Gedragswijzigingen nav kuddewijzigingen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Gedragswijzigingen nav kuddewijzigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:10

Mijn pony,die ik nu iets meer dan 3 maand heb,staat lekker 24/7 in de weide.
Met een gemengde ponygroep.
Toen hij daar kwam,stonden er 3 ruinen,met wie hij goed om kon gaan(en nog wat merries.)
1 ruin was de baas,samen met een merrie,geen vuiltje aan de lucht.
Mijn pony paste zich keurig aan.
De 3 ruinen zijn weggegaan en een tijdje is mijn pony de enige ruin in de kudde geweest.
Hij kon prima met 'zijn'merries,geen kwaad gedrag.

Sinds iets meer dan een week zijn er 3 ruinen bijgekomen.
2 ervan geven geen problemen,zijn onderdanig en passen zich netjes aan.
De ander is wat dominanter,en lijkt te 'strijden'met mijn ruin.
Soms denk ik echt dat mijne ondergeschikt is,want de andere ruin jaagt hem regelmatig weg bij het voer.
Maar mijn ruin schijnt wel op een merrie te springen hoorde ik net :o
De andere ruin doet dit ook,maar dan bij een andere merrie.
Het lijkt wel alsof ze denken dat ze hengst zijn.
Mijn pony is qua gedrag ook net een hengst...van de week wilde hij stijgeren op het erf toen 'zijn'merrie aan de hand het erf op geleid werd.
Eergisteren wilde hij als een gek de weide inrennen,ik heb hem een flinke beuk gegeven...als hij dan de weide inkomt wordt hij vervolgens wel weer achterna gerend door de andere ruin.

Kortom,onrust.
Kan ik hier iets mee?
Hoe verloopt dit normaal gesproken?In de natuur zijn er natuurlijk geen ruinen,maar hengsten..dus dat is niet echt vergelijkbaar denk ik?

Themba

Re: Gedragswijzigingen nav kuddewijzigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:24

Ik zeg opknuppen die lamlullen hihi
Hij is wel erg veranderd ja en hij wil op die van mijn :(
Echt hengsten gedrag tussen die 2 onderling!! Hopen dat ze het snel uitvechten of laten rusten
Zodat het in de wei rustiger word!!
Maare jij kan der niks aan doen he niet jouw schuld en kim trapt wel van der af!!
Die laat er niet zomaar 1 opzitten bah

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:38

Een ruin is een gecastreerde hengst, dus zoveel anders is hij in wezen niet. Een ruin maakt namelijk ook nog steeds hormonen aan al is het in veel mindere maten.

Wat je nu hebt is dus natuurlijk gedrag. Teveel ruinen op één weide. Splitsen dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:42

splitsen is niet aan mij,maar aan de pensionhouder.
maar het gekke is,hiervoor stonden er ook 4 ruinen en dat ging dus wel goed...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:45

Dan kun je het alleen maar afwachten. De vorige groep was al bevestigd in rangorde en voelde zich blijkbaar wel prettig bij elkaar. Dat hoeft uiteraard niet altijd zou te zijn.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:07

Het is natuurlijk erg logisch, jouw ruin heeft de dames lange tijd voor zichzelf gehad. Dieren van hetzelfde geslacht zijn altijd de grootste concurrenten! Daarbij houden ruinen wel van een stevig potje stoeiwerk, waarmee ze ook hun onderlinge verhouding proberen vast te stellen. Ik heb zelf ook een dominante ruin en het wordt na een paar weken vanzelf minder! Die van mij zal ws nooit ophouden met ouwehoeren met de andere jongens, maar de echte strijd is dan allang voorbij!
Ik zou het gewoon afwachten, rangorde bepalen duurt soms wel een paar maanden! Geef ze de tijd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:09

geef het ook wel de tijd hoor.
mijn poown is normaal alles behalve dominant(wel eigenwijs)maar nu is het echt irritant met zn hengstengedrag.
maargoed,de andere ruin is wel hoger in rang dan hij dus het komt goed denk ik zo...

_Jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:27

Jessix schreef:
Een ruin is een gecastreerde hengst, dus zoveel anders is hij in wezen niet. Een ruin maakt namelijk ook nog steeds hormonen aan al is het in veel mindere maten.

Wat je nu hebt is dus natuurlijk gedrag. Teveel ruinen op één weide. Splitsen dus.

En ruin is totaal anders dan een hengst, en behalve dat hij minder hormonen aan maakt ligt de hele hormoonregeling over hoop.
Dit is ook absoluut geen NATUURLIJK gedrag, en wij hebben er hier op onze pensionstal ook veel mee te maken gehad (uiteindelijk besloten dat wij geen ruinen meer willen omdat de meeste ruinen de rangorde niet goed kennen en daardoor de hele kudde verstoren).
Wat wij eerder wel eens deden is de groep (vervelende) ruinen een tijdje appart van de kudde zetten zodat ze zelf het zelf uit konden vechten zonder dat de rest van de kudde er last van had. Zodra de rangorde bepaald was zette we eerst de ruin die het laagst in rangorde stond terug bij de kudde, als die gewend was de volgende, en als laatste de ruin die het hoogst in rangorde staat. Zo komt de 'vervelendste' ruin als vreemdeling de kudde binnen waardoor hij als het goed ik de hele kudde over zich heen krijgt en dan meestal geen praatjes meer heeft.

