Verwaarlozing of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lillian__

Verwaarlozing of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 14:22

Dit gaat over mijn verzorg pony sjimmie.

sjimmie is een shet x ijsco ruin, de baas heeft hem en zijn inmiddels overleden broertje gekregen/overgekocht.
en in een weitje naast zijn huis gedumpt.
na een topic over zijn vergroeide benen, besef ik me dat sjimmie ontzettend verwaarloost zou zijn als anne [ het niet wettelijke baasje, maar wel de gene die voor ze zorgt] zich niet over hem en zijn overleden broertje had ontfermt.
sjimmie loopt op dit moment kreupel met een achterbeen door slecht hoefverzorging, hij heeft door de jaren heen franse o benen ontwikkeld.
een citaat van de site die Anne heeft gemaakt:
Ongeveer 3 jaar geleden [inmiddels 6] zag ik ze staan, in een modderig weitje.
Sjors en Sjimmie.
Twee shetjes en de een duidelijk dominanter als de ander.
Erg slecht zagen ze er niet uit, maar wel een beetje eenzaam.
Ik vond het wel een goed idee om deze twee eens wat aandacht te geven.
Ik heb contact opgenomen met de eigenaar en die vertelde me dat hij zijn pony's had gekregen van een kennis,
maar eigenlijk niet zo van paarden houd en er niets van weet, en er dus eigenlijk niets mee doet.
Hoogste tijd voor verandering dus,
maar waar ik achter kwam toen ik voor het eerst naar ze toeging was dat ze niet eens normaal met je mee konden lopen.
Ze vonden het eng als ik ze poetste en mocht absoluut niet verder dan de schouder.
Het werd ech tijd dat Sjors en Sjimmie contact gingen maken, met mij!

na een jaar denk ik overleed Sjors omdat hij vast kwam te zitten in de slechte omheining [ slap hangend prikkeldraad ]
Alweer bijna 4 jaar geleden, zag ik jou voor het eerst.
Bazig, eigenwijs, en vooral doen wat niet mag.
Dit is ook jou dood geworden, wat nooit de bedoeling was.

In de nacht van 9 op 10 november deed meneer een nieuwe poging om aan de andere kant van het hek te komen,
want het gras aan de overkant is natuurlijk veel lekkerder.

Het was koud, en het regende.
Sjors is vast komen te zitten aan het hek, en kon niet meer los.
6 uur heb je aan het hek vast gezeten, in de regen, in de kou.

De volgende ochtent was je onderkoelt, staan kon je niet meer, je was te moe.
Maar er was nog hoop, ingepakt met stro en dekens hebben we uit alle macht geprobeert je op te warmen.
Als het om 4 uur niet beter zou gaan, zou de dierenarts je uit je leiden verlossen.

Maar het was al te laat, de dierenarts was niet meer nodig, Sjors is om half 3 gestopt met vechten.
Ik weet zeker, hoe ontdeugent je ook was, dat je nu in de hemel bent, en ik je ooit weer zie.

Dan krijg je de appel, die ik vanochtend al voor je klaar had gelegt, bij de poetsspullen, belooft!

even de feiten op een rijtje
- bijna geen bijvoeding in de winter. [ als je de plukjes gras en weet ik het allemaal wat mensen voeren als ze langs komen lopen niet meetelt ]
- een modderig weitje in de winter, in de zomer een woestijn met onkruid.
- geen juiste hoefverzorging.
- geen inentingen wormenkuren.
- een schuilstal die half instort.
- geen maatje [ als je de kippen niet meerekent ] .
- word achterna gezeten door de honden van de baas, baas lacht er gewoon om.

dus mijn vraag is, is dit verwaarlozing en kan ik hiermee aankomen bij de DB.
of...
zullen ze het naast neerleggen en er niks mee doen.
vragen kan gesteld worden.

Edit: als anne niet had doorgezet, er niet had gewoond waren ze er heel slecht aan toe, of misschien wel al dood!

Lillian__

Re: Verwaarlozing of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 15:05

Iemand?
alle tips, informatie is zeker welkom wat we kunnen doen!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 15:12

Je kan altijd even bellen met de db als je meent dat ergens niet goed voor de dieren wordt gezorgd. Uit jou verhaal lijkt me dat de db best een kijkje kan gaan nemen.

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 15:14

Het is volgens mij inderdaad verwaarlozing :=

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 15:16

Klinkt als verwaarlozing, maar ik denk niet dat de db er iets mee doet. Dan moeten ze echt bijna dood zijn onderhand.

MaritBR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 15:17

Ik zou gewoon even de DB bellen lil!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 15:19

Hoe ziet hij eruit dan? Heel veel shetjes worden nogal sober gehouden. Maar zolang ze niet heel mager of hele slechte hoeven hebben (zijnde heel lang etc) dan is er niet zo gek veel aan de hand. Ze zijn natuurlijk ook gefokt om sober te kunnen leven. Zonder foto kun je hier niks over zeggen.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 15:21

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 15:23

Als eten, drinken, bewegingmogelijkheid, schuilmogelijkheid aanwezig is doet de DB niets.
Is hier iets mis mee en kun je dat aantonen zal de DB wel ingrijpen.

Ik zou de iig wel even bellen! Klinkt niet erg jofel als je ponys doodgaan door onderkoeldheid.

