Liggend slapen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LeenC

Liggend slapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 04:37

Ama (SF van 22j, 1.72m, fors en vooral lang in de rug gebouwd) is zoals jullie misschien gelezen hebben drie weken geleden geopereerd van koliek. Sinds ze terug thuis is, heb ik een microfoon aan haar stal staan zodat ik 's nachts zou wakker worden als ze opnieuw ziek zou worden en gaan rollen e.d. Het viel me in die tijd op dat ze nooit meer ging liggen om te slapen zoals ze daarvoor wel deed. Haar buik liet haar dit ongetwijfeld nog niet toe.

Gisteren was het dan zover: ik hoorde dat ze ging liggen. Rustig, dus ik liet haar doen. Maar ze bleef wel erg lang liggen (meer dan drie kwartier) en begon met iets over de vloer te schrapen (jammer geen beeld bij de klank...). Ben dan gaan kijken waarna ze natuurlijk meteen recht krabbelde en me verdwaasd aankeek zo van: "Baas, weet je wel wat uur het is? Moet jij niet in je bed liggen?" Beetje hooi gegeven dan maar, nog eens getemperatuurd en alles bleek in orde.

Nu deze nacht: zelfde scenario... Alleen lag ze deze keer meer dan een uur neer! Dit kon ik echt niet langer geloven. Opnieuw dat geschraap... Ik kon het niet laten en ben gaan kijken. Mevrouw lag languit - hoofd op de grond dus - te slapen en krabbelde opnieuw onmiddellijk overeind. Heb maar terug hooi gegeven, want anders gaat ze die nachtelijke bezoeken echt niet meer appreciëren, denk ik. :D

Zou het kunnen dat ze gewoon altijd al zo lang liggend geslapen heeft (zoals Seabiscuit)? En droomt in haar diepe slaapfases en op dat moment met haar benen 'draaft' zoals je wel eens leest? Met die powernaps al die weken zal ze dan nu wel wat slaap in te halen hebben.

Reden waarom ik denk dat ze dit vroeger ook al deed, is dat ze altijd al achteraan links een afgesleten hoef en ijzer had waarvoor we geen verklaring vonden. Echt de zijkant helemaal weg: sleet met gemak een halve cm ijzer weg op twee maanden. Nu heeft ze geen ijzers meer, maar de schuurplek in de hoef heeft ze nog steeds. Ze slaapt overigens altijd op dezelfde zijde: dat merkte ik al op aan de vorm van haar houtkrullen en de occasionele mestvlek op haar vacht.

Ik dacht dat een paard na 20 min al problemen begon te krijgen met de circulatie? De paardjes op stal vroeger hoorde ik vaak al na enkele minuten zuchten en kreunen onder hun eigen gewicht. Die bleven nooit lang liggen. Ama hoorde je amper ademen: na een uur hoorde ik ze een beetje 'brommen', maar dat was het dan ook. Moet ik me zorgen maken over die lange duur van haar slaap? Kan dit gevaarlijk zijn voor haar genezende darmen en buik? Nog mensen die 'vreemde' slaapgewoontes hebben opgemerkt bij hun paardjes?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:37

Wij hebben een oud paard in de wei staan van 28 jaar. Zij slaapt ook heel veel, languit in de wei en ook heel lang (uur of langer) :z
Af en toe gaan we dan kijken of ze nog leeft := maar dan beweegt er gelukkig weer een oortje en dan even later staat ze weer te grazen of de veulens een lesje te leren ~~}>
Mijn eigen paard gaat in de winter als ik haar uit de wei haal het liefst even in de binnenbak een tukje doen, ook languit en dan bewegen haar benen ook. Net als je dat bij een hond wel eens ziet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:41

wij hebben op stal een 25 op de wei lopen en meer dan de helft daarvan zie ik regelmatig languit liggen
en dan echt zo:
http://lh5.ggpht.com/_2Spm2aZVrLc/TGA_t ... CT0001.JPG
zie ook de streep voor een van de achterhoeven in de grond
misschien doet jouw paard iets soortgelijks..eventueel bij het dromen?

