M'n veulen werkt niet mee!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

melaniemagic

M'n veulen werkt niet mee!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 17:31

Hoi Bokkers,

ik heb een probleempje ik heb een shetveulen van +- 1 maand,
en ze wil maar niet geaaid worden dan begint ze als een gek te schoppen!
ik heb al geprobeerd dat zij aan de rechter kant van de merrie staat en ik aan de linker, en als ik haar dan aai schopt ze tegen haar moeder aan. Maar dan schopt ze als de merrie er niet is!
ik snap er gewoon nix meer van |(
|o ik háát dit want m'n andere veulen vind het lekker om geaaid te worden!
help me!!!!

gr. melaniemagic & (_) van vervelend bokkend koppig veulen :D

NiKip

Re: M'n veulen werkt niet mee!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 17:39

Ik zou gewoon moeder en dochter in de bak/paddock/oid zetten en dan een stoeltje erbij pakken en in de bak gaan zitten.
Geheid dat ze nieuwsgierig gaat worden en bij je komt kijken. Probeer haar dan rustig een snoepje en aaitje te geven.
Met andere woorden, laat haar naar jou toe komen ;)

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 17:39

vol houden
1 van onze veulens schopte met zijn voor benen toen heb ik hem en dieuw gegeven en heeft het nooit weer gedaan

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 17:47

Gedult hebben,
ga er vaak gewoon even bijzitten, en beloon het met je stem als ze naar je toe komt en intresse voor je toont.
vooral niet over haasten!

Je kunt zo steeds een stapje verder gaan. zoals aaien, borstelen, wandelen etc :)

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 17:51

Waarom zo'n haast? Geef dat jonge dier de tijd!

melaniemagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 18:11

nutella schreef:

al m'n andere veulens willen het wel

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 18:13

melaniemagic schreef:
nutella schreef:

en dus? elk paard is verschillend. de ene zal er eerder mee zijn dan de ander.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 18:18

Mee eens ik zou een shet van 1 maandje nog lekker mij mama op het land laten staan. maar ja zo denkt iedereen er weer anders over :)

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 18:19

laran schreef:
vol houden
1 van onze veulens schopte met zijn voor benen toen heb ik hem en dieuw gegeven en heeft het nooit weer gedaan

En mijn tweejarige krijgt dagelijks slaag, heeft daarnet nog een mep gehad dat ie gewoon van zijn poten vloog en op de grond smakte en toch laat hij mijn andere paard nog steeds niet genoeg met rust :+.
Gewoon geduld hebben, doe wat een ander paard zou doen terwijl je gewoon bij de mama gaat. Probeer 'm/'r zeker in het begin enkel over de rug van de mama heen te aaien, geef 'm vertrouwen en maak je klein. Laat je langs de andere kant ook niet doen. Bijten of schoppen naar jou mag je nooit tolereren, jaag 't veulen dan maar even weg. Doe ook niet teveel in 1x, verwacht niet teveel.

Verder vind ik het net normaal dat je een veulen bekend maakt met mensen, ook al is het 1 maand oud. Hij moet heus nog geen circusacts doen, maar gewoon aaien mag geen probleem zijn lijkt me, daar kan je achteraf alleen maar baat bij hebben (ivm. het halster bv.).
Ik bedoel daarmee niet dat het veulen een echt knuffeldier moet worden of wat dan ook, maar even aangeraakt worden zonder meteen weg te lopen is op termijn toch echt wel een must.
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 14-08-10 18:24, in het totaal 2 keer bewerkt

mexlovenoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 18:20

melaniemagic schreef:
nutella schreef:

gewoon geduld hebben.
niet elk paard/veulen wil vetroetelt en gebruikt worden als een soort barbiepop. elk paard verschillend toch? kun je niks aan veranderen. mijn vorige paard vond er ook niks aan..

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:37

MA --> VMR/OPG

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:40

misschien ter verduidelijking.....
was er iemand aanwezig bij de bevalling/
dat scheelt enorm voor het feit, of het veulen de eeste maanden bang is voor mensen

verzorgde vroeger een fokmerrie die heeft ook 1 jaar een erg schuw veulen gegeven.
daar was niemand bij toen het geboren werd,
in de eerste levensminuten zijn veulens niet bang.
contact met mensen gaat dan het makkelijkst.

verder... laat het veulen lekker veulen zijn...
Laatst bijgewerkt door sandra1986 op 14-08-10 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:40

Misschien moet je je eigen onderschrift eens ter harte nemen? :+ relax meid. Niet alle mensen zijn hetzelfde en zo geldt dat ook voor de paarden.

*Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat*

nymfasj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:55

gewoon rustig aan doen ! x :+
en uuwen tijd nemen ,x
+ veel belonen met de stem ,x :D

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:59

Geduld is een schone zaak, niet elk dier / mens is gelijk en houdt van dingen die andere wel leuk of lekker vinden, dit ook zo met de paarden.