Je moet trouwens erg oppassen met ruinen die dekken, behalve dat ze rugschade kunnen veroorzaken kunnen ze de merrie ook onvruchtbaar maken! Omdat de hormonale regeling van de ruin verstoord is zit er geen 'stop' meer op en blijven ze de merrie dekken zo lang ze het goed vind, en dit is dus de hele hengstigheid door omdat de merrie maar niet drachtig wordt en het dus toe blijft staan. Het gevolg is dat de baarmoeder vervuild raakt door het overdreven veel dekken, met alle gevolgen van dien.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:08

_Jacqueline_ schreef:
En ruin is totaal anders dan een hengst, en behalve dat hij minder hormonen aan maakt ligt de hele hormoonregeling over hoop.
Dit is ook absoluut geen NATUURLIJK gedrag, en wij hebben er hier op onze pensionstal ook veel mee te maken gehad (uiteindelijk besloten dat wij geen ruinen meer willen omdat de meeste ruinen de rangorde niet goed kennen en daardoor de hele kudde verstoren).
Wat wij eerder wel eens deden is de groep (vervelende) ruinen een tijdje appart van de kudde zetten zodat ze zelf het zelf uit konden vechten zonder dat de rest van de kudde er last van had. Zodra de rangorde bepaald was zette we eerst de ruin die het laagst in rangorde stond terug bij de kudde, als die gewend was de volgende, en als laatste de ruin die het hoogst in rangorde staat. Zo komt de 'vervelendste' ruin als vreemdeling de kudde binnen waardoor hij als het goed ik de hele kudde over zich heen krijgt en dan meestal geen praatjes meer heeft.

Je moet trouwens erg oppassen met ruinen die dekken, behalve dat ze rugschade kunnen veroorzaken kunnen ze de merrie ook onvruchtbaar maken! Omdat de hormonale regeling van de ruin verstoord is zit er geen 'stop' meer op en blijven ze de merrie dekken zo lang ze het goed vind, en dit is dus de hele hengstigheid door omdat de merrie maar niet drachtig wordt en het dus toe blijft staan. Het gevolg is dat de baarmoeder vervuild raakt door het overdreven veel dekken, met alle gevolgen van dien.

Hoezo liggen de hormonen overhoop bij een ruin? Wat gebeurd er dan in het paardenlichaam volgens jou die dat veroorzaakt? Verder beschrijf je het gedrag van een groep ruinen wat vervelend is in de kudde, maar denk je niet dat een groep hengsten in een kudde met merries net zo goed vervelend zal zijn? Is het in beide gevallen dan niet beter om ze gescheiden te houden? Dus mannetjes bij de mannetjes (al dan niet gecastreerd) en de vrouwtjes bij de vrouwtjes?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:28

En de boosdoener in dit verhaal is dus mijn ruintje.
Normaal ook een die graag wil spelen maar nooit zo dominant geweest is.
Ik heb vandaag ook de stalhoudster maar even gebeld of ze het wat extra in de gaten wil houden want ik voel me hier dus best banketstaaf over.
Maar volgens haar valt het allemaal wel mee.
Zij en haar man die eigenlijk zelf erg veel daar rond lopen hebben zelf nog niets vervelends gezien.
En ook zij zei al...de afgelopen tijd is er in d egroep erg veel verandert....andere pony's weg, nieuwe erbij en dat geeft even een tijdje wat onrust.
Toen ik haar aan de foon had, keek ze even over de heg en zei ze dat alle pony's bijna mediterend stonden te grazen.
Was wel blij dat te horen want het houd me wel bezig, zeker gezien ik nu zelf niet veel kan komem door een stom ongeluk.
Voor Drop is het ook nieuw om in zo'n kudde te staan, hij stond altijd samen met Onassa en een andere ruin.
Onassa en de ruin stonden altijd samen en Drop ging zo zijn eigen gang.
misschien als het nieuwtje van uitsloverij eraf is dat hij weer normaal doet.
De stalhoudster verwacht dat zelf ook eigenlijk wel.
Ik mocht me er thuis dus niet te druk over lopen te maken.
Wel grappig Dark dat jij ook net vandaag er een topic over geopent hebt :D
Drop zit ook best onder de wondjes op zijn lichaam, dus hij zal zeker ook terug gepakt worden op zijn gedrag.
Zo zal hij het vast wel afleren zich als nieuwkomer meteen zo macho te gedragen. }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:33

hahaha ja wij denken er beiden hetzelfde over...alle 2 eigenaren van dramruintjes... :7

maar fijn dat er toezicht wordt gehouden en dat het mee lijkt te vallen.
je voelt je toch wat schuldig als je pony onrust geeft.
en dat doen die van mij en van jou allebei 8-)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:56

Ja, ze hebben elkaar er een beetje mee besmet, maara ach....laten we maar zo denken, de besmetting zal vast met een goed weekje wel weer voorbij zijn en ik denk zelfs, dat als ik weer kan rijden en gaan een keer samen een bosrtitje maken dat ze misschien nog wel eens vriendjes kunnen gaan worden ook. :+
Je staat soms echt versteld van die dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 21:13

weidegenoten kunnen hun merries(die 'van mijn ruin zijn')inmiddels al niet meer fatsoenlijk de weide uithalen.
mijn ruin schijnt er op af te stormen met dreigen en willen bijten...

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 00:17

Ik had het er met je over, maar echt hoor, ik denk dat dit ook met een weekje wel weer over is.
Hij is nu gewoon wat gefrustreerd omdat hij de merrie kudde moet delen (neem het hem eens kwalijk, hij had ze allemaal voor zichzelf).
Op de vorige stal was ook een paard die dat een tijdje deed maar het ging vanzelf weer voorbij.
Je niet laten imponeren en hem gewoon met het halster touw weg jagen.
deed Anne ook en toen ging hij meteen weer weg.
Komt echt wel goed meid!

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:01

Vandaag deed flupje weer normaal... sit och geschrokken van de klomp naar zijn hasses ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:07

ja???ik rijd straks voor mijn nachtdienst ff langs,ff voeren. als ie zich niet gedraagt....dan.... }>

themba,kon je jouwe gewoon pakken nu?