Mijn ruin gedraagt zich steeds meer als hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Onassa

Mijn ruin gedraagt zich steeds meer als hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 13:48

Sinds een paar weken ben ik van stal verhuist.
Mijn ruin staat nu 24/7 in een kudde wat hij super vindt.
Alleen....hij krijgt echte hengsten streken.
Hij eigent zich maar even het gros aan merries toe.
Als een merrie zich aanbied is hij niet te beroerd om aan haar verwachtingen te voldoen.
Hij houd de andere ruinen (een daarvan staat al langer in de kudde) steeds op grote afstand.
Komen die wat te dichtbij, dan vliegt hij er meteen op af.
Hij doet wel niets dan dreigen en weg jagen, maar toch.
Ook gaat hij staan schrapen in de mest van merries en piest er dan overheen.
Dit heb ik echt nog nooit mee gemaakt en weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet.
Hij is altijd wel wat macho, maar dit gedrag is mij volkomen nieuw.
Hij is pas 7 geworden en is al met 1 jaar gecastreerd.
Zal dit enkel gedrag in de eerste weken zijn en dat het dan wat zal afnemen??
Wat denken jullie??
Ik vind dit niet leuk en zeker niet tegenover de eigenaren van de merries want die lopen toch op de kont/rug wel eens wat wondjes op.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:51

Ik herken het wel, mijn ruin is net zo. Hij stond in een kudde met zowel merries als ruinen, hij had de tijd van zijn leven :P De merries iets minder denk ik. Mijn ruin staat nu in een kudde met alleen ruinen, misschien dat het gedrag nu minder zou zijn maar ik durf het niet meer aan om het te proberen.
Ik denk dat er helaas weinig aan te doen is. Je zou kunnen wachten of het afneemt, maar de vraag is of de eigenaren van de merries ook willen wachten..

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 15:36

Het gaat om een groep van 11 pony's.
drop heeft eerst in een wen wei ernaast gestaan en nog twee andere ruinen.
Ze zijn vorige week tegerlijkertijd in de kudde gezet.
Misschien daarom even die strijd.
Zelf is hij ook niet geheel ongeschonden, want heeft aan beide zijde van zijn lichaam ook de nodige wondjes.
Nou vind ik dat niet zo spannend, dat gebeurt nu eenmaal in het begin en het is alleen wat laagjes huid/haar wat er oppervlakkig af is.
Vandaag kreeg ik berichr van een weide genootje dat hij zich momenteel netjes gedraagt.
Geen gemuit meer en hij staat nu veel samen met een merrie die hij waarschijnlijk nog kent van mijn eerste stalling, want daar stond die merrie toen ook.
Hopelijk blijft het dus zo.
Zelf kom ik er nu niet zoveel gezien ik een ongelukje gehad heb, maar heb de stalhouder wel even gemaild met de vraag hoe het nu gaat, of zij het een beetje in de smiezen willen houden.
Ik wil gewoon niet als nieuwkomer problemen krijgen vanwege zijn gedrag.
Gek beest ook! }:0

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:34

Gelukkig lijkt het goed te gaan! Hopelijk was het een tijdelijke actie van hem en laat hij de merries nu met rust?

Themba

Re: Mijn ruin gedraagt zich steeds meer als hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 18:26

Nou ik zou het echt niet accepteren hoor.. taas beetje merries in de wei gaan dekken..
(grapje toch.. sidney begint er nu ook mee opknopen de lamballen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:11

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:41

Ik zou het nog even de kans geven. Vaak hersteld de rust zich wel weer. Maak anders wel kenbaar aan je stalgenoten dat je dit gedrag ook vervelend vind, zodat ze makkelijker bij je komen als er wat is of als het toch anders opgelost dient te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:46

@Jessix,dit is dezelfde groep als in mijn topic(wist niet dat mijn weidegenote ook een topic had geopend...)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:13

Anoniem schreef:
@Jessix,dit is dezelfde groep als in mijn topic(wist niet dat mijn weidegenote ook een topic had geopend...)

Oh dat begreep ik er niet uit. Ik adviseer hier het nog even aan te kijken omdat het slechts enkele weken speelt. Vaak heeft het gewoon even tijd nodig en aangezien het hier wordt beschreven dat het slechts om dreigen gaat zou ik me er nog even niet mee bemoeien. Dus dat wil ik dan ook meegeven aan jou.

Mocht het toch niet lukken de rust er weer in te krijgen dan zou ik kiezen voor splitsen. Merrie groep en een ruinen groep is het makkelijkste. Ik heb op een grote pensionstal gewerkt en daar maakte we groepjes van 4 a 5 merries met 1 ruin en een enkel ruinengroepje. Zelf heb ik een hengstengroep thuis, gaat ook goed.. Maar daar moeten geen merries bij komen! ;)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 23:32

Volgens de stalhoudster komt het wel goed.
zij ziet op zich niet echt dat er gedondert word en ze heeft de wei toch veel in haar zicht.
Ik mocht me er dus ook niet druk om gaan zitten te maken thuis van haar ;)
Volgens hun ervaring is dit van tijdelijke aard en gezien er daar de afgelopen tijd nog al wat wisslingen zijn geweest ook een logisch gevolg.
Ze houd het op mijn verzoek in ieder geval extra in de gaten nu.
Zelf heeft zij en haar man nog niets raars gezien de afgelopen dagen.
Stalgenootje was er vandaag en ook zij zei dat het rustig was in de kudde, allemaal lekker kalm aan het grazen.
Dus ik heb er nu wat meer hoop op dat het ergste achter de rug is.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 23:32

