange11

Re: achtervoeten geven als voorbereiding voor bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 18:46

gewoon een touwtje om haar lip doen met zo´n stok der aan ben de naam vergeten

mijn pony wou een van zijn achtervoeten niet geven en toen bij de hoefsmid hebben ze zo´n ding om ze´n lip gedaan en hij dee het zo
en het is niet zielug

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 19:06

orange11 schreef:
gewoon een touwtje om haar lip doen met zo´n stok der aan ben de naam vergeten

mijn pony wou een van zijn achtervoeten niet geven en toen bij de hoefsmid hebben ze zo´n ding om ze´n lip gedaan en hij dee het zo
en het is niet zielug

Inderdaad :-), dat is een methode en of het zielig is laat ik in het midden, maar ik denk dat het een noodzaak is om een paard z'n voetjes te leren geven. Dat is echt basic.
Ik wil het dan ook op een voorzichtige manier doen zodat zij haar er ook nog comfortabel bij voelt.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:08

Elk voetje is een koekje, dat helpt enorm. Voetje pakken, 10 seconden vasthouden, en blijven vasthouden, hoe gek of braaf ze ook is. Dan neerzetten en koekje geven. Elke dag herhalen, en vervolgens de koekjes afbouwen. Dat leren ze snel :D

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:10

Wij hebben een keer een halstertouw om het paard zijn achterbenen gedaan en een iemand deed net of die zijn achterbeen pakte en de andere trok aan het touw zodat het been omhoog kwam. Wel het been aan blijven aanraken zodat je paard wat voelt. Zodra het been rustig is en ontspannen weer rustig neer zetten en belonen!

mjba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:00

Je kan ook bijvoorbeeld als ze naar de hoefsmid moet een paar streepjes tranquigel (volgensmij schrijf je dat zo) geven. Dan is ze bij de hoefsmid tenminste braaf. En dan zelf door de week gewoon elke dag oefenen met voetjes geven en na elk voetje uitgekrabt te hebben iets lekkers geven of belonen. Zo wennen ze er snel genoeg aan. En op een gegeven moment is het dan ook niet meer nodig om tranquigel te geven. Wij doen dat ook wel is bij de hoefsmid met hele jonge paarden die het nog niet gewend zijn :P veiligheid gaat voor alles natuurlijk

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 12:13

S__L schreef:
Wij hebben een keer een halstertouw om het paard zijn achterbenen gedaan en een iemand deed net of die zijn achterbeen pakte en de andere trok aan het touw zodat het been omhoog kwam. Wel het been aan blijven aanraken zodat je paard wat voelt. Zodra het been rustig is en ontspannen weer rustig neer zetten en belonen!

Dat stadium zijn we al gepasseerd. Gaat goed met het touw.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 12:24

Als ze dan nog zo over stuur raakt is met inderdaad wel verstandig om met iets van een kalmerende gel te werken. Het voordeel hiervan is dat ze dan geen stress krijgen. En stress is ook een negatieve ervaring dus dan zal ze alleen maar lastiger worden.
Praam (stok met touwtje) vind ik niet altijd een oplossing....aangezien sommige paarden hier tegen gaan vechten (bij mijn merrie krijg ik hem niet eens om). En als ze hier tegen gaan vechten worden ze onberekenbaar en pas echt gevaarlijk. (geldt overigens ook voor tranqigel. als een paard iets echt niet wilt...krijg je ze met geen olifantenmiddel platgespoten)
Maar het is in ieder geval het proberen waard. Ook is een hoefsmid die niet bang (uiteraard een niet agressieve !) is erg belangrijk, want ook dit voelen ze goed aan.
Als ze het bij jou goed doet kun je natuurlijk ook zelf alvast wat gaan oefenen door haar benen tussen de jouwe te zetten. elke dag peesbeschermers en strijklappen is zeker al een goed begin!
en op een gegeven moment kijken of je kunt bandageren.... iedere dag afspuiten etc. Het moet gewoon normaal voor haar worden dat die benen er aanzitten en bijhoren!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:52