Zoals eerder gezegt, ga lekker in het land of de bak zitten als je merrie met veulen daar lopen en laat de nieuwsgierigheid het werk doen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:03

Idd lekker in de wei gaan zitten, laat t veulen maar naar jou toekomen. Mijn paardje heb ik ook zo aan moeten pakken, kon er anders eeuwig achteraan rennen hihi.

Geduld is een schone zaak!

melaniemagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 18:58

Jana_en_Ik schreef:
Misschien moet je je eigen onderschrift eens ter harte nemen? :+ relax meid. Niet alle mensen zijn hetzelfde en zo geldt dat ook voor de paarden.

*Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat*

haha ja idd daar heb je wel gelijk in!

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:02

Laatst stond er een onderzoek op bokt over veulens aanhalen e.d.
Veulens die geregeld aangehaald worden en niet met rust gelaten worden, zijn vaak narriger naar mensen wanneer ze ouder worden.
En veulens die met rust gelaten zijn als baby (want dat is een veulen van een maand :+ ) vaak veel toegankelijker naar mensen zijn en veel meer vertrouwen hebben.

Elk paard is anders. Dat je andere veulen wel aandacht leuk vond, wil nog niet zeggen dat deze het zelfde karakter (en ervaringen) heeft.

Laat je veulen baby zijn en laat de merrie moederen.

melaniemagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 16:15

jes_sira schreef:
Laatst stond er een onderzoek op bokt over veulens aanhalen e.d.
Veulens die geregeld aangehaald worden en niet met rust gelaten worden, zijn vaak narriger naar mensen wanneer ze ouder worden.
En veulens die met rust gelaten zijn als baby (want dat is een veulen van een maand :+ ) vaak veel toegankelijker naar mensen zijn en veel meer vertrouwen hebben.

Elk paard is anders. Dat je andere veulen wel aandacht leuk vond, wil nog niet zeggen dat deze het zelfde karakter (en ervaringen) heeft.

Laat je veulen baby zijn en laat de merrie moederen.

ja idd, maar ze wil het nou wel beter hebben :D ;)

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:26

Misschien kun je proberen met een zweepje zachtjes te aaien. Als zeg maar een verlenging van je arm? Zo weet je zeker dat het veulen niet tegen jou aan stampt als ze zo als een gek gaat schoppen. Kan me voorstellen dat je er zelf ook niet rustiger van wordt als het veulen dit vlak bij jou doet. Zo kun je mooi een veilige afstand houden.
Op deze manier heb ik ook een jonge shetlander laten wennen aan aanraking. ( Deze begon te happen en stampen en stijgeren als ik zijn benen aan raakte en daarvoor durfde hij al helemaal niet in de buurt van mensen te komen)
Voor mijn veulen heeft dit heel goed gewerkt. Nu is het een echte knuffelkont.
Succes.

kyaraaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:46

al m'n andere veulens willen het wel[/quote]
en dus? elk paard is verschillend. de ene zal er eerder mee zijn dan de ander.[/quote]

Als ze wacht tot het veulen een half jaar is voor het te aaien wordt het moeilijk hé ..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:11

Sommige paarden houden nou eenmaal niet van knuffelen. Natuurlijk moet het veulen wel een keer leren dat mensen het mogen aanraken, maar er is geen wet die bepaalt dat het veulen het leuk moet vinden.

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:03

Het klopt wel dat ieder veulen anders is en het liever anders wil.
Mijn veulen heeft tot haar 2 maand tussen de koeien gestaan en niemand heeft haar ooit aangeraakt want ze waren toch van plan haar te verkopen. Niemand was ook bij de geboorte.
En nu is het echt een aandachtsvragertje en komt altijd naar mij toe, ik weet zelfs nog dat toen ik haar ging bezichtigen dat haar moeder aan de andere kant van de wei stond in volle schrik en dat zij naar mij toe kwam om op mijn vingers te knabbelen.

melaniemagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 12:07

Zetta schreef:
Het klopt wel dat ieder veulen anders is en het liever anders wil.
Mijn veulen heeft tot haar 2 maand tussen de koeien gestaan en niemand heeft haar ooit aangeraakt want ze waren toch van plan haar te verkopen. Niemand was ook bij de geboorte.
En nu is het echt een aandachtsvragertje en komt altijd naar mij toe, ik weet zelfs nog dat toen ik haar ging bezichtigen dat haar moeder aan de andere kant van de wei stond in volle schrik en dat zij naar mij toe kwam om op mijn vingers te knabbelen.

haha wat schattig! ik heb nu geprobeerd met zweep ze wil nu wel dat ik haar aai <3 zo lief! nog wel een beetje bang maar het komt wel bedankt voor alle tips! ;) ik ben jullie heel dankbaar als er weer iets is, maaak ik zeker weer een forum op bokt.nl! m'n BFF is nou op vakantie en ze zal versteld staan van de vooruitgangen die we nu hebben :+ Super bedankt allemaal!