Nu had ik een paar vragen over de bixiewedstrijden. Uiteraard is het bixie proevenboekje aangeschaft, maar hier stond lang niet alles in.
Mijn excuses als het reglementaire vragen zijn. Ik kon de reglementen voor de bixie namelijk niet vinden bij de knhs.
Zijn de ringen bij de bixieproeven altijd gesloten? Of wordt er ook met enkel bordjes gewerkt?
Mogen de ruitertjes eerst de baan verkennen op de pony voordat de proef begint? (zoals bij normale B t/m L2 proeven) En zo ja: mag daar wel een beetje (verbaal) bij geholpen worden? De proef is dan namelijk nog niet begonnen..
Wat kan een bixieruiter het beste doen als de pony in de verkeerde galop aanspringt? Terug nemen en opnieuw proberen, zoals bij normale wedstrijden? En hoe wordt het beoordeeld als het keer op keer niet lukt om in de goede galop te gaan, maar de ruiter zit netjes en geeft wel de juiste hulpen?
Of wordt er toch het meeste gelet op de houding, zit en hulpen van de ruiter en kan ze beter door galopperen in de verkeerde galop?
Als er 2 B1 proeven worden gereden, zijn er dan ook meerdere ringen zodat je vanuit de 1e proef meteen doorgaat naar de 2e? Of zit er altijd een pauze tussen en start je dan weer in dezelfde ring?
Hoe vaak mag je als voorlezer herhalen? In het proevenboekje stond als advies: 'probeer 2x te herhalen'. Mag het ook vaker?
Alvast heel erg bedankt!

Nienke