Themba schreef:
Nou ik zou het echt niet accepteren hoor.. taas beetje merries in de wei gaan dekken..
(grapje toch.. sidney begint er nu ook mee opknopen de lamballen)

kerels.....wat mot je er eigenlijk ook mee he??? :D

A_nita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:55

Hee Onassa, dus Drop is al een beetje tot rust gekomen?
Onze ruin gedraagt zich ook als baas over zijn 2 merries, maar verder houdt ie het wel netjes :D
Ik zag je andere topic; was wel heel heftig #)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 23:59

A_nita, ik kan het zelf nu effe niet zien omdat ik effe rust moet houden.
Maar wat ik nu zo hoor van mijn stalgenootje en de stalhouders, valt het nu wel weer mee.
Het ergste is denk ik en hoop ik nu wel een beetje achter de rug.
Misschien als het me lukt dat ik morgen zelf eens een tijdje daar rustig ga zitten en observeren.

Channa1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:38

Misschien wil hij een rang zeg maar in de kudde. Dat hij een beetje de baas wilt spelen over de andere paarden, ik weet niet of hij in het verleden ook de 'leider' was in de kudde maar daar kan het ook aan liggen. ;)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 11:41

nee...hij is absoluut niet de baas geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 09:18

gisteren leken ze al wat rustiger,he??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:30

ik vind het wel normaal gedrag hoor.
je ziet het vaker dat ruinen net als hengsten graag hun eigen harem hebben en die dan ook verdedigen.
is natuurlijk gedrag,ook al zijn ze gecastreerd.
:j
mijn ruin staat met een merrie en als ze bij de draad van de buurpaarden lopen en er komt een ruin te dichtbij dan word die van mij ook heel boos,want hij wil niet dat ze aan zijn vriendinnetje zitten.

als de wei groot genoeg is en de paarden de ruimte hebben om groepjes te kunnen vormen,dan gaat het over het algemeen wel goed.
maar zijn weides te klein dan zie je toch vaker dat ze gaan knokken.
daarom weiden ze vaak ook wel alleen ruinen bij elkaar of alleen merries als het teveel onrust geeft.

even aankijken hoe het gaat en anders proberen of je ze anders neer kunt zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 17:20

inmiddels lijken er(wat ik gisteren zag)groepjes te zijn gevormd...elke met eigen ruin en merries...
dus hopenlijk lost het zichzelf zo op.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 21:12

De wei is behoorlijk groot hoor en ook vandaag was het weer een en al rust.
nee, dat gesodemieter is nu denk ik echt wel voltooid verleden tijd gelukkig.

saskia_drost

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 22:07

Ik zou het toch goed in de gaten houden. Ik heb het ook met mijn ruin van 20. Hij is nu bijna 4 jaar geleden verhuist, samen met zijn vriendinnetje, naar een stalling waar de paarden ook 24/7 in kudde verband op het land staan. Hij werd dus meteen, samen met de merrie, in de kudde gezet en alles ging heel goed. Totdat mijn ruin opeens 1 bepaalde merrie begon te 'dekken'. Dit was uiterraard vervelend voor die merrie (vond zei natuurlijk van niet, maar is een oudere merrie die niet meer heel stevig op d'r achterbenen staat) maar nadat die merrie ergens anders was gezet, en het dekken over was, vergat ik het eigelijk.
Maar het jaar daarop kwam er nog een merrie bij die hij wou dekken met het gevolg een gebleseerde merrie en een vervelende ruin die voor veel opschudding zorgde in het land. Hij was erg vervelend naar de andere ruinen en werd zelfs vervelend als er merrie's uit het land werden gehaald.
Het toppunt was afgelopen winter toen hij zijn vriendin, waarbij hij nog nooit wat heeft geprobeerd, op de grond heeft gewerkt en haar op die manier heeft proberen te dekken. Gevolg; wéér een gebleseerde merrie (peesblesure, hoeven kapot etc.) en de goede sfeer tussen de paarden was ver te zoeken.
Nu staat hij alleen met zijn vriendinnetje op het land (met alleen andere ruinen erbij) en het gaat weer helemaal goed.
Voor mijn paard is er dus maar 1 oplossing; niet meer met andere merrie's in het land of paddock, maar alleen met zijn vriendin en evt. andere ruinen erbij.

Om het verhaal kort te maken; Het verschilt natuurlijk per geval, maar ik vind wel dat je het in de gaten moet houden. Er word vaak veel te gemakkelijk over gedaan (vind ik)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 00:20

Gelukkig houd de staleigenaar het goed in de smiezen,het is nog steeds erg rustig nu.
Hij heeft wel bijna alle merries tot zijn vriendinnetjes gebombardeert maar er wordt niet meer gedekt.
Stalhouder zal ook als het echt te gek zou worden een scheiding gaan maken, dat weet ik wel zeker want dat heeft hij kort geleden bij de pensionstal paarden ook gedaan.
er wordt dus goed op gelet gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 00:30

we zullen het wel zien,toch??