gezocht: paarden die ooit in de sloot zijn gevallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AylaMohini

gezocht: paarden die ooit in de sloot zijn gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 00:58

Beste mensen,

Ik wil graag een onderzoek uitvoeren. Dit onderzoek gaat over de procedure en materialen die de brandweer gebruikt bij het bevrijden van paarden uit sloten. Het doel van dit onderzoek is om uiteindelijk dit proces en de materialen te verbeteren.

Voor dit onderzoek zoek ik dus mensen die een keer hebben meegemaakt dat hun (of een ander zijn) paard in de sloot is gevallen. Hierbij is het wel van belang dat je het bevrijdings proces en de gezondheid van het paard achteraf hebben meegemaakt.

Stuur me even een PB met daarin kort wat er gebeurt is. Vervolgens zal ik wat vragen hierover stellen. Hiermee hoop ik inzicht te krijgen in de scala van dit probleem.

Groetjes en alvast bedankt
Rachel

_biondaa

Re: gezocht: paarden die ooit in de sloot zijn gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 01:27

Een paard van me vriendin, viel in de sloot, kreeg griep en werd snel beter. :)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 06:10

Moet het paard er door de brandweer zijn uitgehaald?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:09

VSW-->TAO

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:12

Wat wil je precies weten? Hier komt het naar mijn zin net even te vaak voor dat paarden in de sloot belanden. Ik heb het al zo'n 10-15 keer meegemaakt maar wij bellen bijna altijd een boer in de buurt omdat wij met de brandweer minder goede ervaringen hebben.

Niet dat ze hun best niet doen, want dat doen ze zeker! Maar je mist wat kennis van paarden en het duurt allemaal veel langer dan wanneer een boer het doet.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:24

mijn verzorgpaardje is 2 lentes geleden achteruit een diepe gracht (+- 1,5 m) in gestapt (ik wou vooruit, zij niet...)... tegen dat mijn buurboer op de hoogte was, was mevrouw doodstil en heb ik 1 voetje voor kunnen trekken. Ze is er zelf uit gesprongen... Naar huis en haar afgespoeld en terug opgestapt en naar de stal gewandeld.

gevolg: op elke boulé en knie een diepe put van op de betonnen overbrugging te proberen springen. DA gebeld en een aantal spuiten en een halve tube zalf verder is er niets meer aan te zien. Heb wel geluk gehad dat haar ene kogelgewricht niet beschadigd was.

Heb je waarschijnlijk niet zo veel aan hé

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:28

Mijn paardje en ik wilden eens een klein beekje oversteken (er door gaan, stond iemand die zei dat het maar 30 cm diep was. Bleek nog een hele diepe modderlaag onder te zitten).
Uiteindelijk er toch zelf uitgeraakt, brandweer was toch niet tot daar kunnen geraken denk ik.

AylaMohini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 10:39

Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Het maakt me niet uit of het de brandweer was of een boer die het paard eruit heeft gehaald, het gaat mij erom dat ik veel voorbeelden met elkaar kan vergelijken om aan de hand van die resultaten te kijken wat de beste manier en de beste materialen zijn. Zoals ik hierboven al lees is niet iedereen tevreden met de hulp van de brandweer, logisch want niet alle brandweerlieden zijn hiervoor getraint. Ik wil de mensen graag meer bewust maken van wat hun opties zijn met betrekking tot de beste methode, materialen en huldiensten die ze kunnen benaderen. Dit om het volgende te voorkomen:
Ik een bericht gelezen van iemand die geen zeggenspraak had op de methode die de brandweer wilde toepassen, welke was aan de voorbenen eruit trekken. In de sloot springen was al helemaal geen optie..... Dit paard heeft er achteraf nog schade aan overgehouden.

Ik probeer uit te vinden hoe vaak dergelijke situaties fout gaan en waarom. Vervolgens wil ik kijken of ik hier dan verandering in kan brengen.
Dus nogmaals: Als je paard in de sloot is beland, dan wil ik graag weten door wie, hoe hij eruit is gehaald en of er eventuele lichamelijke gevolgen aan te pas kwamen.
Als je die informatie hebt, dan wil ik het graag horen.

super bedankt voor de reacties tot noch toe;)

groet
Rachel

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:47

Tot nu toe 2 x meegemaakt en hopelijk blijft het daarbij.

