Wat te doen als een hoek van de bak ineens eng is?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Wat te doen als een hoek van de bak ineens eng is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 16:38

Gisteren was ik aan het rijden in de bak met mijn verzorgpaard. We hadden al wat rondjes gereden en gestapt en gedraafd. Van het ene op het andere moment denkt Zorro dat een bepaalde hoek eng is. Stilstaan, achteruitlopen, hoofd hoog, oortjes naar voren, snuiven, teugels uit mijn hand trekken om de grond te besnuffelen, enz. Ik kon helemaal niets meer met hem. De andere kant van de bak was nog niet eng, maar vlak daarna wilde hij daar ook niet meer luisteren. We hadden al wat rondjes gemaakt, beide kanten op, en er was niets veranderd. Het was echt van het ene op het andere moment. Hij heeft dit wel eens eerder gedaan, en altijd is die bepaalde hoek eng. Het is een buitenbak, en er achter staat een akker vol met (hoog) mais, maar ook toen daar nog geen mais stond was het van het ene op het andere moment eng (toen leken het de brandnetels te zijn).
Ik heb geprobeerd hem door de hoek te krijgen, maar zonder resultaat. Toen afgestapt en hem mee de hoek door genomen met veel moeite. Daarna afgezadeld en met halster om nog een paar keer, beide kanten op, stappend en dravend, door de hoek (en rest van de bak), net gedaan of er niets aan de hand was. Later wilde ik hem nog even laten grazen, en dat doen we altijd vlakbij de akker. Normaal vindt hij het geweldig, maar hij duwde ons steeds opzij omdat hij overal gevaar zag. Dan nam hij een hapje en meteen hoofd weer hoog en snuiven.
Wat moet ik doen op zo'n moment? Ik rijd hem twee keer per week. Het kan best zijn dat hij de volgende keer dit niet weer doet, maar wat als hij het wel weer doet? Hoe zouden jullie het aanpakken?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:59

Ah de bekende bakkabouters. Hier zitten ze ook! Zo typische dat echt alle paarden er hier last van hebben in de zelfde hoek.

Wat te doen ik doe meestal gewoon doorgaan. Voorwaarts houden. Wat ik weleens wil doen in het begin is eerst halve bak gebruiken gaat dat goed driekwart en als dat goed gaat hele bak.
Merk je niet dat als je bv draaft of gallopeerd dat hij er makkelijker langs gaat?
Ik zou hem gewoon even streng aanpakken meestal is dat genoeg.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:09

Hallo,

Kan best zijn dat er echte kabouters zitten, maar dan in het model konijn ofzo. Ik heb een zijde bij de bak waar hoge begroeing staat en daar lopen wel eens hertjes in en die ritselen. brrrrr eng :D
Ik zou er niet teveel aandacht aan besteden. Mocht je paard die hoek niet inwillen, gewoon doorrijden alsof er niets aan de hand is. Bijv niet zelf gaan verstrakken omdat je weet dat je in die hoek problemen gaat krijgen. Bv op de hoefslag rijden, en bij het aankomen van die vreselijk enge hoek zoveel mogelijk doorrijden. Dus paard niet stil gaan zetten, niet gerust stellen etc. Klein beetje binnenstelling nemen, goed drijven met je binnenbeen en het gedrag verder compleet negeren. Dus snijd je paard de hoek af, springt ie weg, etc. gewoon doorrijden alsof er niets aan de hand is.
Hoe meer jij er aandacht aan besteed hoe meer je paard dat ook gaat doen.
Mijn ervaring is dat het zo het snelste over is.

Stel dat er echt een beest oid in de hoek zit waar paard bang van wordt: door gewoon te negeren en door te rijden denkt paard: o, er is dus niet aan de hand, want baasje vind het ook niet eng. Na een paar rondjes ga je waarschijnlijk wel verbetering zien.
Stel dat er niets aan de hand is en je paard je voor de gek houdt: o, mijn baasje kan ik niet voor de gek houden en ik moet gewoon aan het werk blijven.... En ook dan zal je waarschijnlijk na een paar rondjes verbetering zien.

Wat bij sommige paarden wel helpt is ze inderdaad stil zetten en gerust stellen, als dit niet werkt moet je het gewoon rijdend oplossen.

Succes ermee

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:37

Als hij het onder het rijden doet; probeer er geen aandacht aan te besteden maar gewoon door te rijden.
Geef je hem aandacht (door te belonen/gerust te stellen of te straffen) op het moment dat hij kabouters ziet, bevestig je zijn idee dat er 'iets is'. Zelfde geldt voor achteraf belonen; niet nodig, want er is immers niets engs.
Ben zelfverzekerd, jij bent degene die hem moet overtuigen dat er niets engs is door te doen alsof alles heel normaal is.
Ook niet de teugels of het halstertouw extra vastpakken op het moment dat je in de buurt van de kabouters komt dus, ook dan bevestig je zijn gedrag. Gewoon resoluut gaan (hoef je zeker niet voor te schoppen of te slaan, het zit in je houding), als jij de leider bent volgt hij jou.

