leaser zet chip paard op haar naam!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

leaser zet chip paard op haar naam!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 21:23

Hoi,

ik plaats dit topic even voor een vriend van mij.

Hij heeft een paard, laten we het paard even Z noemen. De eigenaar is hij dus persoon A.

Persoon A heeft iemand in de familie persoon B. Persoon B heeft een vriendin C.

Paard Z is op papier in eigendom van persoon A. Persoon C mocht het paard leasen via persoon B. Omdat het familie betreft is er niets op papier gezet. Nu heeft persoon C het paard laten chippen en haar naam ingevuld als eigenaar.

Op de eigendomspapieren (verkoopcontract van vorige eigenaar naar persoon A) staat wel dat persoon A de eigenaar is geworden. Persoon C heeft geen leasingscontract of eigendomspapieren, maar nu wel de chippapieren.

Persoon A wil paard Z terug omdat hij met persoon C was overeengekomen dat zij het paard mocht rijden tot aan een pensioensgerechtigde leeftijd die zij nu bereikt heeft en persoon C heeft ingestemd in ruil alle kosten te betalen.

Welk recht heeft wie en van wie is het paard nu?

belle_boef

Re: leaser zet chip paard op haar naam!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:24

A is nog steeds de wettige eigenaar omdat er nooit een koop overeenkomst heeft plaats gevonden waardoor het paard van eigenaar zou zijn gewisseld.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 21:30

moet persoon A dan gewoon terug een dossier opsturen om te melden dat hij nog steeds eigenaar is?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:32

norski schreef:
A is nog steeds de wettige eigenaar omdat er nooit een koop overeenkomst heeft plaats gevonden waardoor het paard van eigenaar zou zijn gewisseld.

Nopes, dit is niet waar.
Degene die de onderhoud van het paard betaal is "eigenaar".

Groot voorbeeld is dat pappa een paard koopt voor de dochter (paard staat op vaders naam) en dochter betaald de stallings kosten, dierenarts etc (moet wel aantoonbaar zijn) is de dochter eigenaar.

Zelfde als dat je een verzorgster hebt die voor een lange tijd de stalling om je paard bij te rijden word zij eigenaar.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:35

Ik denk dat hier veel te snel vanalles wordt geroepen....wil je absoluut uitsluitsel dan zou ik even meteen hippisch/juridisch adviseur contact opnemen.

Ik ga niet zeggen hoe het wel is, maar bovenstaande reacties en uitkomsten trek ik zeer in twijfel...(op die van norski na) en dat een verzorgster na lange tijd eigenaar wordt is echt nonsens! Dan stikt het hier van eigenaren die denken dat ze eigenaar zijn...en verzorgsters die niet weten dat zij dat zijn inmiddels echt zijn geworden, dat zou wat zijn zeg. Dan heb ik ook vier horsies die misschien niet meer de mijne zijn :o? Ik zou dit niet verder de wereld in helpen op bokt, dus zoek het even grondig uit.

Succes en veel wijsheid!
Laatst bijgewerkt door Tinkerlady op 14-08-10 21:39, in het totaal 3 keer bewerkt

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:36

Ik ben het met norski eens.
Het zou wat zijn dat het eigendomsrecht overgaat omdat iemand het onderhoud betaald.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:38

A is de wettige eigendom. er is noit van verkoop gesproken. alleen win/win sitautie. zij rijdt maar moet wel betalen.
hoe zou dat anders zitten met de bijrijders, die de helft aan stalgeld en soms meer betalen, en alle leasepaarden. de zou je dan zo van jou kunnen maken.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:38

jury schreef:
Ik ben het met norski eens.
Het zou wat zijn dat het eigendomsrecht overgaat omdat iemand het onderhoud betaald.

Ik heb enkele vorige zaken gevolgd en daar bleek (zonder overeenkomst op papier) dat diegene die de kosten betaalde inderdaad de eigenaar werd en niet diegene die op papier staat ... (daar is geen controle over, iedereen kan zomaar van eigenaar laten veranderen als je maar gewoon de nodige papieren hebt)
Bij bijrijders betalen ze meestal het geld gewoon aan de eigenaar, die daarmee dan (een deel van) de kosten van het paard betaald, maar de eigenaar blijft wel betalen, is in het bezit van de rekeningen ...
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 14-08-10 21:40, in het totaal 2 keer bewerkt

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:39

Ik ook. Zou je te gek voor woorden zijn dat iemand die de stalling betaald zomaar opeens eigenaar wordt van iemand anders zijn paard. Is het niet zo die gene met de papieren de eigenaar is?

edit zie net reactie boven me.
Dan waren ze nog niet klaar met me als ze denken dat ze zomaar mijn paard toe eigenen. Zo zie je maar weer dat je beter alles op papier kunt zetten.
Laatst bijgewerkt door mhollander op 14-08-10 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:40

Succubi schreef:
norski schreef:

Nopes, dit is niet waar.
Degene die de onderhoud van het paard betaal is "eigenaar".