de veulens zie ik natuurlijk heel veel liggen,maar de fjorden van een stalgenootje van me kunnen echt superlang blijven liggen.
wat ze ook erg vaak doen is even omhoog met het lichaam en meteen daarna weer helemaal plat

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 02:04

Hehe, de buurvrouw zegt dat haar merrie dit ook doet: kan uuuren liggen slapen. Vraag me af vanwaar dan die 'mythe' komt dat ze niet lang kunnen liggen? Misschien gewoon omdat de meeste paarden recht springen zodra ze iets horen en het daarom zo moeilijk is om hun slaapgedrag te observeren? Blijkbaar is Ama een paard met veel verbeelding, dat ze zo vaak droomt. Vind het wel fijn voor haar: dan kan ze nog eens over 't strand van Normandië galopperen in haar slaap. Lol ;)

@justkid: Geweldig om die oude leermeesters in actie te zien met dat jong grut erbij. :D

@ellepel: Idd, exact zo: helemaal languit. En idd, als ik hem zo zie liggen, komt het overeen met de sleet aan Ama's hoeven. Het komt zelfs overeen met een plek versleten beton in haar stal. De puzzelstukjes beginnen op de plaats te vallen...

zomerbries

Re: Liggend slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 02:12

Mijn pony kan ook erg lang liggen slapen. Hij staat ook niet op als je komt kijken. En hij doet graag een slaapje tussen door bv na het eten 's ochtends, als je komt voor hij klaar is met zijn tukje dan staat hij gewoon niet op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 08:27

leenC:
ik weet niet hoe erg versleten de hoef is,maar misschien kun je een stuk rubbermat op de vloer leggen?
was net toeval dat ik op deze foto die streep zag,maar deze fjorden liggen echt ontzettend veel languit en je ziet ze ook echt dromen

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 23:39

Heb ook even gedacht rubberen staltegels te leggen omdat ze nu zo lang in haar box moet blijven ivm de revalidatie na haar koliekoperatie, maar het heeft allemaal z'n voor- en z'n nadelen... Nadeel voor haar lymphangitis is dat het zachter is om op te staan. Om zoveel mogelijk lymfevocht af te voeren is een harde ondergrond beter. En het grootste probleem is dat haar stal geen afvoer heeft. Het beton is dertig jaar terug gestort als hondenhok en berging en lag ongelukkig op de laagste plek, dus een afvoer was niet mogelijk (toen ook niet nodig). Ben dus bang dat het met staltegels of een vieze bedoening gaat worden, of heel veel werk om de boel proper te houden.

Sinds ze geen ijzers meer heeft, is de vorm van haar hoeven helemaal veranderd en nu slijt ze eigenlijk minder erg af dan toen. Denk dat ik het dus maar zo zal houden.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 23:45

Die van mij gaan met zijn allen plat voor een paar uur en galloperen dan wat af, niks mis mee hoor. Ze zijn zo op hun gemak dat er geeneen de wacht houd. 's Ochtends vind ik ze meestal met zn 3en op de grond <3

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 23:49

Ik heb mij pony een keer in diepe slaap gezien, droomend. <3 En ze droomde dat ze HEEEL hard kon rennen, haar bennen gingen zo erg heen en weer alsof ze in galop zat. En toen moest ik keihard lachen want dat ziet er echt heel komisch uit. Ben toen wel weg gerend in de hoop dat ze niet van mij wakker werd, wat wel gebeurde.

Mijn pony ligt ook langer als een uur.
Mijn vriendin is zelfs een keer naast haar in slaap gevallen. Toen ze wakker werd lag Amber nog steeds naast haar. <3

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 23:51

Een paard kan niet lang liggen met zijn benen onder zich gevouwen als een schaap, geit, hond etc. Doordat het gewicht dat op de vitale organen drukt kunnen ze eraan sterven, mocht er echt iets fout zijn. :)

Maar languit als een dood dier, zoals al op de foto is gezien kunnen ze uren maar ook echt uren lang liggen. Heb hier een oudje van 20 staan die ligt wel vaker zo, en dat is dan zo'n 800 kilo wat languit ligt. Hij staat samen met Pim een Welsh A van 1 jaar, hij ligt in de meest vreemde houdingen maar ook uren lang.

