Paard wordt gek op de wei...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jootjee

Paard wordt gek op de wei...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 15:44

Hallo allemaal!

Sinds ik met mijn paard verhuisd ben naar een nieuwe stalling is mijn slome merrie veranderd in een wilde hengst.. :+
Vanaf het moment dat wij op de nieuwe stalling kwamen is ze een compleet ander paard. Super vrolijk, aanhankelijk..gewoon heel blij lijkt ze met haar nieuwe plekkie :) Het enige probleem is dat haar 'blije' gedrag vaak doorslaat naar gestoord gedrag...wanneer er merries langs haar stal komen worden ze helemaal gek, dat wil zeggen heel hard hinniken, rondjes rennen, slaan met de voorbeen, flemen. Wanneer ik met haar aan de hand de gang door loop dan is het net een hengst zoals ze door de gang loopt te paraderen..ze is dan compleet in een andere wereld lijkt het..totaal niet meer te controleren, hoort of ziet niets meer.
Met dit gedrag heb ik om leren gaan en door wat aanpassingen (bijv. andere stal met alleen een ruin naast haar) gaat dit nu gelukkig redelijk goed :)

Het probleem waar ik nu alleen tegen aan loop is dat ze niet meer rustig in de wei kan staan..Zo'n 2 maanden geleden is de pony waar zij mee in de wei stond weg gevallen en sinds dien heeft zij een tijd alleen gestaan. Dit is niets anders dan problemen geweest...ze kan niet naast merries staan want ze verwond zichzelf gewoon door het gepiep en slaan tegen de draad.. wanneer ze naast paarden staat die ze niet zo 'leuk' vind is ze alleen maar aan het rennen..tot het zweet van haar af druipt.. Nu staat ze samen met een ruin in de wei. Dit leek goed te gaan, maar wanneer 1 van de andere paarden uit de wei wordt gehaald om bijv te gaan rijden begint ze te rennen en houdt ze niet meer op.

Waar dit nu in resulteert is dat ze iedere dag na ongeveer een uur weer naar binnen gehaald wordt omdat ze zo gek wordt dat het gewoon niet meer verantwoord is.. Dit is natuurlijk ten eerste niks voor het paard om iedere dag maar een uurtje buiten te komen en ten tweede ben ik bang dat het een keer echt mis gaat.. (ze heeft al een keer haar hele voet open gehaald omdat ze vast zat in de draad..)

Is er iemand die dit gedrag herkent of iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?? Ben een beetje ten einde raad :?

Ik heb hier ook al met de dierenarts over gesproken omdat ik dacht dat het misschien een hormoonkwestie zou zijn..de dierenarts sloot dit eigenlijk uit aangezien ze totaal niet hengstig is..

MilesNF

Re: Paard wordt gek op de wei...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 15:47

Wanneer ben je verhuist? Het klinkt of je paard veel veranderingen heeft meegemaakt, verhuizing, nieuwe maatjes, maatjes die weer weg gaan. Misschien heeft ze daardoor last van stress, wat hopelijk overgaat als ze goed gewent is aan haar nieuwe stekkie en ritme.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 15:49

misschien een idee om een shetje te zorgen die altijd bij haar kan blijven??

mijn paard deed in het begin ook zo als jij beschrijft ik heb toen een veulen er bij gekocht en ze is helemaal veranderd omdat haar maatje gewoon altijd bij haar is

Jootjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 15:51

Het is al zo'n 7 maanden geleden dat we zijn verhuisd. Daarnaast zijn bijna alle paarden die daar staan haar maatjes van de oude stal (deze stal stopte ermee en zijn zo'n beetje met zn alle verhuisd)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:09

Volgens mij is ze het er niet mee eens dat ze alleen staat. Waarom mag ze niet bij andere paarden?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:12

Zie je haar wel hengstig?
Want eigenlijk vind ik het wel als hormoonkwestie klinken :o
(er zijn ook merrie's met hormonale problemen die zelfs op andere paarden springen alsof ze een hengst zijn)
Het is vrij onlogisch dat ze reageerd op merrie's eigenlijk..

Jootjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 09:24

Ze staat nu met een ruin in de wei. Dat gaat op zich wel goed, het is alleen niet dat ze dikke vrienden zijn..
Ik durf haar eigenlijk niet meer bij een merrie te zetten (haar vorige maatje was wel een merrie)..ben beetje bang wat ze gaat doen..