Eerste keer was een verzorgpony van mij zij is er gewoon door de eigernaar met hulp uitgehaald was geen erg diepe sloot dus gewoon het paard geholpen met rechtstaan en daarna eruit getrokken. Paard is wel de volgende dag overleden door een shock en ernstig geblesseerde knie en overige verwondingen en onderkoeling ook. Is 's nachts gebeurd dus weten niet hoelang het paard er gelegen heeft voordat ze erachter kwamen.

De 2de keer is een aantal maanden geleden mijn eigen paard. Was trouwens niet echt een sloot maar een soort filtersloot voor een grote vijver. Ze kon er niet zelf uitkomen door de blub onderin. Ze is er door 1 persoon uitgetrokken. Was niet erg diep namelijk zo tot halverwege haar buik. Maar de opstap was te hoog. Ook dit is 's nachts gebeurt en een raadsel hoelang ze erin heeft gestaan. Ze had koorts, geblesseerde knie en andere verwondingen van de draad. Al met al is ze er goed vanaf gekomen en was ze na een week weer een stuk beter haar knie is ook goed herstelt.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:55

Drie keer gebeurd,de eerste keer niet mijn eigen paard maar dat van de stalhouder ,die gewoon een longeerlijn om de nek deed en het beest half gewurgd uit de sloot trok met de trekker.
Vreemd genoeg niets aan over gehouden.
Ander paard van zelfde stalhouder maar door mij geleasd,aan halster er uit getrokken. Ze was al wat ouder en heeft hier een kruisverlamming aan over gehouden ( door de sprong op de wallekant) en moest afgemaakt
Dan mijn eigen pony,die werd door de (een andere) stalhoudster met lijnen aan haar voorbenen uit de sloot getrokken heb ik gehoord want was daar zelf niet bij. Ik was wel gewaarschuwd maar was te laat ze stond alweer op de kant.
Pony is lange tijd niet goed geweest op haar voorbenen,en heeft mijn inziens daar altijd letsel aan over gehouden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 11:00

al mijn paarden hebben al een keer onvrijwillig gezwommen ;) , 2 zijn door een boer met trekker eruit gehaald.
Heb bijna slaande ruzie met die boer gehad omdat die de banden net onder de kogels wilde doen en ik ze persé boven de kogel wilde. Hij wilde me niet helpen omdat ik niet wilde luisteren.... dus ik maar toegegeven toendertijd want paard lag al even te water.

maar goed, de reden waarom ik niet onder de kogels wilde is dat ze dan de hele kogel met pezen en al uitelkaar zouden kunnen trekken, gelukkig gleed paard in kwestie door de blubber soepeltjes mee en hield ze zich slap. Heeft verder de hele dag liggen slapen in dr stal en er verder niks aan overgehouden.

Als het dan toch moet aan de benen dan wel boven de kogel!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 11:05

Zoals gezegd heb ik het dus al vaker meegemaakt dan ik zou willen. Wij bellen eigenlijk altijd een boer. Deze boer bindt touwen aan de voorbenen vast (tussen de kogel en de knie), vervolgens de touwen aan de tractor en rijdt dan langzaam achteruit zodat het paard op de kant gesleept wordt. Het is hierbij héél erg belangrijk dat je direct als het paard op de kant ligt op de hals/hoofd gaat zitten zodat het niet opstaat. Het zit natuurlijk met de benen aan de tractor vast en als het in paniek gaat rennen wil je niet weten wat er allemaal mis kan gaan. Op het paard springen dus en pas nadat de touwen los zijn er vanaf gaan.

Je loopt hierbij het risico dat er iets beschadigd raakt aangezien je het paard er aan de voorbenen uittrekt. Maar, van al die keren dat ik het heb meegemaakt is dit nooit het geval geweest. Mijn eigen paarden laat ik er ook zo uithalen.

Ik verkies deze methode boven de methode van de brandweer. Ik geloof dat ik 2x heb gezien dat een paard er door de brandweer uitgehaald werd. Beide keren duurde ontzettend lang (bij de boer slecht een paar minuten). Daarbij merk je dat de meeste brandweermannen geen verstand van paarden hebben en daardoor dingen doen die helemaal niet handig zijn en waarmee ze soms ook zichzelf in gevaar brengen!

Mijn ervaring is dat de brandweer probeert met slangen onder of achter het paard door het er zo met mankracht uit te trekken. Maar eerst moeten ze die slangen om het paard heen zien te krijgen. Dan schieten die steeds weer los ofzo. Al met al duurt dat dus lang.

