1,5paardstrailer achterstang aan een kant vast?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EllenRose

1,5paardstrailer achterstang aan een kant vast?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 16:50

Misschien een beetje een kromme titel, maar wat ik bedoel is dit:
Afbeelding
Een stang die aan één kant al een soort van vast zit door de haak en dus gewoon langs de zijkant van de trailer hangt en enkel aan een kant vast gepint hoeft te worden.
Ik weet dat dit vaak voorkomt in tweepaardstrailers, ik heb dit echter nog nooit gezien in een 1,5paardstrailer.

In mijn eigen trailer zit een gewone stang met pinnen, deze klemt echter en is dus moeilijk in de gaatjes te krijgen. Je moet dus achter het paard gaan staan voor je hem goed erin krijgt. Dat vind ik bij mijn paard wat gevaarlijk aangezien ze soms in een keer achteruit kan stormen. Zit de stang er dan niet goed in dan ontstaat er paniek. (dat achteruit stormen is natuurlijk not done, maar ik denk niet dat ik dat er 100% uit ga krijgen)
Om deze reden wil ik dus graag zo'n stang als hierboven inbouwen in mn 1,5paardstrailer, mits dit bestaat natuurlijk.

Ik heb al even wat gezocht, maar weet niet goed hoe en waar ik moet beginnen. Dus ik had gehoopt dat jullie mij een eindje op weg kunnen helpen :)
Ervaringen met zo'n stang of andere ideeën zijn ofcourse ook welkom!

Bonique

Re: 1,5paardstrailer achterstang aan een kant vast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:53

Dat zou wel handig zijn als dat zou kunnen maar je stang is te lang daarvoor. De stang van een 2paards trailer is veel korter en kan daardoor makkelijker naar beneden hangen voordat ie de grond raakt.

Maar ik ben wel benieuwd naar andere reacties.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:56

Dat is idd niet mogelijk gezien het feit dat de stang daar idd te lang voor is!

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 16:57

Hmm daar heb ik idd nog niet over nagedacht :+

Ben wel benieuwd naar andere suggesties :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:59

Een 2 paards kopen ;) :+

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:59

wat voor stang heb je?

De meeste stangen zijn verstelbaar, als die klemt kun je hem iets korter of langer maken door aan de uiteinden te draaien (zit waarschijnlijk vast met een moertje, die losrdaaien en je kunt hem bijstellen, moertje weer vast en klaar!)

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 17:00

@ Percyleen: Haha voor één paard? :+

@Casca, ik heb zo'n oude stang waar de pinnen aan de onderkant aanvastgelast zijn. Is helaas niets aan te verstellen.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 17:02

1 verstelbare stang kopen voor de achterkant?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 17:03

Rikylover schreef:

Hebben wij ook :o maar dat was een geluk bij een ongeluk :D

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 17:04

@Casca, Dat is idd een optie :j

Zit me net te bedenken dat ik wel even moet controleren of het wel de stang is die klempt en het niet de ophanging is die scheef is.
Laatst bijgewerkt door EllenRose op 07-08-10 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 17:04

PercyLeen schreef:
Rikylover schreef:

Hebben wij ook :o maar dat was een geluk bij een ongeluk :D

Helaas heb ik daar het geld niet voor (of voor over ;))

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 17:04

een stang gaat niet lukken door de lengte. Maar je kunt wel proberen om een "deur" te creëren. met scharnieren aan 1 kant, een balk (of houten schot) op hoogte van je achterstang en een sluitmechanisme. Beter weet ik mezelf even niet uit te drukken.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 17:17

zou ik ook nie doen hoor TS

Ik zal zo eens informeren bij een handige vriend, die heeft nog wel technisch inzicht ;) die heeft de constrtuctie in onze trailer ook gemaakt (paard staat schuin)

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 18:31

Ik snapt wat je bedoeld rissa.
Vind het alleen niet zo'n handig idee, zoiets breekt makkelijk af als het paard er tegenaan loopt met laden en lijkt me ook vrij pijnlijk als het paard er recht tegenaan loopt.