Normaal gesproken zie ik haar duidelijk hengstig. Dit jaar is ze 1x hengstig geweest (ergens april/mei, weet niet meer precies) en daarna eigenlijk niet meer.
Het vreemde is dat hengstige merries wel heel erg op haar reageren. Gaan voor haar stal stil staan, pissen...je weet wel

Zelf vind ik het ook als een hormoon kwestie klinken..daarom wilde ik graag jullie mening erover :) Misschien zag ik ze wel vliegen he :+

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:32

mexxje @ [OPG] Dekkende merrie?
Misschien heb je iets aan dit topic?

Snap eigenlijk niet waarom de DA niet denkt dat het een hormoonkwestie is overigens :+
Juist het niet hengstig zien is iets afwijkend in haar geval

Lover97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:34

mischien moet je een vast vriendje voor haar kopen,een kip in de stal kan genoeg zijn.

Jootjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 10:52

Een kip....? Denk niet dat de stal eigenaar daar heel blij mee zal zijn :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 11:23

Al eens bedacht of ze op deze stal wellicht totaal ander voer krijgt, waar ze dan blijkbaar nogal sterk op reageert. mogelijk andere hoeveelheden of zo........

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 11:25

Jootjee schreef:
Ze staat nu met een ruin in de wei. Dat gaat op zich wel goed, het is alleen niet dat ze dikke vrienden zijn..
Ik durf haar eigenlijk niet meer bij een merrie te zetten (haar vorige maatje was wel een merrie)..ben beetje bang wat ze gaat doen..

Normaal gesproken zie ik haar duidelijk hengstig. Dit jaar is ze 1x hengstig geweest (ergens april/mei, weet niet meer precies) en daarna eigenlijk niet meer.
Het vreemde is dat hengstige merries wel heel erg op haar reageren. Gaan voor haar stal stil staan, pissen...je weet wel

Zelf vind ik het ook als een hormoon kwestie klinken..daarom wilde ik graag jullie mening erover :) Misschien zag ik ze wel vliegen he :+

ik vind dit ook wel heel erg klinken als hormoon problemen hoor.
wat je kunt proberen is om moody mare van de paardendrogist te bestellen en haar dit te geven.
heel vaak werkt dat namelijk wel

Jootjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 13:38

De dierenarts is aankomende week op stal. Toch nog maar eens een keer vragen dan.. Was niet mijn eigen dierenarts waar ik toen mee gesproken heb..dus wie weet heeft mijn eigen DA er toch wel een andere idee over :)

Moody mare..ik zal eens kijken of dat misschien wat is voor haar. Bedankt voor de tip iig!

Jootjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 13:54

Is er iemand die ervaring heeft met het 'moody mare' kruidenmengsel? Goede/slechte ervaringen..? Ben wel heel benieuwd

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:57

Ja, ik kende iemand die 't haar paard gaf en haar paard reageerde heel raar. Veel sterker hengstig dan normaal. Gillen, rennen. Niet echt wat je zien wilt.

Zelf betere ervaringen met Provarium Breeding van de Groene Os.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:04

Ik kocht mijn paard, super super braaf, nuchter in de kop en nergens van onder de indruk. Hij veranderde bij mij als een blad aan de boom. Hinniken en schreeuwen op stal (op de wei ging het wel gelukkig) hij was niet meer te rijden, ging aan de kletter en stond vervolgens te trillen op zijn benen..hij viel me zelfs extreem veel af. Ik was ten einde raad! Ik durfde er al niet eens meer op..vriendin raadde me aan om hem tijdelijk naar haar stal te halen, kijken hoe die dan zou zijn..uiteindelijk dat gedaan en ik had het paard weer terug dat ik kocht.

Wat ik wil zeggen is, is je paard wel zo op haar gemak op haar nieuwe stal als jij denkt dat ze is?

Jootjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 14:48

Sjaa altijd moeilijk te zeggen of ik haar gedrag wel goed lees. Ze is met rijden nog steeds haar rustige zelf, zet geen stap verkeerd. Wanneer we naar buiten gaan wil ze alleen maar terug naar stal.
Ik heb echt niet het idee dat ze ongelukkig is daar. Mensen die haar al 10..15 jaar kennen zeggen allemaal dat ze haar nog nooit zo gelukkig hebben gezien.

Moeilijk moeilijk...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:54

Hmm dat maakt het idd lastiger..konden ze in zo'n geval maar praten hé..