Dat ligt er een beetje aan.
Ze kan naar een juridisch loket gaan maar dan moet ze er bij voorbaat bij zeggen dat ze een expert wil spreken op dit soort voorbeelden. Boedelverdeling inclusief levende have. (het paard)
Je kan er namelijk donder op zeggen dat er op het juridisch loket studenten zitten die het via het loket gaan leren. Het uitzoeken van dit soort zaken duurt dan wel een tijdje...
Ze moet bij voorbaat zeggen dat ze iemand wil spreken die hier ervaringen mee heeft.
Als ze in gemeenschap van goederen zijn getrouwd houdt het in dat alle baten en schulden pas verdeeld worden na de hamertje tik van de rechter. Tot die tijd heeft niemand rechten op de baten en schulden. Mensen die als vrienden uit elkaar gaan hebben geen rechter nodig en komen er zelf onderling uit.
Tegenwoordig heb je ook mediators. Soort van bemiddelaars om de boedel te verdelen zonder elkaar in de haren te vliegen. Maar dan moet je wel een hele goede mediator hebben. Ook die kosten geld.
Als ik die vrouw was had ik het persoonlijk hard gespeeld en het volgende tegen mijn toekomstige ex gezegd, in het belang van mijn paard:
"we zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. De wet bepaalt dat alle baten en schulden in helfte worden gedeeld als je getrouwd bent in gemeenschap van goederen. Ik wil mijn paard behouden, mijn kleding en nog een paar huiselijke zaken en dan kunnen we het huwelijk op een normale manier beeindigen.
Je kunt kiezen: OF je gaat moeilijk doen dat jij mijn paard persé wil hebben en vecht dit met mij uit bij de rechter en worden echt ALLE baten en schulden van dit huis in helfte gedeeld (geld voor een advocaat? Zij haalt een bewijs van onvermogen en krijgt voor een drol en drie knikkers een advocaat toegewezen als ze geen baan heeft.)
OF je houdt op met zeuren en we eindigen het huwelijk onder mijn kleine voorwaarden.
Geen discussie, geen nadenktijd gewoon spijkers met koppen slaan. timilon schreef:er zijn geen kinderen in het spel.
de vrouw gaat maandag even naar het juridisch loket voor meer informatie.
echter nog een vraagje: de man mag het paard dan nu ook niet verkopen, zonder toestemming van de vrouw?(wettelijk gezien)
ze gaan zeker niet als vrienden uit elkaar, helaas.