Pollenallergie netje op wedstrijden, verklaring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vanky

Pollenallergie netje op wedstrijden, verklaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 16:40

Hoi :)

Mijn paardje heeft erge last van pollenallergie wij hebben hiervoor pollendruppels van PUUR, in het land heeft ze een pollen/vliegen kap
op van EJ en met rijden een netje tegen de pollen.
Wij rijden hier nu 2 maanden mee en op wedstrijd vraagt mijn moeder het nu, meestal mag ie dan opblijven maar we hebben
al 2 keer gehad dan ie af moest. wat dus uitloopt op een rampen proef (botst tegen hekjes aan, bit vast, hoofdschudden,
aan de kletter gaan)

Ze zeggen dan dat je een verklaring moet hebben voor dat netje en zonder mag hij niet opblijven en krijg je een punt aftrek voor
verzorging in het geheel.

Heeft iemand hier ervaringen mee? Waar kun je die verklaring vandaan halen? kost dat geld? wat kan je op de neus doen voor 6 min. tegen de pollen? (ivm. 6tal proef)

Het gaat om dit netje (en deze pony ;) ) (zelf vind ik het niet storend, vanuit de jury auto zie je het bijna niet)
Afbeelding

:wave:

Anoniem

Re: Pollenallergie netje op wedstrijden, verklaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:41

Je kan bij de KNHS dispensatie aanvragen volgensmij :)
Ik zou er dus eens een mail/telefoontje aan wagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:45

Idd KNHS even mailen of bellen..

Vind het trouwens wel flauw dat jury's hierin zo kinderachtig doen.. :n Ik zou je er gewoon mee laten rijden :j Je ziet het ook amper, het heeft een duidelijke functie en is geen hulpmiddel.. Snap niet eens waarom voor zoiets dispensatie nodig is.. Oornetje mag nu ook..

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:46

Je moet een DA-verklaring hebben. Heb je die niet dan mag de jury je idd verplichten het ding af te halen.
Ik rijd zelf ook een paard met een pollenallergie en die heeft een DA-verklaring voor rijden met een neusnetje (overigens rijd ik met hetzelfde netje als op de foto). Heb ik bij me op wedstrijden zodat er nooit geen gezeur over bestaat.
Even contact opnemen met je DA dus!

Kreeg laatst een opmerking van de jury "weet u wel dat u daar een verklaring voor moet hebben, mevrouw?"

"Ja, dat weet ik en die heb ik. Kan ik u zo laten zien" was voldoende om te mogen starten.

Staat overigens gewoon in de reglementen vermeld:
http://www.knhs.nl/kennisbank-zoek.asp
Laatst bijgewerkt door Sim op 13-08-10 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:47

Ik heb ooit (5 jaar geleden (?)) dispensatie aangevraagd voor het pollennetje, maar ik kreeg het niet. :n
Misschien met een verklaring van de DA?

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 16:52

Ik ga morgen even langs, op de site staat idd dat ze dat doen.
(ze moet morgen zowieso haar jaarlijkse enting halen dus we moeten er al heen :j ) Daarom vraag ik het nu ook.
niet dat ik morgen als ik terug kom hoor dat het via de da moet.
er staat ook dat je hem de dag erna al kunt ophalen :)

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:55

Wij hebben een paardje op stal met het zelfde. Ze rijd niet met een netje en hij staat daar ook niet mee in de wei. Zij smeert Luuf in zijn neus. Ik smeer het bij mijn pony in haar neus voor stof. Het helpt echt omdat veel stof in mijn geval daaraan blijft plakken. Misschien kun het het proberen als je een proef gaat rijden :).

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 21:33

ik moet morgen om 6 uur me bed uit omdat ik moet starten in hoofddorp dus ik kan het niet meer halen, helpt uierzalf misschien ook voor die 6 minuten ?

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:46

Zou best kunnen hoor, dat is ook vet :j.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:48

Lianne84 schreef:
Ik heb ooit (5 jaar geleden (?)) dispensatie aangevraagd voor het pollennetje, maar ik kreeg het niet. :n
Misschien met een verklaring van de DA?

Klopt, het is een jaar of 3 geleden veranderd.

Yannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:58

ik zag het bijna niet, ik vind het niet echt storend en als ik een jury was had ik het niet erg gevonden...

