bijten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RenskeXx

bijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 11:36

Mijn hengstje van 1 jaar is meestal heel lief. kan gewoon bij hem in de wei, borstelen(zonder vast te zetten) en vanalles.
Maar als ik hem aan het halstertouw doe gaat hij de hele tijd op het touw bijten en dat is heel lastig.
Ook vastzetten lukt niet want dan gaat hij ook bijten op het touw en trekken.

Hebben jullie tips om dit af te leren?

FirebirdM

Re: bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:32

Dat jonge paarden dingen vastpakken met hun mond is helemaal niet vreemd, ze zijn gewoon erg speels en nieuwsgierig. Op den duur verdwijnt het meestal wel, maar als je er echt veel last van hebt kan je overwegen om wat anti-bijtpasta of -spray op het touw te doen. Dit geeft een vies smaakje, waardoor het voor je paard niet fijn is om op het touw te bijten. Meestal gebruiken ze dit voor paarden die op hout knagen, dus het is gewoon te verkrijgen bij ruitersportzaken.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:35

M'n ruin van 5 jaar doet dit nog steeds :j.
Gaat er met de tijd wel uit hoor (denk ik, hoop ik :P).
Afleren doe je dat niet, ik zou het gewoon laten en er op letten dat hij het touw niet losmaakt. Afstraffen heeft geen zin, omdat het hoogst waarschijnlijk speelsheid is. Paarden die de tanden wisselen willen ook wel eens veel bijten, maar daar heeft die van jou nog geen last van ;)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:58

Verzorgpony van 2 jaar en een paar maandjes dat ik aan het opvoeden ben gaat altijd "als ze het moeilijk vindt" (lees: ik mag ook niks van jullie!) op het vastklik-stukje van haar halstertouw staan kauwen inderdaad, ik ruk het er dan gewoon consequent weer uit (of zelfs eerst nog door de mond heen, dat vinden ze vervelend, leert ze wel af). Zou ik niet al te hard doen trouwens.

Maar het is inderdaad ook een deel nieuwsgierigheid/speelsheid, want ook die van mij kauwt op alles dat ze tegenkomt en wil onderzoeken.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 14:08

Als je het niet erg vind moet je het laten gaan, maar zo als je zelf zegt vind je het lastig en ik zou het ook zelf niet willen, ook niet omdat het speels is.
Het is iets wat jij niet wilt, en als jij het niet wilt mag het niet gebeuren en moet je consequent zijn!
Gelijk afstraffen, en dit blijven doen tot hij het laat.

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 14:31

Wij hebben dat ook eens gehad, we deden toen een extra oud touw aan het halster dat hij in zijn mond mocht (hij leek soms net een hondje dat zijn eigen riem vast hield). Wij hebben het nooit als vervelend beschouwd. Toen hij drie was en we hem inreden hield hij er vanzelf mee op.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 14:40

Die van mij loopt ook altijd met zn touwtje in zn klep hihih. Op stal hoorde ik dat het ook iets met de tanden kan zijn?

Maar als je er vanaf wilt idd gewoon consequent zijn, zeker met een hengst. Die maken zo misbruik van die ene keer dat je er net even niks van zei :P

Jill_Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 08:19

Nou ik heb een tinker van 5 en hij bijt echt overal in, als je
hem aan het poetsen ben in het hout, als ik hem aansingelt in me rug, en als ik hem uit de wei haal pakt hij zijn touw beet,
dat is opzich best wel een raar gezicht want hij loopt zelf naar
zijn stal met zijn touw in zijn mond, en als ik het touw wil pakken
gaat hij gewoon stil staan en loopt hij niet meer mee,
maar als ik gewoon met hem buiten ga wandelen is er niks aan
de hand en kan ik gewoon met zijn touw in mijn hand lopen,
gek beest <3

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 14:11

Dat in je rug bijten zou ik hem toch echt voor afstraffen Jill_Prince. Lijkt me niet echt wenselijk gedrag.
In het hout ook niet trouwens. :+

Soesannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:47

Ik zou het eerst proberen met een antibijt pasta zodat het voor hem onprettig wordt om in te bijten. Je kan hem ook aan een ketting zetten, vindt ie waarschijnlijk lang niet zo lekker als een touw.

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:51

ik heb sinds kort een nieuw paard, en die pakt ook alles vast. Ik vind dat nog wel eens lastig als ik zijn hoofdstel in wil doen. Want dan begint hij ook te bijten in de teugels, als ik met hem naar de bak loop dan pakt hij ook altijd de teugels vast. Zou dat misschien ook een soort spanning kunnen zijn?