Altijd fout???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rachelleke

Altijd fout???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 08:59

Moderators als ik dit verkeerd geplaatst heb willen jullie het dan verplaatsen?

Ik lees heel veel op bokt. en reageer iets minder.
Maar... vanwege sommige onderwerpen voel ik me toch wel een beetje akelig.
Ik noem geen specifieke onderwerpen want het zijn er meerdere.
Maar regelmatig komen er opmerkingen over paarden die als gezeldschapspaard of grasmaaier nog goed verder zouden kunnen dat ze beter af zijn als ze ingeslapen worden, want de meesten (zo krijg ik de indruk bij die onderwerpen) komen anders toch in de handel, sport of word er toch tegen alle afspraken in dik op gereden. Ik geloof direct dat zoiets best gebeurt, maar kom op zeg, toch niet altijd?

Ik ben zo iemand die een gezeldschapspaardje zocht en ik zoek er zelfs een tweede.
Een van de bokkers komt vandaag een paardje brengen (ik noem even geen naam omdat ik niet weet of ze dat zelf wel wil) Een paardje van 21 jaar, met lichte artrose in de hals en narcolepsie.
Om een lang verhaal kort te maken, ik zoek een paardje voor mijn dochter om haar te laten bewijzen dat ze er daadwerkelijk voor zal zorgen, en ik zoek een tweede omdat ik vind dat een paard niet alleen moet staan.
Na heel veel contact met de eigenaar van deze pony heeft ze gelukkig besloten dat hij naar ons mag komen.
Ik heb beloofd daar in tegen hem nooit te zullen verkopen of weg doen. Deze vent blijft bij ons tot ie sterft.
Korte stapritjes (met mijn dochter erop en ik er naast) is mogelijk en dat is mooi :-) Maar niet noodzakelijk.
Zo is dat ook afgesproken.
Waarom voel ik nu toch alsof er mensen zijn die denken dat zou ik nooooooooooooooooit doen, niet te vertrouwen dat mens.
Kom op afspraken zijn toch afspraken? Natuurlijk zijn er minder prettige mensen die afspraken aan hun laars lappen, maar jeetje ik ga er toch van uit dat het merendeel oprecht is hoor. Het gaat toch zeker niet altijd fout?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 11:14

@Rachelleke : jij bent dan misschien de uitzondering op de regel en gelukkig bestaan die dus ook nog. Maar helaas gebeurt het dus meestal niet zo.
Paarden die met een gebrek weggegeven worden komen niet zelden idd via de handel terecht bij een nietsvermoedend iemand (c.q. iemand die niet beter wil weten). Dat is buitengewoon sneu voor het paard (en soms nog bijzonder pijnlijk ook).

Ook voor jouw situatie geldt dat je nú hele goede plannen hebt, maar ook in jouw situatie kan er iets veranderen waardoor je deze paarden niet meer kunt onderhouden.
Kies jij dan voor het meest zekere voor het paard (de slacht) of ga je op zoek naar iemand die je denkt te kunnen vertrouwen ... met alle gevolgen die dat kan hebben...

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 11:21

Helaas beloven veel mens het een of ander wat ze bij nader inzien toch niet kunnen waarmaken.
Als je zeker wilt weten dat je paard goed verzorgt zal worden tot zijn dood, moet je hem zelf houden.

Rachelleke

Re: Altijd fout???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 11:56

Ja daar ben ik het mee eens maar er zijn altijd omstandigheden.
Als ik om een of andere reden niet meer voor de pony zou kunnen zorgen zou ik de oude eigenaar contacteren. Je kan en mag er gewoon niet van uit gaan dat iedereen slechte bedoelingen heeft of slecht beoordeeld

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 12:46

De ellende is dat idd je graag het beste in de mens wil zien (tenminste ik wel) maar dat als je een aantal nare ervaringen hebt en het dier waar je van houd daar grof het slachtoffer van is geworden je heel rap een stuk achterdochtiger van wordt en eigenlijk geen risico meer durft te nemen.. Dat is hartstikke jammer, zowel voor de mensen die onterecht gewantrouwd worden (zoals jij misschien) als voor degene die wantrouwd (want mensen moeten wantrouwen is gewoon rot) maar dat liever dan een dier dat misbruikt wordt doordat jij de verkeerde keuze hebt gemaakt.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 12:51

Wat jij doet, vind ik uit de grond van mijn hart heel erg nobel. Maar ja, nog niet zo lang geleden was er op SBS6 ook zo'n verhaal. Iemand die ook paardjes opving en ze dan liet afstaan om ze dus echt weer als goed door te verkopen. Dat soort praktijken komen behoorlijk veel voor. Het is voor een paardeneigenaar moeilijk om dan te bepalen of een paard echt tot de dood mag blijven of bij zo'n malafide handelaar terecht komt. Afspraken daarover zijn heel moeilijk te maken.

