Iemand die dan toch een oplossing heeft?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xivura

Iemand die dan toch een oplossing heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 11:42

Voor de bokkers die mij en mijn paard wel hebben gevolgt weten inmiddels wat er aan de hand is. ;)
Voor de mensen die niet het topic hebben gelezen: Momenteel zitten wij in een revalidatie proces. We moeten nog 6 weken op een speciale methode longeren en dan gaan we weer voor controle naar Vinkega.

Nu is het zo dat ik nu lekker vakantie heb, dus ook heerlijk 's middags naar Dolly kan.
Ze staan dan lekker in het land de hele dag. Er is alleen 1 probleempje.
Ik heb een paard dat heel snel zenuwachtig word en gaat stressen.. := Als ik haar als enige uit de wei haal om met haar aan het werk te willen gaan dan flipt ze volkomen.
Ze maakt zich groot dat ze mij niet meer ziet staan, en alleen nog maar oog heeft voor de andere paarden.
Ze word knetter gek, en begint ze hupsen en te springen. Wilt weg rennen, en als 't even kan loopt ze me zo omver.
Ik heb haar 1245775367 x gestraft maar nee ... dit helpt gewoon NIET!

Ik weet niet meer wat ik hier aan kan doen. Het is een soort 'verlatings angst' bij paarden om het maar zo te zeggen. :+

Iemand die een oplossing heeft?

juval

Re: Iemand die dan toch een oplossing heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:45

kan je haar niet afleiden met voer.

prinsfasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:45

Ik lees mee voor de oplossing. Als ik mijn paard uit het land haal, gaat er een ander paard in de kudde ontzettend stressen.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 11:46

juval schreef:
kan je haar niet afleiden met voer.

Nee, hier heeft ze geen oog voor. Ze wilt dan echt niet eten ..

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:47

hoi Sanne,
vervelend dat je nu hier weer tegen aan loopt!!!

heb je gewoon negeren al eens geprobeerd?? gewoon doen alsof je neus bloed en stoer doorlopen.
als je haar straft dan bevestig je haar gedrag.

of bezig houden met andere oefeningetjes, kan ze niet gewoon meelopen, dan loopt ze toch achteruit??? :+

of heb je dit ook allemaal al geprobeerd?? ;)

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 11:49

Dit heb ik echt serieus allemaal al geprobeert. Ik heb stijf vol gehouden en er niet naar om gekeken. Dit werkt niet ..

Ik heb haar achter uit laten lopen zodat ze echt niet vooruit kan. Dit helpt ook al niet. Maar ze maakt zich zo ontzettend groot dat ze ook heel sterk word ..
Laatst bijgewerkt door Xivura op 10-08-10 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:50

ik weet je stallings en weide mogelijkheden niet, maar het enige wat op termijn helpt is je paard bij de anderen weg te halen en buiten te laten op stukken waar ze de anderen niet ziet en daarna nooit in een volledige groep zetten, maar telkens met 1 of 2 andere paarden zodat het zich nooit hard aan 1 paard kan binden.

het begin is het moeilijkst en de fase waarop jij en je omgeving zal zeggen zet ze maar terug bij de rest. Maar dat is echt een fase waar je door moet; alleen zal dit niet bevorderlijk zijn voor de revalidatie.
Wij hebben er ook zo eentje gehad,gelukkig kon die z'n kop nog wel bij z'n werk houden, maar van zodra je hem losliet in de stal... roepen, roepen en nog een roepen en constant door z'n stal lopen, na enkele dagen volharden was het terug te doen.
nu weer een zo'n plakker, er moet maar 1 paard van de "kudde" uit de stal gehaald worden (zelfs om te borstelen) en die begint de stal af te breken, brullen, steigeren, stampen tegen de deur,... niet te doen. 't enige dat helpt is de bovendeur dicht en negeren (de anderen roepen niet terug trouwens). helaas is de bazin te flauw en beloont dit gedrag met aandacht, voer en uiteindelijk mee buiten, ook al was dit niet het plan

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:51

Verlatingsangst inderdaad. Zijn ook al veel topics over geweest op Bokt, zoek daar maar eens op.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 11:52

petitparis schreef:
ik weet je stallings en weide mogelijkheden niet, maar het enige wat op termijn helpt is je paard bij de anderen weg te halen en buiten te laten op stukken waar ze de anderen niet ziet en daarna nooit in een volledige groep zetten, maar telkens met 1 of 2 andere paarden zodat het zich nooit hard aan 1 paard kan binden.

het begin is het moeilijkst en de fase waarop jij en je omgeving zal zeggen zet ze maar terug bij de rest. Maar dat is echt een fase waar je door moet; alleen zal dit niet bevorderlijk zijn voor de revalidatie.
Wij hebben er ook zo eentje gehad,gelukkig kon die z'n kop nog wel bij z'n werk houden, maar van zodra je hem losliet in de stal... roepen, roepen en nog een roepen en constant door z'n stal lopen, na enkele dagen volharden was het terug te doen.
nu weer een zo'n plakker, er moet maar 1 paard van de "kudde" uit de stal gehaald worden (zelfs om te borstelen) en die begint de stal af te breken, brullen, steigeren, stampen tegen de deur,... niet te doen. 't enige dat helpt is de bovendeur dicht en negeren (de anderen roepen niet terug trouwens). helaas is de bazin te flauw en beloont dit gedrag met aandacht, voer en uiteindelijk mee buiten, ook al was dit niet het plan

We hebben haar 5 dagen inderdaad net zo als bij jou gedaan omschreven. We hebben haar bj de kudde weg gehaalt en nog maar met 3 paarden gezet. Ook waar ze de andere niet kon zien.
Maar dit werkt echt niet. Ze blijft gewoon heel hard flippen ..