Als het onder het rijden erger is dan aan de hand kun je ook eerst hieraan werken met grondwerk. Het kan helpen het eerst vanaf de grond aan te pakken, voor paarden is het volgen van iemand soms makkelijker als diegene ook daadwerkelijk voor hem/haar staat en loopt in plaats van erop zit.

corientjuhh

Re: Wat te doen als een hoek van de bak ineens eng is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:40

Wat ik gedaan heb is heel lang niet langs de 'enge' plek gaan en toen durfde me paard er wel weer langs ondertussen wel proberen
Heeft een maand geduurd nu geen gedonder meer :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 10:43

Het probleem was een beetje dat ik bitloos reed met een geïmproviseerd hoofdstel (wilde het uitproberen), en ik had er niet zoveel mee te zeggen. Eraf springen en door de hoek lopen aan de hand werkte beter.

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:32

Als je paard echt met geen mogelijkheid door die hoek te krijgen is, kan je ook proberen om al rijdend afleiding te bieden in de buurt van de hoek. Zolang jij maar degene bent die bepaald wat er gebeurt, is het niet erg als het paard de hoek niet doorgaat.

Zo kan je bijvoorbeeld de hoek expres afsnijden door gewoon een metertje binnenhoefslag te pakken, wend dan af vlak voordat hij z'n oortjes er op zet. Vervolgens combineer je het met een dressuuroefening, je vraagt meer stelling dan anders, eventueel laat je hem wijken voor je been, als het maar iets is dat hem bezig houdt. Als je het idee hebt dat je dat bitloos niet lukt, kan je ook tempowisselingen proberen. Vlak na het punt waarop het niet meer eng is beland je weer op de hoefslag en rijd je door alsof je niks bijzonders aan het doen bent. Op den duur zal je paard dan zo geconcentreerd bezig zijn met de oefeningen die je hem geeft, dat hij spontaan vergeet dat hij op bakspoken aan het jagen was. :)

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:27

Bij Almé helpt het om voorwaarts te houden, met binnenbeen de hoek in te duwen en met zweep begrenzen en wat binnenstelling te vragen, dat houd haar bezig.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 17:06

Niet te veel aandacht aan besteden, maar wel een kleine volte maken (10 meter) zodat je weer gelijk die hoek in gaat. Ik ken er eentje die het flikt omdat ze de oefening moeilijk vindt, vervolgens om zich heen gaat kijken/niet opletten zodat ze de oefening "niet hoeft te doen" en dan overal ineens van schrikt.

Consequent met voltes (10m, 15m, kleine voltes, grote voltes) die hoek in rijden en uitgebreid belonen als hij er braaf langs gaat. Dit net zo lang doen tot hij niet meer reageert.
En zelf niet doen of het eng is, maar gewoon op zijn reactie letten. Verder gewoon stelling blijven vragen en netjes voorwaarts houden. Hij dient op jou te letten en niet op de bakkabouters. Bakkabouters kunnen toch niet paardrijden. :)

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 12:24

Volte rijden in de hoek, goed stelling naar binnen in je volte... dan weer rechtuit en als je dan weer bij de hoek komt moet je de zijde daarvoor goed stelling naar binnen... richting schouderbinnewaarts bij wijze van spreken.
dat werkt bij mijn paardje altijd :D

pearl02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:23

dit heb ik ook heel lang gehad, en het vervelende was dat het elke dag weer een andere hoek was die eng was. ik ging dr dan juist langs rijden en dr veel belonen met mn stem en rustig houden met mn stem om haar te kunnen leren dat ze op me vertrouwd als het niet eng is, en haar vertrouwen te kunnen geven. dan ging ik steeds erlangs en steeds iets verder richting de volgende bocht, dus zegmaar steeds voltes langs de 'enge hoek' rijden en dan steeds de volte een stukje uitbreiden. dat hielp op dn duur ook wel.

Roxyyy2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 16:54

Veel langs die hoek laten gaan. als het niet gaat omdraaien en er weer langs totdat het goed gaat! en dan belonen

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 16:56

varander van hand via A X C en ga steeds meer naar de hoek toe ( iedere keer iets dichterbij)
of een kleine volte er lang en net zo lang tot hij er voor bij gaat
en goed je binnen been er bij houden
en net doen of er niks aan de hand is!
heeft ook gewerkt bij mijn monster

nonatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 17:05

de hoek ffe ontwijken &dan alsmaar dichter gaan of met korrels in de hoek staan en hem aanmoedigen ofzo

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 17:07

eventueel hem schoudervoor/schouderbinnenwaarts door die hoek rijden, en inderdaad, weinig aandacht aan besteden

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:47