trailer aanschaffen hoe en wat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joyce_eddy

trailer aanschaffen hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 21:44

hallo allemaal
ik wil graag een 1 of anderhalf paards trailer aanschaffen.
is er iets van een belasting of verzekering net zoiets als een auto?
en wat kost het zo gemiddeld?

alvast bedankt

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:47

Er word tot nu toe geen wegenbelasting gerekend.
Verzekeren is niet verplicht, maar soms wel handig.
Prijzen varieren van 500-5000 euro, dus het is puur wat je er zelf voor uit wilt geven.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 22:01

Ik zou dus nooit voor een 1 paards kiezen.
Je hebt dan weinig ruimte om je naast het paard te manouvreren en het paard gaat er vaak minder makkelijk in.

Wat het kost kun je makkelijk terug zien op marktplaats voor tweedehand trailers.
Nieuwe kun je net zo gek maken als je wilt van 5000 tot 25000 euro.

Je hebt tegenwoordig ook trailers met kunststof bodem. Is duurder maar gaat wel langer mee.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 22:09

Silly1972 schreef:
Er word tot nu toe geen wegenbelasting gerekend.
Verzekeren is niet verplicht, maar soms wel handig.
Prijzen varieren van 500-5000 euro, dus het is puur wat je er zelf voor uit wilt geven.

waarom zou het handig zijn om een trailer te verzekeren?
is het in verband met bijvoorbeeld een ongeluk?
wat zijn voor en nadelen van verzekeren?

@ jury:
ik vind juist 1 paard wel beter, want je kan er een wat lichtere auto voor doen

EllyC

Re: trailer aanschaffen hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 06:58

1 of 1,5 scheelt niet zo heel veel in gewicht.
Ik zou echt gaan voor 1,5, ook voor als je hem ooit nog eens zou willen verkopen. Deze liggen veel beter in de markt dan 1 paards

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 07:48

zolang je trailer achter je auto hangt is hij verzekerd met de auto mee, maaar als je traler bv losschiet dan niet meer ook niet als er bv in de trailerstalling iets gebeurd.

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 07:53

Zou ook 1 paards uit mijn hoofd zetten. 1 1/2 paards ligt stabieler achter de auto vanwege bredere wielbasis.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 09:04

1 paards trailers zijn al bijna niet meer te koop en dat heeft een reden! Die dingen zijn smal en wiebelen, niet echt comfortabel voor een paard.
Heb ooit met zo'n oud ding met maar 2 wielen eronder en een zeilen kapje gereden, brrr dat was DOODENG! Paard vond het ook minder, iedere beweging voelde je en paard werd zeeziek van het gewiebel.

Wat verzekering betreft, WA zit op trekkend voertuig, zolang trailer achter de auto zit is hij verzekerd voor schade aan derden.
De trailer zelf kun je apart verzekeren voor schade van bijv je eigen paard of als je m uitleent.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 09:42

cissy schreef:
1 paards trailers zijn al bijna niet meer te koop en dat heeft een reden! Die dingen zijn smal en wiebelen, niet echt comfortabel voor een paard.
Heb ooit met zo'n oud ding met maar 2 wielen eronder en een zeilen kapje gereden, brrr dat was DOODENG! Paard vond het ook minder, iedere beweging voelde je en paard werd zeeziek van het gewiebel.

Wat verzekering betreft, WA zit op trekkend voertuig, zolang trailer achter de auto zit is hij verzekerd voor schade aan derden.
De trailer zelf kun je apart verzekeren voor schade van bijv je eigen paard of als je m uitleent.

oke ik ben om, er komt dus een anderhalf paards trailer!
iemand enig idee welke een beetje licht zijn en welke merken je wel en niet moet kopen?

izzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 09:44

Kun je je trailer eigenlijk ook verzekeren tegen diefstal? En weet iemand wat de kosten daarvoor ongeveer zijn?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 10:13

je kan je trailer verzekeren tegen schade en diefstal, is meestal een percentage van de nieuwwaarde.

Ik betaal ong 60 per jaar voor diefstal en schade (ook veroorzaakt door je eigen paard). De enige verplichting is dat de trailer met een goedgekeurd slot op slot moet staan.

TS, als ik jou was zou ik een rondje trailerboeren doen, dan weet je wat er te koop is, wat je zelf handig vind en waar je voorkeur naar uitgaat. Ik heb dit vorig jaar ook gedaan, een dag in de auto en heel nederland doorgereden om verschillende trailers te zien (merken).
Vervolgens heb ik een keus gemaakt en met een trailerboer in onderhandeling gegaan en er een hele mooie trailer aan overgehouden.

