te paard naar wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Saar

te paard naar wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 10:27

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar ik kon geen soortgelijk topic vinden.

Daarom wil ik jullie vragen: Wie gaat er te paard naar wedstrijden? Ik ga per oktober starten en omdat ik geen trailer heb moet ik over straat heen stappen. Het is ongeveer drie kwartier stappen.

Wie van jullie doet dit ook? Hoe doen jullie dit? Is het goed te doen? Hoe doen jullie het met de prijsuitreiking bijvoorbeeld?
Denken jullie dat het zwaar is voor je paard of valt het mee?

Graag hoor ik jullie ervaringen!

juval

Re: te paard naar wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:30

ik heb het wel een paar keer gedaan. de wedstrijd was voor mij op ca 40 minuten stappen, maar ik kon ook wel stukken draven in de berm. Paard was al lekker los als ik op het terrein aankwam. Ik wachtte niet op de prijsuitreiking maar ging mn paardje na de proeven direct thuis brengen. De prijsuitreiking ging ik dan later gewoon met de fiets/auto naar toe.

het enige waar je aan moet denken is al je spullen mee te nemen, misschien kan je een groom/voorlezer regelen die met je meefietst?

veel succes met je wedstrijden!!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:38

Ik deed het in het begin ook. Het wedstrijdterrein lag ongeveer een uur rijden (stap/draf) van het weiland af. Ik reed er heen, zorgde dat ik ruim een uur voor starttijd aanwezig was en liet paardlief beetje grazen met de singel een paar gaatjes losser. Ongeveer een kwartiertje voor ik de ring in moest ging ik dan nog even losrijden. Na de proeven deed ik weer hoofdstel uit, halster om, singel losser en liet ik haar grazen tot de prijsuitreiking. Meestal was mijn vader er dan en die hield haar dan vast. Mijn wedstrijdkleding had ik al helemaal aan en verdere spullen had ik in een rugzak die ik om had te paard. Ging prima zo, maar zodra ik mijn eigen combinatie had ging ik lekker met de trailer... :D

Miss_Ty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:40

Ik deed dit ook altijd bij een wedstrijd op een bepaalde locatie in de regio. Ik vond het heerlijk! Je paard komt daar ontspannen, los en netjes rechtgericht aan (oefende ik dan alvast). Dan kwam ik aan, reed ik een rondje over het terrein, zei wat mensen gedag, 10-15 min echt losrijden en hoppa die ring in. Beste proeven reed ik daar, bij wijze van.
Voor de prijsuitreiking ging ik of heen en weer (maar houd rekening met terugrijd-tijd, afzadel/afspuit/uitvlecht-tijd en weer tijd om bij terrein terug tekomen) of ik had een halster mee en deed dat om en liet het paard daar grazen.

Het is wel enorm fijn om iemand op de fiets ofzo mee te hebben, want anders sta je daar met je paard aan de hand, nergens om hem weg te zetten en ga dan maar even bij het secretariaat langs, en nog wel meer van dit soort momenten.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:41

Op mn vorige stal deden ze 't, maar dat was nog geen 10 minuutjes.
Je spullen moet je inderdaad wel meenemen, maar daar kan je ook een rugzak voor meenemen.

Je bent in ieder geval wel vast warmgelopen haha!

Liesyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:45

Als je een zweetdeken en alloes meeneemt kan je het wel doen als je hem aan een hek kan vast zetten is het helemaal top!

plukjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 11:01

Deed het vroeger ook altijd met mijn oude paard. Waar ik heen moest was ongeveer ook 3 kwartier stappen. Tussen door draafde ik wel kleine stukjes en was ook gewoon dressuurmatig aan t rijden (dus geen lange teugeltjes enzo). Waar je wel op moet letten is dat je daar al niet veel te vroeg begint met losrijden (dat heb je nml al een soort van gedaan, door er heen te rijden). Anders is hij t 2de proefje helemaal doodop. Zorg idd dat iemand met je mee fietst met al je spullen. Rij ook een keer gewoon er alvast een x naar toe als je een buitenritje gaat maken. Dan ken je de route al goed en eventuele opstakels!