Groot voorbeeld is dat pappa een paard koopt voor de dochter (paard staat op vaders naam) en dochter betaald de stallings kosten, dierenarts etc (moet wel aantoonbaar zijn) is de dochter eigenaar.

Zelfde als dat je een verzorgster hebt die voor een lange tijd de stalling om je paard bij te rijden word zij eigenaar.

jij ziet ze vliegen zeker :')
dan ga ik meteen morgen een lease paard of 10 zoeken. ben ik over een jaar eigenaar van tien paarden.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 21:40

Succubi: dat zou dan willen zeggen dat het paard dat bij mij staat als pensionklant ook 'mijn' paard is :+ Lijkt me een beetje krom als dat de wet zou zijn :D Ik betaal namelijk dat paard zijn stalgeld en de eigenaar stort dat na een tijdje door naar mij ;)

We weten uiteraard ook nog niet of persoon C er moeilijk over gaat doet als persoon A het paard terug zou nemen, daarom zoek ik eerst hier even raad.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:40

Ik ga met Tinkerlady mee. Er zijn meerdere factoren die belangrijk zijn om zoiets te bepalen.

Maar, overschrijven op je eigen naam betekend niet dat je eigenaar bent.
En geen koopovereenkomst betekend niet dat het paard niet van jou is (als je hem al wel langere tijd op stal hebt).

Het beste is gewoon juridisch advies inwinnen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:41

mhollander schreef:
Ik ook. Zou je te gek voor woorden zijn dat iemand die de stalling betaald zomaar opeens eigenaar wordt van iemand anders zijn paard. Is het niet zo die gene met de papieren de eigenaar is?

papieren zijn geen eigendoms bewijs. dat staat ook in je paspoort.
maar een koopcontract zoals A heeft is wel wettig en zal dus ook geldig zijn. C heeft niets getekent en heeft dus ook geen recht.
maar daar zitten ook weer tig haken en ogen aan.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:43

In pension is er normaalgezien een contractuele overeenkomst en ben je geregistreerd als pensionstalling? :P als de eigenaar kan bewijzen dat hij aan jou altijd de volle kost betaald heeft sta jij nergens meer als 'eigenaar', betaald een eigenaar niet, kan je juridisch correct het paard na een jaar verkopen om de kosten te dekken, want het is van jou geworden ... (in België in elk geval en ik ken ook iemand die het gedaan heeft of op het punt stond het te doen)
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 14-08-10 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:43

gekvanfleur schreef:
jij ziet ze vliegen zeker :')
dan ga ik meteen morgen een lease paard of 10 zoeken. ben ik over een jaar eigenaar van tien paarden.

Mits jij geen lease overeenkomst hebt getekend of mondelinge afspraken (met een onpartijdige getuige) maak je idd kans op die 10 paarden.

Het betekend niet dat als je betaald voor het bijrijden of verzorgen van een paard dat je altijd als eigenaar word toegewezen.
Maar, als je er een zaak van maakt, maak je wel kans ja.

savana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:44

de persoon die als eigenaar op papier staat is niet automatisch de eigenaar, dus volgens mij is dit een lastige situatie

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 21:48

Lord_Ik schreef:
In pension is er normaalgezien een contractuele overeenkomst en ben je geregistreerd als pensionstalling? :P als de eigenaar kan bewijzen dat hij aan jou altijd de volle kost betaald heeft sta jij nergens meer als 'eigenaar', betaald een eigenaar niet, kan je juridisch correct het paard na een jaar verkopen om de kosten te dekken, want het is van jou geworden ... (in België in elk geval en ik ken ook iemand die het gedaan heeft of op het punt stond het te doen)

Die persoon staat bij mij onder contract ja, ik sta niet geregistreerd als pensionstalling omdat het een weide betreft met niet-dichte stalling voor dat paard :D Anders zou mijn droom wel waarheid geworden zijn :') Het is de oude ruin van mijn beste vriendin, maar je moet het dier toch een naam geven, kan al moeilijk zeggen dat het mijn paard is als dat niet zo is ;) Dat is trouwens een ander paard :D

Ik vrees dus inderdaad dat hij een probleem heeft }:0

Maar wil dit dan ineens zeggen dat mijn man zijn paard mijn paard is aangezien ik haar betaal :+ Dan ben ik wel ineens een interessant paard rijker mocht hij me ooit verlaten :Y)

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:48

Ok ik heb dus 10 jaar geleden een paard gekocht en nooit een overeenkomst getekend zeg maar (voorbeeld). Ik kan dus niet bewijzen dat ik haar toendie tijd gekocht heb. Heb alleen stamboek papieren e.d. thuis. Ik sta op een pensionstal/manege maar heb daar ook nooit iets getekend.
Kortom betekend dus dat de manege eigenaar/staleigenaar kan zeggen dat het zijn/haar paard is?