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 00:18

kun je (als je m toch echt af moet laten tijdens de proef) niet beter 1 punt aftrek krijgen op je algemene indruk dan de hele proef zwalkend, vol protsest ed rijden?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:15

Als je paard volgens de jury niet aan de vereiste optoming voldoet, mag je gewoon niet starten. Als jij je bloes niet dicht hebt, mag je ook niet starten. Zelfde verhaal.
Alhoewel...mss zijn er wel mannelijke juryleden die dat wel leuk vinden?

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:17

ik heb er laatst iemand mee zien rijden op wedstrijd,, een z combinatie

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:18

in het voorjaar start ik ook met een pollennetje. Ik heb gewoon een verklaring van de dierenarts :) En ik heb ook van die druppels van puur maar die werken voor geen drol :P Ik was ze op een gegeven moment vergeten en ik merkte geen verschil. Misschien werkt dat spul van die advertentie wel? Die heb ik ook, en gebruik ik als ze er heel erg last van heeft. Ik moet ff nadenken hoe dat spul heet hoor, maar het is een soort van poeder of iets dat je in de neus spuit..

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:19

Een Da verklaring is vaak geen probleem hoor.Denk dat ik hier niet eens iemand voor langs hoef te laten komen en het zo op kan halen.
Voor morgen:gewoon doen of je neus bloed en als de jury er wat van zegt kun je hem er altijd nog afhalen!

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:21

_Claire schreef:
in het voorjaar start ik ook met een pollennetje. Ik heb gewoon een verklaring van de dierenarts :) En ik heb ook van die druppels van puur maar die werken voor geen drol :P Ik was ze op een gegeven moment vergeten en ik merkte geen verschil. Misschien werkt dat spul van die advertentie wel? Die heb ik ook, en gebruik ik als ze er heel erg last van heeft. Ik moet ff nadenken hoe dat spul heet hoor, maar het is een soort van poeder of iets dat je in de neus spuit..

ik weet alweer hoe het heet: nostrilvet!!! :)

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:23

Ik start er ook mee, tot nu toe is geen een jury er nog over begonnen of gevallen.
zonder is geen doen met mijn paard (al heb ik het nu een hele poos al niet meer geprobeerd) maar voorheen ging mijn hele aanleuning naar de grootjes omdat hij gewoon continu met zijn hoofd aan het slaan was, ook niet echt bevordelijk voor de nek :=

Vind het stiekem toch belachelijk dat je er een DA verklaring voor moet hebben, alsof je voor de lol met zo'n ding gaat rijden :? vind het nou niet bepaald mooi staan, maargoed als het voor mijn paard de uitkomst is (wat zo is) wie ben ik dan om met alle geweld zonder te gaan rijden? :)

Persoonlijk vind ik dat ze die regel best gelijk mogen trekken met een oornetje, daar kun je veel meer 'misbruik' van maken dan dit onschuldig netje, maar wie weet komt het nog eens... :)

_Claire: die advertentie heb ik idd ook meerdere malen voorbij zien komen, maar heb toch twijfels of dat wel echt werkt, en of dat wel zo fijn voor het paard is? aangezien het een soort laagje in de neus vormt , maar misschien denk ik wel te ver :+
Laatst bijgewerkt door magic_lover op 14-08-10 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:24

Dispensatie van de KNHS is niet meer nodig, veeartsverklaring wel. Even de veearts een briefje laten schrijven en die in je paspoort doen.

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:26

magic_lover: mijn pony deed in ieder geval niet NOG gekker :P Nee mijne deed vrij normaal. Ik denk dat ze een verklaring willen omdat je het ook tegen de vliegen oid kan doen? Maar waarom mag je dan wel zomaar met oornetje starten?? Hmm ik snap de knhs niet..

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:32

Hmm nou zal eens een keer contact opnemen met de KNHS wat de logica erachter is, ben wel benieuwd :D

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:37

is goed en wil je het mij dan even laten weten? Ben ook wel benieuwd :)

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 10:04

Ik ga de verklaring zometeen ophalen bij de da :j

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:24

okee mooi zo :) Succes op wedstrijd!

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 18:01

Maar een punt aftrek of op de kletter gaan dan maar een punt aftrek maar waarom doen ze daar zo moeilijk over?