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 11:29

Bedankt voor jullie reacties en tips! Er gaat dan zeker iemand mee, anders is het geen doen denk ik.
Ik ben blij dat jullie hier goede ervaringen mee hebben!
Namen jullie ook nog water mee? Mijn paard drinkt heel slecht op vreemd terrein maar toch lijkt het me geen overbodige luxe.
Lieten jullie ook wel iemand anders je protecollen ophalen? Kan dat überhaupt?

plukjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 11:49

Op t terrein dat ik reedt hadden ze water. dus hoefde ik dat niet mee te nemen. Als het warm weer is, dan kan je eventueel je water mengen met limonade (ja dan smaakt t lekkerder, soms smaakt t water anders dan thuis) of doe er stukjes appel of dergelijks bij t water, dan krijgen ze ook water binnen. Let op dat als een paard veel heeft gedronken dat ze niet durfen te plassen op een andere terrein sommige hebben hier last van. En met een volle blaas lopen is ook niet lekker voor ze.
Ik haalde mijn protecollen altijd zelf op. Helemaal als je een prijs hebt, moet je t even overleggen met t secretariaat dat je t later komt halen of iemand anders, anders kan je prijs vervallen aan de vereniging.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 11:53

Ik deed dit ook, onder het zadel naar een wedstrijd. Was vaak n half uurtje, ik ging ook vast draven en galopperen. Dan was ie al lekker opgewarmd. Reed ik daar nog 15 - 20 minuutjes en dan ging ik mn proef in. :)

Ik vroeg altijd van te voren of ik als eerste mocht starten en dan had ik altijd tijd genoeg om mn pony terug te brengen. Soms was 't wel 'n beetje haasten, maar heb het altijd gehaald. Dan deed ik soms later bv nog ff zn knotjes eruit halen.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 11:53

Ik vraag meestal of iemand mij met de trailer brengt en dan rijd ik door het bos weer terug. Daar doe ik ruim een uur over, maar dan kan ik wel lekker draven en galoperen. Als ik langs de weg moet kan ik alleen maar stappen en ik vind het niet zo prettig tussen het verkeer.

Het is goed te doen, alleen zit je in de winter met dekens e.d. waar je wel rekening mee moet houden. Dan is het handig om iemand met de fiets of auto mee te laten gaan.

Natuurlijk kun je protocollen door iemand anders laten ophalen, daar heb ik nog ooit problemen mee gehad. :)

Kellywyf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 12:12

Water kun je mee nemen, als 'ie al slecht drinkt.. En voor derest hoor je al dat het gewoon mogelijk is hoor. :D Veel succes dus.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 12:16

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 12:17

Ik heb het wel een paar keer gedaan ;)
Ik ken zelf ook iemand die ook geen trailer heeft , dus die doet dat ook ;) Ookal regende het , ze ging gewoon heen (a)

Siglos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:22

Onze pony is heel bang in de trailer, wij hebben het ook wel eens gedaan.
Je moet natuurlijk wel oppassen met het verkeer, maar het is prima te doen.

Het beste is om iemand mee te laten fietsen!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:28

Ook ik ben regelmatig met mijn paard onder het zadel naar het wedstrijd terrein gegaan. En om heel eerlijk te zijn reed ik dan fijnere proeven dan als ik met de trailer op pad ging. Ze was dan lekker los en vrolijk.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:30

Wij gaan soms aangespannen naar een aangespannen wedstrijdje of oefendag in de buurt. De afstand is ongeveer 15 km heen en 15 km terug en we rijden dan afwisselend over de weg en door het bos. De rit heen duurt een uur, terug stappen we meer dus die duurt ongeveer 1 uur + 20 minuten.
Voordat we naar huis terug rijden laten we hem een half uurtje uitrusten. Vroeger werkten de paarden door de weeks op het land en in het weekend gingen ze te voet naar een concours. Als je paard goed in conditie is hoeft het dus geen enkel probleem te zijn.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:33

