auto+trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

auto+trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 12:11

hoi,
ik heb een vraag en miss kan iemand mij hier raad geven,aangezien ik heel inet al heb afgesnuffeld.
mijn vriend heeft een nieuwe auto en deze auto mag 1700kg trekken
nu was ik op stal en zei heel blij, yeah dan kan ik ook de auto van *** voor de trailer zetten
nee dat mag neit want....
trailer (750kg, dubbel asser) mag 2000kg hebben en de auto mag maar 1700kg trekken
met dat verschil van 300kg mag deze auto de trailer niet trekken(ookal staat hier 1 paard in)

auto 1700kg trekken
1 paard in de 2 paards trailer, word dan zn 750+650 van paard=1400kg

kan iemand mij uitleggen of dit dus wel mag of niet. ik had nog nooit van de regel gehoord, ook nooit in verdiept, normaal gesproken neem ik de auto van me ouders mee en mag ik hem makkelijk trekken, ook met 2 paarden.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:53

Ligt eraan of je B rijbewijs of BE hebt. Met B rijbewijs mag het niet, met BE mag het wel.

Amaretto27

Re: auto+trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:56

Als de auto zwaarder is dan de trailer, mag je gewoon met alleen B rijbewijs rijden.
Dus in dit geval mag je zonder E rijbewijs rijden want je lading achter de auto zou 1400 zijn en de auto mag 1700 trekken.

Maar je auto mag dus 1700 trekken, dus kun je 1 paard meenemen in een 2 paards trailer. 2 paarden kan dan alweer niet, want dan kom je over die 1700 heen.

Jullie hebben wel een BE rijbewijs?

Skyka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:58

Amaretto27 schreef:
Als de auto zwaarder is dan de trailer, mag je gewoon met alleen B rijbewijs rijden.
Dus in dit geval mag je zonder E rijbewijs rijden want je lading achter de auto zou 1400 zijn en de auto mag 1700 trekken.

Maar je auto mag dus 1700 trekken, dus kun je 1 paard meenemen in een 2 paards trailer. 2 paarden kan dan alweer niet, want dan kom je over die 1700 heen.

Jullie hebben wel een BE rijbewijs?

Dit vraag ik mij dus af. Ik heb begrepen dat ongeacht wat je in de trailer zet je uit moet gaan van het maximale gewicht van de trailer dus die 2000 kg. Of heb ik dat dan verkeerd begrepen?

Karen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:59

nee hoor, als jouw auto maar 1700 kg mag trekken, mag er geen trailer achter die max 2000 kg mag wegen. Ongeacht het rijbewijs

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:01

Zoals bovenstaande het zegt klopt het :) ongeacht het rijbewijs. Je auto mag het niet trekken volgens de papieren dus ga het er ook niet achter hangen. Ook niet met 1 paard want je rijd je motor helemaal naar de knoppen :)

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:04

Als je alleen B rijbewijs hebt, moet je het gewicht van de combinatie bepalen door het ledig gewicht van de trailer en het maximaal toegestane laadgewicht bij elkaar optellen. Weegt de auto zwaarder dan het gewicht van de combinatie, dan mag je met deze combinatie rijden. Je moet wel in de gaten houden dat je auto het gewicht dat er achter kot mag trekken. Je hebt niets te maken met wat je er in zet, zelfs al wil je met een lege trailer rijden geldt bovenstaande rekensom.

Heb je echter BE, dan geldt als gewicht van de combinatie het ledig gewicht van de trailer + het daadwerkelijke gewicht wat in de trailer staat. Dit gewicht mag niet uitkomen boven het toegestane trekgewicht van de auto.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:04

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:06

Zie de FAQ hier op TAO:

Citaat:
B-rijbewijs
MTM trailer lager dan leeggewicht trekkend voertuig
en
MTM trailer plus MTM auto minder dan 3500 kg

In woorden: Je auto moet zwaarder zijn dan de MTM van de trailer en als je alle gewichten bij elkaart optelt moet de uitkomst lager zijn dan 3500.
Je auto moet het gewicht uiteraard ook mogen trekken volgens de papieren, anders ben je alsnog in overtreding.

Een aanhanger met een MTM van maximaal 750 kg mag je altijd trekken met alleen rijbewijs B, maar in de praktijk zal een paardentrailer daar nooit onder blijven.

BE-rijbewijs
Je mag rijden met het aanhangergewicht dat de auto mag trekken. Kijk hiervoor niet alleen naar de auto maar ook naar het typeplaatje van de trekhaak!