Overigens hebben wij hier sloten met een hele zachte blubberbodem waar de paarden helemaal in vastgezogen worden. Op eigen kracht komen ze er zelden uit (toevallig gisteren wel een). En bij ons hebben de sloten geen schoeing.

Van alle keren heb ik nooit echt meegemaakt dat een paard er erg ziek van is geworden of er een blessure of iets dergelijks aan over heeft gehouden. De leeftijd van d paarden varieerden van jong (jaarling) tot oud (30+).

Zo genoeg info? :D

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 11:06

Gebruik je deze info om de brandweer te adviseren ofzo?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 11:07

niet meegemaakt met eigen paard maar wel een aantal x gezien hoe de brandweer het hier doet en daar ben ik erg tevreden over.

er gaat altijd iemand te water, er word een slang achter de kont van het paard gelegd (met een speciale stang) en vaak ook nog een onder de buik door. dan wordt het paard met mankracht op de kant getrokken. Nooit aan de benen of aan het hoofd want dat geeft idd schade

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 11:10

Mijn eigen paard een aantal jaar geleden, uiteindelijk met tractor en banden uit de sloot getrokken, hij was al aan het opgeven. Nu blijvende blessure, maar hij staat nog in de wei.

Pony in de sloot, door brandweer er uit getakeld, geen blijvend letsel.

PB maar voor info.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 11:44

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Ik ben in alle gevallen zelf aanwezig geweest

* Eigen pony. Wie: Brandweer, mankracht Hoe: brandslangen achter de kont langs Gevolgen geen
(anekdote: burgemeester wordt blijkbaar ingelicht door brandweer, was op zondagmiddag dus die kwam op z'n fietsje even kijken,
heeft allemaal uitgebreid in de krant gestaan)
* Weidegenootje. Wie: Boer met tractor Hoe: aan voorbenen, Gevolgen: lang kreupel en stijf geweest. DA vermoed door manier van uit de sloot trekken
* Weidegenoot Wie: Boer met tractor Hoe: band om de kont, touwen aan voorbenen om te begeleiden Gevolgen: Geen
* Weidegenoot Wie: Eigenaar met jeepHoe:touwen aan voorbenen Gevolgen: Schouderproblemen
* Weidegenoot Wie: Brandweer Hoe: brandslangen om de kont. Pony niet vergenoeg op de kant gesleept, stond op was wankel en viel weer in de sloot. Gevolgen:Luchtweginfectie
* Eigen paard Wie: Zelf/vader,mankracht Hoe borsttuig om kont, gevolgen geen noemenswaardige (schaafplekjes)
* Stalgenoot Wie: Boer met tractor Hoe: band om de kont Gevolgen: Erg stijf, heeft zelf lang geprobeerd eruit te komen voordat het ondekt werd, vermoedelijk daardoor zo stijf.
* paard in de buurt Wie: Boer met tractor Hoe: aan voorbenen Gevolgen: Paard was uit de sloot, sprong op en sprong tegen de kuilsnijder (?) die nog aan de tractor zat. Pin in de borst, moest worden afgemaakt.
* paard in de buurt Wie: Omstanders Hoe: Vooral eigen kracht paard, begeleiding/trekken aan halster Gevolgen Lang stijf.
* Stalgenoot Wie: Stalhouder met tractor Hoe: band om de kont, Gevolgen: Geen

Ik heb ooit een syllabus opgevraagd bij het Nederlands Instituut voor Brandweer en Rampenbestrijding Eerste hulp bij ongevallen met grote huisdieren. Dit is lesmateriaal voor de brandweer waarin beschreven staat hoe ze o.a. een paard uit de sloot moeten halen. Hele nuttige info, misschien heb je daar ook iets aan.

steffie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 11:46

mijn paard viel in de sloot maar heeft er helemaal niks aan overgehouden alleen wat krasjes van dorenstruiken. :D

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 11:49

Wij hebben een paar jaar terug een twenter in een diepe vaart gehad. Die is uiteindelijk ook door de brandweer eruit getrokken. Ze lag helemaal vast in een dikke laag modder, en moest bij een steile wal op. De brandweer was snel ter plaatse, en heeft haar met brede banden onderlangs en achter de staart langs eruit gehaald. Ik heb hier een goede ervaring mee, ze bleven erg kalm, en waren snel ter plaatse. (Wij hadden eerst zelf ook al geprobeerd haar eruit te krijgen, dit lukte helaas niet) De merrie was verder niet ziek na de tijd, heeft wel een spuit gekregen van de veearts, geloof van een tetanusspuit ivm alle drek, uit voorzorg. Mocht je meer willen weten, mijn pb staat open ;)