@ Sky_As en TS: Ik zou inderdaad ook oefenen met tranquigel en ook geven als de hoefsmid komt. Bedenk je wel dat je dit al 2 uur van te voren moet geven, als je dit op het moment zelf doet werkt het niet meer. Beloon als ze iets goed doet alsjeblieft niet met een snoepje/koekje of andere etenswaar, maar geef haar gewoon een aai. Wat je haar nu aanleert met eten zal ze over een paar jaar eten als beloning eisen en ook op andere tijdstippen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:00

Last van rug/bekken/heupen kan achtervoetjes geven lastig maken. Verder neemt smid voetjes vaak hoger en meer naar opzij op. Dat kan pijnlijk zijn, omdat gewricht niet gebouwd is op die beweging en kan paard uit evenwicht brengen en gevoel geven omgegooid te worden. Protest is dan niks raars.
Oefen niet alleen het rustig optillen van het been op een hoogte die voor haar veilig voelt, maar simuleer ook het gewiebel en gewrik wat paard voelt bij het vijlen. Bij het uitkrabben heb je meestal de hoef vast, smid klemt been bij kootholte vast en hoef beweegt dan veel meer.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:10

VSW-->OPG

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 17:18

tamary schreef:
Last van rug/bekken/heupen kan achtervoetjes geven lastig maken. Verder neemt smid voetjes vaak hoger en meer naar opzij op. Dat kan pijnlijk zijn, omdat gewricht niet gebouwd is op die beweging en kan paard uit evenwicht brengen en gevoel geven omgegooid te worden. Protest is dan niks raars.
Oefen niet alleen het rustig optillen van het been op een hoogte die voor haar veilig voelt, maar simuleer ook het gewiebel en gewrik wat paard voelt bij het vijlen. Bij het uitkrabben heb je meestal de hoef vast, smid klemt been bij kootholte vast en hoef beweegt dan veel meer.

Haha, geen uitvluchten, last heeft ze in geen geval. Is alleen een pittige dame. Er is nog geen sprake van achtervoetjes nemen door de hoefsmid :-), laat staan dat hij ze al hoger heeft kunnen nemen.
Vandaag ging goed, maar ze geeft ze niet lang. Onmogelijk om de voet langer dan 10 sec, 10cm van de grond te houden.
Ze is gewoon uiterst gevoelig en vrees dat dit heel veel tijd zal kosten...maar voel dat ze elke dag ietsje meer toelaat.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:42

Doet ze het wel goed als je het zelf probeert?
Doe gewoon net of je zelf de hoefsmid bent en bouw dat gewoon langzaam uit.
Al doe je elke dag maar 1% beter dan de vorige, dan heb je maar 100 dagen nodig.... :D

Gewoon paar keer per dag oefenen en dan zul je zien dat het beter gaat, je was al met de stok en hand ook een heel eind gekomen dus ga daar mee door naar de volgende stap, met je handen en optillen, gelijk weer neerzetten als zij ontspant en dan weer herhalen.
Je moet zien te voorkomen dat ze gaat trekken want dat win je niet en dat werkt ook averechts, is niet makkelijk maar wel te proberen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 08:06

cissy schreef:
Doet ze het wel goed als je het zelf probeert?
Doe gewoon net of je zelf de hoefsmid bent en bouw dat gewoon langzaam uit.
Al doe je elke dag maar 1% beter dan de vorige, dan heb je maar 100 dagen nodig.... :D

Gewoon paar keer per dag oefenen en dan zul je zien dat het beter gaat, je was al met de stok en hand ook een heel eind gekomen dus ga daar mee door naar de volgende stap, met je handen en optillen, gelijk weer neerzetten als zij ontspant en dan weer herhalen.
Je moet zien te voorkomen dat ze gaat trekken want dat win je niet en dat werkt ook averechts, is niet makkelijk maar wel te proberen.

Da's juist het probleem, ze begint feitelijk direct te trekken. Met touw gaat dat iets beter, maar zodra ze een echt hand voelt, dan gaat ze haar been naar boven tegen haar buik trekken.
Ik ga ze verdoven voor vrijdag. Zal anders niet lukken.