Denk dat heel wat manege dan aan extra paarden kunnen komen.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:58

chipieke schreef:
Lord_Ik schreef:

Die persoon staat bij mij onder contract ja, ik sta niet geregistreerd als pensionstalling omdat het een weide betreft met niet-dichte stalling voor dat paard :D Anders zou mijn droom wel waarheid geworden zijn :') Het is de oude ruin van mijn beste vriendin, maar je moet het dier toch een naam geven, kan al moeilijk zeggen dat het mijn paard is als dat niet zo is ;) Dat is trouwens een ander paard :D

Ik vrees dus inderdaad dat hij een probleem heeft }:0

Maar wil dit dan ineens zeggen dat mijn man zijn paard mijn paard is aangezien ik haar betaal :+ Dan ben ik wel ineens een interessant paard rijker mocht hij me ooit verlaten :Y)

Met een contract of volledig eerlijke mensen ben je 'veilig', ik kan persoonlijk eigenlijk niet begrijpen dat er mensen rondlopen die het paard van een ander op zo'n manier echt wíllen verkrijgen, maar er lopen er inderdaad rond die van de situatie gebruik maken of zouden maken (en dan kan je hopen dat ze dit niet weten) en dan ben je minder goed af in A's situatie.

:P Bij je man hangt het er vanaf of je met scheiding van goederen bent getrouwd of niet :D zo ja, dan kan je inderdaad aanspraak maken op zijn paard moest het ooit fout gaan :P.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:59

@mhollander: Kan je bewijzen dat je stalling betaald? Heb je het geld over gemaakt of geef je het handje contantje.
En staan er meer mensen met hun paard daar? (En dus getuigen dat het een stalling is).
Er zijn zoveel factoren die meespelen.

Maar dan zou het volgens het motto "degene met de papieren is de eigenaar" ook niet waterdicht zijn. Als ik dan de papieren steel zou het paard ook van mij zijn?

@chipieke: In principe ben jij dan eigenaar ja.
Mijn vriend heeft mijn paard betaald. Ik betaal voor lange tijd al de onderhoud. Juridisch gezien ben IK eigenaar, ook al heeft hij haar "gekocht". :)

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:05

mhollander schreef:
Ok ik heb dus 10 jaar geleden een paard gekocht en nooit een overeenkomst getekend zeg maar (voorbeeld). Ik kan dus niet bewijzen dat ik haar toendie tijd gekocht heb. Heb alleen stamboek papieren e.d. thuis. Ik sta op een pensionstal/manege maar heb daar ook nooit iets getekend.
Kortom betekend dus dat de manege eigenaar/staleigenaar kan zeggen dat het zijn/haar paard is?

Denk dat heel wat manege dan aan extra paarden kunnen komen.

Als jij kan bewijzen dat je alle kosten aan de manege betaald hebt (via overschrijving bv.) maakt 't niets uit :+ dan heb jij voor het paard betaald. Als jij nooit betaald hebt wordt het paard inderdaad van de manege. Op mijn vroegere manege hebben ze dat op een gegeven moment ook gedaan, paard liep de manegelessen mee, want de eigenaresse betaalde niet ... verkopen deden ze niet, maar als manegepaard inschakelen wel degelijk.
Bewijs hebben van betaling of met eerlijke mensen werken is altijd handig ...

Ik sta bij een boer, betaal alles contant aan hem en heb dus geen bewijs, maar ik betaal het eten, zijn ijzers zijn dierenarts ... natuurlijk rechtstreeks, dus heb in zekere zin nog steeds getuigen dat het mijn paarden zijn, ook al betaald de boer mijn hooi & stro en staan ze zonder contract op zijn grond en in zijn stal. Verder heb ik niet het gevoel dat de persoon in kwestie zoiets ooit zou doen, zelfs al zou ik niet betalen, tenzij met vele voorafgaande waarschuwingen, maar niet iedereen is zo.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:13

Het is inderdaad zo dat als je aan kan tonen dat je de verzorgkosten van je paard betaalt ben je de eigenaar.
Je ziet het ook bij Animal Cops/RSPCA dat mensen die de beesten "onderhouden" verantwoordelijk gehouden worden daarvoor.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:18

chanicha schreef:
Het is inderdaad zo dat als je aan kan tonen dat je de verzorgkosten van je paard betaalt ben je de eigenaar.
Je ziet het ook bij Animal Cops/RSPCA dat mensen die de beesten "onderhouden" verantwoordelijk gehouden worden daarvoor.