Ik kan mensen dan ook heel goed begrijpen, dat ze het risico dan niet nemen en hun geliefde paard die ellende willen besparen, door ze naar een pijnloos volgend leven helpen over te gaan. Op die manier weten ze zeker dat hun paard nooit meer zo veel pijn hoeft te lijden. Ook nobel dus. We doen allemaal of dat laten sterven zielig is, maar dat valt toch ook wel mee? Ik houd van mijn paard en als hij in die situatie komt, dat hij met pijn moet gaan leven, dan zou ik ook in mijn hart kijken of dat is wat ie zou willen.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 15:06

Heel nobel om alleen het goede in de mens te willen zien, maar ook heel naief.

Wanneer er gewin (meestal geld) in een kwestie zit, zijn heel veel mensen niet te vertrouwen.
Je zegt dat je veel leest op bokt, maar dan lees je toch zeker ook de verhalen dat mensen elkaar voorliegen, oplichten enz. En dan is de belofte over de toekomst van het paard dat ze overnemen niet het enige.

Echt, ik zou ook wel willen dat je iedereen kunt vertrouwen.
Ik weet wel dat er ook wel mensen zijn die eerlijk zijn, maar het is goed zoeken hoor! En je moet goede mensenkennis hebben om de slechterikken eruit te pikken. Goede slechterikken kunnen goed toneelspelen.
Als je al genoeg op je plaat gegaan bent kijk je wel uit en ga je niet gelijk van het goede uit.

Dus ja, ook ik zal mijn pony liever de dood gunnen dan haar weer in de handel te laten terrechtkomen met alle leed die erbij komt kijken.
Wanneer ik iemand heb in mijn omgeving die ik wel vertrouw en mijn pony kan opvangen tot haar dood, zal uiteraard mijn 1e keuze zijn!

Laten we allemaal hopen dat het tij gaat keren en oplichters hard gestraft worden!
Heel cliché maar het begint bij jezelf :D

Rachelleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 17:32

idefix4 schreef:
Wat jij doet, vind ik uit de grond van mijn hart heel erg nobel. Maar ja, nog niet zo lang geleden was er op SBS6 ook zo'n verhaal. Iemand die ook paardjes opving en ze dan liet afstaan om ze dus echt weer als goed door te verkopen. Dat soort praktijken komen behoorlijk veel voor. Het is voor een paardeneigenaar moeilijk om dan te bepalen of een paard echt tot de dood mag blijven of bij zo'n malafide handelaar terecht komt. Afspraken daarover zijn heel moeilijk te maken.

Ik kan mensen dan ook heel goed begrijpen, dat ze het risico dan niet nemen en hun geliefde paard die ellende willen besparen, door ze naar een pijnloos volgend leven helpen over te gaan. Op die manier weten ze zeker dat hun paard nooit meer zo veel pijn hoeft te lijden. Ook nobel dus. We doen allemaal of dat laten sterven zielig is, maar dat valt toch ook wel mee? Ik houd van mijn paard en als hij in die situatie komt, dat hij met pijn moet gaan leven, dan zou ik ook in mijn hart kijken of dat is wat ie zou willen.

Ok met afstands verklaringen tekenen zou ik ook oppassen :-)
Ik ken dat verhaal ook, en dat is gewoon te afschuwlijk voor woorden, niet alleen voor de mensen die ongewild met een paard met een medisch gebrek of foute leeftijd kregen, maar zeker ook voor de paarden zelf.
Ik heb het ook zeker niet over paarden die levenslang pijn zouden hebben, daarvoor kun je maar 1 goede oplossing nemen en dat is ze uit hun lijden verlossen.
Maar ik blijf bij het standpunt dat het niet altijd fout hoeft te gaan, het is een kwestie van afspraken en zeker ook van wederzijds vertrouwen. En ja... als dat vertrouwen eenmaal geschaad is, dan overkomt je dat nooit meer dat zou ook mij geen twee keer overkomen.
En toch ben ik blij met de kans die wij met Ishan krijgen. Omdat ik WEET dat wij oprecht zijn, en daarom komt het soms in berichten wat akelig over

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:39

Ik snap je gevoel wel...