Mag je auto 1500 kg trekken, dan mag je aanhanger dus maximaal 1500 kg wegen. Je mag hier best een 2-paardstrailer met een MTM van 2000 kg achter hangen als je je BE-rijbewijs hebt. Je moet dan wel zorgen dat je met beladen niet over die 1500 kg heen gaat, maar 1 paard laden dus. Bij twijfel op de weegbrug!

Het rijbewijs maakt dus wel degelijk uit.

Edit: Evelli was me voor ;)

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:07

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:26

misschien allemaal is in de regels verdiepen, als je BE hebt kan je gewoon uitgaan van het daadwerkelijke gewicht.
En zonder BE mag je nooit met deze trailer rijden, je auto moet zwaarder zijn als de trailer en het totaal gewicht moet onder de 3500 blijven, daar ga je dan ruim overheen.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:31

Je moet niet uitgaan vanuit het rijbewijs, je moet uitgaan vanuit de auto en de bijbehorende papieren :)
De auto zegt ik mag 1700kg trekken, als je trailer zegt ik weeg 2000kg... dan zegt de auto " jij bent te zwaar voor mij, jou kan ik niet trekken"
Even heel simpel uitgelegd dan maar :)
Elke auto heeft zn max, zelfs de zwaarste en beste jeep :)

En vanuit daar ga je dus kijken van kan ik met mijn rijbewijs met deze combinatie rijden :)

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:50

Ik heb getemt aangezien hier weer veel onzin wordt verteld. Zelfs na duidelijke verwijzing wil men nog niet leren van een ander, helaas. (En voor wie het nog niet door heeft wat het juiste antwoord is op de vraag van TS, lees dan de post/verwijzing van Bienotje, Firegirl en Evelli eens goed door! Is dat teveel werk Bianca geeft kort en krachtig het antwoord....)

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 13:57

vadisha thqs! 9 van de 10 antwoorden kloppen dus niet met de vraag die ik stelde.... heb de stukken eens doorgelezen maar ik het dan begrijp mag ik het wel trekken. dan is wel de vraag hoe een stal genootje dan aan haar waarschuwing kwam van de politie....

maar ik heb me E rijbewijs

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:34

Bitterbal schreef:
Je moet niet uitgaan vanuit het rijbewijs, je moet uitgaan vanuit de auto en de bijbehorende papieren :)
De auto zegt ik mag 1700kg trekken, als je trailer zegt ik weeg 2000kg... dan zegt de auto " jij bent te zwaar voor mij, jou kan ik niet trekken"
Even heel simpel uitgelegd dan maar :)
Elke auto heeft zn max, zelfs de zwaarste en beste jeep :)

En vanuit daar ga je dus kijken van kan ik met mijn rijbewijs met deze combinatie rijden :)

Klinkt allemaal heel leuk, maar auto´s en aanhangers kunnen niet praten ;)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:45

Het enige juiste antwoord vind je in de Wiki en de meeste posts hier zijn niet juist.
Als jouw auto 1700kg mag trekken en jouw trailer + paard samen blijven daar onder, mag je hem gewoon trekken. Moet je nog wel even checken of de auto de kogeldruk ook kan/mag hebben.

En al het gel*l over rijbewijs enz doet er niet toe, de vraag is of de auto het mag trekken dus het antwoord is: JA!

Ze vraagt toch niet of zij er mee mag rijden? In dat geval kun je vragen welke rijbewijzen ze heeft.
(misschien heeft ze helemaal geen rijbewijs en is ze niet van plan om er zelf mee te gaan rijden? ;) Maar dat was de vraag ook niet!)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:48

Bitterbal schreef:
Zoals bovenstaande het zegt klopt het :) ongeacht het rijbewijs. Je auto mag het niet trekken volgens de papieren dus ga het er ook niet achter hangen. Ook niet met 1 paard want je rijd je motor helemaal naar de knoppen :)

Onzin dus! Zolang ze onder die 1700kg blijft, is er niks aan de hand. En ze schreef al dat het paard + trailer ongeveer 1400kg wegen. Geen enkel probleem.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:34

Evelli schreef:
Tanja @ [TAO] FAQ TAO

Hier staat het volledig en correct uitgelegd! Lees dit en je hebt je antwoord!

Graag volgende keer eerst de zoekfunctie gebruiken.
Er staat een hoop info op bokt beschreven met betrekking tot auto met trailer, rijbewijsinfo etc.
Hier een slotje.