Rozebottel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 11:56

Zelf meegemaakt:
Merrie lag in een flinke moddersloot. Door de brandweer eruit getrokken, dmv banden in de kootholtes van beide voorbenen. Resultaat: peesblessures aan beide voorbenen, waarna ook een rugblessure optrade en daarna nogmaals een peesblessure. Na twee jaar dierenartsen weer hersteld. Paard loopt weer wedstrijden. Maar de voorbenen/rug bleven een zwakke plek.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 11:58

moet het per se een sloot zijn? ons trekpaard is vorige winter tot zijn nek in het moeras beland en ook door de brandweer eruit gehaald

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 12:46

Twee keer met kar en al en beide keren stond de boel al op het droge toen de brandweer arriveerde (eerste keer reden ze bijna de pony aan, hahaha) Ik heb ontdekt dat ik in een paniek situatie een paard volledig kan uitspannen ook al ligt het ondersteboven in de sloot met de langboom klem over zich heen of hangt het half in de sloot nog aan de kar vast en kon ik voorkomen dat de kar ook te ater ging door de pony uit te spannen. (beide keren geen groom)
Trouwens beide keren pony zonder enige kleerscheuren er van afgekomen. Volgende dag weer inspannen en wegrijden

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 12:55

Pony is hier een keer achteruit de sloot in gelopen. Brandweer heeft eerst vanalles geprobeerd met banden achter hem langs en loopplanken om hem het water uit te krijgen, maar het was een redelijk hoge kant en hij zat met bijna heel z'n achterbenen vast in de modder.

Ik heb nog een filmpje van hoe hij er uiteindelijk uit getild is.
http://www.youtube.com/watch?v=2nkdG-5LXyY

De dierenarts heeft hem toen wat ingespoten tegen zwelling, ontsteking en spierpijn. Ik heb nog wat met hem gestapt. Volgende dag alleen wat stijf, verder niks eraan overgehouden.

Hij heeft bij elkaar 1,5 uur in de sloot gelegen..

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:23

Mijn pony is ook in de sloot beland, vast komen te zitten en door de brandweer bevrijd. Meer info per pb.

Waar is het onderzoek voor, welke vragen heb je? Want zo met wat losse verhalen, daar kun je niet een onderzoek op stoelen lijkt me.
_kajo_ schreef:
Ik heb ooit een syllabus opgevraagd bij het Nederlands Instituut voor Brandweer en Rampenbestrijding Eerste hulp bij ongevallen met grote huisdieren. Dit is lesmateriaal voor de brandweer waarin beschreven staat hoe ze o.a. een paard uit de sloot moeten halen. Hele nuttige info, misschien heb je daar ook iets aan.

Er staat mij ook iets van bij dat er een paar jaar geleden zelfs een specifiek protocol voor de brandweer is geschreven over hoe je paarden en koeien uit de sloot haalt (wezenlijk verschil in techniek en materiaal). Misschien kun je daar aan komen? Waar is het voor?

Braampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:29

Een van de paarden van ons is vorig jaar door het ijs heen gezakt in een natuurgebied. Brandweer heeft doormiddel van slangen achter zijn kont langs hem er uit getrokken. Paard had iets last van koliek verschijnselen, op stal gezet en colosan gegeven en rustig laten opdrogen en droog wrijven. Volgende dag was hij weer helemaal goed.

Zijn foto staat ook nog op internet, zal even zoeken

Gevonden, staat bij hoe ze het gedaan hebben: http://www.lougblad.nl/news/paard-zakt- ... smeerling/
Laatst bijgewerkt door Braampje op 11-08-10 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:29

Die van mij heeft er een keer in gelegen, jaren terug. Is eruit getrokken door de brandweer. Was tevreden over de manier waarop. Ze hebben een band/ slang achter haar kont gespannen en haar op deze manier het droge op gehaald. Ze waren rustig en georganiseerd bezig, dit voorkwam paniek.

De dierenarts is erbij geweest, ze heeft ab gekregen voor de zekerheid maar heeft geen blessures oid overgehouden aan haar avontuur.