En een van de 2 shetten slaapt de nacht lang zo lang uit en 'droomt' dan ook wel, heb hem al vaak betrapt op galopperen en draven tijdens het slapen. Trouwens ook hinniken. Heeeeeuuuul schattig <3 Moet het eens een keer op film zetten!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 00:09

KBTP schreef:
Maar languit als een dood dier, zoals al op de foto is gezien kunnen ze uren maar ook echt uren lang liggen.
KBTP: Thanx, dat wist ik dus ook nog niet...(lijkt me wel héél leuk om dat idd eens op film te zien :j )
Toevallig van de week één van de merries betrapt toen ze languit aan het maffen was. Echt zo schattig, heb vertederd zitten kijken. Die beentjes die dan af en toe wat 'draven', dat getrek van haar snuit en oren... <3
Overigens heeft het spul hier 'doodliggen' tot een kunstvorm verheven, ze kunnen zelfs synchroon slapen, kijk. :D Maar ja, wat wil je, het zijn recreatiepaarden. ;)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 00:33

Ja, dromen...
Een paard zien dromen is ZOW schattig.

Die van mij gallopeerd ook heel vaak in zijn dromen, of hij ziet een mooie merrie voorbij lopen :D

P.S. Paard heeft waarschijnlijk ook veel meegemaakt de laatste tijd, dit moeten ze ook verwerken.
Lichamelijk hebben ze het zwaar, maar psygisch ook wel denk ik.
Dus dat zou ook kunnen verklaren dat ze meer droomd,

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 23:12

Pelryo schreef:
Die van mij gaan met zijn allen plat voor een paar uur en galloperen dan wat af, niks mis mee hoor. Ze zijn zo op hun gemak dat er geeneen de wacht houd. 's Ochtends vind ik ze meestal met zn 3en op de grond <3

Hier ook, meestal rond een uurtje of 12, gaan ze allemaal plat. Ook hier geen die de wacht houdt. Ben ook wel eens in paniek gebeld door een buurvrouw 'Er is iets niet goed, ze liggen allemaal voor dood', ik ging al grinnikend kijken en ja hoor, met z'n vijfen languit te snurken.

Rond die tijd moet ik ook niet teveel van ze verwachten. ;)

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 23:15

Mijn paard van 5 slaapt ook gewoon liggend al vanaf ik hem heb eigenlijk, sinds hij ergens op stalling staat doen de andere 3 het ook.. := Aanstekelijk denk ik.. Als je dan 's ochtends buiten komt zie je 4 slaapkoppies liggen. :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 23:16

Heb een 5 jarige, die ligt ook uren op 1 zij..
En heeft dan allemaal kreukels in zijn huid (van het stro of het land),
heel aandoenlijk als ie dan slaperig boven water komt..
Zo van, mens???!!! wat moet je nou????!!!!

En ja, niet alleen wij mensen dromen.. paarden, honden, katten allemaal...

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 23:20

waarschijnlijk is het alleen maar beter dat ze wat bewegen tijdens de slaap, dan heb je ook minder kans op drukplekken en beknellingen waar je bang voor bent.
Mensen slapen ook meer na een narcose, dat kan best een tijd duren. Meer bedding gebruiken in elk geval.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 23:41

Pluizebolpum schreef:
KBTP schreef:
Maar languit als een dood dier, zoals al op de foto is gezien kunnen ze uren maar ook echt uren lang liggen.
KBTP: Thanx, dat wist ik dus ook nog niet...(lijkt me wel héél leuk om dat idd eens op film te zien :j )
Toevallig van de week één van de merries betrapt toen ze languit aan het maffen was. Echt zo schattig, heb vertederd zitten kijken. Die beentjes die dan af en toe wat 'draven', dat getrek van haar snuit en oren... <3
Overigens heeft het spul hier 'doodliggen' tot een kunstvorm verheven, ze kunnen zelfs synchroon slapen, kijk. :D Maar ja, wat wil je, het zijn recreatiepaarden. ;)