Ik had het bij mijn vorige wedstrijd ook gedaan, het was een wedstrijd op ons terrein :)
Ik rijd er voor lessen ook altijd naar toe, dus waarom met de wedstrijd niet? het was ong 20/25 min stappen.
Vriendin was trouwens op de fiets mee, voorlezer kwam later met de auto. :))

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:36

Ik heb dan wel een trailer maar als het maar een beetje kan ga ik ook lopend naar de wedstrijd hoor, zijn er heel veel hier in de buurt die dat doen. Ik moet meestal zo'n 20 minutjes lopen. Na mijn tweede proef stap ik altijd mijn paard naar huis, zadel hem daar af, verzorg hem na en ga terug voor de prijsuitrijking. In jouw geval zal dat iets lastiger zijn aangezien je 3 kwartier moet lopen, maar misschien dat je dan kunt blijven met je paard? Of je stapt je paard naar huis en vraagt of iemand anders even je protocollen op kunt halen.

En je vraag over water, als ik lang op wedstrijd ga ( met of zonder trailer ) neem ik altijd gewoon een emmer mee, op de meeste wedstrijden kun je wel ergens water halen. :)

Succes met de wedstrijden! :)

sibond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:51

wij doen dit ook weleens bij de wedstrijd op onze eigen vereniging. dat is ongeveer 8 km. we stappen/draven en galopperen zelfs een stukje en de paarden zijn dan idd heerlijk los, zodat je bijna niet meer hoeft in te rijden.. neem wel altijd iemand extra mee voor het boekje, wedstrijdjasje etc. dat trek ik altijd daar pas aan.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:56

Ik doe dit al 3 jaar :D Het is ongeveer een half uurtje stappen. IK neem een rugzak mee met mijn spullen en vertrek, daar aangekomen trek ik mijn jasje aan en betaal even (of ik rijd eerst even langs met de auto en betaal dan). Proeven starten en weer naar huis. Ik wacht nooit op de prijsuitreiking, breng eerst mijn paard naar huis. Soms wachten ze op mij, of soms haal ik na afloop gewoon mijn protocollen op.

In de winter vraag ik mijn lezer of die nog een extra zweetdeken meeneemt, en in de zomer neemt zij altijd een emmer mee. Verder zijn er op de locatie zelf vast wel mensen die je even willen helpen (als je bijvoorbeeld nog even moet plassen :) )

Breumelhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:55

Ik doe dat wel altijd, mijn moeder fietst mee met alle spullen,
zij meld voor me aan en bij de prijsuitreiking houdt zij hem vast. :+

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:57

Ik heb dit vorige maand 1x gedaan, omdat te paard sneller is naar die stal dan met de trailer. Het is mij niet bevallen (ik ben de luxe van een trailer gewend :o ), maar als je geen trailer hebt is het een goede optie! In het naseizoen moet je alleen even opletten met de zonsondergang!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:27

Mootje schreef:
In het naseizoen moet je alleen even opletten met de zonsondergang!

Ja als het weer sneller donker wordt neem ik verlichting en reflectie middelen mee... Daar moet je inderdaad wel aan denken.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:30

Ik doe het ook wel eens hoor, als het in de buurt is.
Ik heb zelf geen E rijbewijs en ben dus afhankelijk van een ander.
Een enkele keer komt het voor dat ik geen chauffeur heb en dan moet ik dus rijden.
Over het algemeen bevalt het me goed. Mijn paard is al lekker los als ik aankom, want onderweg doe ik al wat oefeningen.
De terugweg gebruik ik als cooling down.
Die 3 kwartier kan je paard heus wel aan hoor!