En is er nooit voorgelegd aan de eigenaar om ze te verkopen?
Hij krijgt pony's en wilt er eigenlijk niets van weten en dan snap ik ook niet echt waarom je ze houdt.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 15:23

Maar als hij daar dan toch word weggehaalt, kan ik dan een aderes aangeven waar hij dan kan staan ter opvang?
want ik ken een gezin waarvan wij ook de bak mogen gebruiken, en het is al sinds anne vond dat hij weg moest dat hij daar terrecht kon, maar helaas verkoopt die baas hem dus niet.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 15:25

Als ze worden weggehaald zullen ze er denk ik wel blij mee zijn, een goede opvang. Maar dat kun natuurlijk het best met hun overleggen!

Leuke pony's btw!

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 15:26

en petitie's tekenen, als ik bijvoorbeeld 500 mensen zover krijg dat ze hun handtekening zetten dat sjimmie weg moet, helpt dat?

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 15:30

suus_ schreef:
Als eten, drinken, bewegingmogelijkheid, schuilmogelijkheid aanwezig is doet de DB niets.
Is hier iets mis mee en kun je dat aantonen zal de DB wel ingrijpen.

Ik zou de iig wel even bellen! Klinkt niet erg jofel als je ponys doodgaan door onderkoeldheid.

En is er nooit voorgelegd aan de eigenaar om ze te verkopen?
Hij krijgt pony's en wilt er eigenlijk niets van weten en dan snap ik ook niet echt waarom je ze houdt.

drinken: heeft hij, maar moet hij delen met kippen en is niet al te schoon, algen ect

eten: er groet bijna geen gras meer, doordat de stront nooit word weggehaalt is de grond zo erg verzuurt dat er geen gras meer groeit, hij krijgt wel hooi in de winter, zover heeft anne die baas al gekregen, maar in de zomer nemen we hem zoveel mogelijk mee, zodat hij in de weide bij de bak kan grazen, of in de bak zelf
dit kan alleen in de avond omdat we hem overdag niet mogen meenemen 'omdat het te warm is'
bewegingsmogelijkheid: heeft hij opzich wel, maar in de winter is het een onwijze modderbad in die weide

schuilmogelijkheden: heeft hij ook, maar de schuilstal valt haast uitelkaar, telkens als het flink stormt of er veel sneeuw op het dakje ligt ben ik bang dat het dak of de muren het begeven

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 15:32

Tja, die foto's zijn vrij onduidelijk maar geven mij de indruk van montere niet magere pony's.. Maar goed zoals ik zei de foto's zijn niet heel duidelijk.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:58

Ik zie aan de foto`s niet veel schokkends?
Oke,er is geen gras te bekennen,maar dat hoeft niet een groot probleem te zijn.(veel shetjes neigen naar bevangenheid en worden daarom zo karig mogelijk gehouden).
Ze zien er niet ondervoed uit.....Denk dat de dierenbescherming hier weinig mee kan?

joyceromeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:26

Vind ze er eigenlijk best goed uit zien daar. Zoals het nu klinkt heeft hij alles wat er aanwezig hoort te zijn. Vriendje zou leuk zijn, maar is helaas niet verplicht. DB doet hier helemaal niets aan.

Chanou5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 15:40

hallo,

zoon situatie ken ik..dit meegemaakt met koeien..zolang de paarden eten en drinken hebben doen de dierenbescherming niets...een stal/onderdak in nederland is zelfs nog niet verplicht..je kunt wel natuurlijk dit doorgeven zodat ze het wel weten...ik vindt zoiets erg schandalig dat zoiets gebeurt de dieren moeten eerst dood zijn voordat ze komen kijken dit is in america veel beter geregeld dan was er meteen actie...

ik heb dit meegemaakt vorig jaar toen reden we met de paarden langs een koeien bedrijg te Sommeren..de koeien zo mank en mager als wat zelfs een koe lag er gewoon kon niet recht op komen ivm gebrokken bekken denk ik..had water en eten..we hadden gelukkig een fototoestel en foto"s gemaakt en dit opgestuurd nu bleek dat de dierbescherming al een half jaar daar aan de gang was..maar niet te zien hoor..arm koeitjes daar ook politie is over de vloer geweest de eigenaar heeft ff in bak gezeten en boete gekregen maar de koeien worden hier niet meegeholpen..was erg om te zien..

gr
nicole

crazybeeotch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:57

Als je alleen het verhaal leest denk ik hmmm klinkt als verwaarlozing maar als je dan de foto's ziet vind ik ze er niet echt heel slecht uit zien

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:11

Hoe oud zijn die foto's? Want als ze er op durft te rijden dan zijn de hoeven ook niet zo slecht anders stap je er toch niet op zelf niet voor een foto. Je zou een melding kunnen maken maar het zou me verbazen als de DB er wat aan doet. Ik ben het met de stukjes boven mij eens, dat de foto's niet laten zien wat de tekst zegt.

jarytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:13

Dan zijn er wel meer paarden die bijna dood gaan.
Maar je kan t natuurlijk proberen. ;)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:09

sorry maar ik vind de pony's er niet slecht uitzien hoor.
Ik weet natuurlijk niet hoe zde er in de winter eruit zien, maar op die fot's van het rijden en springen, vind ik ze er toch goed uitzien.
En qua slechte hoeven oid zal wel meevallen denk, want anders ga je er niet op rijden of mee springen...

Nee hier doet de DB niks mee hoor.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:13

Ik vind ze op de foto's er goed uitzien??
Op welke foto moeten ze er verwaarloosd uitzien volgens jou dan?