Ik ben twee jaar geleden mee in het bestuur gestapt van een vzw die oude manegepaarden opvangt en (indien mogelijk) herplaatst. Er komen paarden binnen van 20 jaar, maar ook van 32 jaar of ouder. En ook daarvoor vinden we goede plekjes! Hier gaat een heel proces aan vooraf van op voorhand die mensen bezoeken, dan laten kennis maken met het paard, contracten tekenen, achteraf nog controles enz enz. We steken er best veel tijd in, en doen het vanuit idealistisch standpunt, anders hou je zoiets niet vol.

Toch voel je overal de achterdocht en het wantrouwen van de mensen, ondanks dat we gewoon eerlijk zijn. Zal ook wel zijn omdat er ook veel slechte dingen gebeuren, maar toch... ik kan er soms een beetje moedeloos van worden :)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:43

Tja, ik zou ook wel graag een plekje willen vinden voor mijn merrie waar ze lekker op de wei mag staan ed. Maar ik vind het risico te groot. Zou het mezelf nooit vergeven als ze toch in de handel terechtkomt. Je hoort dergelijke verhalen gewoon net iets te vaak.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:34

Ik heb een ex-manegepony gekregen van de eigenares van de manege, omdat hij op de manege met pensioen mocht en ze weet dat ik hem een goed pensioen zal geven.
Hij blijkt na een paar maanden op de wei en geen manege-rondjes weer veel fitter en daar zijn zowel de oude eigenares als ik superblij mee. We rijden nu dus weer volop.
Maar idd, wegdoen echt niet, zeker niet zonder dat zij daarin gekend zal worden (mochten er ernstige redenen zijn waarom ik hem niet meer zou kunnen (onder)houden).

Deze manegehoudster heeft overigens op een vergelijkbare manier wel vaker pony's een goede oude dag gegund. Pony's die een dusdanig manege-verleden hadden, dat ze een pensioentje op de wei wel gegund was.
En zij heeft er eigenlijk uitsluitend goede ervaringen mee.
Nu zocht zij de personen waar de pony's naar toe gingen ook wel zorgvuldig uit.

Maar je bent dus echt niet de enige hoor, die een ouder/gezelschapspaard een goed tehuis bezorgd!
Goed van je dat je dat doet!

Rachelleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 07:56

Ha gelukkig, toch nog een paar mensen die wel positieve ervaringen hebben :-) Nu is het natuurlijk wel zo, dat je de positieve reacties niet veel leest op bokt een mens schrijft boos en/of verontwaardigd veel makkelijker, dan oh joepie ik heb mijn paard herplaatst en voel me daar goed bij.
Het is nu wel niet zo dat ik uit puur nobele overweging een ouder paardje heb opgevangen.... Er is niets nobels aan ;-) Ik wilde dat zelf graag zodat mijn dochter (11) kan leren hoe ze een pony moet verzorgen en hoeveel tijd en soms ook moeite het kost. Het is dus eerder zo dat ik geholpen ben, dan de vorige eigenaar van Ishan. En persoonlijk vond ik het super dat ze besloot Ishan hier met een gerust gevoel (ook al was het dan hartverscheurend moeilijk, ik moest er zelf van mee grienen) achter te laten. Ze heeft er twee meisjes dolgelukkig mee gemaakt. Maar............ Ishan is wel een pijnvrij paardje.. Bij levenslange pijn blijf ook ik inslapen de enige optie vinden.
En ook hier is de afspraak dat als er iets vreselijk zou veranderen, dat Ishan dan gewoon terug gaat. En ja.. voor mij tellen afspraken wel sterk

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:58

het gaat niet altijd fout. Ikzelf heb 2 positieve ervaringen aan beide zijden van het verhaal.

Wij hebben ongeveer 10 jaar geleden 2 paarden voor adoptie weggegeven. 1tje hiervan is deze winter overleden. Ik heb hiervan netjes een mailtje gehad en de laatste foto's die ze van haar hadden. Het andere paardje staat er nog steeds te genieten van haar pensioen.

Zelf heb ik een oude shetlander als maatje voor mijn pony gekocht voor een laag prijsje. het vorige baasje is al enkele keren langs geweest.