RSPCA is erg Amerikaans en volgens Amerikaanse wetten. Daar heb je in Nederland niet veel aan :=
Maar in dit geval is het wel redelijk hetzelfde.
In Amerika hebben ze ook veel meer mogelijkheden wat betreft dierenmishandeling. Hier mogen ze dat alleen constateren en mogen ze niet eens het erf op. Dus niet te vergelijken ;)

Rachelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 07:55

Ik vind dat ook een beetje een sterke conclusie.
Maar toch ... stel dat (en ik noem maar een voorbeeld waarmee ik niet wil insinueren dat het ook zo zou kunnen zijn) stel dat A het paard heeft verkocht aan C en daar geen koop overeenkomst van heeft laten maken. C heeft gewoon contant betaald, en betaald nu dus ook het onderhoud want het is haar paard.
A bedenkt zich en zegt ik wil het paard terug, we gaan naar de rechter want ik heb een koopovereenkomst waarop staat dat ik de eigenaar ben... tralallaa? en dan?
Nogmaals het is een gedachten sprong op basis van de antwoorden, geen enkele insinuatie naar de personen waar het daadwerkelijk over gaat.

Nu nog even wel over die personen... Het enige wat ik daarvan kan zeggen is, toch ook wanneer het familie is, alles op papier zetten, diefstal onder familie leden bestaat eigenlijk niet, geen agent zal daarvan aangifte opnemen.
Hoe zit het in dit verhaal met B? Ik begreep dat zij een soort van tussen persoon is?
Wellicht kan ze als getuige optreden?
Persoonlijk zou ik heen rijden, paard opladen en wegwezen als eigenaar, en meteen de chip registratie omzetten.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 12:01

Rachelleke schreef:
Ik vind dat ook een beetje een sterke conclusie.
Maar toch ... stel dat (en ik noem maar een voorbeeld waarmee ik niet wil insinueren dat het ook zo zou kunnen zijn) stel dat A het paard heeft verkocht aan C en daar geen koop overeenkomst van heeft laten maken. C heeft gewoon contant betaald, en betaald nu dus ook het onderhoud want het is haar paard.
A bedenkt zich en zegt ik wil het paard terug, we gaan naar de rechter want ik heb een koopovereenkomst waarop staat dat ik de eigenaar ben... tralallaa? en dan?
Nogmaals het is een gedachten sprong op basis van de antwoorden, geen enkele insinuatie naar de personen waar het daadwerkelijk over gaat.

Heb je dan wél of géén koopovereenkomst? ;)
Als je een koop overeenkomst tussen A en C hebt dan is dat makkelijk.
Als je alleen een koopovereenkomst hebt van A (de oorspronkelijke koop van het paard) en géén koopovereenkomst met C is het paard van A. Mits die ook voorzien heeft van het onderhoud van het paard! Als C voor een lange tijd de onderhoud en verzorging op zich heeft genomen en dat kan bewijzen kan C aanspraak maken op het paard.

Rachelleke schreef:
Nu nog even wel over die personen... Het enige wat ik daarvan kan zeggen is, toch ook wanneer het familie is, alles op papier zetten, diefstal onder familie leden bestaat eigenlijk niet, geen agent zal daarvan aangifte opnemen.
Hoe zit het in dit verhaal met B? Ik begreep dat zij een soort van tussen persoon is?
Wellicht kan ze als getuige optreden?
Persoonlijk zou ik heen rijden, paard opladen en wegwezen als eigenaar, en meteen de chip registratie omzetten.

Diefstal onder familieleden bestaat wel degelijk! En er zijn hele rechtzaken die in den treuren doorgaan en hele families kapot maken.
Het moeilijke is dat met diefstal onder familieleden of vrienden je moeilijk aan getuigen kan komen.
Het word zijn woord tegen de ander. Familie en vrienden mogen in theorie ook niet als getuigen optreden omdat zijn niet onpartijdig zijn
En het tussenpersoon zal wss ook een vriend of vriendin zijn en dus ook niet mogen getuigen. (hoogstens pas in de rechtszaak).