Hahaha dat is inderdaad heel erg leuk! :D Ik vind mijn BWP'er vaak liggend in de wei waarna ik de eerste paar keer in paniek opzoek was naar de Welsh totdat ik korter op Niels kwam zag ik achter deze bult in de wei Pim 't jaarling Weshje erachter ertegenaan liggen. :D Die welsh hinnikt trouwens heeeeeeeuuuul zuiver in zijn slaap. Dát is pas gek :D

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 01:07

A_mieke schreef:
waarschijnlijk is het alleen maar beter dat ze wat bewegen tijdens de slaap, dan heb je ook minder kans op drukplekken en beknellingen waar je bang voor bent.
Mensen slapen ook meer na een narcose, dat kan best een tijd duren. Meer bedding gebruiken in elk geval.

Die meer bedding is het volgende probleem, want ondertussen heeft mevrouw de houtkrullen ontdekt als dé oplossing tegen het feit dat ze niet genoeg eten krijgt naar haar zin. |o Zit ik daar weer mee. Vroeger ging ze ook wel eens een krolletje eten, maar nu eet ze echt veel. Ben bang dat ze er ziek van zal worden. Moet ik ze nu echt met een 'muilkorf' gaan zetten? Zo zielig: ze heeft al niets te doen en dan dat nog?

En die foto's en reacties hier zijn hilarisch by the way! :D Jammer dat Ama zich niet laat betrappen. En na drie weken alleen rechtop staand slapen plus de narcose zal ze idd wel veeeeeeel rust nodig hebben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 05:50

gewoon meer hooi geven?
of is er een medische reden waarom ze geen hooi mag eten,

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 11:13

Meer hooi krijgt ze nu idd (waren we voorzichtig aan het opbouwen, maar het ging blijkbaar niet snel genoeg voor mevrouw). Ik kocht haar ook een Rock 'n' Roll voederbal en daar is ze nu gek op. Ze eet nog steeds een beetje krulletjes tussendoor, maar al veel minder dan voordien.

kevin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 14:14

Paarden kunnen wel langere tijd op 1 zij liggen maar niet geheel plat. Verder doen ze bij ons op stal bijna allemaal een middagdutje en dan liggen sommige paarden ook best lang. Verder kan een paard ook bewegen in zijn slaap hoor dus misschien dat je dat hoort. Zou me er niet te veel zorgen om maken als het zoals in jouw verhaal gaat.

cunemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:10

jouw paard houdt gewoon van slapen en het kan best zijn dat hij droomt mijn kat die droom ook wel eens en gaat dan allemaal bewegingen maken met zijn benen en oren dus volgens mij is het heel normaal

darantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:16

mijn paard net zo! Slaapt (redelijk) veel en ook slaapvouwen in zijn lichaam! Wanneer ik vroeger dan 'normaal' naar hem toega en hij ligt nog te slapen, heeft ie ook totaal geen zin om wakker te worden. Het eerste kwartier staat meneer alleen maar te gapen!
Het kan inderdaad zijn dat jouw paard na de narcose nog iets versuft is, en zijn schoonheidsslaapjes in wilt halen :D

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 11:23

Mja, niet blij ondertussen met al dat gewoel tijdens haar dromen, want nu heeft ze haar spronggewricht weer opengehaald op de vloer. Helpen rubberen stalmatten hiertegen? Want die zijn eigenlijk toch ook vrij ruw? Had het gisterenavond in verband gezet, maar durf dat niet goed een hele nacht laten zitten ivm afknelling. Je moet al een vrij stevig scharnierverband zetten op die plaats of het blijft niet boven... Iemand ervaring met verwondingen op die plaats? Tips?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:57

Ik trof laatst trouwens mijn gekken zo aan om 6 uur 's morgens! :)

Afbeelding