Pony loopt in de weg bij het geven van voedsel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Daydreamer_

Pony loopt in de weg bij het geven van voedsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 16:16

Hallo,

Ik heb een kudde van 2 Shetlanders en 3 Mini-appaloosa's. De meest dominante van hen is een merrie van 4 jaar. Nu heb ik een probleem met haar als het op het geven van voedsel aankomt. Wanneer ik er wil voor zorgen dat elke pony hetzelfde aantal wortels krijgt, komt ze voor mij staan zodat ik de anderen niets kan geven (terwijl die mooi hun beurt afwachten). Als ik haar dan toch kunnen ontwijken heb, loopt ze gauw achter de pony waar ik de wortel wou aan geven zodat die toch niets krijgt.
Soms gooi ik gewoon enkele wortels op de grond zodat de anderen in ieder geval ook iets hebben gegeten, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Nu heb ik enkele boeken gelezen waarin men schrijft dat je beide armen vooruit moet steken om haar niet in jouw zone te laten komen, maar ze stapt gewoon onder mijn armen door. En als ik tegen haar duw zit ik met het probleem van tegendruk.
Vertrouwen heeft ze genoeg in mij, respect daarentegen...

Mijn vraag is dus: Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn pony niet steeds in de weg loopt wanneer ik eten wil geven?

Alvast bedankt!

jesito

Re: Pony loopt in de weg bij het geven van voedsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:19

Zet de dominante even appart en laat die haar worteltjes daar eten zodat de rest gewoon ook rustig kan eten.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:19

Maak verschillende voerplekken en geef de dominante pony als eerste de wortelen en dan de rest. Klaar!

_Daydreamer_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 16:54

jesito schreef:
Zet de dominante even appart en laat die haar worteltjes daar eten zodat de rest gewoon ook rustig kan eten.

Zou ze zich dan niet gestraft voelen? Het is namelijk een heel aangenaam dier, enkel wanneer het etenstijd is toont ze dat ze bovenaan in rangorde staat, voor de rest doet ze niets verkeerd.

_Daydreamer_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 17:01

polly2 schreef:
Maak verschillende voerplekken en geef de dominante pony als eerste de wortelen en dan de rest. Klaar!

Dat hadden we ook al een keer geprobeerd, maar ze is o-zo snel! Ze laat nog liever een wortel liggen zodat ze de anderen kan gaan wegjagen :P.
Ze krijgen ook niet zo heel veel worteltjes, zo'n 3-tal per pony die we dan middendoor snijden... om wat extra vitamine A binnen te krijgen.

milla99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:07

je zou de meest dominante pony aan het halster+halstertouw kunnen laten eten, en dan zelf vasthouden of er gewoon naast gaan staan

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:09

_Daydreamer_ schreef:
jesito schreef:

Zou ze zich dan niet gestraft voelen? Het is namelijk een heel aangenaam dier, enkel wanneer het etenstijd is toont ze dat ze bovenaan in rangorde staat, voor de rest doet ze niets verkeerd.

dit doe ik bij mijn paard ook. Heb met prikpaaltjes een stukje afgezet, zodat ze rustig haar emmer leeg kan eten. Doe ik dit niet, dan eet de pony (haar beste vriendje) alles op.

Ze komen na het eten weer bij elkaar, en dan is er niks aan de hand, dus ik zou me daar niet te druk over maken. Zorg dat als je een stukje afzet op te voeren, dat er ook wat te knabbelen valt als ze klaar is met haar wortels, dan ziet ze het waarschijnlijk meer als een leuk uitje! (knabbelen in de zin van: wat gras, of een klein plukje hooi zodat ze bezig blijft als de rest nog niet klaar is)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:12

_Daydreamer_ schreef:
jesito schreef:

Gestraft waarom???
Je pony zal alleen blij zijn dat ze met rust haar wortels kan eten.

_Daydreamer_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 17:26

jesito schreef:
Gestraft waarom???

Zij kan in alle rust eten, de anderen jagen haar niet weg. Ik vroeg me alleen af of ze het niet raar zou vinden dat ze ineens apart moet staan terwijl de rest bij elkaar mag blijven. Ik kan me niet verplaatsen in een paardenhoofd, maar ik zou me toch vragen stellen.
Maar goed, ik kan het eens proberen en zien wat het geeft...

_Daydreamer_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 17:31

@ milla99: Kan ik ook eens proberen!

@ danamuts: Daar kan ik me in vinden. Bedankt voor de uitleg!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:06

_Daydreamer_ schreef:
jesito schreef:
Gestraft waarom???

Zij kan in alle rust eten, de anderen jagen haar niet weg. Ik vroeg me alleen af of ze het niet raar zou vinden dat ze ineens apart moet staan terwijl de rest bij elkaar mag blijven. Ik kan me niet verplaatsen in een paardenhoofd, maar ik zou me toch vragen stellen.
Maar goed, ik kan het eens proberen en zien wat het geeft...

Zal ze zeker even raar vinden maar een paard is allang blij als die dan zijn worteltjes krijgt en als die daarna gewoon lekker terug kan bij zijn groepje heeft die niks gemist, toch.
Probeer het anders gewoon eens, of simpel zoals hierboven word gezegd.
Dat je haar even een halster om doet en vast houd.

De eerste keren moet ze misschien wennen even appart te staan en misschien niet leuk maar voor de anderen is het ook niet leuk als zij alle worteltjes van hun op eet.

_Daydreamer_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 18:36

jesito schreef:
Zal ze zeker even raar vinden maar een paard is allang blij als die dan zijn worteltjes krijgt en als die daarna gewoon lekker terug kan bij zijn groepje heeft die niks gemist, toch.
Probeer het anders gewoon eens, of simpel zoals hierboven word gezegd.
Dat je haar even een halster om doet en vast houd.

De eerste keren moet ze misschien wennen even appart te staan en misschien niet leuk maar voor de anderen is het ook niet leuk als zij alle worteltjes van hun op eet.

Ok, ik zal dat hier morgen eens uittesten! :)

Fjordentroll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:32

milla99 schreef:
je zou de meest dominante pony aan het halster+halstertouw kunnen laten eten, en dan zelf vasthouden of er gewoon naast gaan staan

Ik denk dat je inderdaad aan het halstertouw moet doen.

_Daydreamer_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 20:57

Fjordentroll schreef:
denk dat je inderdaad aan het halstertouw moet doen.

Ik zal het allebei eens proberen en kijken wat het beste werkt. ;)

Portje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 11:54

in een manege op kamp was het ook zo, en die haf werd hartstikke mager, uiteindelijk hebben ze haar steeds apart gevoerd