Graag Percyleen :D

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:30

Andere vraag: Klemt je klep ook? Bij mijn trailer is het mogelijk op de een of andere manier de zijkanten te stellen. Ik had namelijk dat ik de klep aan de linkerkant niet meer dichtkreeg omdat de zijwand teveel naar buiten week. Bij de trailerzaak hebben ze dat opnieuw gesteld en nu is het weer prima voor elkaar. Eeen andere optie is misschien een nieuwe stang kopen die wel verstelbaar is...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:33

Ik heb het :D Dus het kan wel :D

Ik heb het zo laten maken bij mijn 1,5 paards en ik vind het ideaal :D

Hij kan idd niet recht naar beneden hangen omdat de stang daar te lang voor is maar wel glad langs de trailer wand naar achter. Dus ik laat hem er gewoon aan 1 kant vast in hangen en als paard er op staat hang ik hem aan de andere kant vast. Ook ideaal met alleen laden!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 22:44

Kun je de gaten niet een beetje uit (laten) boren of de pinnen wat verbuigen, zodat het wel past, dat lijkt me de handigste oplossing.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 22:47

Ik heb er zo een voor de iforwilliams. ik heb toen ik mijn trailer kocht er een lange stang bij besteld -let wel - deze is voor de tweepaards breedte ,ik gebruik m als ik op concours ben dan zet ik het schot scheef en mijn paard lekker ruim. ik denk dat ze ze ook hebben voor de 1 1\2 paards

Bonique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 22:51

@Nathalie: zou je een foto willen maken van de stang zoals jij 'm hebt? Begrijp nl. niet helemaal wat je bedoeld.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 23:03

Ik heb preccies de zelfde stang als van de foto hierboven.

Alleen omdat de stang langer is als van de bodem tot de haak kan hij niet recht naar beneden hangen. Maar omdat het een rond oog is kan je hem draaien waar je wilt. Dus ipv dat de stang aan de vaste kant recht naar beneden hangt zet ik hem schuin naar achter maar wel tegen de wand aan.

Beetje gaar plaatje maar is zeg maar zijaanzicht in de trailer
Afbeelding

Ik loop terwijl de stang zo tegen de wand aan hangt de trailer in en als paard staat pak ik de stang en haak ik hem aan de andere kant vast :)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 23:08

Die van mij heeft ook nogal de neiging om meteen weer achteruit te lopen, dus ik maak bij een 1,5 paardstrailer de stang alvast aan de ene kant vast (doe 'm door het gat) en dan hoef ik er alleen maar achteraan te lopen en die ene pen in het gaatje te proppen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 23:10

hyppolyte schreef:
Die van mij heeft ook nogal de neiging om meteen weer achteruit te lopen, dus ik maak bij een 1,5 paardstrailer de stang alvast aan de ene kant vast (doe 'm door het gat) en dan hoef ik er alleen maar achteraan te lopen en die ene pen in het gaatje te proppen.

daar heb ik een nare ervaring mee gehad. Paard van vriendin van me stormde ook geregeld achteruit. Dan had ik net 1 kant er in (die met 2 pinnen) vliegt dat paard achteruit dus die stang zat aan 1 kant al vast en gaat recht naar achterstaan. Paard draait zn kont preccies die kant op, kon hem niet weggeduwd krijgt en loopt zo keihard tegen die stang aan.

Met aan 1 kant zo;n rond oog kun je hem gewoon naar beneden hangen dan lopen ze er nooit tegen aan.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 23:12

Ik had hetzelfde probleem in mijn 1,5 Heja. Ook mijn paard stormde naar achter bij het uitladen. Op het moment dat mijn toenmalige vriend achter stond en de stang omhoog wilde meppen omdat hij klemde, kwam mijn paard al naar achter zetten. Met risico op stang tegen zijn hoofd... Echt link.

We hebben er toen een ketting in gehangen i.p.v. een stang. Werkt prima. Ik vind een stang gewoon eng met losmaken bij andere trailers. Je moet echt een paard hebben wat nog niet naar achter komt. Een stang is misschien iets beter omdat het het paard misschien wat meer steun geeft en dan de klep niet belast wordt, maar ik gebruik nu al 15 jaar de ketting, gebruik de trailer echt vaak en het werkt nog steeds super. Tegenwoordig ben ik veel alleen op pad, en kan met 1 hand in 1 snelle beweging de ketting losmaken, echt ideaal. En als ie nog vastzit kan het paard ertegenaan bubsen maar hij breekt niet. Als je wilt weten hoe ik hem bevestig, laat me maar weten, kan een foto maken...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 23:15

mijn vriendin heeft ook een heja! door die ervaring heb ik speciaal mn stang aan 1 kant met zo;n wandelstok haak laten maken! vond dat ook niks :n
Dit bevalt me prima!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 23:16

En als je een tip wilt hebben om het paard in je eentje uit te laden als ie stormt, dan heb ik die ook nog :-) Die van mij heeft het ook nooit helemaal afgeleerd nl. en ik heb zo mijn eigen methode ontwikkeld om toch lekker alleen op pad te kunnen.