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:53

Er is een homeopatisch middel waar een vriendin van mij erg veel succes mee geboekt heeft. Ik zal eens navragen wat het is :) als je dat wilt tenminste?

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 11:54

Graag Ingeborg! Dit is puur natuurlijk? Ik wil namelijk niet allemaal middeltjes o.i.d erin stoppen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:54

eerst een aantal dagen alleen op stal en in de weide en zelfs best zij buiten als de anderen binnenkomen.
Pas na enkele dagen misschien weken in jou geval telkens bij andere paarden buiten zetten, nooit 2 dagen op rij hetzelfde paard en regelmatig terug alleen.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 11:55

Ze mag absoluut niet alleen op stal staan ... Doordat ze iets met de kogel heeft en met de bekken moet ze de hele dag in 't land .. Dat is het lastige.
Zodra zij alleen in de box staat gaat ze tegen de wanden trappen, en dat moeten we absoluut niet hebben nu!

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:56

Ja het is puur natuurlijk inderdaad, ik ga morgen weer naar stal zal het dan eens even checken, geloof dat er iets van appelboom bloesem en dergelijke in zat. :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:57

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:59

Is het niet zo te regelen dat je haar samen met een ander paard uit het land haalt voorlopig?
Dan is ze misschien tijdens de revalidatieperiode in ieder geval niet zo aan het stressen en springen.......

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 12:00

ingeb0rg schreef:
Ja het is puur natuurlijk inderdaad, ik ga morgen weer naar stal zal het dan eens even checken, geloof dat er iets van appelboom bloesem en dergelijke in zat. :)

En dit helpt het paard rustigere te worden?

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 12:00

BKS schreef:
Is het niet zo te regelen dat je haar samen met een ander paard uit het land haalt voorlopig?
Dan is ze misschien tijdens de revalidatieperiode in ieder geval niet zo aan het stressen en springen.......

Ook dit hebben we al geprobeerd .. Maar nee, helaas helpt het niet. Zodra ze maar 1 paard te zien krijgt blijft ze springen en stressen.
'T is gewoon echt heel moeilijk om nog een andere oplossing te vinden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 12:01

Lastig, ik zou zeggen zo min mogelijk scheiden, maar dat is natuurlijk niet mogelijk als je wilt longeren ivm het revalidatieproces. Is het mogelijk om op de wei te longeren?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 12:01

Of toch gewoon vasthouden aan je oude routine en 's avonds komen als de groep toch weer binnen staat :-)
Of 's ochtends komen voordat ze het land op gaan, heb je daarna nog lekker de hele dag voor je.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 12:02

Cassidy schreef:
Lastig, ik zou zeggen zo min mogelijk scheiden, maar dat is natuurlijk niet mogelijk als je wilt longeren ivm het revalidatieproces. Is het mogelijk om op de wei te longeren?

Dit is niet mogelijk. We hebben heel veel weide gang, maar alles staat vol.

Ik MOET voor het revalidatie proces elke dag longeren. Dan ga ik nu vaak 's avonds heen want dan staat alles op stal en is ze lekker rustig, maar er komen dus nu ook tijden dat ik 's middags heen wil.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 12:02

Dit is altijd erg lastig. Ik heb er ook zo 1 staan en de oplossing is puur en alleen een kwestie van aandacht. Het paard moet zijn aandacht bij jou hebben. Bij dit soort paarden moet je daar echter aardig vaardig in zijn om het voor elkaar te krijgen anders zal ze je altijd een stap te vlug af zijn.

Werk eerst in de weide aan aandacht voor jou, daarna ga je samen met haar aan de andere kant van de draad staan en werk je wederom aan de aandacht. Zo kun je steeds een stapje verder werken.

Vind je het moeilijk om op het juiste moment de juiste oefening te kiezen dan kun je eens aan het Balingehof vragen of zij je daarin wat tips kunnen geven in de vorm van een uurtje les bijvoorbeeld.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 12:02

Apple schreef:
Of toch gewoon vasthouden aan je oude routine en 's avonds komen als de groep toch weer binnen staat :-)
Of 's ochtends komen voordat ze het land op gaan, heb je daarna nog lekker de hele dag voor je.

Maar, ze zou dit toch echt moeten leren. Stel je voor dat ze ooit naar andere mensen toe zou gaan en die niet tijd hebben 's avonds of 's ochtends. Dan heb je een geheel geflipt paard..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 12:04

Veel hangt ook van huisvesting en routine af. Best kans dat als ze ooit bij andere mensen zou staan in een andere groep, ander voer, andere routine, andere behandeling, dat het zich dan al heel anders openbaart. Zou ik me niet al te druk om maken, vooral ook nu niet je eigen revalidatieproces frustreren omdat je hier tegenaan loopt.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 12:06

Apple schreef:

Zo doe ik het ook inderdaad :j. Mijn pony komt uit een grote groep pony's en is overgegaan naar een stal waar ze in eerste instantie alleen het land op moest (met een draadje tussen andere poown). Al voor een week om was stond ze gelukkig samen met de andere pony, maar ze hangt heel erg aan deze pony. Ze kan gewoon niet alleen staan (al sinds dat ik haar heb is alleen staan een moeilijk punt) en nu ze maar 1 vriendje heeft, is het 3x zo erg geworden.
Ik zorg er gewoon voor dat ik op stal ben als de paarden binnenstaan en dat werkt meer dan prima :j

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat ;)