Persoonlijk geef ik liever iets meer geld uit voor iets goeds dan minder en achteraf daar spijt van hebben, XXtrail vond ik erg gammel, ik was erg te spreken over Weijer, Bockmann, Humbaur en Blomert, stuk voor stuk netjes afgewerkt en robuust. Ik geloof dat Weijer en Blomert niet zo zwaar waren. Humbaur iets zwaarder en Bockmann is aan de zware kant.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:43

Ik vind HEJA trailers uit Garderen nog steeds erg fijn en betaalbaar.

lysquint

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:02

ik heb nu een XX trail en ben er erg blij mee, mijn vader zegt ook dat hij erg lekker achter de auto ligt.
ik heb mijn trailer trouwens in de uitgebreide verzekering, dat hadden ze ons bij het kopen aangeraden want dan is de binnenkant ook meeverzekerd.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 12:26

is het mogelijk om bij een trailer een aankoopkeuring te doen?
en kun je dat gewoon bij een autogarage?
iemand ervaringen me?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:17

Meestal doen de bedrijven dat niet, ik heb ze in ieder geval wel gezocht maar nog niet gevonden.
Je zou wel bij een soort bovak keuring van je trailer kunnen latne doen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:17

daarvoor kun je bij de ANWB misschien wel terecht als je persé zou willen, je zou ook de trailer op de brug kunnen zetten en er een ervaren monteur naar laten kijken (uiteraard niet bij het bedrijf waar je m wilt kopen)
Maar trailers zijn over het algemeen goed zelf na te kijken er zit niet veel 'verstopt' zoals bij een auto, je moet alleen wel weten waar je op moet letten en daarvoor heb je wel een ervaren iemand nodig.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:21

Ik heb mijn trailer verzekerd tegen diefstal en schade bij de ZLM. Die hadden redelijke voorwaarden, sommige verzekeringen keerde na een paar jaar nog maar heel weinig uit. Kost per maand ongeveer een tientje, maar dat bedrag is natuurlijk afhankelijk van de waarde van je trailer.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:28

Zou de trailer niet gewoon onder de standaard WA-verzekering vallen?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:40

ja, achter het trekkend voertuig wel maar verder los volgens mij niet.
Over het algemeen staat een trailer stil en ergens geparkeerd als hij niet achter je auto hangt en kan geen eigen leven leiden dus is WA dan verder niet nodig.
Je kunt dan immers geen schade aan derden veroorzaken :) maar je kunt m wel allrisk verzekeren voor schade aan de trailer zelf, als er een tak van een boom afbreekt of iemand er tegenaan rijdt en geen briefje achterlaat. Of zoals ik dat ik mn bovenluik verloor door een windvlaag :) die heb ik vergoed gekregen van mijn allrisk verzekering. Of voor diefstal bijvoorbeeld.
Schade die derden dan weer toedoen aan jouw trailer vallen dan weer onder de normale WA van die persoon, bijvoorbeeld bij uitlenen (niet verhuren! dan treden er weer andere regels in werking) van je trailer en dat paard breekt je trailer af dan zou dat onder de WA van de eigenaar van dat paard moeten vallen.

Mocht ik het fout hebben dan wordt dat vanzelf wel gecorrigeerd door een bokker :+

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 13:09

Als je de trailer achter de auto hebt is ie WA verzekerd. Dus ook als ie losschiet word de schade van de tegenparty vergoed alleen jouw eigen trailerschade niet. Dan moet je hem apart all risk bij verzekeren.
Houten uitvoeringen zijn altijd lichter in gewicht dan polyester of aluminium uitvoeringen, al hoe onlogisch dit ook klinkt.
Mocht je een trailer laten keuren laat ze dan de remtrommels er ook afhalen om te kijken hoe de remsegmenten er uitzien en of alles nog gangbaar is.Ook als ie op 4 verschillende banden staat kan dit een aanwijzing zijn van zuinig onderhoud.
Verder zegt de eerste indruk van een trailer ook al veel

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 14:47

Een anderhalf paards trailer is in ieder geval een verstandiger keuze dan een 1 paards, want die zijn wel érg smal en instabiel.

Je moet op een paar dingen letten :
- De algehele staat van de trailer
- De bodem, erg belangrijk want daar staat het hele gewicht van je paard op
- De verlichting, hier heb je vaak storingen aan
- De banden, die zijn vaak uitgedroogd of hebben scheuren

Als je een trailer heb in ee hogere prijsklasse, is een verzekering tegen schade en diefstal aan te raden. Voor trailer met een nieuwwaarde van zo'n 10.000n euro betaal je dan rond de 150 euro premie per jaar. De WA is verzekerd via het trekkend voertuig.

Tenslotte, let heel goed op de gewichten. Hoeveel weegt de trailer leeg, wat is het maximale laadvermogen, mag je auto dat trekken, heb je een E-rijbewijs nodig.
Allemaal zaken die je goed moet (laten) controleren, want als je met een combinatie rijdt die niet aan de wettelijke eisen voldoet, ben je niet verzekerd. Hetzelfde geldt als je rijdt met een rijbewijs dat niet juist is, dan ben je ook niet verzekerd.

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:38

Wij hebben em toen voor de koop laten inspecteren/keuren door een garagebedrijf en gaan we nu bij onze volgende trailer ook zeker doen